Gå til innhold

Å bygge kjøkken fra ikea - vanskelig?

lillevill

Anbefalte innlegg

Jeg er en sånn passe handy dame og har oppdaget at jeg liker å bygge møbler. Holder på med en fra jysk nå, og synes det var sånn passe tungvint og gammeldags. Men har skrudd den sammen sånn passe bra. Så tenkte jeg egentlig at jeg kan vel skru sammen et kjøkken, om det ikke er mer vanskelig enn det her. Er det noen som har skrudd sammen Ikea kjøkken her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem å skru sammen et kjøkken fra IKEA, men det er en stor fordel å være to når det skal monteres/henges opp, og man må vite hva man gjør før man gjør det.  Prøving og feiling er ikke en god løsning på et kjøkken.   :)

Anonymkode: 841bc...e84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er mer en passe fornøyd etter å ha montert sammen noe jysk-greier, så ville jeg muligens øvd litt mer før jeg hoppet på et kjøkkenbytte. 

Anonymkode: c714e...e24

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea-kjøkken er faktisk ikke vanskelig å montere i det hele tatt. Spesielt hvis du kjøper de billige variantene, Knoxhult eller Enhet, de er veldig enkle. Metod er hakket mer avansert, men man kan fint få det til om man er to. 

Anonymkode: 9f257...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vanskelig! 

• du må ha tro på deg selv
  • du må kunne lese
  • være oppmerksom mot detaljer, les flere ganger, helt til du skjønner hva du leser
  • tålmodighet
  • og tid

og det var egentlig alt. Absolut alle skal kunne få dette til. Jeg tror det stopper på punkt 1 for altfor mange. 

Anonymkode: 26c94...ee5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var betraktelig enklere bygge sammen IKEA-kjøkkenet, i forhold til kommoder fra Jysk.

Men å kjøpe kjøkken fra IKEA var en utfordring, du må finlese bestilling mange ganger, eller forbedre deg på å kjøre flere turer fram og tilbake for å bytte deler eller handle ekstra...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert og satt opp 3 Ikea-kjøkken, inkludert tilpassing av benkeplate og montering av vask, blandebatteri og avløp. Eneste jeg trengte hjelp til, var å henge opp et dobbelt veggskap (for tungt for 1 person). 

Er kvinne og ganske handy. 

Anonymkode: ebb49...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ikke vanskelig! 

• du må ha tro på deg selv
  • du må kunne lese
  • være oppmerksom mot detaljer, les flere ganger, helt til du skjønner hva du leser
  • tålmodighet
  • og tid

og det var egentlig alt. Absolut alle skal kunne få dette til. Jeg tror det stopper på punkt 1 for altfor mange. 

Anonymkode: 26c94...ee5

Dette er superviktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (2 timer siden):

Jeg synes det var betraktelig enklere bygge sammen IKEA-kjøkkenet, i forhold til kommoder fra Jysk.

Men å kjøpe kjøkken fra IKEA var en utfordring, du må finlese bestilling mange ganger, eller forbedre deg på å kjøre flere turer fram og tilbake for å bytte deler eller handle ekstra...

Ja, det er akkurat derfor jeg har kommet inn på denne tanken. instruksjonene fra jysk var veldig lite intuitive og utrolig dårlig laget. Men jeg fiksa det og det var egentlig litt gøy. Ikea har jo ganske mye enklere opplegg, masse hjelp på YouTube og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har montert og satt opp 3 Ikea-kjøkken, inkludert tilpassing av benkeplate og montering av vask, blandebatteri og avløp. Eneste jeg trengte hjelp til, var å henge opp et dobbelt veggskap (for tungt for 1 person). 

Er kvinne og ganske handy. 

I´m not worthy  🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du ikke er mer en passe fornøyd etter å ha montert sammen noe jysk-greier, så ville jeg muligens øvd litt mer før jeg hoppet på et kjøkkenbytte. 

Anonymkode: c714e...e24

jysk sine produkter har jo mer komplekse og lite intuitive "oppskrifter" enn ikea som lager produkter som skal være lette å sette sammen for hvem som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (2 timer siden):

Ja, jeg er jo surrehode delux, så det blir nok en del frem og tilbake. Hvor mye måtte du ut med for å lage kjøkken? Jeg skal ikke ha hjørne en gang, bare langs en vegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (1 time siden):

Ja, jeg er jo surrehode delux, så det blir nok en del frem og tilbake. Hvor mye måtte du ut med for å lage kjøkken? Jeg skal ikke ha hjørne en gang, bare langs en vegg. 

Aner ikke, var så mye retur og fram og tilbake at jeg gikk i surr... Tror det var 30-40 000,- for selve kjøkkeninnredning.

Jeg gjorde feilen ved å stole på kjøkkentegnere fra IKEA, som la inn feil størrelser, kun telte med noen bein, og generelt lagde kaos... Jeg fikk aldri noe svar på hvorfor dem tegnet inn deler til høyskap i ulike høyder f.eks... Samme når jeg var innom for å bytte ett skap, de spør om jeg vil ha hylle inni skapet, jeg sier ja, de legger inn feil størrelse på hylle... For å nevne noen av feilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (48 minutter siden):

Aner ikke, var så mye retur og fram og tilbake at jeg gikk i surr... Tror det var 30-40 000,- for selve kjøkkeninnredning.

Jeg gjorde feilen ved å stole på kjøkkentegnere fra IKEA, som la inn feil størrelser, kun telte med noen bein, og generelt lagde kaos... Jeg fikk aldri noe svar på hvorfor dem tegnet inn deler til høyskap i ulike høyder f.eks... Samme når jeg var innom for å bytte ett skap, de spør om jeg vil ha hylle inni skapet, jeg sier ja, de legger inn feil størrelse på hylle... For å nevne noen av feilene...

Oida. Fikk du levert tilbake det du ikke trengte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 time siden):

Oida. Fikk du levert tilbake det du ikke trengte da?

Jada, det er det fine med ikea, retur er ganske problemfritt. Det bare skapte mye irritasjon og tok mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er relativt enkelt å bygge enhetene, men det er noen ting jeg ville sjekket i forkant.

-Er alle vegger helt rette?

-Har du gips vegger? Vi valgte å ta ned gipsen og forsterke der skinnene skal henge å legge ny gips

-Generelt ingen spesialtilpassninger

Anonymkode: 6990e...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...