AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Er det et kriterie, for å få diagnosen, at autismen hemmer dagliglivet? Anonymkode: dff53...a26
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Tror det kommer an på utrederen. Noen mener man må ha store problemer i hverdagen for å få ADHD- eller autismediagnose, men tror det heller er unntaket enn regelen. Men om man er helt på kanten til å få diagnosen så kan hvor velfungerende man er i hverdagen være utslagsgivende. Anonymkode: 60d8a...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 Alle som har reell autisme vil ha vesentlig funksjonssvikt. Anonymkode: 52b3a...829
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle som har reell autisme vil ha vesentlig funksjonssvikt. Anonymkode: 52b3a...829 Hva mener du med det? Anonymkode: 106f9...9bf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Alle som har reell autisme vil ha vesentlig funksjonssvikt. Anonymkode: 52b3a...829 Det spørs jo hva du mener med funksjonssvikt. Men man kan være vellykket med venner, familie, jobb og man trenger ikke være psykisk syk (selv om sjansen for det er mye større enn den generelle befolkningen). Det er jo bare å se seg rundt, det finnes mange med autisme som fungerer bra i hverdagen ved å tilpasse små og store ting. Anonymkode: 60d8a...7ca 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 Et av kriteriene er vesentlig funksjonssvikt i gjensidig sosial kommunikasjon. Anonymkode: 52b3a...829 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Et av kriteriene er vesentlig funksjonssvikt i gjensidig sosial kommunikasjon. Anonymkode: 52b3a...829 Link? Men spørs jo også hvordan man definerer det. Jeg for eksempel gjennkjenner dårlig følelser bare ved å se på noens ansikt, men jeg spør dem hva de føler, og poff, problem solved. Det er jo en funksjonssvikt, men ikke spesielt problematisk med hvordan jeg har løst det i hverdagen. Anonymkode: 60d8a...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Link? Men spørs jo også hvordan man definerer det. Jeg for eksempel gjennkjenner dårlig følelser bare ved å se på noens ansikt, men jeg spør dem hva de føler, og poff, problem solved. Det er jo en funksjonssvikt, men ikke spesielt problematisk med hvordan jeg har løst det i hverdagen. Anonymkode: 60d8a...7ca Trenger du virkelig link på det? Bare Google autisme så kommer jo symptomene opp! Anonymkode: 52b3a...829
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Trenger du virkelig link på det? Bare Google autisme så kommer jo symptomene opp! Anonymkode: 52b3a...829 For en som lever med autisme og jobber med autisme så kan jeg symptomene inn og ut. Men måten man formulerer dem varierer fra sted til sted. Nettet er virkelig ikke en god kilde til psykiske diagnoser om man bare tar det første som kommer opp på google. Anonymkode: 60d8a...7ca 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For en som lever med autisme og jobber med autisme så kan jeg symptomene inn og ut. Men måten man formulerer dem varierer fra sted til sted. Nettet er virkelig ikke en god kilde til psykiske diagnoser om man bare tar det første som kommer opp på google. Anonymkode: 60d8a...7ca Nettet er ingen god kilde, men likevel ønsker du at jeg legger ut en link? Nei ellers takk. Anonymkode: 52b3a...829
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Nettet er ingen god kilde, men likevel ønsker du at jeg legger ut en link? Nei ellers takk. Anonymkode: 52b3a...829 Nettet kan være en god kilde, for eksempel forskningsartikler eller leksikon. Det som ikke er god kildekritikk er å bare google vilt og trykke på det første som popper opp. Anonymkode: 60d8a...7ca 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettet kan være en god kilde, for eksempel forskningsartikler eller leksikon. Det som ikke er god kildekritikk er å bare google vilt og trykke på det første som popper opp. Anonymkode: 60d8a...7ca Da anbefaler jeg deg å øve deg litt. Hvem vet, kanskje du finner kriteriene😉 Anonymkode: 52b3a...829 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Nettet kan være en god kilde, for eksempel forskningsartikler eller leksikon. Det som ikke er god kildekritikk er å bare google vilt og trykke på det første som popper opp. Anonymkode: 60d8a...7ca Virker som det en del her inne gjør når det gjelder autisme... Synes det er trist. TS burde holde seg unna å trykke seg inn på tråder om autisme her inne. Alle er eksperter etter å ha lest noe tull på nettet som er limt sammen av stoff fra 80-tallet og ekstreme generaliseringer. Anonymkode: 05b67...6e5 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Da anbefaler jeg deg å øve deg litt. Hvem vet, kanskje du finner kriteriene😉 Anonymkode: 52b3a...829 Jeg synes ikke det er greit av deg å snakke nedlatende til meg. Jeg jobber med autisme og har lest utallige seriøse (og useriøse) bøker om emnet. Jeg spurte om link. Jeg synes du høflig kan si at du ikke ønsker dele link isteden for å være frekk. Vi må prøve å behandle hverandre med respekt. ❤️ Anonymkode: 60d8a...7ca 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 Les her! Aitismediagnosene finner du under F84. Anonymkode: 4d99d...525 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #16 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg synes ikke det er greit av deg å snakke nedlatende til meg. Jeg jobber med autisme og har lest utallige seriøse (og useriøse) bøker om emnet. Jeg spurte om link. Jeg synes du høflig kan si at du ikke ønsker dele link isteden for å være frekk. Vi må prøve å behandle hverandre med respekt. ❤️ Anonymkode: 60d8a...7ca Hvis du jobber med autisme så burde du vite kriteriene for diagnosen ! Anonymkode: 5e549...d50 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #17 Skrevet 20. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du jobber med autisme så burde du vite kriteriene for diagnosen ! Anonymkode: 5e549...d50 Her er det uenighet om formuleringen rundt kriteriene. Dette er fageksperter også uenig om. Mye lettere med en link til nettsted, så har man et utgangspunkt om hva som et settinga. Anonymkode: 05b67...6e5 1
Meridian Skrevet 21. februar 2022 #18 Skrevet 21. februar 2022 De med autisme har en annen måte å se verden på enn de neurotypiske. De neurotypiske klarer å tilpasse seg samfunnet og forstå spillereglene. De med autisme sliter veldig med dette, og de merker ofte problemene iløpet av tenårene hvor man faller utenfor, men de kan maske og være med uten at de er helt med. De tåler dårlig stress og at det skjer mer på en gang. Kan være overfølsomme og feiltolke, og de blir ofte misforstått. De er ikke alltid så flinke å følge opp ting, bortsett fra når de masker, men da sliter de seg ut ofte. På denne måten kan mange med autisme klare å studere, jobbe, få seg venner og kjæreste og barn og hus og heim. Mange opplever problemene når de skal omgås andre mennesker på studie og jobb, leve i parforhold og får barn. Det er ofte da problemene dukker opp. Andre blir oppdaget tidlig når de er barn eller tenåring. Eller iløpet av 20-årene. De som ikke har fått til livet i det hele tatt og kommer i 30 eller 40-årene, har ofte blitt feildiagnostisert før det blir oppdaget at de faktisk har autisme. Da har da blitt møtt feil i helsevesenet og de har ofte tilleggsdiagnoser som angst, depresjon, tvangstanker, ocd, spiseforstyrrelse, rusproblemer som de trenger hjelp med. 3 1
Purple_Pixiedust Skrevet 21. februar 2022 #19 Skrevet 21. februar 2022 Bølle skrev (7 timer siden): De med autisme har en annen måte å se verden på enn de neurotypiske. De neurotypiske klarer å tilpasse seg samfunnet og forstå spillereglene. De med autisme sliter veldig med dette, og de merker ofte problemene iløpet av tenårene hvor man faller utenfor, men de kan maske og være med uten at de er helt med. De tåler dårlig stress og at det skjer mer på en gang. Kan være overfølsomme og feiltolke, og de blir ofte misforstått. De er ikke alltid så flinke å følge opp ting, bortsett fra når de masker, men da sliter de seg ut ofte. På denne måten kan mange med autisme klare å studere, jobbe, få seg venner og kjæreste og barn og hus og heim. Mange opplever problemene når de skal omgås andre mennesker på studie og jobb, leve i parforhold og får barn. Det er ofte da problemene dukker opp. Andre blir oppdaget tidlig når de er barn eller tenåring. Eller iløpet av 20-årene. De som ikke har fått til livet i det hele tatt og kommer i 30 eller 40-årene, har ofte blitt feildiagnostisert før det blir oppdaget at de faktisk har autisme. Da har da blitt møtt feil i helsevesenet og de har ofte tilleggsdiagnoser som angst, depresjon, tvangstanker, ocd, spiseforstyrrelse, rusproblemer som de trenger hjelp med. Jeg har det slik som din første beskrivelse. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #20 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du jobber med autisme så burde du vite kriteriene for diagnosen ! Anonymkode: 5e549...d50 Det er ikke sikkert at vedkommende jobber med å diagnostisere pasienter selvom hn jobber med autisme. 🙄 Anonymkode: 4a0c6...e6d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå