AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Jeg er jobbsøker og sliter med å få intervju. Jeg er i fast jobb, og søker kun på interessante stillinger som jeg er kvalifisert til. Har ikke alltid alle kvalifikasjonene det søkes etter, men prøver likevel. Noen ganger er jeg nok også overkvalifisert (at de ser etter en med bachelor, og jeg har master f.eks?) Dere som er arbeidsgivere og driver med ansettelser, hvordan går dere frem i søkerbunken? Har lest at en arbeidsgiver bruker 5-10 sekunder per CV? Hva ser dere etter som gjør at dere bruker mer enn 5-10 sekunder? Er det slik at dere først ser på CV, og dersom den virker interessant så leser dere søknaden? Jeg vet ikke om verken CV eller søknad er god nok, men vet ikke hvor jeg feiler. Anonymkode: c1bdc...869
Queen94 Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Vet mine sjefer ser ofte rett på erfaring, utdanning og nasjonalitet, rett og slett fordi språk er viktig på min arbeidsplass. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Ser først på CV, spesielt på nåværende jobb. Som regel ser jeg bare på de to siste jobbene under erfaring. Er ingen av de jobbene relevante, så går jeg ofte bare videre til neste person. Er de interessante, scanner jeg gjennom resten av CV-en. Hvis CV er interessant, så leser jeg søknad raskt og ser deretter på porteføljen (i min bransje må man ha det). Anonymkode: ef90b...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 En annen ting, vi ser alltid på søknader fortløpende. Jo raskere du sender inn en søknad etter at annonsen har blitt lagt ut, jo større sannsynlighet er det at jeg ser nøyere på søknaden din og at du står ut mer. Anonymkode: ef90b...8a6 8
Flintis Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ser først på CV, spesielt på nåværende jobb. Som regel ser jeg bare på de to siste jobbene under erfaring. Er ingen av de jobbene relevante, så går jeg ofte bare videre til neste person. Er de interessante, scanner jeg gjennom resten av CV-en. Hvis CV er interessant, så leser jeg søknad raskt og ser deretter på porteføljen (i min bransje må man ha det). Anonymkode: ef90b...8a6 Hva er portefølje?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 Ser først på cv. Etter 10 sekunder vet jeg om kandidaten skal vurderes eller ikke. (En del folk som søker bare fordi nav har krav om det, de er ikke kvalifiserte) Ser deretter mer nøye på cv. Er den god nok leser jeg søknad. I søknaden leter jeg etter hva som er motivasjonen for å bytte jobb. Jeg ser også om det er en masseprodusert søknad, eller om den er skrevet for oss. Jeg ser også om kandidaten har satt seg så godt inn i stillingen at hen klarer å trekke frem relevant erfaring (eller om hen trekker frem alt mulig mellom himmel og jord). Etter siling med bakgrunn i cv og søknad ser jeg på vedlegg. Vitnemål, attester etc. Googler kandidaten. Så velger vi ut de 5-6 best kvalifiserte til intervju. Jeg har ansatt folk i mange år, og det er lett å se hvem som er på hugget og hvem som bare søker på lykke og fromme. Anonymkode: ad4cc...3ad 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En annen ting, vi ser alltid på søknader fortløpende. Jo raskere du sender inn en søknad etter at annonsen har blitt lagt ut, jo større sannsynlighet er det at jeg ser nøyere på søknaden din og at du står ut mer. Anonymkode: ef90b...8a6 Takk for svar Har skjønt dette, og har begynt å sende inn søknad så fort jeg ser utlysningen i stedet for å vente. Lurer også på, burde man ha arbeidserfaring før utdanning på CV’en, eller har det ikke noe å si? Anonymkode: c1bdc...869
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser først på cv. Etter 10 sekunder vet jeg om kandidaten skal vurderes eller ikke. (En del folk som søker bare fordi nav har krav om det, de er ikke kvalifiserte) Ser deretter mer nøye på cv. Er den god nok leser jeg søknad. I søknaden leter jeg etter hva som er motivasjonen for å bytte jobb. Jeg ser også om det er en masseprodusert søknad, eller om den er skrevet for oss. Jeg ser også om kandidaten har satt seg så godt inn i stillingen at hen klarer å trekke frem relevant erfaring (eller om hen trekker frem alt mulig mellom himmel og jord). Etter siling med bakgrunn i cv og søknad ser jeg på vedlegg. Vitnemål, attester etc. Googler kandidaten. Så velger vi ut de 5-6 best kvalifiserte til intervju. Jeg har ansatt folk i mange år, og det er lett å se hvem som er på hugget og hvem som bare søker på lykke og fromme. Anonymkode: ad4cc...3ad Hva gjør at CV er god nok? Altså om personen har rett utdanning og arbeidserfaring? Eller er det andre ting også? Anonymkode: c1bdc...869 3
Druid Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er jobbsøker og sliter med å få intervju. Jeg er i fast jobb, og søker kun på interessante stillinger som jeg er kvalifisert til. Har ikke alltid alle kvalifikasjonene det søkes etter, men prøver likevel. Noen ganger er jeg nok også overkvalifisert (at de ser etter en med bachelor, og jeg har master f.eks?) Dere som er arbeidsgivere og driver med ansettelser, hvordan går dere frem i søkerbunken? Har lest at en arbeidsgiver bruker 5-10 sekunder per CV? Hva ser dere etter som gjør at dere bruker mer enn 5-10 sekunder? Er det slik at dere først ser på CV, og dersom den virker interessant så leser dere søknaden? Jeg vet ikke om verken CV eller søknad er god nok, men vet ikke hvor jeg feiler. Anonymkode: c1bdc...869 Jeg vil gjette på at CV’en din er for dårlig. Det er salgspitchen din, og jeg sitter med et «kart» over personen jeg skal ansette: de 5 sekundene du har til å nå meg, er når jeg skummer cv’en din for å krysse av det du dekker av den personaen. Etter den utvelgelsen sitter jeg med en shortlist, og etter 5-6 forsøk bør du statistisk havne i intervju. Søknad og cv leser jeg nøye i tilknytning til å invitere til intervju, så det kan dukke opp ting etter skumlesningen, som dytter deg ned, men rent statistisk bør du klare noen uansett.
Druid Skrevet 21. februar 2022 #10 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lurer også på, burde man ha arbeidserfaring før utdanning på CV’en, eller har det ikke noe å si? Helt klart: CV må struktureres fra mest relevant til minst 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 Jeg hørte om en som tok halve bunken og kastet den uten å se på noen av papirene. "I dette firmaet trenger vi ikke folk med uflaks!" 😂 Anonymkode: 7e222...01e 17
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hørte om en som tok halve bunken og kastet den uten å se på noen av papirene. "I dette firmaet trenger vi ikke folk med uflaks!" 😂 Anonymkode: 7e222...01e Jeg kjenner en som gjør akkurat det samme. Han har så mange søkere til hver jobb han legger ut, at han ikke gidder å gå gjennom halvparten. Deler bare bunken i to og kaster den ene delen. Anonymkode: be3ed...37b
sicario Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har ikke alltid alle kvalifikasjonene det søkes etter, men prøver likevel. Er det slik at dere først ser på CV, og dersom den virker interessant så leser dere søknaden? Anonymkode: c1bdc...869 Starter alltid med en gjennomgang av søknadene og sorterer ut de som ikke møter kvalifikasjonskravene i henhold til stillingsutlysningen. Du skriver at du ikke alltid har kvalifikasjonene det søkes etter, da er det fort gjort å ryke ut i en førstesortering. 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 Druid skrev (3 minutter siden): Jeg vil gjette på at CV’en din er for dårlig. Det er salgspitchen din, og jeg sitter med et «kart» over personen jeg skal ansette: de 5 sekundene du har til å nå meg, er når jeg skummer cv’en din for å krysse av det du dekker av den personaen. Etter den utvelgelsen sitter jeg med en shortlist, og etter 5-6 forsøk bør du statistisk havne i intervju. Søknad og cv leser jeg nøye i tilknytning til å invitere til intervju, så det kan dukke opp ting etter skumlesningen, som dytter deg ned, men rent statistisk bør du klare noen uansett. Det kan godt hende min CV er for dårlig (evnt både cv og søknad). Jeg har ingen erfaring i det hele tatt med rekruttering. Det er nesten så jeg vil spørre deg hvilken bransje du er i, og om du vil ta en titt på CV’en min😅 Anonymkode: c1bdc...869
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 Druid skrev (10 minutter siden): Helt klart: CV må struktureres fra mest relevant til minst Jeg har relevant utdanning. Men vil si arbeidserfaring er mer viktig og derfor burde stå først? Når jeg googler CV ser jeg omtrent alltid utdanning først, og derfor satte jeg det opp i den rekkefølgen jeg også. Anonymkode: c1bdc...869
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ser først på CV, spesielt på nåværende jobb. Som regel ser jeg bare på de to siste jobbene under erfaring. Er ingen av de jobbene relevante, så går jeg ofte bare videre til neste person. Er de interessante, scanner jeg gjennom resten av CV-en. Hvis CV er interessant, så leser jeg søknad raskt og ser deretter på porteføljen (i min bransje må man ha det). Anonymkode: ef90b...8a6 Hva gjør du dersom vedkommende ikke har en nåværende jobb? Anonymkode: 57850...942 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Skrevet 21. februar 2022 Jeg leser først søknad, så CV på de som er spennende. Sorterer fra de som har sendt en standard søknad som det lyser at kun er fordi NAV krever at de søker jobber. (Gjerne med overskrift som at de søker på stillingen som elektriker, selv om jeg ansetter butikksjefer) Sorterer så fra de uten relevant erfaring elle4 med store uforklarlige huller i CV. Anonymkode: 6eb63...4c3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #18 Skrevet 21. februar 2022 Jobb med CV ! Får du ikke svar, er det som oftest problemet. Anonymkode: 6fdf1...65a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #19 Skrevet 21. februar 2022 Queen94 skrev (1 time siden): Vet mine sjefer ser ofte rett på erfaring, utdanning og nasjonalitet, rett og slett fordi språk er viktig på min arbeidsplass. Så det at man ikke er norsk betyr automatisk dårligere språk? Anonymkode: 532fe...764
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #20 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ser først på cv. Etter 10 sekunder vet jeg om kandidaten skal vurderes eller ikke. (En del folk som søker bare fordi nav har krav om det, de er ikke kvalifiserte) Ser deretter mer nøye på cv. Er den god nok leser jeg søknad. I søknaden leter jeg etter hva som er motivasjonen for å bytte jobb. Jeg ser også om det er en masseprodusert søknad, eller om den er skrevet for oss. Jeg ser også om kandidaten har satt seg så godt inn i stillingen at hen klarer å trekke frem relevant erfaring (eller om hen trekker frem alt mulig mellom himmel og jord). Etter siling med bakgrunn i cv og søknad ser jeg på vedlegg. Vitnemål, attester etc. Googler kandidaten. Så velger vi ut de 5-6 best kvalifiserte til intervju. Jeg har ansatt folk i mange år, og det er lett å se hvem som er på hugget og hvem som bare søker på lykke og fromme. Anonymkode: ad4cc...3ad Hva ser du etter når du googler? Facebook? Twitter? Party bilder? 😁 Anonymkode: 532fe...764 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå