AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Hva gjør en psykopat til en god retoriker? Hva er det vi kan lære av dem, og hva slags fordeler har de? James Bond blir jo sagt og være psykopat/sosiopat, men han blir sett på som en helt likevel. Hitler også, han var jo overbevisende. Anonymkode: 90d51...bb0
Silva Pluvialis Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Det er vel en blanding av sjarm og intelligens. Psykopater er ofte svært intelligente.
Michaelhe Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hva gjør en psykopat til en god retoriker? Hva er det vi kan lære av dem, og hva slags fordeler har de? James Bond blir jo sagt og være psykopat/sosiopat, men han blir sett på som en helt likevel. Hitler også, han var jo overbevisende. Anonymkode: 90d51...bb0 Dette er en myte. Psykopater finnes jo antagelig mest utenfor fengslene fordi det de gjør er ille, men ikke straffbart. Det er også IKKE tilfelle at de som sitter i fengslene med de vi kaller psykopatidiagnose som ligner det vi ser i Hollywood filmer er mer intelligent enn andre. De er fullstendig hensynsløse, det er noe helt annet enn intelligens. Hitler og Hannibal Lector etc. Dette er vås fordi det er sjeldent. Veldig sjeldent. I følge statistikken. I følge antallet krimromaner, dokumentarer og spillefilmer om dette skulle vi tro at annen hver kriminell var en seriemorder. Jeg skriver litt, uten å kunne kalle meg forfatter. Men jeg ER litteraturviter av utdanning. Min mening er at slike karakterer er lettvinte, i tilllegg gjør de handlingen lett fordøyelig fordi alt er svart-hvitt. I tillegg mener jeg at holdningene som følger i kjølvannet av dette rettferdiggjør en sosial og justispolitikk jeg ikke liker, en som rammer svake grupper, f.eks innvandrere i ghettoer etc. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hitler også, han var jo overbevisende. Anonymkode: 90d51...bb0 Tøys, jeg kjenner ingen som tror Hitler hadde rett. Anonymkode: dc218...f31
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tøys, jeg kjenner ingen som tror Hitler hadde rett. Anonymkode: dc218...f31 At han hadde rett, er jeg helt uenig i. Dog tror jeg om at han hadde vært på den rette siden, så kunne han utrettet store ting. Infrastrukturen Tyskland har i dag, var det jo han som startet. Synd han var en ustabil, psykopat. Anonymkode: 2820e...1c2
Gongo Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tøys, jeg kjenner ingen som tror Hitler hadde rett. Anonymkode: dc218...f31 Kunne kanskje formulert det bedre, men han overbeviste jo den tyske befolkningen til å stemme på han. Han ble jo elsket og beundret av det tyske folket, siden han var såpass overbevisende og hadde gode taler. Han spilte vel på den underliggende undertrykkelsen og frustrasjonen. Hitler visste jo akkurat hva det Tyske folket trengte å høre på den tiden og hvordan han skulle manipulere til å vinne valget. Er han ikke da en ekstremt god retoriker? Spørsmålet er vel egt. hvordan det at han var psykopat kunne være en fordel, og hvordan det gjør en til en god retoriker.
Gongo Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 Michaelhe skrev (35 minutter siden): Dette er en myte. Psykopater finnes jo antagelig mest utenfor fengslene fordi det de gjør er ille, men ikke straffbart. Det er også IKKE tilfelle at de som sitter i fengslene med de vi kaller psykopatidiagnose som ligner det vi ser i Hollywood filmer er mer intelligent enn andre. De er fullstendig hensynsløse, det er noe helt annet enn intelligens. Hitler og Hannibal Lector etc. Dette er vås fordi det er sjeldent. Veldig sjeldent. Absolutt! Spørsmålet var dårlig formulert. Hvordan KAN psykopatdiagnosen være en fordel i retorikken? Det er vel noen psykopater som har brukt diagnosen til sin fordel får å overbevise og manipulere, det er de få jeg snakker om. Jeg vil vel tro at noen psykopater har et mere objektivt syn i sosiale sammensetninger, da den sosiale kunnskapen og følelsene de viser er opplært. Jeg får inntrykk av at de er gode til å tilpasse seg i forskjellige sosiale grupper. Jeg kan jo svært lite om tema, men det er inntrykket jeg har fått (som jo kommer fra stereotypene)
