AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Hva tenker du? Anonymkode: 2dd0d...52f
herzeleid Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 I noen tilfeller virker det i alle fall slik. Det kan eksempelvis virke som en del stillinger i det offentlige har såpass mange søkere med mastergrader i "myke" felt at mastergrad fort blir standarden uten at det nødvendigvis tilfører så mye, og jeg stusser også over utdannelsene en har utvidet til bachelorgrad bla. for å "heve yrkets status". Jeg tror ikke en overakademisering er positivt i en tid der unge sliter med å komme inn på boligmarkedet og der vi regner med trangere kår fremover. 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Helt klart, og selv om det jo er en del stillinger som krever eller der det er en fordel med akademisk utdannelse, så gjelder det langt fra alle jobber. Det blir egentlig for dumt å kreve bachelor og evt. master når det dreier seg om f. eks. enklere administrativt arbeide (som punching, veldig enkel fakturabehandling osv.). Men sånn har det blitt når det har gått inflasjon i mange typer høyere utdanning. Anonymkode: 60130...fc9 7
Maleficenta Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 herzeleid skrev (2 timer siden): I noen tilfeller virker det i alle fall slik. Det kan eksempelvis virke som en del stillinger i det offentlige har såpass mange søkere med mastergrader i "myke" felt at mastergrad fort blir standarden uten at det nødvendigvis tilfører så mye, og jeg stusser også over utdannelsene en har utvidet til bachelorgrad bla. for å "heve yrkets status". Jeg tror ikke en overakademisering er positivt i en tid der unge sliter med å komme inn på boligmarkedet og der vi regner med trangere kår fremover. jeg irriterer meg over slle utdannelsene de har gjort om til master, slik som jordmor og helsesykepleier utdannelsen. Kvaliteten på yrkesutøvelsen er jo fortsatt den samme 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 3 hours ago, herzeleid said: I noen tilfeller virker det i alle fall slik. Det kan eksempelvis virke som en del stillinger i det offentlige har såpass mange søkere med mastergrader i "myke" felt at mastergrad fort blir standarden uten at det nødvendigvis tilfører så mye, og jeg stusser også over utdannelsene en har utvidet til bachelorgrad bla. for å "heve yrkets status". Jeg tror ikke en overakademisering er positivt i en tid der unge sliter med å komme inn på boligmarkedet og der vi regner med trangere kår fremover. Enig. Jeg tror også man bør gjøre om mange av bachelorgradene. Øk vanskelighetsgraden slik at å ta en bachelor viser at du har samme evne til å tenke selvstendig som om du tar master. Så kan man slippe to år med studier. Selvsagt trenger ikke alle bachelorgradene å øke i vansklighetsgrad. De bachelorgradene som allerede gir jobb kan man beholde som de er. Det er ingen grunn til å gjøre ting vanskeligere kun for å gjøre det vanskeligere. Anonymkode: 77479...3ca
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 Absolutt. Halvparten av arbeidsoppgavene mine kunne jeg gjort like bra uten utdanning, og det gjorde jeg også for 20 år siden. I dag blir denne type stillinger lyst ut med krav om mastergrad. Anonymkode: b8c59...772 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 Jeg ønsker et løft av fagutdanningene. Økt status av fagbrev Anonymkode: 97bf5...250 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva tenker du? Anonymkode: 2dd0d...52f Selvsagt. De simpleste oppgaver krever mye akademisk kunnskap. Å ha skolegang for å svinge vaskekosten er absurd. Folk i fortiden ville ledd seg fillete over alt tull vi kaster bort tid og ressurser på Anonymkode: f91ed...be7 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 Som selvlært innen IT må jeg si; ja! Anonymkode: 4db06...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 Jeg synes det sier seg selv i mitt yrke når jeg med mastergrad jobber i samme stilling som en med årskurs økonomi fra en høgskole på 80-tallet. Forskjellen på oss er at hen fikk jobben for 30 år siden og jeg fikk min i fjor. Vi gjør nøyaktig det samme og vi hadde samme arbeidserfaring (0 år) da vi startet. Anonymkode: a3976...eae 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 I min bransje merker jeg at de trenger mastergraden. Det gir evne til å søke informasjon, og kvalitetssikre løsninger. Og ikke minst forstår man at man mulig ikke forstår. De som kun har praktisk erfaring tror gjerne de har fasiten, og går rett på. De som er vant til å drøfte faglige problemstillinger, og har gått et akademisk løp, vet at det gjerne finnes flere og bedre løsninger. Jordmor, for eksempel, som nevnt over. Du kan jobbe i 5 år uten å ha vært bort i et gitt forløp. Men har du en teoretisk ballast i tillegg så går du lettere omveien i hodet og tenker at "hm, kanskje vi bør vurdere.." Anonymkode: 614fe...016 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 Har i en del tilfeller klødd meg i hodet over hvorfor bedriften ønsker å ansette en søker med master, når det er snakk om en generell utdanning og mastergraden primært er mer av det samme som bacheloren. I mange tilfeller er kursene også akkurat det samme, bare med forskjellig eksamensform og vurdering. Da sitter vi jo igjen med selve oppgaven. Hvis du skal jobbe som saksbehandler eller i administrasjon, hvorfor er det viktig å ha skrevet en masteroppgave i litteratur eller historie? Hvorfor er det antatt at en søker med en bachelor i samme emner ikke kan gjøre en like god jobb? Anonymkode: e3652...961 1
I Grosny Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selvsagt. De simpleste oppgaver krever mye akademisk kunnskap. Å ha skolegang for å svinge vaskekosten er absurd. Folk i fortiden ville ledd seg fillete over alt tull vi kaster bort tid og ressurser på Anonymkode: f91ed...be7 Om man har en master i vasking, så snakker vi om vasking basert på vitenskaplig grunnlag. Vaskemesteren er dyktig i litteratursøk og slipper å finne opp prosedyrer på nytt. I vasking innegår mye fysikk og kjemi. En vaskemasterutdannelse kan også ha mange fine småkurs fra "youtubeuniversitetet". Der har jeg selv studert hvordan man vasker bak glasset på en stekeovn. En vaskemaster kan utarbeide vaskeprosedyrer med minimale utslipp, maksimal effektivitet og minimal bruk av elektrisk energi og muskelenergi. Jeg begynte egentlig å skrive innlegget med en ironisk vinkel, men etterhvert som bokstavene flyr så tenker jeg liksåmye seriøst som ironisk. Jeg vet ikke om jeg spøker eller er alvorlig. Innen helsefag mener jeg at vasking er undervurdert i utdannelsen (finnes ikke, untatt i praksisperiodene). Mange helsearbeidere har en god del vaskeoppgaver, og det er mye å spare på å gjøre jobben enkelt og godt. 5 studiepoeng i rengjøring hadde hjulpet. Endret 21. februar 2022 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 Mtp at jeg har en god jobb uten utdannelse så er jo min erfaring naturligvis nei. Jeg har opplevd å få flere gode jobbtilbud uten utdanning, har kun jobbet meg opp erfaring. Anonymkode: 8a8f8...5ab
I Grosny Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Jeg tror også man bør gjøre om mange av bachelorgradene. Øk vanskelighetsgraden slik at å ta en bachelor viser at du har samme evne til å tenke selvstendig som om du tar master. Så kan man slippe to år med studier. Selvsagt trenger ikke alle bachelorgradene å øke i vansklighetsgrad. De bachelorgradene som allerede gir jobb kan man beholde som de er. Det er ingen grunn til å gjøre ting vanskeligere kun for å gjøre det vanskeligere. Anonymkode: 77479...3ca Bachelor er vanskelig nok, men jeg er enig i det med selvstendighet. På bachelor så skal man gjerne følge pensum i stedet for å gå i dybden. Denne pensumorienterte studeringen er en form for sosialisering der man forsøker å ensrette studentene. Bachelor er ofte mer som ekstraklasser på VGS enn det er sudier.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Skrevet 21. februar 2022 Ja,absolutt! Jeg var i arbeidslivet i 15 år før jeg tok utdanning innen det jeg har jobbet med. Lærte ikke noe nytt på det treårige bachelorstudiet som jeg ikke har lært ved det å være i jobb. Eneste forskjellen er at jeg nå lettere får jobb fordi jeg har utdanningen. Da jeg søkte jobb før jeg tok utdanningen var det ingen som ville ansette meg fordi jeg ikke hadde bacheloren. 15 år med erfaring er ikke godt nok.. Anonymkode: c9d12...7cb
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #18 Skrevet 21. februar 2022 I noen jobber kan nok utdanning vektlegges for mye, men er ikke enig i at f.eks jordmor som nevnt over er en av dem. På min arbeidsplass trenger vi noen i stillinger der man ikke trenger utdannelse, men kan får opplæring på arbeidsplassen. Imidlertid viser det seg at mange uten utdannelse faktisk sliter med å ta til seg elementær opplæring og informasjon, de klarer ikke lese en fremgangsmåte eller sette seg inn i en bruksanvisning. Så nå har jeg bedt sjefen om at neste "ufaglært"-ansettelse må være en som har en utdanning, hvilken som helst, fordi det viser at de klarer å ta til seg informasjon, ta instruksjon, og formidle ting ut. Om vedkommende er blomsterdekoratør eller har mastergrad i filiosofi er mindre interessant . Anonymkode: 86ab7...819
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #19 Skrevet 21. februar 2022 100% ja. Dette gjorde at man ikke står i noen jobb i dag. Jobbe er ok, men er ikke intr i utdannelse. Anonymkode: ca0bf...623 2
Gjest AprilRyan Skrevet 21. februar 2022 #20 Skrevet 21. februar 2022 Jeg synes vel at kravene generelt sett har blitt høyere. Helst skal man ha både utdanning og i tillegg erfaring som om man har jobbet i yrket i flere år. Jeg er helt med på at i mange yrker trenger man bachelor, men mastergrad synes jeg det ofte blir tull å kreve. Det spørs selvfølgelig på yrket, men ofte virker det som man krever det bare for å kreve det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå