AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Har ei venninne som tjener mye mer enn meg, men hun spør ofte om å låne penger. Hun spurte om en veldig stor sum for noen mnd siden men da fant jeg på en unnskyldning. Så lånte hun en liten sum, og hun betalte ikke tilbake da hun hadde lovet, men et par dager etterpå. Nå har hun lånt igjen og hun betalte ikke tilbake den dagen hun sa hun skulle. Er snart en uke siden. Når etterlyser man slik? Jeg har ikke glemt det, men tenker at hvis hun er har det tungt så vil jeg ikke mase. Hun har det litt tøft for tiden. Men jeg synes det er rart at hun som tjener mye mer enn meg alltid er den som må låne penger. Anonymkode: 3cd33...510 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Slutt å lån henne penger. Hun må ta ansvar for sin egen økonomi. Anonymkode: 457c1...fb2 30
Rosatoast Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 Du etterlyser de nå. Hvordan kan du være så skråsikker på at hun tjener mer enn deg? Sånt kan man faktisk aldri med sikkerhet vite, og i denne saken virker det ikke helt slik heller. 9
tdm900 Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Det mest betenkelige er at hun låner penger, når hun tjener godt🤔 Ville ha spurt nå om hun snart betaler tilbake. Og spør hun igjen, ikke lån henne mer. Ser ut for at hun kan være i en ond sirkel. 4
Slitenmamma Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 Du spørr henne med en gang. Og så er lurt om dette ersiste gang du låner henne penger, fordi vennskapet har det mye bedre uten det. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 Slitenmamma skrev (1 minutt siden): Du spørr henne med en gang. Og så er lurt om dette ersiste gang du låner henne penger, fordi vennskapet har det mye bedre uten det. Ja hun er bestevenninnen min og har kjent meg i mange år. Vi bor nå i samme by og jeg ble mye mindre ensom etter St hun kom. Vi er fra samme område. Vi vet mye om hverandre men dessverre synes jeg noe med henne skurrer. Hun er ikke slem, men jeg føler hun ikke alltid er helt ærlig om jobb og inntekt, og hva hun gjør. Anonymkode: 3cd33...510
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 Hvordan begrunner hun at hun trenger lån fra deg? Og hvorfor gir du det? Anonymkode: 3f880...317 2
Slitenmamma Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja hun er bestevenninnen min og har kjent meg i mange år. Vi bor nå i samme by og jeg ble mye mindre ensom etter St hun kom. Vi er fra samme område. Vi vet mye om hverandre men dessverre synes jeg noe med henne skurrer. Hun er ikke slem, men jeg føler hun ikke alltid er helt ærlig om jobb og inntekt, og hva hun gjør. Anonymkode: 3cd33...510 Jeg tenker og at noe merkelig er det når noen du bet tjener bedre enn deg tilstadighet må låne penger. Tror vennskap har det bedre uten penger innblandet, dog er det ikke lenge siden jeg selv tilbød en venninne å låne er 30 000kr men hun avslo fordi hun følte det ble feil. Men det var ett engangs tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan begrunner hun at hun trenger lån fra deg? Og hvorfor gir du det? Anonymkode: 3f880...317 Første gangen sa hun hva det gjaldt, men det vil jeg ikke skrive her i tilfelle hun kan være her og lese det. Men hun hadde misforstått noe og så hopet det seg opp. Men dette fikk hun ikke låne av meg til da beløpet var for stort. Forrige gang var det til mat. Disse fikk jeg tilbake og de hun har lånt for nå sa hun ikke noe om hvorfor. Jeg bare gjorde det siden jeg fikk tilbake sist. Anonymkode: 3cd33...510
Luckiness Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 Synes du kan etterlyse nå. Uavhengig av om noen har det tungt eller ei så bør man holde avtaler. Sliter hun med økonomien blir det ikke bedre av at folk glemmer å være på for å få tilbake. Fort gjort det «glemmes» da eller tilbakebetalingen nedprioriteres og det baler på seg av lån fra andre også. Når hun har betalt tilbake så informerer du om at du dessverre ikke har anledning til å låne mer dersom hun skulle ha behov for det senere.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Første gangen sa hun hva det gjaldt, men det vil jeg ikke skrive her i tilfelle hun kan være her og lese det. Men hun hadde misforstått noe og så hopet det seg opp. Men dette fikk hun ikke låne av meg til da beløpet var for stort. Forrige gang var det til mat. Disse fikk jeg tilbake og de hun har lånt for nå sa hun ikke noe om hvorfor. Jeg bare gjorde det siden jeg fikk tilbake sist. Anonymkode: 3cd33...510 Da ville jeg heller spurt hvorfor hun som tjener bedre enn deg ikke har penger til mat, og hvorfor hun mener du bør låne henne det. Og så bør du slutte å låne bort penger. Anonymkode: 3f880...317 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har ei venninne som tjener mye mer enn meg, men hun spør ofte om å låne penger. Hun spurte om en veldig stor sum for noen mnd siden men da fant jeg på en unnskyldning. Så lånte hun en liten sum, og hun betalte ikke tilbake da hun hadde lovet, men et par dager etterpå. Nå har hun lånt igjen og hun betalte ikke tilbake den dagen hun sa hun skulle. Er snart en uke siden. Når etterlyser man slik? Jeg har ikke glemt det, men tenker at hvis hun er har det tungt så vil jeg ikke mase. Hun har det litt tøft for tiden. Men jeg synes det er rart at hun som tjener mye mer enn meg alltid er den som må låne penger. Anonymkode: 3cd33...510 Selv om man tjener mye penger kan man ha et overforbruk. Kanskje hun har forbrukslån også. Hvem vet. Kanskje du kan spørre henne hva som skjer? Anonymkode: e087a...64e