Michaelhe Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 Gongo skrev (22 minutter siden): Absolutt! Spørsmålet var dårlig formulert. Hvordan KAN psykopatdiagnosen være en fordel i retorikken? Det er vel noen psykopater som har brukt diagnosen til sin fordel får å overbevise og manipulere, det er de få jeg snakker om. Jeg vil vel tro at noen psykopater har et mere objektivt syn i sosiale sammensetninger, da den sosiale kunnskapen og følelsene de viser er opplært. Jeg får inntrykk av at de er gode til å tilpasse seg i forskjellige sosiale grupper. Jeg kan jo svært lite om tema, men det er inntrykket jeg har fått (som jo kommer fra stereotypene) Ja, det kan være en glatt overflate. Husker du filmen Blade Runner, den første? Husker du hvordan de testet hvordan noen var en androide? De skannet øynene deres mens de viste dem bilder av sadisme mot dyr. Tanken tror jeg var at du kan godt simulere empati, men om noen kommer innpå deg (f.eks med en slik øyemaskin) vil det oppstå situasjoner hvor en simulering kommer til kort. Veldig få psykopater utenfor rettsvesenet blir diagnostisert. De ville aldri kontakte noen for noe slikt. Hva slags rolle de tar i grupper er det sikkert forsket på. Jeg vet ikke noe om akkurat dette. Det er en litt rar holdning til dette temaet. Hvis man aldri har møtt dette, så skal man prise seg lykkelig og ikke tenke noe på det. Man skal ihvertfall ikke sitte med en slags skrekkblandet fryd og se det som underholdning. Hvis slike mennesker kommer inn i ditt liv, så er det jo et helvete. Det du sier innledningvis kan stemme til en hvis grad. Hvis du spiller på veldig sterke strenger over tid vil noen reagere. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 Gongo skrev (47 minutter siden): Absolutt! Spørsmålet var dårlig formulert. Hvordan KAN psykopatdiagnosen være en fordel i retorikken? Det er vel noen psykopater som har brukt diagnosen til sin fordel får å overbevise og manipulere, det er de få jeg snakker om. Jeg vil vel tro at noen psykopater har et mere objektivt syn i sosiale sammensetninger, da den sosiale kunnskapen og følelsene de viser er opplært. Jeg får inntrykk av at de er gode til å tilpasse seg i forskjellige sosiale grupper. Jeg kan jo svært lite om tema, men det er inntrykket jeg har fått (som jo kommer fra stereotypene) Min mening: Jeg tror ikke psykopater nødvendigvis er gode retorikere fordi de nettopp er psykopater, men fordi psykopati ofte også er ledsaget av relativt høy intelligens, hvilket hjelper godt for å opparbeide gode retoriske egenskaper. I tillegg er jo psykopater gjerne også kjent for å ikke bry seg særlig mye om hva som er objektivt sant, noe som også gjør det lettere å skape retorikken sin. Når man er hensynsløs nok til å bare presentere noe som en sannhet (selv om det motsatte skulle være tilfelle) for å mele sin egen kake, så har man dessverre et bedre utgangspunkt enn de som er samvittighetsfulle nok til å kun bruke sann retorikk. Anonymkode: 542ac...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 Psykopater er ikke mer eller mindre intelligente enn resten av befolkningen. Grunnen til at de virker smarte og begavede talere er fordi de har lært seg at kontroll over andre mennesker går gjennom sosial manipulering. Og den mest effektive måten å manipulere på er gjennom karisma. Folk flest får stjerner i øyne av karisma. Selv om det som kommer ut av munnen på personen er ren bullshit, så lenge budskapet fremføres med karisma. Karisma er menneskets største svakhet. Og psyokpater vet å utnytte svakheter. Anonymkode: 6f476...f6e 2 1
Gongo Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 Michaelhe skrev (17 timer siden): Det er en litt rar holdning til dette temaet. Hvis man aldri har møtt dette, så skal man prise seg lykkelig og ikke tenke noe på det. Man skal ihvertfall ikke sitte med en slags skrekkblandet fryd og se det som underholdning. Hvis slike mennesker kommer inn i ditt liv, så er det jo et helvete. Det du sier innledningvis kan stemme til en hvis grad. Hvis du spiller på veldig sterke strenger over tid vil noen reagere. Takk for svar☺️ Jeg er uenig i det du sier om at jeg har en rar holdning til tema. Jeg jobber med en eksamensoppgave og tenkte i den forbindelse at det kunne vært interessant å få forskjellig input og meninger. Det er også lov å syntes at tema er fascinerende uten at man finner en skrekkblandet fryd. Hvis dette hadde vært tilfellet, kunne man sagt det samme om alle som forsker på psykopati. Jeg må jo starte et sted. Da har jeg kanskje ikke et så overfladisk, rart og naivt syn på tema ved slutten av oppgaven. Det er jo det som er er så fint ved å stille rare spørsmål. Det er også viktig å ha forskjellig tilnærminger ved tema, for det vil jo også styrke oppgaven.
Lunda Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 Selvtillit vil jeg tro. En person om er absolutt sikker på at han har rett vil oftere overbevise andre.
Michaelhe Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 (endret) Gongo skrev (3 timer siden): Takk for svar☺️ Jeg er uenig i det du sier om at jeg har en rar holdning til tema. Jeg jobber med en eksamensoppgave og tenkte i den forbindelse at det kunne vært interessant å få forskjellig input og meninger. Det er også lov å syntes at tema er fascinerende uten at man finner en skrekkblandet fryd. Hvis dette hadde vært tilfellet, kunne man sagt det samme om alle som forsker på psykopati. Jeg må jo starte et sted. Da har jeg kanskje ikke et så overfladisk, rart og naivt syn på tema ved slutten av oppgaven. Det er jo det som er er så fint ved å stille rare spørsmål. Det er også viktig å ha forskjellig tilnærminger ved tema, for det vil jo også styrke oppgaven. Oppgave tenkte jeg ingenting på? Jeg tenkte på alle bøkene, filmene, spillene, dokumentarene etc. Ser man på discovery channel så er det lange dokumentarserier om "most evil" og kjempelange filmer med Ted Bundy in his own words etc. I amerikanske filmer er det horder av seriemordere. Det er fordi de underholdende og lett fordøyelige. Endret 21. februar 2022 av Michaelhe
Bacteria Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 19.48): Hva gjør en psykopat til en god retoriker? Hva er det vi kan lære av dem, og hva slags fordeler har de? James Bond blir jo sagt og være psykopat/sosiopat, men han blir sett på som en helt likevel. Hitler også, han var jo overbevisende. Anonymkode: 90d51...bb0 Greier ikke helt å se sjarmen med Hitler altså, men mulig jeg er litt forutinntatt 😜
Bacteria Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Min mening: Jeg tror ikke psykopater nødvendigvis er gode retorikere fordi de nettopp er psykopater, men fordi psykopati ofte også er ledsaget av relativt høy intelligens, hvilket hjelper godt for å opparbeide gode retoriske egenskaper. I tillegg er jo psykopater gjerne også kjent for å ikke bry seg særlig mye om hva som er objektivt sant, noe som også gjør det lettere å skape retorikken sin. Når man er hensynsløs nok til å bare presentere noe som en sannhet (selv om det motsatte skulle være tilfelle) for å mele sin egen kake, så har man dessverre et bedre utgangspunkt enn de som er samvittighetsfulle nok til å kun bruke sann retorikk. Anonymkode: 542ac...2fb Jeg tror den lemfeldige omgangen med sannheten er mye av svaret. Enig i det.
Michaelhe Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 Bacteria skrev (32 minutter siden): Jeg tror den lemfeldige omgangen med sannheten er mye av svaret. Enig i det. La oss si at psykopaten hadde dårlig språk. Ville ikke det også være et symptom på hans manglende evne til empati? Han uttrykker seg dårlig fordi han ikke skjønner andres behov? I tillegg er det ingen korrelasjon mellom høy IQ og psykopati, så vidt jeg vet. Alle må gå i seg selv, og ta ansvar for meninger man har. Det man resonnerer med her er jo et forsvar for nuremberg-argumentetet? "Jeg gjorde som jeg ble fortalt fordi en "autoritet" (Hitler, arbeidsgiver eller andre slike) sa at det var rett. Jeg er veldig dum og lettpåvirkelig. Derfor utførte jeg all torturen de ba meg om å utføre." 1
MildeMarie Skrevet 23. februar 2022 #17 Skrevet 23. februar 2022 Gongo skrev (På 20.2.2022 den 21.24): Kunne kanskje formulert det bedre, men han overbeviste jo den tyske befolkningen til å stemme på han. Han ble jo elsket og beundret av det tyske folket, siden han var såpass overbevisende og hadde gode taler. Han spilte vel på den underliggende undertrykkelsen og frustrasjonen. Hitler visste jo akkurat hva det Tyske folket trengte å høre på den tiden og hvordan han skulle manipulere til å vinne valget. Er han ikke da en ekstremt god retoriker? Spørsmålet er vel egt. hvordan det at han var psykopat kunne være en fordel, og hvordan det gjør en til en god retoriker. Den tyske befolkningen på 30-tallet var ikke en hvilken som helst forsamling. Du kunne mest sannsynlig solgt dem hva som helst hvis du lovet dem mat og arbeid. vent litt🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå