AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #41 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilken medisin var dette? Som ei med kronisk migrene har jeg snart jobbet meg gjennom hele felleskatalogen tror jeg, med epiliepsimedisin, lykkepiller, blodtrykksmedisin, migrenemedisin, smertestillende, ja, you name it, I've tried it! Med ett unntak så har alle medisiner jeg har blitt tilbudt vært dårligere i billigversjonen enn originalen. Den eneste som faktisk er bedre er Naratriptan. Naratriptan er bedre enn Naramig, som er originalen. Det er likevel fryktelig frustrerende å måtte først prøve billigversjonen og så gå til legen og si at den funker ikke, så må man prøve originalen. Og sånn må man gjennom alle kategorier. Tidkrevende og det gir masse unødvendige bivirkninger. Anonymkode: 5154e...40b Du trenger jo ikke prøve den "billige", legen skriver som regel ut den originale medisinen, så du kan vel bare betale mellomlegget direkte? For du mener vel ikke i fullt alvor at Helfo skal særbehandle deg og dekke hele utgiften til den dyreste medisinen automatisk i akkurat ditt tilfelle? Det er gode grunner til at pasienten enten må punge ut selv, eller SELVFØLGELIG prøve den løsningen som påfører statskassen minst utgifter FØR man eventuelt tar det videre. Anonymkode: fa899...0d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #42 Del Skrevet 21. februar 2022 Jajajane skrev (20 minutter siden): Jeg fikk en kraftig allergisk reaksjon på medisiner da jeg tok i mot billigversjonen, da det inneholdt nøyaktig det samme, som de sa. Det stemte altså ikke, og godtar aldri mer dette. Legen min fant ut av det heldigvis, da de sjekket opp i det, og han sa at jeg alltid skal ta det legen har skrevet i resepten, ikke noe annet. Så å si at det bare «sitter i hodet» er bullshit. Det aktive virkestoffet i medisinen er nøyaktig det samme, jo. Hvis man ikke tåler selve virkestoffet vil man ikke kunne bruke hverken den "dyre" eller den "billige" versjonen. Hjelpestoffene i medisinene kan derimot variere fra merke til merke, og det er INGEN farmasøyter i apotek som noensinne har påstått at absolutt alle ingredienser i generiske legemidler er klin like. Ved kjente allergier mot hjelpestoffer (eller generelt alvorlige anafylaksier tidligere i livet) skal man ikke bytte mellom medisiner nei, og det er legens ansvar å dokumentere dette på resepten og i pasientens journal. Hvis det var første gang i ditt liv du reagerte allergisk kunne jo ingen, hverken legen som skrev ut resepten, Legemiddelverket (som er de som har godkjent medisinene som likeverdige) eller apotekpersonalet, forutse dette, og alle parter har altså handlet helt korrekt. (Og det er heller ingen som har påstått at en kraftig allergisk reaksjon "sitter i hodet", så jeg skjønner ikke hvorfor du blander deg inn i denne tråden med din irrelevante opplevelse?) Anonymkode: fa899...0d0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 21. februar 2022 #43 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det aktive virkestoffet i medisinen er nøyaktig det samme, jo. Hvis man ikke tåler selve virkestoffet vil man ikke kunne bruke hverken den "dyre" eller den "billige" versjonen. Hjelpestoffene i medisinene kan derimot variere fra merke til merke, og det er INGEN farmasøyter i apotek som noensinne har påstått at absolutt alle ingredienser i generiske legemidler er klin like. Ved kjente allergier mot hjelpestoffer (eller generelt alvorlige anafylaksier tidligere i livet) skal man ikke bytte mellom medisiner nei, og det er legens ansvar å dokumentere dette på resepten og i pasientens journal. Hvis det var første gang i ditt liv du reagerte allergisk kunne jo ingen, hverken legen som skrev ut resepten, Legemiddelverket (som er de som har godkjent medisinene som likeverdige) eller apotekpersonalet, forutse dette, og alle parter har altså handlet helt korrekt. (Og det er heller ingen som har påstått at en kraftig allergisk reaksjon "sitter i hodet", så jeg skjønner ikke hvorfor du blander deg inn i denne tråden med din irrelevante opplevelse?) Anonymkode: fa899...0d0 Blander meg inn i tråden?? 