Gå til innhold

Hva er oppgavene til klassekontakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det et trinn det er lettere å være klassekontakter enn andre? Tenker på aktiviteter, turer osv. Hvor ofte må en være tilgjengelig på fritiden?

Anonymkode: e0254...9ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig ulikt fra skole til skole.

Noen steder er klassekontakter med i FAU (skolens foreldreutvalg)

Noen steder har de ansvar for 17. mai arrangement

Noen steder har klassekontakter ansvar for dugnader til klassekassen

Noen steder arrangerer klassekontakt masse arrangement (søndagstur, avslutninger, spillkvelder, aketur, foreldrefester, foreldrekvelder for å nevne noen ting som først dukket opp i hodet)

Klasdekontakter kan godt delegere dugnad og annet om det er mye man vil skal skje på trinnet. 

På barnas skoler har FAU og klassekontakter vært uavhengige, og FAU hadde ansvar for 17. mai og delegerte til ett trinn.  Klassekontsktene hadde kun ansvar som hvilken som helst forelder på arrangørstrinnet.

Vanskelig å si hvilke trinn som er lett og vanskelig. Jeg har vært klassekontakt i 5 år (både barn og ungdomsskole), har sittet i FAU i 6 år og i 7. mai komite to ganger.

Det som har tatt tid som klassekontakt var ungdomsskolen og være med å arrangere tur. På barneskolen hadde vi minimalt med fysiske møter for de arrangementene vi hadde, så syntes det tok maks en ekstra kveld til planlegging pr arrangement.  FAU hadde 7-8 møter i året.  

Som sagt veldig ulikt fra klasse til klasse og skole til skole hvor ambisiøse man vil være med de sosiale tiltakene. Men kan si at jo bedre barn og foreldre kjenner hverandre jo bedre blir miljøet.

Ikke bli klassekontakt om du ikke virkelig vil gjøre en forskjell og gå inn for å bli kjent med folk. Jeg kan navnene på alle 75x2 barn på barnas trinn og vet hvem 90% av foreldrene er (alltid noen som aldri dukker opp) 

Anonymkode: 2ba43...0f8

Skrevet

Problemet med å være klassekontakt er at når ingen melder seg så ender man opp med å stå med alt selv. Så ja, jeg har gjort mitt og kommer til å skygge unna de neste årene. 

Anonymkode: 4d935...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...