Gå til innhold

Hjemme-alene-tilvenning

Anbefalte innlegg

Gjest littusikkernå
Skrevet

Heisann!

Vi får sannsyligvis vår lille beaglevalp rett over nyttår, og lurer nå på hvor lenge man må regne med å vente før valpen kan være alene hjemme en hel arbeidsdag? En av oss studerer ennå, så fram til ca juni vil det kun være snakk om 2-3 dager i uken på det meste at valpen må være hjemme alene i 5-6 timer. Hvor tidlig kan man la en valp være alene i f.eks et par timer? Når er det med andre ord forsvarlig å begynne treningen med å la den være gradvis lenger og lenger alene? Har jo ikke lyst til å traumatisere valpen heller...

En annen ting jeg lurte på: Jeg kjenner noen som var hjemme med valpen de første 14 dagene den var kommet i hus. Deretter måtte de ut i jobb, og tok derfor valpen med i bur på kontoret på jobb. Deretter vente de den gradvis mer og mer til å være i bilen utfor jobben, før den så var mer og mer alene hjemme...Synes dere det er en god framgangsmåte? Når valpen var i bilen sjekket de selvfølgelig ofte at den hadde det bra.

Får nemlig litt kalde føtter når jeg tenker på at hunden må være endel alene etterhvert...men mange sier jo at hunden ikke plages av å være alene noen timer, og har jo sett flere tips med å f.eks filme hunden osv. for å se om den har det bra alene...

Tips, anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Så skreiv jeg et laaaaangt innlegg, og så stoppa plutselig maskinen...jaja...

Vel, jeg syns måten de du fortalte om, viser at man må venne en hund til å være aleine, gradvis, men kanskje de gjorde det litt vanskeligere for seg selv enn hva som hadde vært nødvendig.

For å fortelle litt om hvordan vi har gjort det...

Vi lot hunden være inne mens vi hentet posten, hentet ved, osv, og så fikk den ros for det, så mens vi f.eks var hos naboen fem minutter, og så mens vi var på butikken, og så økte vi bare etterhvert, og tok det litt som det kom, man kjenner liksom litt på magefølelsen, og må på et vis bare stole på den...

Tja, hvor lang tid tok det? Tja, et par måneder eller noe sånt, den var vel fire-fem mnd gammel når den var aleine noen timer. Da på kjøkkenet, i tilfelle den tisset, vi hadde vegg til vegg teppe i stua den gangen...

Når man får en valp hjem, er det viktig at den får lov å bli trygg på sin nye plass, på sin måte. At den får snuse, sove, gå og kikke, uten at vi isper masse dikkedarer og dill, og blander oss for mye inn. Vi har en tendens til det, voksne kan være like ille som barn, men la hunden surre litt som den vil, la den finne en plass den er trygg, og la den få lov å ha den plassen.

Vår første tispe skal ligge ute på det andre kjøkkenet, på en av papsen`s jakker, upraktisk, for det er et kaldt rom, og vil helst holde døra stengt om vinteren, men, det er der hun roer seg, og da får det bare være.

Når en valp etterhvert blir voksen, ønsker vi så gjerne at den skal være et individ på egne ben, som kan klare seg litt aleine, uten oss, og derfor er det viktig at vi gir grobunn for dette så tidlig som mulig. Nå mener ikke jeg at vi ikke skal dille litt, og kose med dette lille vesenet, heller ikke at vi skal ignorere det, men man må altså rett og slett tenke litt på fremtiden, og hva man ønsker da, og ta dette i betraktning.

Videre er det en diskusjon om hvorvidt hunden bør være i bur eller ikke når den er hjemme aleine. Mine hunder er løse, har alltid vært løse, og har ikke bur i det hele tatt. Flere av mine venninner har hundene sine i bur, som har vist seg å være den aller beste løsningen for deres hund(selvfølgelig eieren og dens eiendeler også).. Noen har også hunden på ett rom, for eksempel en gang, bare IKKE bad med varmekabler, det er tabu for hund!!!

Dette finner du fort ut, og hvis du velger å ha bur til din hund stående i stue, gang eller lignende, ser du jo fort om dette er et sted den vil være eller ikke.

Så, skap en naturlig overgang, gjør det som er trygt og godt for deg, og for hunden, uten å sy pyter under armene på noen av dere ;) Og, som det høres ut, med noen timer aleine noen få dager i uka, så høres det ut som om den hunden skal få det helt flott :)

Lykke til!

Skrevet

vi har valp, som vi har latt være gradvis mer og mer alene hjemme ( den er i utgangspunktet svært lite alene men en time i ny og ne tåler den). vi har kjøpt bur til den, det står på vaskerommet rett innen for kjøkkenet. vi har døren på gløtt der hele tiden så den når som helst kan gå inn dit, og ut igjen, når den føler for det. når den er alene så er den i buret sitt. dette går så bra!!! vi er alltid ute med den før vi lar han slappe av i buret sitt når han er alene. da sover han, og tror ikke han merker at vi er borte i det hele tatt jeg. han har også radio som selskap.

han går ofte i buret sitt ellers også, selv om vi er hjemme. han slapper veldig av der.

det er godt både for han og oss.

dessuten pleier jeg å geleide han inn dit mens vi spiser. det går helt fint det! så bur kan jeg anbefale!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...