AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #101 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 1.44): Joda, Gud finnes og vitenskapen støtter dette. Dine og andre ateisters manglende kunnskaper endrer ikke faktum. Anonymkode: 8cf26...9ae Man trenger ikke være troende (følge en religion) for å tro på Gud eller en høyere makt. Jeg er spiritualist. Ikke religiøs. jeg tror på en høyere makt. Kaller ikke det for Gud, føles feil ut. Men en høyere makt som vi alle er en del av om vi bare kunne klare å åpne vårt indre litt mer. Anonymkode: cedd8...ba5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 12. mars 2022 #102 Del Skrevet 12. mars 2022 Thanos skrev (4 timer siden): Det står jo at djevelen var Guds engel, som ville ha makt. Det står også at djevelen skapte et opprør og at Gud kastet dem ut av himmelen. Slik jeg leser dette kan det tyde på at ondskap har sameksistert med godhet siden tidenes morgen. Hvordan vet vi detaljene i eksistensen's dna? Var det Gud som skapte ondskap? Neppe! Og dermed er det bare en "kraft/åndsmakt" vi alle må forholde oss til i likhet med Gud. Den eksisteree side om side med godhet. Jeg tror Gud skapte et perfekt selvgående økosystem, hvor alle artene vokser og utvikler seg i takt med hverandre. Tilpasser seg automatisk til nye klimaer og tidsepoker. Dette ser vi jo bevis på i naturen. Evolusjonsteorien er ikke motstridene med bibelen etter min mening, dersom man ikke tolker den bokstavelig. Dyr og organismer har ingen fri vilje. Og derfor fungerer naturen i en perfekt harmoni med hverandre. De som kludrer alt til er menneske. Hvorfor sier du? Fordi vi er den eneste arten på kloden som kan tenke, føle og ta gode og dårlige valg. Ergo fri vilje. Ifølge bibelen kan vi velge godhet eller ondskap i alle valgene vi tar hver dag. Positivitet avler positivitet. Godhet avler godhet. Ondskap avler ondskap. Vold avler vold. Gud belønner gode valg med godhet, vekst og positivitet. Ondskapen belønner ondskap med død, fordervelse, løgn og kaos. Det er naturlige konsekvenser av samtlige valg hver av oss tar hver eneste dag! Det har ingenting med Gud å gjøre. Vi har fått alt lagt til rette for oss, til å leve i et paradis, men vi klarer bare ikke å legge bort løgn, egoisme, herskesyke og grådighet. Så nei, Gud er ingen sadist. Jeg tror vi bare ikke blir enige om dette: jeg mener at Gud har muligheten til å fjerne ondskap fra verdenen men at han ikke gjør det. Jeg mener det er han som har skapt oss slik og derfor et han skyldig i det som skjer nå. Tror du at Gud har muligheten til å fjerne ondskapen i oss? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #103 Del Skrevet 12. mars 2022 mintgrønn skrev (34 minutter siden): Jeg tror vi bare ikke blir enige om dette: jeg mener at Gud har muligheten til å fjerne ondskap fra verdenen men at han ikke gjør det. Jeg mener det er han som har skapt oss slik og derfor et han skyldig i det som skjer nå. Tror du at Gud har muligheten til å fjerne ondskapen i oss? Da hva hvis formålet er at du skal leve på jorden med alt det innebærer av godhet og ondskap. Hva hvis han har skapt andre venner som kun lever i en verden uten ondskap og andre vesener som lever i en verden med bare ondskap og menneske som lever med begge deler? Poenget er at dette er hans vilje, på samme måte som du har vilje til å lage hva du vil. Anonymkode: 00b41...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 12. mars 2022 #104 Del Skrevet 12. mars 2022 Du gir ungen din en sykkel. Du trener ungen din til å sykle. Du lar ungen få sykle når du føler at vedkommende klarer seg uten din hjelp. Du vet at ungen vil tryne, vil skrubbe seg, vil bli skadet. Men du gir fortsatt ungen din en sykkel. Du kunne selvsagt ha gitt ungen forbud mot å sykle, og sådan skjermet ungen for knall og fall. Men er du ond fordi du vet, men ikke forhindrer? Det er mye rart Gud kunne ha gjort for å skjerme mennesket. Men gjør det Gud ond at han ikke gjør det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 12. mars 2022 #105 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) Gud er den Største, all pris til Gud, alt i himmel og jord