🤣 Slapp av litt du da… var noen som skrev det, at det sitter i hodet at det er noe forskjell på billig/dyr medisin… De på apoteker sa nettopp det; at det var nøyaktig samme innhold. jeg ble innlagt, og de fant ut at ene stoffet i medisinen var ulikt fra billigversjonen og den vanlige. Og akkurat det stoffet var jeg da allergisk mot. Ingen visste om det på forhånd nei… 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #44 Del Skrevet 21. februar 2022 Jajajane skrev (46 minutter siden): Blander meg inn i tråden?? 🤣 Slapp av litt du da… var noen som skrev det, at det sitter i hodet at det er noe forskjell på billig/dyr medisin… De på apoteker sa nettopp det; at det var nøyaktig samme innhold. jeg ble innlagt, og de fant ut at ene stoffet i medisinen var ulikt fra billigversjonen og den vanlige. Og akkurat det stoffet var jeg da allergisk mot. Ingen visste om det på forhånd nei… Apoteket sier det ja. De tjener på å gi ut den billigste. Men spør divergere lenger. De er ikke enige. Anonymkode: 65e8b...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #45 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger jo ikke prøve den "billige", legen skriver som regel ut den originale medisinen, så du kan vel bare betale mellomlegget direkte? For du mener vel ikke i fullt alvor at Helfo skal særbehandle deg og dekke hele utgiften til den dyreste medisinen automatisk i akkurat ditt tilfelle? Det er gode grunner til at pasienten enten må punge ut selv, eller SELVFØLGELIG prøve den løsningen som påfører statskassen minst utgifter FØR man eventuelt tar det videre. Anonymkode: fa899...0d0 Det er da for faen meg ikke særbehandling at legen skriver du skal ha originalen. Legen min gjør det på astmamedisin. Og det skulle da faen meg bare mangle når kopien er langt dårlige. Det er ikke særbehandling! Det er fornuftig! Anonymkode: 65e8b...4f7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #46 Del Skrevet 21. februar 2022 Når patentet på en medisin går ut. Kan andre legemiddelfirmaer lage samme produktet. De får ikke lov å bruke samme navn, derfor heter de noe annet. Noen ganger er produktet helt likt. Andre ganger kan de ha ulik fasong, farge o.l. Men virkestoffet og mengden virkestoff er det samme uansett. Ta f.eks fluor. Finnes mange produsenter som lager det. Finnes i forskjellige smaker som cola, sitron, banan o.s.v. Boksene er ulike. Men det viktige er at de inneholder samme mengde fluor som du er ute etter. Mange er opptatt av den «orginale». Ta f.eks lettmelk fra Tine og q meieriene. Inneholder det samme. Kommer fra ei ku. Noen foretrekker den ene framfor den andre. Når det gjelder legemidler, så blir det rimeligste dekket av staten. Mens en må betale mellomlegget selv. Om en reagerer på et hjelpestoff. F.eks sitronsmak, så vil legen krysse av for at du skal ha originalproduktet. Men om originalproduktet inneholder sitron, og det timeligste uten, så tar du selfølgelig det. Anonymkode: f1b99...cb5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #47 Del Skrevet 21. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da for faen meg ikke særbehandling at legen skriver du skal ha originalen. Legen min gjør det på astmamedisin. Og det skulle da faen meg bare mangle når kopien er langt dårlige. Det er ikke særbehandling! Det er fornuftig! Anonymkode: 65e8b...4f7 På blåresept må man krysse av for at man har valgt billigste synonympreparat. Skal pasienten ha originalpreparatet, må det begrunnes nøye. Anonymkode: bf3f8...60b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #48 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): .... Mange er opptatt av den «orginale». Ta f.eks lettmelk fra Tine og q meieriene. Inneholder det samme. Kommer fra ei ku. Noen foretrekker den ene framfor den andre. Anonymkode: f1b99...cb5 Men om du sammenligner creme fresh fra Tine og Q, så er det faktisk forskjell på både konsistens og smak. Anonymkode: d4b2d...ae4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #49 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har også kun dårlige erfaringer med dette erstatningsproduktet deres som skal være akkurat det samme. Om det er akkurat det samme som originalen, hvorfor koster det originale så mye mer? Betaler man for merke i denne bransjen også? 