Gå til innhold

Bestille både pass og ID-kort, eller bare pass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal bestille nytt pass. Ser at jeg får en rabatt ved bestilling av pass og ID-bevis samtidig, men det blir jo uansett noen 100 lapper mer enn kun pass. Usikker på om jeg egentlig trenger ID-bevis. Jeg har førerkort.

Hva har andre valgt, og hvorfor?

Anonymkode: 45c63...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å velge id-kort neste gangen jeg skal fornye passet. Har også førerkort samt bankkort med bilde. 

Jeg reiser en del og noen land har krav om at du skal kunne vise legitimasjon. Hadde jeg bare reist i Norden så hadde jeg nok droppet det. 

Anonymkode: 6fc59...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte kun pass. Har jo sertifikat. I utlandet kan jeg vise passet. Reiser ikke så ofte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er behagelig å slippe å ta med passet om du reiser i Europa, ville gått for begge.

Anonymkode: 30ab9...963

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er behagelig å slippe å ta med passet om du reiser i Europa, ville gått for begge.

Anonymkode: 30ab9...963

Hvorfor er det mer ubehagelig å ha med pass enn id-kort?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte ID-kort.

Det kan jeg ha i lommeboka hele tiden, og slipper tenkte på passet hver gang jeg skal til utlandet der pass ikke behøves.

Anonymkode: c5a7e...fdd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Hedda-78 said:

Ikke meg du spør, men idkortet går i lommeboka,passet gjør ikke 

Anonymkode: 007ec...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal bestille nytt pass. Ser at jeg får en rabatt ved bestilling av pass og ID-bevis samtidig, men det blir jo uansett noen 100 lapper mer enn kun pass. Usikker på om jeg egentlig trenger ID-bevis. Jeg har førerkort.

Hva har andre valgt, og hvorfor?

Anonymkode: 45c63...96a

ID-kort erstatter pass i lommen i EU. Men jeg er ikke sikker på at ID-kort erstatter pass i lommen i hele verden. Man må sjekke reglene i landet man reiser til. ID-kortet har en mer brukervennlig størrelse enn pass, så det er en fordel å ha i reiser innen EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (15 minutter siden):

Fordi ID kort får plass i lommeboka 

Anonymkode: 2e3c0...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

ID-kort erstatter pass i lommen i EU. Men jeg er ikke sikker på at ID-kort erstatter pass i lommen i hele verden. Man må sjekke reglene i landet man reiser til. ID-kortet har en mer brukervennlig størrelse enn pass, så det er en fordel å ha i reiser innen EU.

ID kort kan brukes i EU/EØS og Sveits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ID kort kan brukes i EU/EØS og Sveits. 

Som jeg skrev over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass kan du selvfølgelig bruke over hele verden. 

sånne ID-kort er nærmest ubrukelige til sammenligning...    

Anonymkode: 84bf1...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

pass kan du selvfølgelig bruke over hele verden. 

sånne ID-kort er nærmest ubrukelige til sammenligning...    

Hele poenget er jo denne manglende verdien. Om du må vise frem eller levere fra deg id er id-kortet nettopp verdiløst. Du kan altså ta det med deg i lomma, levere det inn som pant etc uten å uroe deg det minste for å miste det, og ha passet trygt oppbevart til hjemturen (og, ja man har da selvsagt en kopi av passet lagret digitalt, men det er likevel til bry å miste det og eu godtar ikke vårt digitale førerkort, så det trenger du også). Europa har kun blitt marginalt mer digitalt i løpet av korona mens Norge har blitt  vesentlig mer digitalt.

Det litt som for 5-6 år siden når man dro til Danmark og fant ut at danskene fortsatt brukte kontanter og fikk skikkelig kultursjokk og måtte forsøke huske hvordan man brukte og tok ut slikt (danskene tok til vettet). I resten av Europa er de overraskende langt bak i sin insistering på at ting som er fysiske har mer verdi enn de digitale versjonene. Ergo behovet for det verdiløse id-kortet. 

At passet har den formen det har er en annen diskusjon - det er selvsagt helt håpløst utdatert at passet ikke er en digital enhet med en fysisk kopi ved behov.

Anonymkode: a5072...61d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss som reiser mest fritidsreiser, vil jeg si id kort er unødvendig. Har aldri opplevd å måtte bruke pass andre steder enn på flyplass/grense, leiebilfirmaer og hotell. Og da har man passet med seg. Så lar man det ligge på hotellet resten av ferien. Hadde jeg reist masse i EU hadde jeg skaffet meg id kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hele poenget er jo denne manglende verdien. Om du må vise frem eller levere fra deg id er id-kortet nettopp verdiløst. Du kan altså ta det med deg i lomma, levere det inn som pant etc uten å uroe deg det minste for å miste det, og ha passet trygt oppbevart til hjemturen (og, ja man har da selvsagt en kopi av passet lagret digitalt, men det er likevel til bry å miste det og eu godtar ikke vårt digitale førerkort, så det trenger du også). Europa har kun blitt marginalt mer digitalt i løpet av korona mens Norge har blitt  vesentlig mer digitalt.

Det litt som for 5-6 år siden når man dro til Danmark og fant ut at danskene fortsatt brukte kontanter og fikk skikkelig kultursjokk og måtte forsøke huske hvordan man brukte og tok ut slikt (danskene tok til vettet). I resten av Europa er de overraskende langt bak i sin insistering på at ting som er fysiske har mer verdi enn de digitale versjonene. Ergo behovet for det verdiløse id-kortet. 

At passet har den formen det har er en annen diskusjon - det er selvsagt helt håpløst utdatert at passet ikke er en digital enhet med en fysisk kopi ved behov.

Anonymkode: a5072...61d

Det er samme regler for tap av nasjonal id som pass. Det skal meldes politiet umiddelbart.

Fra politiets sider:

Hvis du har mistet eller blitt frastjålet passet eller det nasjonale ID-kortet ditt, må du melde fra til politiet så snart som mulig. Du må møte opp personlig. Du kan ikke melde det tapt på telefon eller e-post. Du kan møte opp på alle politistasjoner eller lensmannskontorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Det nasjonale ID-kortet kan brukes i hele EU + EØS så hvis du ikke reiser så mye utenfor dette området trenger du i og for seg ikke pass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest padawan
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

sånne ID-kort er nærmest ubrukelige til sammenlignin

Feil. Det kan brukes i EU + EØS istedenfor pass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (På 21.2.2022 den 13.30):

Feil. Det kan brukes i EU + EØS istedenfor pass. 

pass kan brukes over hele verden.

ID-kort kan bare brukes innenfor EU og EØS altså. :briller2: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (1 time siden):

pass kan brukes over hele verden.

No shit, José. Har bare blitt nevnt et par ganger i tråden allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...