Gå til innhold

Dere som har opplevd et astmaanfall…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lett astma. Hovedsakelig ved fysisk aktivitet, men kan merke det i hverdagen i form at tett bryst. 
Sist uke fikk jeg corona, men det gikk ganske greit så lenge jeg brukte Ventoline mot hoste og følelse av tett bryst. En av dagene jeg følte meg bedre og var ute av anbefalte dager hjemme skulle jeg ut på en liten luftetur på noen få hundre meter. Dette resulterte i en brennende følelse i brystet, som har sittet i noen dager.   
helt it av det blå i dag fikk jeg en skikkelig hostekule (tørrhoste), men etter noen få host ble det verre, jeg strevde med å hoste ordentlig og enda mer med å trekkepusten. Måtte sette meg på huk, gispet etter luft (uten hell), hostet, og kjente på følelsen av panikk. Mannen trodde jeg hadde satt noe i halsen… jeg klarte til slutt å komme meg til Ventoline og tatt to drag (ikke lett nå luftet ikke ville ned), men etter halvt minutts tid etter medisinering lettet det. Jeg har siden vært slapp, og trenger jevnlig påfyll, men ellers i god form.  
Dette var IKKE angst, men kan jeg ha fått mitt første skikkelige astmaanfall??  

utrolig ekkel følelse , og nå er jeg redd for at det skal skje igjen et sted jeg ikke har medisin tilgjengelig eller at jeg ikke klarer å inhalere det, for det var bare såvidt det gikk i dag.  Bør jeg kontakte legen i morgen, eller er det unødvendig? 

Anonymkode: 9e0c2...cd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun hatt et anfall, og det var livstruende (måtte i respirator), men det kom mer gradvis. Først hoste i flere dager, så stadig mer tungpust inntil jeg nesten ikke klarte å puste mer. Det du hadde hørtes mer ut som et moderat akutt anfall ettersom medisinen hjalp deg. Tror uansett det anbefales å oppsøke lege etter et slikt anfall for å få justert medisindosen. Ekkel følelse å ikke få puste.

Anonymkode: b8541...883

Skrevet

Når jeg fikk seriøse astmaanfall, så føltes det som å drukne i lufta. Skuldrene går opp og kroppen higer etter å få puste. Det er jo ikke rart man får panikkfølelse eller angst, det kan jo være livsfarlig. Jeg havnet først i køen på akuttmottaket for å si det sånn. Mine var allergi utløst. 

Anonymkode: 2ebd9...485

Skrevet

Ellers lurt å alltid ha med akuttmedisinen på tur og der du ellers ferdes (men naturlig at man ikke tenker på dette om man ikke har opplevd sånne anfall før). 

Skrevet

Du som hadde allergiutløste anfall. Gikk du på faste astmamedisiner da du fikk de, eller var du umedisinert?

Skrevet

Takk for at dere deler. 
Da kan det jo være at jeg hadde det.., har husmiddallergi i tillegg som jeg har merket kan irritere , og med corona-rester så er det jo kanskje en naturlig forklaring! 

Jeg får kontakte fastlegen i morgen og spørre om jeg må justere noe på medisiner. 

Ååå… håper aldri det skjer igjen. Og jeg skal aldri være tom for medisiner det er jeg ofte. 

TS

Anonymkode: 9e0c2...cd2

Skrevet

Ikke uvanlig at astma forverres av corona eller lungebetennelse. Du bør nok passe på å alltid ha ventoline tilgjengelig i lomma, og ta en prat med legen om å justere dosen, evt ha en annen medisin i tillegg. 

Anonymkode: 7bf2a...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...