😅 Uansett - billigproduktene biter ikke på meg. Kan fort hende det er psykisk, men kom ikke her og tull med astmaen eller prevensjonen min, altså. 🙄 Hadde også UVI en gang og valgte under tvil å takke ja til det billigere alternativet. Resultatet da var ny legetime et par dager senere og ny resept, for at de jeg fikk med hjem ikke fungerte i det hele tatt Anonymkode: 5a08e...666 Ja 😊 Anonymkode: 77732...6e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #50 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er da for faen meg ikke særbehandling at legen skriver du skal ha originalen. Legen min gjør det på astmamedisin. Og det skulle da faen meg bare mangle når kopien er langt dårlige. Det er ikke særbehandling! Det er fornuftig! Anonymkode: 65e8b...4f7 Hvis preparatet er på hvit resept har det ingenting å si. Da betaler man kostnaden selv enten man velger original eller kopi. Det er kun på blå resept at legen skal krysse av for at pasienten ikke skal ha noe annet enn akkurat det spesifiserte legemiddelet som står og det er fordi helfo betaler deler av medisinen for oss. Anonymkode: f6222...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #51 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis preparatet er på hvit resept har det ingenting å si. Da betaler man kostnaden selv enten man velger original eller kopi. Det er kun på blå resept at legen skal krysse av for at pasienten ikke skal ha noe annet enn akkurat det spesifiserte legemiddelet som står og det er fordi helfo betaler deler av medisinen for oss. Anonymkode: f6222...a87 Jeg snakker om blåresept. Anonymkode: 65e8b...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tash Skrevet 22. februar 2022 #52 Del Skrevet 22. februar 2022 Litt av noen svar her på de som forfekter at alle medisinvarianter er like… Uansett så tenker jeg at vi er forskjellige (spesielt mtp hjelpestoffer og reaksjoner på disse) og hva slags type medisin det er snakk om. For min del så merker jeg ingen forskjell på Paracet osv, men på fks Cerazette. Det er vel som med det meste når det gjelder medisinpreparater? Du merker gjerne ikke noen bivirkninger på antibiotika mens jeg får dårlig mage og er hjemme fra jobb et par dager? Poenget er at vi er forskjellige og jeg tenker det er bra at apotek og legemiddelverket får beskjed om (både positive og) negative erfaringer omkring preparatbytte. Så kan dere som ikke merker forskjell være glad for dét, og vi som i noen tilfeller merker forskjell blir hørt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #53 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg fikk en gang et generisk preparat uten at jeg ble gjort oppmerksom på det av apoteket. Siden flaskene også var nesten identiske, så tok det en stund før jeg merket at jeg hadde fått et annet merke enn det jeg bruker til vanlig. Og grunnen til at jeg merket det var fordi det generiske preparatet ikke virket like godt. Så nei, det sitter ikke bare i hodet. Anonymkode: 1cb35...8e7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #54 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg går på 2 forskjellige blodtrykksmedisiner og får noe annet enn foreskrevet på begge to. Funker gull og holder blodtrykket nede….. Har en venninne, som har endel kroniske sykdommer, og går på mange medisiner, og alle erstatningsprodukter er noe drit ifølge henne, selv om hun ikke har prøvd dem engang….. Anonymkode: c3a26...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #55 Del Skrevet 22. februar 2022 Tash skrev (3 timer siden): Litt av noen svar her på de som forfekter at alle medisinvarianter er like… Uansett så tenker jeg at vi er forskjellige (spesielt mtp hjelpestoffer og reaksjoner på disse) og hva slags type medisin det er snakk om. For min del så merker jeg ingen forskjell på Paracet osv, men på fks Cerazette. Det er vel som med det meste når det gjelder medisinpreparater? Du merker gjerne ikke noen bivirkninger på antibiotika mens jeg får dårlig mage og er hjemme fra jobb et par dager? Poenget er at vi er forskjellige og jeg tenker det er bra at apotek og legemiddelverket får beskjed om (både positive og) negative erfaringer omkring preparatbytte. Så kan dere som ikke merker forskjell være glad for dét, og vi som i noen tilfeller merker forskjell blir hørt. Men da merker du nok også bivirkninger på foreskrevne medisiner også da, og ikke kun erstatningsprodukter?! Anonymkode: c3a26...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tash Skrevet 22. februar 2022 #56 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men da merker du nok også bivirkninger på foreskrevne medisiner også da, og ikke kun erstatningsprodukter?! Anonymkode: c3a26...1ca Ja, korrekt. Les hva jeg skriver. Forøvrig så poengterer du deler av innlegget mitt med retorikken din. «?!» Chill Endret 22. februar 2022 av Tash Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #57 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har opplevd det flere ganger, og nei, det er ikke innbilning i det hele tatt. Folk må gjerne le i trynet mitt og påstå noe annet, men jeg MERKER og SER jo hva som fungerer på min kropp/mitt hode og ikke. Anonymkode: bbb73...68d Slike som dere stryker i blindtest. Det er absolutt ingen forskjell, flaut at folk tror det. Og det er alltid behovsmedisin det gjelder, ser aldri folk klage over medisiner de står på daglig (med mindre det er antidepressiva 🤣) Anonymkode: a3786...64d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #58 Del Skrevet 22. februar 2022 Jajajane skrev (21 timer siden): Jeg fikk en kraftig allergisk reaksjon på medisiner da jeg tok i mot billigversjonen, da det inneholdt nøyaktig det samme, som de sa. Det stemte altså ikke, og godtar aldri mer dette. Legen min fant ut av det heldigvis, da de sjekket opp i det, og han sa at jeg alltid skal ta det legen har skrevet i resepten, ikke noe annet. Så å si at det bare «sitter i hodet» er bullshit. Det blir jo noe helt annet. Det er selvfølgelig mulig å få en allergisk reaksjon på virkestoffet i de forskjellige medisinene. Anonymkode: a3786...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 22. februar 2022 #59 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 11.46): Ja, det gjør man. De fleste medisiner er beskyttet under et patent som etter en viss tid åpner for at andre kan kopiere medisinen, når den tidsfristen er nådd så er det fritt fram å lage billigversjoner, og de inneholder nøyaktig det samme bortsett fra at noen bruker andre bindestoffer. Det er BIG BUSINESS å tjene penger på medisiner på patent! Antidepressivaen min koster over 600kr mens den generiske koster litt over hundrelappen. Har aldri prøvd den som ikke er generisk og har god virkning. Man vet ikke helt hvorfor noen folk reagerer annerledes på generisk, det kan ha noe med at noen reagerer på andre bindestoffer, og det kan også være mye placebo. Anonymkode: 576da...c0e For å ta antidepressiva. Wellbutrin bruker virkestoffet bupropion. Den generiske versjonen ble trukket fordi den ikke funket. Generisk medisin er IKKE nødvendigvis tilsvarende. De som laget generisk Ritalin glemte jo å putte medisin i kapslene, sendte ut tomme kapsler til folk. Håpløst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 22. februar 2022 #60 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det blir jo noe helt annet. Det er selvfølgelig mulig å få en allergisk reaksjon på virkestoffet i de forskjellige medisinene. Anonymkode: a3786...64d Ja, skjønner fortsatt ikke en voldsom reaksjon på min kommentar i dette innlegget. Som flere skriver så er det forskjell i innholdet på billigversjon vs originalresepten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå