Gå til innhold

Vinterferie, alltid hjemmme

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er dette å være kreativ? Lekeplasser, hjemmekino, bowling og rush? 

Anonymkode: f4399...4a3

Javel, så det er bare kreativt dersom man svir av tusenlapper på aktiviteter?, eller vil du utdype mer? :klo:

Anonymkode: 1f3e8...380

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes det virkelig fjerdeklassinger som går på SFO? Med mindre de har særskilte behov, that is. 

Anonymkode: 1f907...0db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det virkelig fjerdeklassinger som går på SFO? Med mindre de har særskilte behov, that is. 

Jeg gikk på SFO i fjerdeklasse og elsket å være der, uten å være vanskeligstilt. Men det var i en annen tid (tidlig 2000), og på en veldig god SFO med håndarbeidsdamer. Vi malte på fat og hang det på vinduet, og malte på glass, korsstingsbroderte, vevde, fargela, hadde putekrig-krok, lekekjøkken, store og små konstruksjonsleker, lagde kort og pastafigurer, deltok i matlaging, og var selvfølgelig på skolens uteområde med trær, sandkasse, fotballbane, lekeplass og akebakke. Nei, det var flott, dere! Og høst, vinter- og sommerferie på SFO var jo ekstra stas med goood tid, turer og annen mat enn i hverdagen ellers

Anonymkode: 6aefe...d8c

• Liker 2
Skrevet

Her skal vi jobbe og 4. klassingen skal være hjemme. Hun elsker å styre med sitt, ikke stresse. Vi skal bare en tur i helga på besøk til venner noen timer herfra.

Anonymkode: 7e851...90e

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor så nedlatende holdning?
Ja, det er kreativt som i å finne på noe annet enn å bare være hjemme og gjøre ting de vanligvis gjør. Men selvfølgelig, hvis dette er noe barna gjør ofte så er det ikke veldig kreativt.

Anonymkode: 15eff...00a

Ja, dette er jo veldig hyggelige ting å gjøre! Bowling og Rush er jo kjempepopulært!

Skrevet

Vi er hjemme hver vinterferie, påskeferie og høstferie. 

Anonymkode: 214ac...4c4

Skrevet

Kjenner igjen problematikken. Her har vi alltid enten en ukes ferie som familie i høstferien eller vinterferien, men det går jo ikke opp å ta begge uten at det spiser opp sommerferien ettersom jeg og far pleier å bruke feriedager i påske og jul også. 

Jeg synes også at AKS (eller SFO som det heter ellers i landet) har hatt en del gode tilbud for 1-2.klassinger i ferien. Mye organiserte aktiviteter, ekstra god mat og utflukter som gjør at dagene blir noe helt annet enn "vanlig" skole, men kjenner igjen problematikken med at mange jevnaldrende slutter mot 3-4. klasse. 

Men etter hvert som barna blir større synes jeg at det har blitt mindre og mindre problematisk. Når de når skolealder har de klart seg fint alene noen dager hos besteforeldre (gitt at de ikke jobber selv), blitt med klassevenner eller søskenbarn på hytta og nå denne vinterferien har eldste meldt seg på camp med overnatting sammen med to klassevenner. Det blir to fulle dager med aktiviteter, og regner med at det da går helt greit å ta noen rolige hjemmedager i tillegg uten at det blir for kjedelig. 

Anonymkode: 6c773...088

Skrevet

Hvis barnet ditt er aktiv så kan hun kanskje være med deg på jobb? Jeg jobber i barnehage og synes det er topp når kollegaers større barn (som ikke trengs å passes på på samme måte og ikke er til bry) er med en dag. De bruker å være utrolig populære på storbarnsavdelinga og drar ofte igang spennende leik. Da får hun gjerne boltre seg litt ute også. 
vi har jo hatt forbud i to år hos oss, men det er åpnet opp for utplasseringselever nå, så da kanskje det er åpnet for det hos dere også? 
kan være et alternativ hvis hun synes Sfo er kjipt..

Anonymkode: 25bf1...24b

• Liker 3
Skrevet

Min 4 klassing skal på SFO. Ser ingen problem med det.

Har en jobb jeg ikke kan ta med barn til. Hun vil ikke være hjemme alene og tror faktisk det hadde blitt ganske kjedelig også... 

Anonymkode: e1f02...9f6

• Liker 1
Skrevet

Dere vil ikke la henne være alene hjemme? Det er ganske vanlig.

Dere kan avtale med familie eller venner, sånn at dere bytter på å passe i vinterferie og høstferie feks.

Eller dere kan melde på ulike kurs som hun har interesse for. Det er iallefall veldig vanlig her.

Vi har forklart våre barn at ferie betyr skolefri. Ikke at vi skal reise utenlands.

Vi har hatt det veldig gøy med staycation. Og gjort aktiviteter i nærområde.

