Gå til innhold

Hvem kan kalle seg selv tater/romani?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig kriteriet?

Er det måten tidligere slekter har levd på? Er det hva kirkebøker og andre eldre kilder (som f.eks Eilert Sundt) har beskrevet personer i slekten som? Er det språk, kultur og tradisjoner innad i familier? Yrker?

I Norge er det vel ikke så mange av romanifolket som f.eks får opp indisk DNA på gentester, noe som ikke er så uvanlig blant rom grupper, som mange mener deler samme opphav.

(Jeg har nettopp lest Thor Gotaas sin bok "Taterne: Livskampen og Eventyret" og sitter igjen med en del spørsmål.)

Anonymkode: 34857...7d1

Skrevet

Må vel være kirkebøker og sporbart slektstre. Tror nok de fleste ville holdt det skjult.

Anonymkode: b09ba...f10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må vel være kirkebøker og sporbart slektstre. Tror nok de fleste ville holdt det skjult.

Det er virkelig sørgelig at det oppleves sånn. Det er jo en slik spennende og rik kultur/historie! Jeg skjønner jo på en måte hvorfor. Norge har hatt en helt HORRIBEL historikk med sin behandling av tatere, helt inn i nyere tid. 

(Derfor tar jeg av meg hatten for de som engasjerer seg for å løfte fram denne nasjonale minoriteten ❤️)

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er virkelig sørgelig at det oppleves sånn. Det er jo en slik spennende og rik kultur/historie! Jeg skjønner jo på en måte hvorfor. Norge har hatt en helt HORRIBEL historikk med sin behandling av tatere, helt inn i nyere tid. 

(Derfor tar jeg av meg hatten for de som engasjerer seg for å løfte fram denne nasjonale minoriteten ❤️)

Hvis du mener tatere som i *Roma* folket, hvorfor skal vi *løfte* de fram?

Hvis det er noe vi burde gjøre, så er det og få de skolert slik at de slipper og sende ungene sine ut i veikryss for og tigge penger.

Anonymkode: cb1dd...4cf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis det er noe vi burde gjøre, så er det og få de skolert slik at de slipper og sende ungene sine ut i veikryss for og tigge penger.

Jeg tenker ikke på gruppen som tigger i gatene nå, som hovedsaklig kommer fra Romania. Jeg snakker om de av taterslekt, som har vært i Norge i flere hundre år.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tatere =/= rom

Tatere = romani

De er ikke samme gruppe. Språket og kulturen er annerledes selv om tatere/romani er etterkommere av rom.

Kjenner folk med taterbakgrunn og de sitter absolutt ikke i veikryss og roper "pliiiiiiiiiiiiiis"! FFS.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Jeg er av taterslekt! 🙋🏻‍♀️ 
Født og oppvokst i Norge av norske foreldre, alle er i full jobb og ingen sitter i veikryss og roper noe som helst. 
Min tippoldemor var reisende/tater, og store deler av slekta før henne. Jeg er stolt av slektskapet og sier det mer enn gjerne høyt. 

Mulig du må oppdatere kunnskapen din litt. 🙈 

Anbefaler på det sterkeste å høre podcasten «Rekommendert» om tatere. 

Anonymkode: a7f22...51b

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 9.17):

Anbefaler på det sterkeste å høre podcasten «Rekommendert» om tatere. 

Anonymkode: a7f22...51b

Takk for tipset! Den podcasten var kjempeinteressant. 🙂

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% tater. Man kan ikke bare bli tater, det er noe man er født inn i.

Anonymkode: 3d996...17f

• Liker 5
Skrevet

Hva er forskjell på tater og sigøyner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (6 minutter siden):

Hva er forskjell på tater og sigøyner?

Beste måten å forklare det på er vell at begge er ett reisende folk, vi kan finne likheter i noe men vi er veldig forskjellig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NRKTV "ikke spør om det" har nettopp hatt en episode om rom folk og sigøynere. Ligger ute nå, så du kan se litt på den? :)

Anonymkode: 43c40...2e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er født inn i slekten, som du er født inn i en adelsslekt. Tatere var laveste samfunnsklasse og dermed ikke noe mange velger å fremheve. Hører fortsatt mange si at enkelte er av reisende/ omreisende slekt, og med det legger man personer man ikke kan stole på, stjeler, av lav byrd med mere. 

Anonymkode: a9d46...293

• Liker 2
Gjest lurven
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 0.38):

Ja Norge i likhet med de fleste andre land har en lang historie med å undertrykke minoroteter

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 22.05):

Jeg er 100% tater. Man kan ikke bare bli tater, det er noe man er født inn i.

På hvilken måte da? 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte da? 

Det er en etnisitet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjell på begrepene tater, rom, Romani og sigøyner? Rumener er jo en person fra Romania, men er alle Romanier også fra Romania? Sigøyner trodde jeg var et gammelt negativt ord for tater, men noen her skrev det ikke er det samme? 

Anonymkode: aaaaf...c25

AnonymBruker
Skrevet

Min onkel er tater. Onkel Reisende Mac. 

Anonymkode: 36b83...ce0

• Liker 1
Skrevet

De som er tatere/romani kan kalle seg det.

AnonymBruker
Skrevet
Entern skrev (7 timer siden):

Det er en etnisitet.

Jeg er enig i at det er en etnisitet, men jeg skjønner bare ikke helt hva som menes med 100% tater. Driver man slektsforskning, eller ser på f.eks DNA prosjekter, er det mange taterslekter i Norgesom har typiske norske innslag langt tilbake. Eller svenske/finske.

Det er jo antatt at tatere er etterkommere av følger som kom til Norge på 1500 - 1600 tallet, og noen århundrer før det, nord India, og det er vel de færreste i dag som er 100% noe av dette? Jeg vet at finske Kale har levd ganske isolert, så de får ofte opp South Asian prosenter på slike DNA tester. Så hva er kriteriet? Er det en omreisende livsstil i tillegg som ligger til grunn?

Jeg spør bare fordi jeg synes det er meget interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...