Gå til innhold

Vanlig at far er med på første kontroll hos jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde dere? Jeg har jo rett på fri, men ikke han.

Anonymkode: bf8c6...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske vanlig, dersom han og du ønsker det :) 
Arbeidsgiver burde vel kunne legge til rette for at han får fri en times tid? 

Han var kanskje med en gang på første barn, men ikke de andre. For han har svangerskap og fødsel vært nokså fjernt. Han er mye mer involvert etter barnet er født :) 

• Liker 1
Skrevet

Med første barnet var far med på alt. 

Med barn nr 2 og 3 var han kun med på ultralyd og fødsel. 

Anonymkode: aba86...980

• Liker 5
Skrevet

Med første barnet var han med på alt. Med andre barnet var han med på tul og oul, ingen av de andre kontrollene eller oppfølgingsultralydene jeg fikk på slutten.

Anonymkode: 31178...7f0

Skrevet

Kommer helt an på hvor praktisk det er å ta fri fra jobben. På første var jeg med på alt. På de to siste var det mer selektivt. Det er tross alt ikke så spennende å være med kona til legen når man har hørt det  som blir sagt før. Ultralyder var litt mer spennende og koselig, så det ble prioritert. 
Dersom det er komplikasjoner, mor er nervøs m.m hadde det vært noe annet. Og som sagt er det litt annerledes med første. Da synes jeg far bør prioritere å være med om han får det til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk alene med begge. Tenkte ikke tanken engang på at han skulle være med…. Tror han hadde null interesse. Det ser man på med flere her, det er så voldsomt med førstemann, men når br 2 kommer, er de ikke med på samme måten lenger. Mannen min var med på ultralyd. 

Anonymkode: 89bd3...aee

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk alene med begge mine barn- ikke noe poeng i at han tok fri fra jobb.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk alene med begge. Tenkte ikke tanken engang på at han skulle være med…. Tror han hadde null interesse. Det ser man på med flere her, det er så voldsomt med førstemann, men når br 2 kommer, er de ikke med på samme måten lenger. Mannen min var med på ultralyd. 

Anonymkode: 89bd3...aee

For oss, og sikkert for flertallet her inne, så har det ikke med fars interesse å gjøre. Men med mors behov. 

Jeg trengte mannen på alle kontroller med førstemann. Med nr to trengte jeg ikke mannen, jeg var trygg i rollen som mor. Det var ikke noe skummelt paradigmeskifte som ventet meg. 

• Liker 3
Skrevet

Tror jordmor vil du skal komme alene for hun spør om alkohol og røyking og rusmisbruk og om partnervold

Anonymkode: 9cfe1...caf

• Liker 2
Skrevet

Vi ønsket at han skulle være med, han hadde tatt fri fra jobb og alt. Fikk melding fra helsestasjonen 2 dager før at far ikke fikk være med pga koronaregler 😔 Håper virkelig han får være med på oul. Vi synes begge det er litt vondt at han blir utestengt.

Anonymkode: 9a920...d96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror jordmor vil du skal komme alene for hun spør om alkohol og røyking og rusmisbruk og om partnervold

Det har jeg aldri blitt spurt om av jordmor i hvert fall.. altså partnervold.

Anonymkode: bd170...4da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg aldri blitt spurt om av jordmor i hvert fall.. altså partnervold.

De skal spørre om det, men da stemmer det at mange jordmødre vegrer seg over å spør, det er jo ikke bra

• Liker 4
Skrevet

Min mann har vært med på det meste, da vi venter vårt første barn sammen. Både han, jeg og jordmor syns det har vært givende. Men hvis jeg blir gravid igjen så blir han nok kun med på utvalgte jordmortimer og ultralyder. Er ikke hver jordmortime det er så mye nyttig for han å vite/lære. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skal spørre om det, men da stemmer det at mange jordmødre vegrer seg over å spør, det er jo ikke bra

Er i hvert fall veldig fornøyd med min jordmor. Tror kanskje hun bare ser det ikke er noe dårlig kjemi mellom meg og partner. Man kan tross alt i mange situasjoner se om et forhold er stabilt LG virker trygt og behersket. Men vi spurte selv om godt samlivskurs på første besøk da vi ville gjerne se hva det gikk ut på. Og det var jo veldig givende som førstegangsforeldre

Skrevet

Sikkert like vanlig som uvanlig. Hverken han eller jeg hadde behov for at han skulle være med. Har derimot sett andre gravide på venteværelset ha med partner.

Anonymkode: 9a486...064

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er i hvert fall veldig fornøyd med min jordmor. Tror kanskje hun bare ser det ikke er noe dårlig kjemi mellom meg og partner. Man kan tross alt i mange situasjoner se om et forhold er stabilt LG virker trygt og behersket. Men vi spurte selv om godt samlivskurs på første besøk da vi ville gjerne se hva det gikk ut på. Og det var jo veldig givende som førstegangsforeldre

Det er jo fint for deg, men det er urovekkende, for menn som gjør sånt vil jo ikke virke sånn foran andre, familie/venner og kolleger tror jo ikke alltid på partnervold, men nå skal jeg ikke spore deg av mer

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For oss, og sikkert for flertallet her inne, så har det ikke med fars interesse å gjøre. Men med mors behov. 

Jeg trengte mannen på alle kontroller med førstemann. Med nr to trengte jeg ikke mannen, jeg var trygg i rollen som mor. Det var ikke noe skummelt paradigmeskifte som ventet meg. 

Tror ikke de fleste har behov for å ha med mannen på alle svangerskapskontroller. 

Anonymkode: a3247...929

• Liker 1
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er vanlig men det var en selvfølge for meg å gå alene på alle svangerskapskontrollene hos jordmor/fastlege unntatt den ene rundt uke 36 (tror jeg) som jordmor sa at far skulle være med på. Vi syntes nok begge at det føltes ganske unødvendig da at han var med da og egentlig, vi skulle prate om fødsel tror jeg men følte det ble veldig overfladisk og ikke så nyttig for ham egentlig? 

Han sa han hadde blitt med på timer om jeg ville altså men det ville isåfall vært for min skyld og det behovet hadde ikke jeg. Tvert imot synes jeg slike ting er best å ta alene, men der er jo alle forskjellige og jeg tenker begge deler er ok. Dro alene på ekstra kontroll på sykehuset også. Føltes også unødvendig at han skulle styre med avspasering og sånn.

Han var med på 3 ultralyder da, 2 tidlige privat og OUL :)  

Anonymkode: ce565...094

• Liker 2
Skrevet

De andre gravide jeg har sett på min helsestasjon som har hatt time rett før/etter meg har alle vært der alene da. Så tror vel egentlig det er litt mer vanlig enn å ha med partner på alle?

Anonymkode: ce565...094

Skrevet

Her (3 svangerskap) har far aldri vært med på svangerskapskontroll, kun ultralyd (tidlig og ordinær). Han var også med på overtidskontroll på sykehuset.

På helsestasjonen har jeg aldri sett far bli med på kontroll. Det mest vanlige er nok at mor drar alene.

Anonymkode: 9f896...a7c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...