GammelKaktus Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 Hadde etterlyst på dagen de skulle vært tilbakebetalt jeg. OG så hadde jeg ikke lånt henne mer penger er jo tydelig at hun sliter om hun tjener mer enn deg og ikke klarer å holde forbruket innenfor eget budsjett. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 Jeg etterlyste for noen dager siden men pengene dukket ikke opp. Jeg lot noen dager gå og i går så ba jeg om penger på Vipps men har ikke fått de. Hun hadde heller ikke åpnet noen meldinger på snap på 3 dager nå. I dag sendte jeg ny melding om at jeg snart får regning, men hun åpner ikke meldingen. Hva i helsike er dette? Hun tar heller ikke kontakt slik hun pleier. Enten ligger hun og er syk igjen ellers er hun i krise og ikke vet hvordan forklare seg. Hun har ME, så jeg ville ikke stresse henne hvis hun ligger paralysert, men det får da være måte på? Anonymkode: 3cd33...510
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg etterlyste for noen dager siden men pengene dukket ikke opp. Jeg lot noen dager gå og i går så ba jeg om penger på Vipps men har ikke fått de. Hun hadde heller ikke åpnet noen meldinger på snap på 3 dager nå. I dag sendte jeg ny melding om at jeg snart får regning, men hun åpner ikke meldingen. Hva i helsike er dette? Hun tar heller ikke kontakt slik hun pleier. Enten ligger hun og er syk igjen ellers er hun i krise og ikke vet hvordan forklare seg. Hun har ME, så jeg ville ikke stresse henne hvis hun ligger paralysert, men det får da være måte på? Anonymkode: 3cd33...510 Oppsøk henne. Om hun er fryktelig dårlig så ser du jo det, Anonymkode: 34738...e6d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oppsøk henne. Om hun er fryktelig dårlig så ser du jo det, Anonymkode: 34738...e6d Hun bor sånn til at jeg ikke bare kan oppsøke. Hun er dårlig, jeg ser det på henne når hun er det. Anonymkode: 3cd33...510
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2022 #17 Skrevet 27. februar 2022 Ja, hvorfor låner man penger av venner til stadighet? Det er bare en grunn - man er uten økonomisk sans. Jeg har levd på den måten selv - man brukte opp pengene før lønning, lånte, betalte tilbake, lånte ut, fikk tilbake, lånte igjen osv. Den eneste kuren mot dette er å friskmelde økonomien. Hvis det er snakk om småbeløp og ikke 4-6 sifrede beløp tar det ca 3-6 måneder å rettvende økonomien. Altså vende seg av med kredittkort og smålån. De 3-6 månedene kan man selvsagt ikke gjøre noe som helst som koster penger. Har man derimot større gjeld eller låner for å dekke over at en ikke har nok lønn til eget forbruk så har man et større problem. Du bør slutte å låne henne penger - men jeg ville ikke erklært det slik som noen foreslår. Jeg ville bare sagt nei neste gang hun spør.
Hill83 Skrevet 27. februar 2022 #18 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 19.54): Har ei venninne som tjener mye mer enn meg, men hun spør ofte om å låne penger. Hun spurte om en veldig stor sum for noen mnd siden men da fant jeg på en unnskyldning. Så lånte hun en liten sum, og hun betalte ikke tilbake da hun hadde lovet, men et par dager etterpå. Nå har hun lånt igjen og hun betalte ikke tilbake den dagen hun sa hun skulle. Er snart en uke siden. Når etterlyser man slik? Jeg har ikke glemt det, men tenker at hvis hun er har det tungt så vil jeg ikke mase. Hun har det litt tøft for tiden. Men jeg synes det er rart at hun som tjener mye mer enn meg alltid er den som må låne penger. Anonymkode: 3cd33...510 La denne gå men neste gang hun spør så sier du : nei desverre jeg har enda ikke fått igjen pengene fra sist gang så denne gangen blir det nei . 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #19 Skrevet 27. februar 2022 Heretter slutter du å låne henne penger. Anonymkode: 34738...e6d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #20 Skrevet 27. februar 2022 Ja jeg kommer aldri mer til å låne henne noe. Enda merkeligere er det at hun sier at hvis jeg noen gang får problemer må jeg bare spørre henne om hjelp. Dette sa hun uten at jeg noen gang har nevnt noe om å låne. Fant på en hvit løgn tidligere i år om at jeg måtte ut med 20.000 til en operasjon og da sa hun at hun kunne hjelpe meg med det beløpet. Hvordan skal hun hjelpe meg med det når hun ikke engang klarer å betale tilbake 1500 kr? Jeg trodde hun tjente bra siden hun er så spandabel. Hun kan finne på å kjøpe med takeaway mat når hun kommer på besøk og si at jeg ikke trenger å betale tilbake noe. Hun er den venninna som kjenner meg mest og vi har hatt samme utfordringene i livet. Så dumt om vennskapet blir ødelagt pga penger. Hun åpner ikke meldingene mine heller. Jeg vet ikke om det er mobilen hennes som ikke funker igjen eller om hun bare gjemmer seg. Hvordan kan man sette seg i en slik situasjon? En vet da vel hva en har råd til?!?! Hun bruker også mye penger på tull. Som å gå til frisøren, til massør osv.. er vel dyrt når man skal gjøre det flere ganger i mnd. Anonymkode: 3cd33...510
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå