AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Del Skrevet 20. februar 2022 Barnet rekker jo sannsynligvis ikke å gå, og ikke nødvendigvis en gang å sitte og krabbe ila vinteren. Trenger man da vanntett vinterdress, regndress eller lignende. Er det liksom vanlig å legge det ned på en kald bakke og la det åle/sprelle? Synes dette virker litt rart.. Har de noe glede av det? Eller er de bare nedi vogna når de er ute, mens de er så små? 🧐 Anonymkode: 6e72c...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Del Skrevet 20. februar 2022 Chill. De trenger ulldress og vinterpose og en mor som ikke stresser med klær 1 år i forveien. Anonymkode: fe5ea...1f9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Del Skrevet 20. februar 2022 Førstemann trenger ikke så mye. Da holder det med ulldress og evt en vindtettdress til å ha utenpå. Og vindtette sokker. Sannsynligvis har man barnet mest i vinterposen ute når den kun er 6mnd. Barn nr 2 er oftere med ut siden man er ute med søskena. Så da kan en vinterdress være greit. Men det er helt avhengig av barnet også. Jeg hadde en som krøp ved 6mnd og en som ikke kunne snu seg en gang. Førstnevnte trengte å bevege seg hele tiden, mens sistnevnte var fornøyd på fanget.. Anonymkode: 11aa3...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Chill. De trenger ulldress og vinterpose og en mor som ikke stresser med klær 1 år i forveien. Anonymkode: fe5ea...1f9 Wow, for et svar 😅 Stresser ikke, bare liker å kjøpe ting på salg. Er så mye fine vinterklær på salg i butikkene nå. Ellers så liker jeg å være godt forberedt, så jeg slipper å bruke dyrebare nattimer på nett eller å stresse meg ut i butikker med melkespreng og en 3 måneder gammel baby hjemme. Har en veldig rolig periode nå, og vet av erfaring hvor hektisk det blir etter ungen er født. Hvordan du velger å gjøre ting får være din sak. Anonymkode: 6e72c...1c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Førstemann trenger ikke så mye. Da holder det med ulldress og evt en vindtettdress til å ha utenpå. Og vindtette sokker. Sannsynligvis har man barnet mest i vinterposen ute når den kun er 6mnd. Barn nr 2 er oftere med ut siden man er ute med søskena. Så da kan en vinterdress være greit. Men det er helt avhengig av barnet også. Jeg hadde en som krøp ved 6mnd og en som ikke kunne snu seg en gang. Førstnevnte trengte å bevege seg hele tiden, mens sistnevnte var fornøyd på fanget.. Anonymkode: 11aa3...cd0 Ok, takk Er nummer to. Men er det større sjanse for at nr 2 er oppe av vogna enn nr 1? Skjønte ikke helt det? Skjønner at det kanskje blir flere turer ut, da. Det kommer sikkert veldig an på barnet, ja. Men jeg tenker jeg kanskje går da til innkjøp av en vanntett vintersress i alle fall, siden barnet tross alt er snart 9 måneder på slutten av vinteren? Ellers mest gå for ting som holder barnet varmt nedi posen? Ts Anonymkode: 6e72c...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kruspersilletaco Skrevet 20. februar 2022 #6 Del Skrevet 20. februar 2022 Ville kjøpt ull, bodyer og bukser/strømpebukser, og 1 heldress. Kan godt være tykk, så bruker du den på trilletur. 6 mnd så blir de bært, eller sitter på fanget, så hadde ikke stresset med noe vanntett. Selv brukte jeg ikke ullpysjer, men det kommer vel an på hvor kaldt dere har det på soverommet. Ull er på tilbud nå :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #7 Del Skrevet 20. februar 2022 Ville ventet og sett an størrelsen. Hadde jeg kjøpt sesongtøy i forveien hadde det garantert blitt for lite. Du hsr vel kanskje også litt fra første som kan brukes? Baby på 6 mnd +/- trenger ikke veldig mye yttertøy, for den kan jo ikke akkurat gå/krype noe særlig ute i kulden. Anonymkode: 5ff96...1a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville ventet og sett an størrelsen. Hadde jeg kjøpt sesongtøy i forveien hadde det garantert blitt for lite. Du hsr vel kanskje også litt fra første som kan brukes? Baby på 6 mnd +/- trenger ikke veldig mye yttertøy, for den kan jo ikke akkurat gå/krype noe særlig ute i kulden. Anonymkode: 5ff96...1a5 Ja, men sensongen er jo lang, da. Så om man f.eks kjøper en ulldress til ca str 6-9 måneder (januar til mars), så risiker man jo bare å bruke den litt tidigere i sensongen enn man kanskje ellers tenker. Har alltid pleid å kjøpe sesongen før med første barn, og har aldri opplevd å ha bommet slik at det ikke kan brukes. Men pleier å heller kjøpe litt for stort enn litt for lite/akkurat passe. Har ikke noe fra første, for vi bodde i utlandet med henne første vinter, og hun ble født i motsatt sesong. Ts Anonymkode: 6e72c...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Del Skrevet 20. februar 2022 kruspersilletaco skrev (28 minutter siden): Ville kjøpt ull, bodyer og bukser/strømpebukser, og 1 heldress. Kan godt være tykk, så bruker du den på trilletur. 6 mnd så blir de bært, eller sitter på fanget, så hadde ikke stresset med noe vanntett. Selv brukte jeg ikke ullpysjer, men det kommer vel an på hvor kaldt dere har det på soverommet. Ull er på tilbud nå Når du sier heldress, tenker du da ulldress eller tykkere? Det holder vel med ulldress nedi god vognpose? Ok, beskjed mottatt angående vanntett Ja, masse fin ull på tilbud! Ullpysj skal jeg vurdere. ts Anonymkode: 6e72c...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, men sensongen er jo lang, da. Så om man f.eks kjøper en ulldress til ca str 6-9 måneder (januar til mars), så risiker man jo bare å bruke den litt tidigere i sensongen enn man kanskje ellers tenker. Har alltid pleid å kjøpe sesongen før med første barn, og har aldri opplevd å ha bommet slik at det ikke kan brukes. Men pleier å heller kjøpe litt for stort enn litt for lite/akkurat passe. Har ikke noe fra første, for vi bodde i utlandet med henne første vinter, og hun ble født i motsatt sesong. Ts Anonymkode: 6e72c...1c8 Om du kjøper litt stort er det jo ok, ja. Dress i «6-9 mnd» var omtrent utvokst her før barnet ble 6 mnd. Og han er ikke veldig stor av seg, bare lang i ryggen og «kraftig». Det kan være vanskelig å beregne, men så små kan jo fint bruke for store klær 😊 Anonymkode: 5ff96...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 20. februar 2022 #11 Del Skrevet 20. februar 2022 Det kommer jo litt an på hva dere gjør av vinteraktiviteter også. Skal ungen i pulk? Det viktigste er lue som sitter godt på, votter. Jeg likte ull strikka votter og noe vindtett utenpå. Ble ikke så klumpete da. Kjøpte dress fordi ungen skulle i pulk. Men det ble for varmt. Så ble flisdress. I ettertid ser jeg det hadde vært fint med noe vindtett. Lettere å ta opp ungen. Så kan man surre pledd rundt om dere er ute. Vi gikk ikke pulkturer når det var veldig kaldt og ventet til 6-7 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #12 Del Skrevet 20. februar 2022 Sensi skrev (19 minutter siden): Det kommer jo litt an på hva dere gjør av vinteraktiviteter også. Skal ungen i pulk? Det viktigste er lue som sitter godt på, votter. Jeg likte ull strikka votter og noe vindtett utenpå. Ble ikke så klumpete da. Kjøpte dress fordi ungen skulle i pulk. Men det ble for varmt. Så ble flisdress. I ettertid ser jeg det hadde vært fint med noe vindtett. Lettere å ta opp ungen. Så kan man surre pledd rundt om dere er ute. Vi gikk ikke pulkturer når det var veldig kaldt og ventet til 6-7 mnd. Blir nok neppe noe pulk o.l. her😅Men har tenkt at det i noen situasjoner kanskje er litt greit med et vidtett lag, ja. Når man må ta opp ungen av vogna for diverse ting, i bæresele kanskje, og for transport inn og ut av bilen/bilpose.. kanskje? Blåser det litt, så er det jo nesten som å gå naken med ull. Mener å huske at vi fikk god bruk for en vindtett fleecedress til dattera da hun var ca 7 mnd, på hørsten før vi dro til varmere strøk. Anonymkode: 6e72c...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Del Skrevet 20. februar 2022 Ville ventet å sett an størrelsen på ungen før jeg handlet. Datteren til ei venninne, som er født i juli, brukte str 56-62 i vintersesongen, mens sønnen (som ble født i slutten av juni, så same) brukte 68-74. Der var det mao null overlapp på vintertøyet. Han pluggen som jeg ammer i skrivende stund vil antagelig bruke str 74-80 når han er 4-8 mnd som er det julibarn er på vinteren. Unger er så forskjellige, og de sparer ingen penger om du må kjøpe alt to ganger.. Anonymkode: 31071...