Gå til innhold

Jeg var slem med samboeren min helga - hvordan gjør det godt igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier ei leilighet som han etterhvert skal kjøpe seg inn i. 

I helga hadde vi en dum krangel. Vi var litt fulle og jeg syntes av han masa på meg. Ikke om noe viktig, men han ville liksom ikke stoppe. Og jeg forsøkte å be han roe seg og ti stille. Han var typisk for full, og jeg nådde ikke inn til han. 

Så jeg ble mer og mer oppgitt. Og veldig frustrert.  Og så gikk omtrent slik for seg: 

Jeg: Jeg blir gal, jeg får mark i hodet, kan du ikke ti stille! 

Han: Åja, skal jeg bare flytte kanskje, siden jeg er så slitsom? 

Jeg:  Ja, guuuud, forsvinn, om det er det du vil. Jeg tvinger deg ikke til å være her. 

Så gikk jeg å la meg. Han kom ikke etter og startet med å re opp til seg på sofaen. Jeg gikk ut på stua og sa at nå måtte han skjerpe seg og komme å legge seg. Så jeg dro han med meg, la han i senga, og pakka han inn i dyna og sa: nå tier du stille og SOVER! 

Men når vi våkner er han veldig sorry, og mener jeg bruker leiligheta mot han. Fordi jeg kan, som han sier. Jeg mener han fører seg selv  opp i denne situasjonen (det er ikke første gang for å si det sånn). Og når jeg da blir dritlei så har jeg en tendens til å si: hadet da! God tur! 

Jeg skjønner at han sliter veldig med dette, at bare jeg står som eier. Og jeg skjønner at jeg ikke må gå i felle når han sutrer i fylla og tester meg. 

Så hva i all verden gjør jeg for å trygge han til han kan kjøpe seg inn? 

Anonymkode: d5e89...803

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Nå tier du stille og sover»?….

Er du veldig bossy av deg?

Anonymkode: 6a946...9d4

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Nå tier du stille og sover»?….

Er du veldig bossy av deg?

Det er vel et relevant spørsmål. Ja, jeg er nok det. Jeg er generelt veldig dominant. Han er mye mer føyelig. 

Trur det du at det er dette som kommer til overflaten når vi har tatt oss noen glass vin? 

Burde jeg bare ha latt han sove på sofaen da? 

TS

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vel et relevant spørsmål. Ja, jeg er nok det. Jeg er generelt veldig dominant. Han er mye mer føyelig. 

Trur det du at det er dette som kommer til overflaten når vi har tatt oss noen glass vin? 

TS

Jeg tror dere begge to er nødt til å gjøre en jobb for å endre både innstilling og tankegang, og å lære dere å kommunisere ordentlig selv når dere er sinna. 

Du snakker til han som en liten unge (og selv å snakke til unger på den måten, synes jeg også er uakseptabelt..) og han reagerer i forsvar med å "komme deg i forkjøpet" angående hans frykt om at du skal kaste han på dør. Det at han ikke føler seg likeverdig i leiligheten er tydeligvis noe som gnager på han og jeg tipper din dominans trigger denne vonde følelsen av å være mindreverdig. 

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som dere ikke bør drikke sammen. Dere blir jo helt fjortiss begge to.

Anonymkode: a90c3...0cc

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Jeg tror ikke det hjelper på trygghetsfølelsen hans hvis du er veldig sjefete og kanskje til og med herser litt med ham. Dette kommer nok til overflaten når dere begge drikker, ja.

Jeg tenker du burde prøve å vise litt mer hensyn og heller spørre hva han tenker, mener, vil gjøre osv.. for å gjøre ham trygg.

• Liker 5
Skrevet

Når skal han kjøpe seg inn? Venter han på en jobb eller mer sparepenger? 

Anonymkode: a90c3...0cc

• Liker 1
Skrevet

Hehe, det der gjør samboeren min også når vi krangler i fylla. Heldigvis, etter 5 år, vet jeg at han ikke mener det, så jeg gidder ikke lenger bry meg om det. Men du må jo bare be om unnskyldning og si at du skjønner at det er galt å bruke det maktmiddelet..

Anonymkode: 68107...8dd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg eier ei leilighet som han etterhvert skal kjøpe seg inn i. 

I helga hadde vi en dum krangel. Vi var litt fulle og jeg syntes av han masa på meg. Ikke om noe viktig, men han ville liksom ikke stoppe. Og jeg forsøkte å be han roe seg og ti stille. Han var typisk for full, og jeg nådde ikke inn til han. 

Så jeg ble mer og mer oppgitt. Og veldig frustrert.  Og så gikk omtrent slik for seg: 

Jeg: Jeg blir gal, jeg får mark i hodet, kan du ikke ti stille! 

Han: Åja, skal jeg bare flytte kanskje, siden jeg er så slitsom? 

Jeg:  Ja, guuuud, forsvinn, om det er det du vil. Jeg tvinger deg ikke til å være her. 

Så gikk jeg å la meg. Han kom ikke etter og startet med å re opp til seg på sofaen. Jeg gikk ut på stua og sa at nå måtte han skjerpe seg og komme å legge seg. Så jeg dro han med meg, la han i senga, og pakka han inn i dyna og sa: nå tier du stille og SOVER! 

Men når vi våkner er han veldig sorry, og mener jeg bruker leiligheta mot han. Fordi jeg kan, som han sier. Jeg mener han fører seg selv  opp i denne situasjonen (det er ikke første gang for å si det sånn). Og når jeg da blir dritlei så har jeg en tendens til å si: hadet da! God tur! 

Jeg skjønner at han sliter veldig med dette, at bare jeg står som eier. Og jeg skjønner at jeg ikke må gå i felle når han sutrer i fylla og tester meg. 

Så hva i all verden gjør jeg for å trygge han til han kan kjøpe seg inn? 

Hvis samtalen forløp som du skriver her så er det han selv som dro frem flytting. 

Vil anbefale at dere ser på måten dere kommuniserer og hvilke ord og formuleringer dere bruker. Man trenget ikke snakke i utropstegn og endelig termer (hadet ,god tur. Hva er poenget med å si det?). Hva er det hver av dere bidrar med inn i en samtale/krangel? Ultimatum, sarkasme, hån, nedlatenhet, retoriske spørsmål, beskyldninger  "du-ing", passiv-aggresivitet?

Du burde latt ham sove på sofaen. At andre krever nærhet når man selv ønsker space er for enkelte grenseoverskridende. 

Anonymkode: 713ee...523

• Liker 7
Skrevet

Først ber du han forsvinne, så blir du sur fordi han ikke la seg i senga med deg. 

Høres ut som om dere begge må jobbe med kommunikasjonen, og fokusere på å trygge hverandre. Han sitter med noen usikkerheter, og du er litt krass og sjefete. 

Anonymkode: 4d111...ca7

• Liker 5
Skrevet

enig med alle andre her - snakk med hverandre ordentlig. 

dropp drikkinga en stund.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Du er jo ikke "permanent" sjefete og slem uten noen antenner? Du er jo et tenkende følende menneske og du er voksen og du forstår hva en konsekvens er. Du har jo empati og forstår at han blir såret. Du kan jo bestemme deg for å forandre deg, og feks spørre han hva han trenger i et forhold, sånn fra deg, og så lytte uten å eksplodere.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hehe, det der gjør samboeren min også når vi krangler i fylla. Heldigvis, etter 5 år, vet jeg at han ikke mener det, så jeg gidder ikke lenger bry meg om det. Men du må jo bare be om unnskyldning og si at du skjønner at det er galt å bruke det maktmiddelet..

Anonymkode: 68107...8dd

lillevill skrev (3 minutter siden):

Du er jo ikke "permanent" sjefete og slem uten noen antenner? Du er jo et tenkende følende menneske og du er voksen og du forstår hva en konsekvens er. Du har jo empati og forstår at han blir såret. Du kan jo bestemme deg for å forandre deg, og feks spørre han hva han trenger i et forhold, sånn fra deg, og så lytte uten å eksplodere.

Jeg ba han skikkelig om unnskyldning. Så skikkelig som jeg bare klarte. Jeg sa noe slikt: 

-  Jeg sier det jeg sier for jeg tenker meg ikke om. Jeg mener det ikke. Det er like mye ditt hjem som mitt, og jeg ser på det som opplagt. Men jeg skal tenke på det du sa, og jeg skal reflektere godt over det og sørge for at det aldri skjer igjen. 

Jeg er snill. Jeg eksploderer aldri. Jeg blir vel heller kald. Så når han blir masete i fylla, så ender jeg bare med å være "enig" med han.  For jeg blir irritert av " testinga". 

Jeg er enig med dere som sier vi ikke skal drikke sammen. Det er nok lurt. 

Jeg skal snakke med han når det har gått noen dager, hva han trenger for å slappe mer av mens vi venter på at han kan kjøpe seg inn. 

Takk for gode svar alle. 

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sier det jeg sier for jeg tenker meg ikke om.

Dette er jo uheldig, og ikke en unnskylding. Det er leit for alle dine relasjoner at du ikke tenker deg om. :) Har det litt sånn selv, add / adhd.. men er ikke sint da. men kan buse ut med sårende utsagn. Man er spontan og så kommer konsekvensene i etterkant. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis samtalen forløp som du skriver her så er det han selv som dro frem flytting. 

Vil anbefale at dere ser på måten dere kommuniserer og hvilke ord og formuleringer dere bruker. Man trenget ikke snakke i utropstegn og endelig termer (hadet ,god tur. Hva er poenget med å si det?). Hva er det hver av dere bidrar med inn i en samtale/krangel? Ultimatum, sarkasme, hån, nedlatenhet, retoriske spørsmål, beskyldninger  "du-ing", passiv-aggresivitet?

Du burde latt ham sove på sofaen. At andre krever nærhet når man selv ønsker space er for enkelte grenseoverskridende. 

Anonymkode: 713ee...523

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Først ber du han forsvinne, så blir du sur fordi han ikke la seg i senga med deg. 

Høres ut som om dere begge må jobbe med kommunikasjonen, og fokusere på å trygge hverandre. Han sitter med noen usikkerheter, og du er litt krass og sjefete. 

Anonymkode: 4d111...ca7

Jeg burde nok kanskje la han sove på sofaen. Jeg har ikke tenkt på det slik, at han må få ha selvbestemmelse. 

Det jeg sa til han var at: - vi er glade i hverandre, vi krangler om ingenting nå, så hvorfor være uvenner. Så kom å legg deg. 

Men jeg kommanderer jo. Jeg burde bare tusla meg i seng alene og latt han bestemme over seg selv. 

TS

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Dette er jo uheldig, og ikke en unnskylding. Det er leit for alle dine relasjoner at du ikke tenker deg om. :) Har det litt sånn selv, add / adhd.. men er ikke sint da. men kan buse ut med sårende utsagn. Man er spontan og så kommer konsekvensene i etterkant. 

Altså, jeg har ADHD! Så ja, det detter bare ut av meg. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, jeg har ADHD! Så ja, det detter bare ut av meg. 

TS

Men det at du dominerer andre har ikke med adhd å gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Men det at du dominerer andre har ikke med adhd å gjøre. 

Nei, det er klart. Det er personligheta mi. Så det blir ei større utfordring, å lære meg å ikke være så streng. 

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, så om noen har noen tips her i tråden, tar jeg gjerne i mot disse. 

TS

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av å få gode råd, så ikke vær redd for å si akkurat hva dere mener om HI. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg sa til han var at: - vi er glade i hverandre, vi krangler om ingenting nå, så hvorfor være uvenner. Så kom å legg deg.

Du forteller hva han føler, hva dere gjør, og så drar du han i seng som han er et stykke kjøtt. Du viser ikke nyskjerrighet på hva han føler, men du drar han i seng som om han er ja, et tilbehør.  :P Du forstår at dette ikke er bra for hans selvverd? Nå er jeg streng med deg. men jeg ser at dere er unge og at din ignoranse ovenfor din adhd og dominerende trekk, ikke er bra for dere, og at du kanskje vil skade hans selvfølelse på sikt ved å oppføre deg sånn.

Det som er vanlig, hadde kanskje vært å satt deg med han og snakket med han skikkelig. Feks si at det her ble feil. Jeg vil ikke at vi skal krangle. Jeg var urettferdig som ikke tenkte gjennom hva jeg sa. Jeg vil at vi skal ha leiligheten sammen. Jeg er glad i deg.Hva føler du? feks. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...