lovpriser Gud! Ingenting må noen ting. Ting er som dem er. Det må ikke være sånn, men det er sånn. Gud er ikke en sak om tro, tilbedelse og «du kan aldri se Gud, du må bare ha faith» < lol Gud eksisterer, i absolutt forstand, uansett hva, under all mulig kondisjon. Sam Harris er en baby boy. Karen har begynt å prate om spiritualitet, meditasjon, narkotika som dmt og lsd, karen har til og meg laget et meditasjon app. Shit, dette er baby komedie på høyeste nivå haha lol. La Sam Harris putte hans spirituelle legacy ved siden av min… Jeg kommer til å bli tiltalt for mord på spottet 😉 Endret 12. mars 2022 av Conal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 12. mars 2022 #106 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da hva hvis formålet er at du skal leve på jorden med alt det innebærer av godhet og ondskap. Hva hvis han har skapt andre venner som kun lever i en verden uten ondskap og andre vesener som lever i en verden med bare ondskap og menneske som lever med begge deler? Poenget er at dette er hans vilje, på samme måte som du har vilje til å lage hva du vil. Anonymkode: 00b41...4fe Ja nettopp.. det er hans vilje.. og hans vilje fører til lidelse og smerter. Og når han har makten og muligheten til å kunne gjøre noe med det så syns ikke jeg at denne guden er så kjærlig og god som kristne skal ha det til. Det er det som er poenget mitt her.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 13. mars 2022 #107 Del Skrevet 13. mars 2022 mintgrønn skrev (19 timer siden): Jeg tror vi bare ikke blir enige om dette: jeg mener at Gud har muligheten til å fjerne ondskap fra verdenen men at han ikke gjør det. Jeg mener det er han som har skapt oss slik og derfor et han skyldig i det som skjer nå. Tror du at Gud har muligheten til å fjerne ondskapen i oss? Jeg tror det systemet han har skapt for oss er en del av et større system vi ikke evner å forstå. Jeg tror Gud laget et selvgående system som ikke skal kludres med. Det er tuftet på naturlover og selvstendig utvikling. Jeg tror også at det at vi kan velge mellom godhet og ondskap, skiller klinten fra hveten, so to speak. Gud ønsker seg de beste og ser nok på hvordan vi tenker, handler og velger, som en slags test på hvem som er verdige hans evige rike? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 13. mars 2022 #108 Del Skrevet 13. mars 2022 Duraton skrev (23 timer siden): Du gir ungen din en sykkel. Du trener ungen din til å sykle. Du lar ungen få sykle når du føler at vedkommende klarer seg uten din hjelp. Du vet at ungen vil tryne, vil skrubbe seg, vil bli skadet. Men du gir fortsatt ungen din en sykkel. Du kunne selvsagt ha gitt ungen forbud mot å sykle, og sådan skjermet ungen for knall og fall. Men er du ond fordi du vet, men ikke forhindrer? Det er mye rart Gud kunne ha gjort for å skjerme mennesket. Men gjør det Gud ond at han ikke gjør det? Hadde jeg hatt muligheten til å forhindre alt av skade og sykdom hos mine barn så hadde jeg så klart gjort det fordi jeg elsker barnet mitt! Hadde jeg kunne forhindret smerte hos hele befolkningen og dyr så hadde jeg uten å tvile gjort det. Men jeg er ikke Gud, og foreldre som prøver å lære barna sine å sykle og dermed gjør at de kan falle og skade seg kan på ingen måte sammenlignes med en allpowerfull og allvitende Gud. Og jeg syns at han er en ondskapsfull Gud, og tror jødene i konsentrerasjonsleirene er ganske enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 13. mars 2022 #109 Del Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 1.44): Gud finnes og vitenskapen støtter dette. Dine og andre ateisters manglende kunnskaper endrer ikke faktum. Anonymkode: 8cf26...9ae Gud finnes ikke og det finnes selvfølgelig ikke vitenskapelig bevis for guds eksistens. Din overtro og kognitive dissonans endrer ikke dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 13. mars 2022 #110 Del Skrevet 13. mars 2022 Thanos skrev (5 timer siden): Jeg tror det systemet han har skapt for oss er en del av et større system vi ikke evner å forstå. Jeg tror Gud laget et selvgående system som ikke skal kludres med. Det er tuftet på naturlover og selvstendig utvikling. Jeg tror også at det at vi kan velge mellom godhet og ondskap, skiller klinten fra hveten, so to speak. Gud ønsker seg de beste og ser nok på hvordan vi tenker, handler og velger, som en slags test på hvem som er verdige hans evige rike? Men han har skapt oss, vet akkurat hva slags valg vi kommer til å ta i livet og vet allerede fra fødselen av hvem som kommer til å havne i hans rike. Han har muligheten til å skape oss mennesker akkurat slik som han vil. Og han velger å skape oss slik, vi kan få grusomme sykdommer, bli offer av krig og sult, beklager, men jeg er på ingen måte enig i at det er en god Gud. Kan du med hånda på hjertet si at dette er en kjærlig og god Gud? Syns du oppriktig det? Helt greit at det er en slik verden han så for seg når han skapte oss, jeg er ikke uenig at det kan være tilfelle, men man kan jo ikke påstå at dette er den gode kjærlige faren kristne påstår han er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 13. mars 2022 #111 Del Skrevet 13. mars 2022 1 hour ago, mintgrønn said: Hadde jeg hatt muligheten til å forhindre alt av skade og sykdom hos mine barn så hadde jeg så klart gjort det fordi jeg elsker barnet mitt! Hadde jeg kunne forhindret smerte hos hele befolkningen og dyr så hadde jeg uten å tvile gjort det. Men jeg er ikke Gud, og foreldre som prøver å lære barna sine å sykle og dermed gjør at de kan falle og skade seg kan på ingen måte sammenlignes med en allpowerfull og allvitende Gud. Og jeg syns at han er en ondskapsfull Gud, og tror jødene i konsentrerasjonsleirene er ganske enige. 1 hour ago, mintgrønn said: Men han har skapt oss, vet akkurat hva slags valg vi kommer til å ta i livet og vet allerede fra fødselen av hvem som kommer til å havne i hans rike. Han har muligheten til å skape oss mennesker akkurat slik som han vil. Og han velger å skape oss slik, vi kan få grusomme sykdommer, bli offer av krig og sult, beklager, men jeg er på ingen måte enig i at det er en god Gud. Kan du med hånda på hjertet si at dette er en kjærlig og god Gud? Syns du oppriktig det? Helt greit at det er en slik verden han så for seg når han skapte oss, jeg er ikke uenig at det kan være tilfelle, men man kan jo ikke påstå at dette er den gode kjærlige faren kristne påstår han er? Nå ja. Når vi mennesker har skapt en A.I. Så er det ikke slikt at vi allerede vet hva den vil oppleve og hva som vil skje i dens levetid. Jeg føler at gud har blitt tatt ut av kontekst og tillagt evner og ferdigheter som man gjerne gjør med folk man idoliserer og tilber. Det kan godt finnes en skaper, men jeg tror menneskelig fantasi har tillagt skaperen litt vel mange ferdigheter som mest sannsynligvis ikke stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 13. mars 2022 #112 Del Skrevet 13. mars 2022 Duraton skrev (1 time siden): Nå ja. Når vi mennesker har skapt en A.I. Så er det ikke slikt at vi allerede vet hva den vil oppleve og hva som vil skje i dens levetid. Jeg føler at gud har blitt tatt ut av kontekst og tillagt evner og ferdigheter som man gjerne gjør med folk man idoliserer og tilber. Det kan godt finnes en skaper, men jeg tror menneskelig fantasi har tillagt skaperen litt vel mange ferdigheter som mest sannsynligvis ikke stemmer. Der tror jeg vi kan være litt enige. Jeg tror at den kristne guden, og dermed også Allah og Jaweh gjennom alle disse årene har blitt idolisert som du sier. Og at historiene som står i bibelen er preget av det. Dermed tror jeg ikke på at det som står i bibelen er sann og må følges. Den er skapt og skrevet av mennesker. Jeg tror ikke på at Gud slik som kristne fremstiller ham som finnes. Jeg tror på vitenskapen men kan ikke si at jeg er 100% sikker på at en Gud ikke finnes. Men jeg tror at hvis han finnes så er det en Gud som ikke vil sees og som ikke har som ønske å lage en perfekt verden og/eller som ikke er så mektig som man kanskje tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 15. mars 2022 #113 Del Skrevet 15. mars 2022 Om det finnes en gud, er guden ond da? Hvorfor lar en gud uskyldige barn bli drept i krigen i Ukrania, eller andre steder for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå