Gå til innhold

Burde jeg dra utenlands med barna mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 100% alenemor med en på tre og en på ett år. Har heldigvis tilgang til en hytte der vi kan være hele sommeren hvis vi vil. Vi var der i fjor og det fungerte veldig bra! Tenkte da at vi skulle være der hver sommer framover helt til barna selv spurte om å dra andre steder. 

Men det er viktig for meg at barna mine ikke føler at de har det verre enn andre. Jeg kan ta meg råd til å dra til syden med dem annen hvert år. Når begynner barn og sammenligne seg med andre egentlig? Begynner det allerede i barnehagen? 

Hilsen hun som er lykkelig på hytta, men som ikke vil at barna skal føle seg dårligere enn de andre.

Anonymkode: 1f83a...4c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barn som er så små trives best hjemme eller små turer, så hadde valgt hytta,men når de blir eldre skolealder, så tenker jeg at man kan dra til utlandet :)

Anonymkode: fbf57...746

• Liker 9
Skrevet

Heldig du som har en hytte dere kan dra til. Helt supert det for så små barn. Jeg ville ikke tenkt så mye på hva andre gjør, gjør det du har lyst til, og føler er rett for deg og barna.

Barna har glede av hytteliv, telting, båtliv, sydenferier eller hva som helst egentlig. Det som betyr noe er hva du/dere vil, og har råd til. 

Er en litt kreativ kan barna ha det helt supert hjemme og. Barna sammenligner ikke ferier i barnehage alder. De kan gjerne fortelle hva de skal eller har gjort, men det er ikke mer status og dra til syden enn å telte i hagen.

Anonymkode: 2e58d...930

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at hytta er best når barna er så små ☺️

Anonymkode: 1a34c...574

• Liker 8
Skrevet

Nå er vel ikke Syden så mye å skryte over heller. Da jeg leverte ene barnet på skolen så overhørte jeg to 4-5 klasse jenter diskutere ferie og da sa hun ene at de skulle til Spania i vinterferien, det var ingenting sa hun andre hun skulle på safari i Afrika så skulle de til Dubai, det var i sommerferien da nå i vinterferien skulle de bare til Sveits.... :roll:

Anonymkode: caf68...b41

• Liker 5
Skrevet

Mine foreldre hadde god råd og tok med mine søsken og meg på mange utenlandsferier. USA, Frankrike, Tyskland osv..
De beste minner og det jeg likte aller best, var når vi bare var sammen på hytta på Sørlandet. Mamma som fiskt krabber med oss, pappa som tok oss med i båten, grilling, lesestund om kvelden.
Vil tro dine barn får mange gode opplevelser på hytta. Tilstedeværelse og aktiviteter sammen med barna, tror jeg er det viktigste. Iallfall når de er så små. 

Anonymkode: 9dd14...d3a

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er 100% alenemor med en på tre og en på ett år. Har heldigvis tilgang til en hytte der vi kan være hele sommeren hvis vi vil. Vi var der i fjor og det fungerte veldig bra! Tenkte da at vi skulle være der hver sommer framover helt til barna selv spurte om å dra andre steder. 

Men det er viktig for meg at barna mine ikke føler at de har det verre enn andre. Jeg kan ta meg råd til å dra til syden med dem annen hvert år. Når begynner barn og sammenligne seg med andre egentlig? Begynner det allerede i barnehagen? 

Hilsen hun som er lykkelig på hytta, men som ikke vil at barna skal føle seg dårligere enn de andre.

så trist at du tenker sånn - man drar da ikke på ferie for å imponere andre, men for å ha det fint? 

Har aldri hørt om barn som sammenligner ferier på den måten, det er noe jeg kun leser om i tabloid-avisene og på KG. 

Jeg hater hytteturer, men det har ikke noe med at jeg synes hytter er «dårlige», jeg bare er heller hjemme enn på en hytte. Jeg liker sol, sand, hav og varme, og derfor drar jeg til varmere strøk iblant. Tanken på å skulle dra på ferie et sted vi ikke har lyst for at ungen skal få skryte av det til andre er jo helt syk.

I fjor var vi kun hjemme i ferien. Ikke noe hytte eller helgeturer heller, men sov i telt typ 20 minutter hjemmefra et par ganger (noe jeg også hater, men gjør fordi ungen elsker det, ikke fordi ungen skal få skryte av det).

Min unge går forøvrig i 4.klasse, og ingen av vennene er opptatt av fancy ferie. Fisketur i nærområdet et mye mer imponerende blant de andre enn å ha vært på en kjip charterferie.

Anonymkode: 0e811...24a

• Liker 6
Skrevet

Vent i det minste til de er eldre og mer selvstendige. Ikke bare bare å dra til utlandet med to barn. 

Om dere trives på hytta, så er jo det gullegodt. Foreløpig trives de der du trives. 

Hvor mye og når de starter å sammenlikne seg, er veldig forskjellig. Da både fra individ til individ, men også klassene de kommer i på skolen, hvem de henger med osv. Tror også det har litt å si hvordan man snakker om der hjemme. 

Slik jeg ser det her, så gleder de seg for hverandre uten å klage på at de ikke får det samme. Vi bord i nord, det kan ha noe å si. 

Jeg har tatt med mitt ene barn til utlandet (mer enn Finland og Sverige), men det er fordi jeg ønsker det. Må liksom komme meg til et sted med skikkelig varme og kultur 😅 

Anonymkode: 1076e...f97

• Liker 3
Skrevet

Dra akkurat dit du vil! Hytta høres kjempekoselig ut. Dere drar jo dit fordi du tenker at det blir bra ❤️

Vi har ikke tenkt å dra noe sted pga andre. Her blir det hytta til mine foreldre i sommer, og Pakistan til vinteren. Vi gleder oss 😊

Anonymkode: db838...1e1

• Liker 4
Skrevet

Vi snakket akkurat om at vi har ikke vært i syden siden yngste var 1 år, han er nå 6 år, eldste er 14. Har hatt kjempefine somre hjemme, og vi har ikke engang hatt tilgang på hytte..

Vi pleier å være mye sammen med venner og familie og drar på badehotell i Norge, leier feriehus, drar mye til badevann i nærheten, drar inn til Oslo, osv osv. Barna har ikke nevnt syden én gang! 

Anonymkode: bcfcc...22b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er rart du tenker sånn ts, de er jo bare 3 og 1 år. Tror du virkelig selv at de skammer seg over hyttetur? Som 3 og 1 åring?

Ser nesten for meg at du har boss baby unger, om du kjenner til den filmen. Og ikke vanlige unger. 

• Liker 2
Skrevet

Hytta høres best ut nå som de enda er små, men jeg unner virkelig alle barn å reise til utlandet/syden med familien minst en gang, om dere kan ta dere råd til det. Min mor var også alene med oss og i løpet av barndommen hadde vi "kun" råd til 4 sydenturer, men det er noen av de beste minnene jeg har fra barndommen. 

Anonymkode: 45825...43b

• Liker 2
Skrevet
lillevill skrev (4 timer siden):

Synes det er rart du tenker sånn ts, de er jo bare 3 og 1 år. Tror du virkelig selv at de skammer seg over hyttetur? Som 3 og 1 åring?

Ser nesten for meg at du har boss baby unger, om du kjenner til den filmen. Og ikke vanlige unger. 

Haha, har ikke sett filmen. Men hørtes morsomt ut uansett!

Nei, jeg tror ikke de skammer seg nå. Men når begynner de eventuelt å skamme seg? Kanskje vi kan dra til syden til neste år, eller året etter. Bor gratis på hytta, men må nok regne med 50.000 for en uke til syden. Så greit å planlegge litt synes jeg, hvis ikke har jeg ikke råd.

Skrevet

Hadde aldri reist til utlandet med så små barn hvis jeg hadde hytte tilgjengelig.

Spar opp de pengene med god samvittighet og dra utlands når de får skikkelig utbytte av det! 

Før skolealder så tror ikke jeg unger lider noe nød ovet aldri reise til "syden"! Det må jo være kjekkere når de er så store at de kan være med på plannleggingen og kan ha egne ønsker ift opplevelser.

Reise på hytta og kos dere!  Så kan du heller ta de utenlands når de er eldre og faktisk får ordentlig utbytte av det og ikke minst faktisk husker det :)

Anonymkode: de98f...700

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mine foreldre hadde god råd og tok med mine søsken og meg på mange utenlandsferier. USA, Frankrike, Tyskland osv..
De beste minner og det jeg likte aller best, var når vi bare var sammen på hytta på Sørlandet. Mamma som fiskt krabber med oss, pappa som tok oss med i båten, grilling, lesestund om kvelden.
Vil tro dine barn får mange gode opplevelser på hytta. Tilstedeværelse og aktiviteter sammen med barna, tror jeg er det viktigste. Iallfall når de er så små. 

Anonymkode: 9dd14...d3a

Samme her! Familien hadde grei økonomi og vi var på mange utenlandsferier. Det er likevel somrene og påskene på hytta med familien jeg husker❤️

Anonymkode: cf3aa...729

• Liker 2
Skrevet

Ville aldri som alenemor dratt med meg to små barn til utlandet. Ville ventet til yngste var minst 5-6 år. Altfor mye styr med to så små når man er helt alene om ansvaret. 

Anonymkode: c3894...255

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville aldri som alenemor dratt med meg to små barn til utlandet. Ville ventet til yngste var minst 5-6 år. Altfor mye styr med to så små når man er helt alene om ansvaret. 

Anonymkode: c3894...255

Enig! Ikke stress med utenlandstur Ts, vent til ungene er eldre, for de neste årene blir det neppe mye kos for dere uansett. En tur til Legoland kan også være minst like stas når de er barneskolealder. Der er det enklere for barna å gjøre seg forstått, man kan spise is og bade masse uansett!

Anonymkode: 28c77...f60

• Liker 1
Skrevet

når barna er så små, har de vel ikke all verdens "glede" av å reise på ferie i det hele tatt? 

Anonymkode: 84825...ff1

• Liker 1
Skrevet

Vi reiste til granca når barna var 2 og 5, klart det var stas med basseng og is dagen lang , men spesielt den minste husker jo ikke noe særlig av det nå . Kunne tenkt meg å reise igjen neste år, da er de 7 og 10 .

Anonymkode: 7c42a...cfa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 12.19):

Haha, har ikke sett filmen. Men hørtes morsomt ut uansett!

Nei, jeg tror ikke de skammer seg nå. Men når begynner de eventuelt å skamme seg? Kanskje vi kan dra til syden til neste år, eller året etter. Bor gratis på hytta, men må nok regne med 50.000 for en uke til syden. Så greit å planlegge litt synes jeg, hvis ikke har jeg ikke råd.

50 000 for en uke i Syden??? For deg og to barn? Skal du reise på business-class på flyet og du på 5 stjerners suite med frokost på senga hver dag eller? 

Anonymkode: 0e811...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...