Gå til innhold

Bestille både pass og ID-kort, eller bare pass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I England erkjente de ikke id-kortet. 

Anonymkode: 4c30e...419

Var det før eller etter Brexit?

Anonymkode: e103b...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke helt poenget med ID-kortet når man i Norge kan bruker førerkort og i utlandet har pass. Jeg pleier aldri gå rundt med passet på meg når jeg er på ferie og har aldri hatt noe problem med det, aldri blitt spurt om ID noe sted jeg kan huske (tror jeg noen få ganger, maks 3, som ung viste norsk førerkort for å kjøpe alkohol eller leie ATV og det var null stress)

Anonymkode: 7ef74...7d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankkkort har ikke vært gyldig legitimasjon på ti år, og førerkortet lever på lånt tid. Etterhvert må alle uansett over på ID-kortet, så like greit å ordne det først som sist.

Anonymkode: b3a75...7ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 21.2.2022 den 11.25):

Det er samme regler for tap av nasjonal id som pass. Det skal meldes politiet umiddelbart.

Fra politiets sider:

Hvis du har mistet eller blitt frastjålet passet eller det nasjonale ID-kortet ditt, må du melde fra til politiet så snart som mulig. Du må møte opp personlig. Du kan ikke melde det tapt på telefon eller e-post. Du kan møte opp på alle politistasjoner eller lensmannskontorer.

Men du har en backup du kan reise hjem med. Så du slipper å reise opp til ambassaden i Roma for å få nødpass om du mister ID-kortet på Capri. 

Et norsk pass har også enorm verdi blant kjeltringer. ID kort not so much, da det ikke kan brukes til reise på samme måte. 

Anonymkode: 2cb04...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke helt poenget med ID-kortet når man i Norge kan bruker førerkort og i utlandet har pass. Jeg pleier aldri gå rundt med passet på meg når jeg er på ferie og har aldri hatt noe problem med det, aldri blitt spurt om ID noe sted jeg kan huske (tror jeg noen få ganger, maks 3, som ung viste norsk førerkort for å kjøpe alkohol eller leie ATV og det var null stress)

Er jo ikke alle som har førerkort - stor forbedring (men virkelig på overtid) at Norge endelig har kommet opp med et nasjonalt id-kort. Snakker for ikke for egen del - men kjenner unge voksne som stadig må gå på byen med passet i baklommen - et under at det ikke har blitt borte…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Andrea59 said:

Er jo ikke alle som har førerkort - stor forbedring (men virkelig på overtid) at Norge endelig har kommet opp med et nasjonalt id-kort. Snakker for ikke for egen del - men kjenner unge voksne som stadig må gå på byen med passet i baklommen - et under at det ikke har blitt borte…

Svarte basert på at TS sier at hn har førerkort :) Hadde jeg IKKE hatt førerkort hadde jeg jo villet ha nasjonalt ID-kort for da ville pass vært eneste id jeg eide og i Norge trenger man jo ID ofte (hilsen har måttet vise leg ved kjøp av øl fra jeg var 18 til 30 men maks 2 ganger på pub/klubb i utlandet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svarte basert på at TS sier at hn har førerkort :) Hadde jeg IKKE hatt førerkort hadde jeg jo villet ha nasjonalt ID-kort for da ville pass vært eneste id jeg eide og i Norge trenger man jo ID ofte (hilsen har måttet vise leg ved kjøp av øl fra jeg var 18 til 30 men maks 2 ganger på pub/klubb i utlandet...)

Jeg har reist mye under Korona, og da må man ofte legitimere seg på ulike steder. Det snur nok igjen, men hvem vet. 

De sier jo at førerkort som ID straks forsvinner. Derfor økt trykk på ID kort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du har en backup du kan reise hjem med. Så du slipper å reise opp til ambassaden i Roma for å få nødpass om du mister ID-kortet på Capri. 

Et norsk pass har også enorm verdi blant kjeltringer. ID kort not so much, da det ikke kan brukes til reise på samme måte. 

Ja, teoretisk er det sikrere. I praksis er det antakelig mindre sikkert. Mange vil reise med bare id kortet, og siden det ligger i lommebok, veske eller sammen med mobilen, er det langt større sjanse for å miste eller bli frastjålet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Ja, teoretisk er det sikrere. I praksis er det antakelig mindre sikkert. Mange vil reise med bare id kortet, og siden det ligger i lommebok, veske eller sammen med mobilen, er det langt større sjanse for å miste eller bli frastjålet dette.

Jeg skaffet det i alle fall av to grunner

1) sikker ID og backup på reise i utlandet

2) førerkort som ID i Norge fases ut. 

Regner med det gjelder de fleste oppegående mennesker. Men tenker jo det er de samme som tenker at "id-kort ikke er noen vits", som kun ville reist med ene om de først har begge... Og da er man jo akkurat like langt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Drizzt skrev (På 21.2.2022 den 8.11):

ID-kort erstatter pass i lommen i EU. Men jeg er ikke sikker på at ID-kort erstatter pass i lommen i hele verden. Man må sjekke reglene i landet man reiser til. ID-kortet har en mer brukervennlig størrelse enn pass, så det er en fordel å ha i reiser innen EU.

Så pass er ikke gyldig legitimasjon i Eu schengen?

Anonymkode: 6a8f7...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget med id-kortet.. tenker det er like greit med pass så slipper jeg å tenke på det om mulighetene byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så pass er ikke gyldig legitimasjon i Eu schengen?

Anonymkode: 6a8f7...0ad

Pass er gyldig legitimasjon i EU og Schengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 17.50):

Jeg skaffet det i alle fall av to grunner

1) sikker ID og backup på reise i utlandet

2) førerkort som ID i Norge fases ut. 

Regner med det gjelder de fleste oppegående mennesker. Men tenker jo det er de samme som tenker at "id-kort ikke er noen vits", som kun ville reist med ene om de først har begge... Og da er man jo akkurat like langt. 

Hvor har du det fra at førerkort fases ut?

Anonymkode: 45c63...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 13.49):

Bankkkort har ikke vært gyldig legitimasjon på ti år, og førerkortet lever på lånt tid. Etterhvert må alle uansett over på ID-kortet, så like greit å ordne det først som sist.

Anonymkode: b3a75...7ea

Men ID-kort har jo så kort holdbarhet, like greit å vente til førerkortet eventuelt forsvinner da. 

Imens klarer jeg meg fint med pass og førerkort. 

Anonymkode: 8d38d...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra at førerkort fases ut?

Anonymkode: 45c63...96a

Det ble skrevet mye rundt det når ID kortet kom. At mye av grunnen til at det nå ble etablert var at alle andre former for ID som var vanlig før (bankkort, studiekort, mm) allerede hadde forsvunnet. 

Alle slike kort er egentlig avlegs etterhvert. Man har førerkort på telefon, man har bankkort på telefon. Stadig færre går rundt med en lommebok. Og det koster staten enormt å utstede fysiske førerkort. Som meg, og flere, knapt vet hvor de har engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...