Gå til innhold

Hvorfor er det ofte 2 garntyper man skal strikke samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med skappelgenseren og novice genseren. I begge oppskriftene er det 2 garntyper istedenfor 1. Hvorfor er det sånn? Er det for å få frem "fargespill"? Eller for å få det tykkere?

Og hvos jeg velger 2 ulike garnnøster for å strikke en ny skappelgenser med billigere garn; bør jeg da gå for 2 typer garn? Og da velge to typer nøster som tilsammen blir pinne 7? (1 nøste for pinne 2-3 og et nøste for pinne 4-5?)

Har skjønt det er viktig med strikkefasthet - men hvordan sammenligne det som oppskriften oppgir og 2 garntyper man velger selv?

Sikkert dumme spørsmål, men er så mye å forstå/lære.

Anonymkode: fbd11...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man strikker med annen garnkombo enn det står i oppskriften så har man ingen garanti for at det blir som oppskriftenen ment (kan bli bra lell da). Strikk en prøvelapp så blir i alle fall strikkefastheten riktig :) Designeren har vel hatt et visst uttrykk i tankene og valgt garnkombo utifra det.

Anonymkode: ad30e...d18

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan man regner ut/finner ut hvilke garn man kan erstatte med, men man kan se på hva andre har valgt som garnalternativ.

Garnalternativ til Novicegenseren finner du her, og flere har valgt 1 tråd av garnet Kos:

 

Anonymkode: dc876...a4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å lese om andres valgte garnalternativ til Skappelgenser, se her:

 

Anonymkode: dc876...a4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er to typer garn i mange oppskrifter kan være fargespill som du nevner, men det er også et par andre grunner som er viktige. Det ene er at man kan få en form for struktur/konsistens som man  ikke får fram ellers. Det andre er at det finnes garn som ikke passer til gensere når de brukes alene, pga at de f.eks er for tynne, for skjøre, for lite slitesterke eller at de siger, og hvor det andre garnet brukes som forsterkning. 

Strikkefasthet er viktig for at resultatet skal bli vellykket når du strikker etter oppskrift. Hvor kjedelig det enn er, lønner det seg å strikke prøvelapp uansett om man bruker originalgarnet eller erstatter det med noe annet. Det er mye bedre å ha prøvd seg fram med en lapp på 10x10 cm enn å sitte med en ubrukelig genser som man har brukt lang tid og mye penger på. 

Jeg må dessuten avkrefte noe jeg tror du har misforstått. Det er ikke slik at hvis ett garn passer til pinne nr 3 og et annet til pinne nr 4 så vil kombinasjonen passe best til pinne nr 7. Kombinasjoner må nesten alltid testes.

Jeg vil også anbefale at hvis du skal erstatte garnet fra en oppskrift bør du velge garn som likner mest mulig på originalen. De tingene du bør sjekke er både anbefalt pinnestørrelse, strikkefasthet og hvor mange meter garnet er per 50 meter. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er to garn er jo fordi de ofte utfyller hverandre. Og det er nesten alltid en tråd «vanlig» ull, Merino el, og en tråd mohair eller annet «pusete» garn. Førstnevnte gir fylde og stabilitet og det siste gir mykhet og pus. Man lærer hvilke garn som kan erstatte hverandre.

Anonymkode: 02174...af5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...