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Del Skrevet 20. februar 2022 Sensi skrev (41 minutter siden): Det kommer jo litt an på hva dere gjør av vinteraktiviteter også. Skal ungen i pulk? Det viktigste er lue som sitter godt på, votter. Jeg likte ull strikka votter og noe vindtett utenpå. Ble ikke så klumpete da. Kjøpte dress fordi ungen skulle i pulk. Men det ble for varmt. Så ble flisdress. I ettertid ser jeg det hadde vært fint med noe vindtett. Lettere å ta opp ungen. Så kan man surre pledd rundt om dere er ute. Vi gikk ikke pulkturer når det var veldig kaldt og ventet til 6-7 mnd. DNT anbefaler vel ikke pulk før 8-9 mnd,så det blir kanskje ikke så aktuelt for et julibarn uansett første vinteren. Anonymkode: 31071...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Del Skrevet 20. februar 2022 Her var ungen født i mars, 3 mnd prematur så hun var jo liten veldig lenge og da vinteren kom lå hun jo bare i vogn. Satte aldri ungen ned på bakken. Kjøpte vognpose med dun, ulltøy, varm balaclava og lillelamdresser. Vi hadde ikke vinterdress det første året. Anonymkode: 5ec42...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #16 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ventet å sett an størrelsen på ungen før jeg handlet. Datteren til ei venninne, som er født i juli, brukte str 56-62 i vintersesongen, mens sønnen (som ble født i slutten av juni, så same) brukte 68-74. Der var det mao null overlapp på vintertøyet. Han pluggen som jeg ammer i skrivende stund vil antagelig bruke str 74-80 når han er 4-8 mnd som er det julibarn er på vinteren. Unger er så forskjellige, og de sparer ingen penger om du må kjøpe alt to ganger.. Anonymkode: 31071...c50 Godt poeng. Bør nok unngå å kjøpe inn str. 3-6 mnd. Men tenker at jeg godt kan kjøpe inn 6-9 mnd, for i verste fall, om ungen er veldig stor, så bruker jeg det bare på høsten i stedet, og om ungen er liten, så gjør det jo ikke noe om det er litt stort, og vi må brette opp litt på ermer osv. Med tanke på resten av familiens størrelse, er det lite sjanse for at ungen blir veldig mini. Ts Anonymkode: 6e72c...1c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #17 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var ungen født i mars, 3 mnd prematur så hun var jo liten veldig lenge og da vinteren kom lå hun jo bare i vogn. Satte aldri ungen ned på bakken. Kjøpte vognpose med dun, ulltøy, varm balaclava og lillelamdresser. Vi hadde ikke vinterdress det første året. Anonymkode: 5ec42...f51 Ok, takk! Ja, da blir det jo ganske det samme mtp størrelse og sånn Er vel egentlig det jeg også tenker, at det sannsynligvis blir lite bakkekontakt uansett, så kanskje det mer yttertøy-aktige tøyet går an å sløyfe. Ts Anonymkode: 6e72c...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #18 Del Skrevet 20. februar 2022 Min mai-baby hadde bruk for dress utpå våren, men den kjøpte vi da. Vi brukte derimot mye ytterjakke hele vinteren, siden baby aldri holdt overkroppen nedi vognposen, sammen med en god lue. Dress hadde blitt klumpete, men jakke var perfekt. Anonymkode: 1e68a...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kruspersilletaco Skrevet 20. februar 2022 #19 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når du sier heldress, tenker du da ulldress eller tykkere? Det holder vel med ulldress nedi god vognpose? Ok, beskjed mottatt angående vanntett Ja, masse fin ull på tilbud! Ullpysj skal jeg vurdere. ts Anonymkode: 6e72c...1c8 Hadde strikkedress! De er smarte, fordi de strekker seg litt, og er myke og fleksible, så en dress passet nesten hele vintersesongen. Hadde noen strikkegensre og strikkebukser også, men brukte dressen aller mest. Hadde dunpose i vognen ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #20 Del Skrevet 20. februar 2022 Augustbaby her, og vi har alt kjøpt to vinterdresser da baby vokste fort ut av den første. Har brukt de mye, i bæresele og i sportsvognen (kunne sitte tidlig). Ellers går det mye i ulltøy, hver dag. Om du trenger vinterdresser kommer litt an på hvor i landet du bor, og om du er glad i gå mye ute på vinteren. Jeg kjøpte ingenting av vintertøy før baby var født. Ikke la deg stresse av salg, for det er like mye salg på høsten også Anonymkode: 95547...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå