Gå til innhold

Hvorfor la de ned "alle" døgnavdelingene i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste at gjennomsnittstiden for innleggelse på psykiatrisk akuttpost er to dager. Hva med de som trenger flere dager? Ender dette opp med bare flere svingdørspasienter?

Var hensikten med å legge ned så  døgnavdelinger å hindre at pasienter ble for avhengige av institusjonslivet?  Ville de satse på lavterskeltilbud  og DPS i stedet? Eller var det simpelthen økonomiske hensyn som bidro til nedstengning?

Anonymkode: 47e71...252

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg ble innlagt for første gang for litt over fem år siden sa de at gjennomsnittlig tid er 12 dager. Jeg ble der i 7,5 måned. Og har vært der veldig mye siden. 

Men ja, jeg tror det er økonomi som er grunnen til at så mye legges ned, men det er vel ikke akuttpsykiatrien som legges ned, men mer spesialiserte døgnenheter. I hvert fall i denne byen. 

Skrevet

Jeg antar at det er av økonomiske årsaker, men det er helt fryktelig. Norge har gått fra 18.000 sengeplasser til 4000 om jeg ikke husker feil? Det kan nødig forsvares, det er fullstendig galskap. Helsevesenet, særlig psykiatrien, har mange liv på samvittigheten. Var det ikke en artikkel i høst om at psykiatrien hadde 90 selvmord på samvittigheten?

• Liker 4
Skrevet

Mer ansvar er ført over til kommunene, men kommunene har ikke fått penger til å følge det opp. Både akuttplasser og langtidsplasser er kuttet ned på, det er vanskeligere å få behandler som kan hjelpe deg nok og kommunene har ikke kapasitet. Det har ikke vært politisk vilje på mange år til å ta tak i psykiatrien - psykiatri har lav status, og det er ikke like lett å stå frem som pasient i en slik gruppe som for de med somatiske lidelser.

Anonymkode: 9bfff...a24

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Før 1970-tallet hadde man en helt annen filosofi, der man bygget ut psykiatrien med en tanke om å skjerme pasientene og samfunnet med å samle psykisk syke på asyler. I det videre endret hele tankegangen seg der man ønsket å tilrettelegge for at psykisk syke skulle leve mest mulig normalt under beandling. Derfor startet man nedbygging av døgnplasser og opprettet DPSer osv. Men det handlet nok sikkert mye om økonomi også. 

Anonymkode: 45951...0c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Før 1970-tallet hadde man en helt annen filosofi, der man bygget ut psykiatrien med en tanke om å skjerme pasientene og samfunnet med å samle psykisk syke på asyler. I det videre endret hele tankegangen seg der man ønsket å tilrettelegge for at psykisk syke skulle leve mest mulig normalt under beandling. Derfor startet man nedbygging av døgnplasser og opprettet DPSer osv. Men det handlet nok sikkert mye om økonomi også. 

Slike småsamfunn må ha vært behagelig. Alle vet at alle sliter med noe, man slipper skammen og at andre mennesker trenger voldsomme forklaringer for å forstå det de ser. Hvis noen har en episode ser alle vekk og forstår at de setter pris på at det ikke hauses opp om de er neste som får en reaksjon. Samt mye terapeutisk hage- og gårdsbruk, og flotte omgivelser. 

Synes egentlig det var større forståelse før, på sitt vis, selv om det er skjeletter i skapene fra den tiden og. 

Jaja. Idylliserer nå kanskje. 

Anonymkode: afbec...fb7

• Liker 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Jeg antar at det er av økonomiske årsaker, men det er helt fryktelig. Norge har gått fra 18.000 sengeplasser til 4000 om jeg ikke husker feil? Det kan nødig forsvares, det er fullstendig galskap. Helsevesenet, særlig psykiatrien, har mange liv på samvittigheten. Var det ikke en artikkel i høst om at psykiatrien hadde 90 selvmord på samvittigheten?

ja noe sånt. De sier  også at annenhver dag tar en psykiatrisk pasient livet av seg :(  Kunne det vært forhindret med hyppigere og mer sammenhengende behandling? Er du alvorlig deprimert så hjelper det vel ikke å snakke med en psykolog hver fjortende dag?

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man burde kanskje beholdt to tanker i hodet samtidig.

På den ene siden hatt døgnplasser på trivelige steder der folk som ikke makter å være en del av samfunnet kan leve livet som best de kan.

På den andre siden hatt et skikkelig tilbud til de som har kapasitet til å fungere i samfunnet.

I dag skorter det på begge antakelig.

Anonymkode: a4bf4...20e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man burde kanskje beholdt to tanker i hodet samtidig.

På den ene siden hatt døgnplasser på trivelige steder der folk som ikke makter å være en del av samfunnet kan leve livet som best de kan.

På den andre siden hatt et skikkelig tilbud til de som har kapasitet til å fungere i samfunnet.

I dag skorter det på begge antakelig.

Absolutt. Og alvorligheten med at man ikke beholdt to tanker i hodet samtidig begynner nå for alvor å vise seg gjennom at der er begått mange drap av personer som har vært psykotisk osv. i de senere årene og at politiet har hendene fulle med psykiatri oppdrag. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det faila!

Anonymkode: c94f0...5fa

Skrevet

Hvilke døgnplasser står igjen i hovedstaden nå? Er det akuttpsykiatrisk og psykoseavdelinger? Tilbyr DPS døgn fremdeles avlastning? Da er det ikke snakk om behandling men bare et værested.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt. Og alvorligheten med at man ikke beholdt to tanker i hodet samtidig begynner nå for alvor å vise seg gjennom at der er begått mange drap av personer som har vært psykotisk osv. i de senere årene og at politiet har hendene fulle med psykiatri oppdrag. 

Det er på en måte eksremtilfellene man hører om, men så har man alle de som som blir sviktet på ulke måter i behandlingsapparatet og som ikke får den hjelpen de trenger.

Når en mann med pil og bue ikke får politikere og helsetopper til å reagere så er det ikke håp egentlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke døgnplasser står igjen i hovedstaden nå? Er det akuttpsykiatrisk og psykoseavdelinger? Tilbyr DPS døgn fremdeles avlastning? Da er det ikke snakk om behandling men bare et værested.

De har nok senger for allmennpsykiatri, spiseforstyrrelser og rus i tillegg.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Et raskt nettsøk sier at det er ihvertfall to avdelinger dps døgn, men om det er flere vet jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et raskt nettsøk sier at det er ihvertfall to avdelinger dps døgn, men om det er flere vet jeg ikke.

For en del år siden så vet jeg at Oslo Hospital tilbød døgnplasser. Er det nedlagt nå kanskje?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For en del år siden så vet jeg at Oslo Hospital tilbød døgnplasser. Er det nedlagt nå kanskje?

Jeg tror det er nedlagt. Mulig det er dagbehandling der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror det er nedlagt. Mulig det er dagbehandling der.

jeg googlet og ser at det ble nedlagt i 2018

Skrevet
Tvillingsjel skrev (10 timer siden):

Man har erstattet det med lavterskeltilbud, så det er ikke nødvendig med så mange plasser lengre. Den største gruppen som tar selvmord er innlagte pasienter, så det har nok spart mange liv.

Anonymkode: 82ee7...7f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man har erstattet det med lavterskeltilbud, så det er ikke nødvendig med så mange plasser lengre. Den største gruppen som tar selvmord er innlagte pasienter, så det har nok spart mange liv.

Anonymkode: 82ee7...7f5

Mener du at det dør en pasient på psykiatrisk annenhver dag? Jeg har alltid trodd at det gjaldt de som var i behandling i psykiatrien generelt. 

Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Mener du at det dør en pasient på psykiatrisk annenhver dag? Jeg har alltid trodd at det gjaldt de som var i behandling i psykiatrien generelt. 

Nei det gjør det ikke. 

Men hvor har du annenhver dag fra? Er vel et sted mellom 800-900 stk hvert år som tar sitt eget liv. De fleste er jo ikke innlagt når det skjer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...