Anonymkode: 86b85...dbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På vår skole går 12 av 16 elever i 4.klasse på Sfo. De gjør utrolig mye gøy bl.a snekring, matlaging,  gym, band, håndarbeid, sykkelturer/aketurer, de har utendørs kino i gapahuken, de har hatt legomasters konkurranse også. Datter elsker Sfo, men litt kjedelig å være den eneste på trinnet

Anonymkode: b545a...064

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis barnet ditt er aktiv så kan hun kanskje være med deg på jobb? Jeg jobber i barnehage og synes det er topp når kollegaers større barn (som ikke trengs å passes på på samme måte og ikke er til bry) er med en dag. De bruker å være utrolig populære på storbarnsavdelinga og drar ofte igang spennende leik. Da får hun gjerne boltre seg litt ute også. 
vi har jo hatt forbud i to år hos oss, men det er åpnet opp for utplasseringselever nå, så da kanskje det er åpnet for det hos dere også? 
kan være et alternativ hvis hun synes Sfo er kjipt..

Anonymkode: 25bf1...24b

Vi har ikke lov å ta med egne barn på jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis hun vil ha en hel uke fri kan vel en 4.klassing være alene hjemme mens dere er på jobb....

Anonymkode: 2d127...184

Hun liker ikke å være alene hjemme. Ingen i umiddelbar nærhet hun kan gå til/be om hjelp om det skulle bli behov. Vi er borte fra 0730-16, det er mange timer i eget selskap i et hus som varmes opp med vedfyring og ingen naboer...

Skrevet

Mine barn skal fordele vinterferien mellom besteforeldrene uten oss. Blir ingen andre barn enn de to. I sommer var yngste alene en uke hos ene settet besteforeldre (mine barn er eneste barn på den siden), koste seg med all oppmerksomheten og var absolutt ikke opptatt at det ikke var andre barn der. En annen uke var de sammen med svigers en uke på hyttetur.

De foretrakk å være hos besteforeldre i stedet for å være med på håndball eller fotballskole i ferien.

Hvor «ille» det er å være uten venner kan være litt hvor mye dere vektlegger hvor ille det er.

Anonymkode: b329a...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mine barn skal fordele vinterferien mellom besteforeldrene uten oss. Blir ingen andre barn enn de to. I sommer var yngste alene en uke hos ene settet besteforeldre (mine barn er eneste barn på den siden), koste seg med all oppmerksomheten og var absolutt ikke opptatt at det ikke var andre barn der. En annen uke var de sammen med svigers en uke på hyttetur.

De foretrakk å være hos besteforeldre i stedet for å være med på håndball eller fotballskole i ferien.

Hvor «ille» det er å være uten venner kan være litt hvor mye dere vektlegger hvor ille det er.

Anonymkode: b329a...20f

Vi vektlegger ikke "uten venner", men ferier har alltid vært lange for vår datter,  da hun er en veldig sosial jente. Når alle unntatt 3 stk i klassen er bortreist hver ferie, tror jeg hun kjenner pp litt misunnelse og at hun ikke hae så mye og fortelle fra ferien. Cafe besøk, besteforeldre besøk, en tur til svømmehallen e.l veier mye mindre enn hytta  på Hafjell, 1 uke i Spania , mye alpint, hotellopphold etc. 

Hun er enebarn, og har alltid trivdes best med andre...skyldes nok litt at hun er husredd  så overnatting hos andre er trøblete og medfører lite og dårlig søvn , mye gråt og engstelse. Slik har det vært siden hun var ca 7 mnd...vi har ikke ekstra rom for overnattingsgjester. 

Skal sies at hun grubler mye på ting som skal skje, og ting som kan skje  for å forberede seg selv mot ubehagelige ting....denne frykten gjør at det tar lengre tid å tørre det som hun oppfatter som ubehagelig 

Skrevet

Venninner overnatter ikke på ekstra rom, da er jo hele vitsen borte. Det er madrass på gulvet, har hun aldri hatt overnattingsgjest? Vært alene hos besteforeldre? Vært alene selv en dag? 
Eller, bruk ettermiddagene nå, det er ferie: 
-Gå på ski i lysløypa rett etter middag. Dra i slalåmbakken. Gå på skøyter.Gå ut og ak. Gå rett ut etter jobb og lag bål i skogen, parken, stranda. Grill pølser og det er middagen den dagen. Spill kinasjakk og Ludo på kvelden istedenfor skjerm. Send henne til besteforeldre to dager før dere kommer selv. 

Anonymkode: 88026...d12

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er galt med disse aktivitetene? Det høres hyggelig ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kom gjerne med kreative forslag selv da… istedet for å rakke ned på andre.

Anonymkode: b23c0...9ef

Skrevet

Litt sent nå, men dere kunne tatt to dagers ferie uten at det ville spist for mye av ferien?

Vi kjente på det samme, med at vi ikke hadde noen vinterferietradisjon og det ble egentlig kjipt for ungene etterhvert når 'alle andre dro på hytta'. Nå tar vi en langhelg og leier hytte enten i staten eller slutten av vinterferien. 

Anonymkode: 2d410...0bb

• Liker 2
Skrevet

Her avspaserer jeg en dag og mannen min to dager. To dager er de alene hjemme (3. klasse og 5. klasse).

Planen ser sånn ut foreløpig:

Mandag: slalåm med pappa

Tirsdag: bowling med pappa

Onsdag og torsdag: alene hjemme, sannsynligvis mye skjerm og sofa.

Fredag: skøyter med meg

Anonymkode: 97f61...17d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...