AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Jeg har gått på paralgin forte og ibux siden torsdag etter jeg opererte ut en visdomstann. Igår kveld opplevde jeg å få en ekkel følelse øverst i magen/mellomgulvet. Det kjennes ut som om jeg er SKRUBB sulten og at det presser på en "romling" uten at den kommer. Stråler litt ut til ribbeina på ryggen. Det er kjempe ekkelt. Det hjelper å spise noe, men der hjelper kun i 15 min før det kommer tilbake. Jeg prøvde å ikke ta det til natta og det ble bedre, men idag tidlig hadde jeg så sterke smerter i munn at jeg måtte ta det.... ble litt som å velge mellom pest eller kolera... så da kom det sterkt tilbake. Jeg klarer en gang i bland å presse frem dype raper, for jeg føler behov for det, men det er vanskelig å få de opp. Kan dette komme av smertestillende ? Hvem av de isåfall? Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Du bør ikke ta mer NSAID om du opplever slike bivirkninger. Du risikerer magesår. Ville konferert med legevakt i kveld om alternativer om du har veldig vondt Anonymkode: b48dd...18f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du bør ikke ta mer NSAID om du opplever slike bivirkninger. Du risikerer magesår. Ville konferert med legevakt i kveld om alternativer om du har veldig vondt Anonymkode: b48dd...18f Jeg har ikke vondt på den måten, det er luft smerter/sult følelse som er veldig ubehagelig og ekkelt bare Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Jeg har fått slike smerter av paralgin forte. Eller jeg får mageproblemer av dem. Gjerne ofte veldig hard mage. Anonymkode: d2090...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 ^ åja leste litt feil... ja kjeven gjør vondt til tider ja, men heldigvis ikke helt uutholdelig lenger Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har fått slike smerter av paralgin forte. Eller jeg får mageproblemer av dem. Gjerne ofte veldig hard mage. Anonymkode: d2090...ea4 Jeg har ikke vondt i magen eller noe avførings problem da. Jeg har vondt over magen liksom, rett under brystet, i mellomgulvet.. eller ubehag Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 Det er viktig og drikke nok vann når man tar tabletter. Anonymkode: 53a82...f00
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 Kutt ut ibux umiddelbart. Og ikke bruk andre nsaids. Det du beskriver er forenlig med gastritt, begynnende magesår enten i magesekken eller tolvfingertarmen. Hvis du absolutt MÅ ta ibux eller andre nsaids (slikt skal aldri kombineres!), så bruk enterotabletter eller stikkpiller. Ta dem sammen med mat. Men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bruke slike medikamenter nå. Konferer med tannlegen om alternativ smertelindring. Anonymkode: 87a62...bda 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er viktig og drikke nok vann når man tar tabletter. Anonymkode: 53a82...f00 Ja har blitt både lite mat og lite vann fordi alt har gjort vondt. Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kutt ut ibux umiddelbart. Og ikke bruk andre nsaids. Det du beskriver er forenlig med gastritt, begynnende magesår enten i magesekken eller tolvfingertarmen. Hvis du absolutt MÅ ta ibux eller andre nsaids (slikt skal aldri kombineres!), så bruk enterotabletter eller stikkpiller. Ta dem sammen med mat. Men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bruke slike medikamenter nå. Konferer med tannlegen om alternativ smertelindring. Anonymkode: 87a62...bda Det skal aldri kombineres ? Det var det jeg fikk av tannkirurgen og han sa jeg skulle ta 1 ibux og en faralxin forte inntil 4 ganger i døgnet. Apotekdamen bekreftet også det. Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 En av bivirkningene ved bruk av Paralgin forte er galleveisdyskinesi. Dette kan gi smerter høyt oppe midt i magen med utstråling til skulder og rygg. Jeg er plaget med dette ved bruk av paralgin eller cosylan. Ibux kan som kjent gi magesmerter og i verste fall magesår. Jeg er også plaget med dette og har derfor droppet denne formen for legemidler helt. Evt. kan du be legen om Vimovo da den har en mage beskyttende hinne. Det går helt fint å kombinere Paralgin forte og Ibux. Det er en vanlig kombinasjon. Anonymkode: 1dfba...883 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En av bivirkningene ved bruk av Paralgin forte er galleveisdyskinesi. Dette kan gi smerter høyt oppe midt i magen med utstråling til skulder og rygg. Jeg er plaget med dette ved bruk av paralgin eller cosylan. Ibux kan som kjent gi magesmerter og i verste fall magesår. Jeg er også plaget med dette og har derfor droppet denne formen for legemidler helt. Evt. kan du be legen om Vimovo da den har en mage beskyttende hinne. Det går helt fint å kombinere Paralgin forte og Ibux. Det er en vanlig kombinasjon. Anonymkode: 1dfba...883 Ja, Når jeg leser på symptomene på magesår og gastritt så er jo ikke det det samme som meg. Jeg har ikke sure oppstøt, brennende følelse, kvalme eller noe sånt. Det er som luft som presser på og det ER luft også siden det stadig kommer buldrende dype rap. Jeg har aldri merket noe med ibux før.. men nå hat jeg aldri noen gang tatt så store doser av smertestillende noen gang. Har tatt vanlig ibux og paracet fra butikken ved engangs doser for hodepine og sånne ting, men aldri før tatt paralgin forte eller ibux 600mg på resept og heller ikke over så mange dager.. 3 dager er det nå. Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal aldri kombineres ? Det var det jeg fikk av tannkirurgen og han sa jeg skulle ta 1 ibux og en faralxin forte inntil 4 ganger i døgnet. Apotekdamen bekreftet også det. Anonymkode: c4553...774 Nei, du har misforstått. Ibux kan gjerne kombineres med paralgin forte. Det gir glimrende smertelindring. Men du skal ikke kombinere ibux og andre nsaids, slik som f. eks. naproxen eller diklofenak (voltaren). I ditt tilfelle bør du umiddelbart kutte ut ibux, og se om symptomene gir seg. Galleveisdyskinesi som noen her nevner, er også en mulighet, men jeg tror det er mindre sannsynlig - men ikke utelukket. DU bør snarest mulig snakke med tannlegen din - eventuelt fastlege - for en revurdering av smerteregimet. Anonymkode: 87a62...bda
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, Når jeg leser på symptomene på magesår og gastritt så er jo ikke det det samme som meg. Jeg har ikke sure oppstøt, brennende følelse, kvalme eller noe sånt. Det er som luft som presser på og det ER luft også siden det stadig kommer buldrende dype rap. Jeg har aldri merket noe med ibux før.. men nå hat jeg aldri noen gang tatt så store doser av smertestillende noen gang. Har tatt vanlig ibux og paracet fra butikken ved engangs doser for hodepine og sånne ting, men aldri før tatt paralgin forte eller ibux 600mg på resept og heller ikke over så mange dager.. 3 dager er det nå. Anonymkode: c4553...774 Det eneste som er helt sikkert i medisinfaget, er at de respektive lidelser aldri presenterer helt slik som beskrevet i litteraturen. Begge diagnoser er mulige. Oppsøk hjelp. Anonymkode: 87a62...bda 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du har misforstått. Ibux kan gjerne kombineres med paralgin forte. Det gir glimrende smertelindring. Men du skal ikke kombinere ibux og andre nsaids, slik som f. eks. naproxen eller diklofenak (voltaren). I ditt tilfelle bør du umiddelbart kutte ut ibux, og se om symptomene gir seg. Galleveisdyskinesi som noen her nevner, er også en mulighet, men jeg tror det er mindre sannsynlig - men ikke utelukket. DU bør snarest mulig snakke med tannlegen din - eventuelt fastlege - for en revurdering av smerteregimet. Anonymkode: 87a62...bda Nei jeg har ikke tatt noe smertestillende siden kl 07 i dag tidlig og har ikke tenkt å ta mer heller. Får bare ha vondt. Er heldigvis ikke uutholdelig lenger. Jeg driver å ringer legevakten. Jeg får såklart ikke tak i verken fastlege eller tannlege nå. Anonymkode: c4553...774
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #16 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har fått slike smerter av paralgin forte. Eller jeg får mageproblemer av dem. Gjerne ofte veldig hard mage. Anonymkode: d2090...ea4 Jeg får også ganske konsekvent magesmerter om jeg bruker Paralgin Forte, men aldri av andre Paracetamol/Kodein kombinasjonspreparater. Har lurt på om jeg kan reagere på noe annet enn virkestoffene. Hard mage er en svært vanlig bivirkning av morfin-lignende stoffer generelt. Dersom det viser seg at ubehaget ikke skyldes Ibux kan det jo være verdt å spørre legen om du kan få f.eks. pinex forte i stedet. Anonymkode: 05ed8...169
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #17 Skrevet 20. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg får også ganske konsekvent magesmerter om jeg bruker Paralgin Forte, men aldri av andre Paracetamol/Kodein kombinasjonspreparater. Har lurt på om jeg kan reagere på noe annet enn virkestoffene. Hard mage er en svært vanlig bivirkning av morfin-lignende stoffer generelt. Dersom det viser seg at ubehaget ikke skyldes Ibux kan det jo være verdt å spørre legen om du kan få f.eks. pinex forte i stedet. Anonymkode: 05ed8...169 Pinex forte inneholder akkurat det samme som paralgin forte, med den lille forskjellen at det er 100 mg mer paracetamol i dem. Ellers inneholder begge 30 mg. kodein, som er det stoffet som eventuel er problematisk. Alternativet da, er nobligan (tramadol), eller naproxen/diklofenak dersom symptomene ikke skriver seg fra mage-/tarmkanalen. Alternativt kan man tenke på kortikosteroider, men det bør unngåes i den utstrekning det er mulig. Anonymkode: 87a62...bda
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #18 Skrevet 20. februar 2022 Jeg får symptomer på magesår etter få dager med Ibux. Kjennes ut som en blanding av at jeg er veldig sulten, sår i magen og et voldsomt sug. Veldig rart og skikkelig ubehagelig. Anonymkode: d3eb6...89e 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #19 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får symptomer på magesår etter få dager med Ibux. Kjennes ut som en blanding av at jeg er veldig sulten, sår i magen og et voldsomt sug. Veldig rart og skikkelig ubehagelig. Anonymkode: d3eb6...89e Jeg ringte legevakten og de sa at der var ibuxen jeg måtte kutte ut da det var mer vanlig med sånne ting på ibux enn paralgin også se an til imorgen. Men jeg skal ikke ta noen av delene Anonymkode: c4553...774 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #20 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skal aldri kombineres ? Det var det jeg fikk av tannkirurgen og han sa jeg skulle ta 1 ibux og en faralxin forte inntil 4 ganger i døgnet. Apotekdamen bekreftet også det. Anonymkode: c4553...774 Du gjør som du har fått beskjed om. Det er derfor det ikke er lurt og høre hva andre sier du skal gjøre angående medisiner. Anonymkode: 53a82...f00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå