Gå til innhold

I gang med bleieslutt - hvordan gjennomføre uten å mase/presse for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3,5-åring min har de siste to ukene gått på potte. Han tisser på den hver dag (alt fra 1-5 ganger om dagen), og har bæsjet på den kanskje seks ganger siden vi begynte, men som forventet, går veldig mye i bleia.

Nå merker jeg at motivasjonen begynner å dale litt fra hans side, og at han går sjeldenere på potta (spør han jevnlig om han vil, men tvinger ikke), og at mer går i bleia. Vi har klistremerkesystem som belønning, men merker at han ikke er like ivrig på disse klistemerkene lenger. Hele opplegget har liksom blitt «kjedelig».

Planen var å fjerne bleia i løpet av uka som kommer, men er redd det bare vil bli fryktelig mye uhell i trusa. Har hatt på truse litt tidligere, og da bæsjer han i den som i bleia. Tenker selvfølgelig å beholde bleia på natten, men er usikker på om det er lurt å begynne med truse når såpass mye fortsatt går i bleia?

Hadde på truse litt en dag tidligere i uka, da ville han ha på bleie så fort han tisset seg ut.. tissingen tror jeg fort kunne gått over (om han bare godtok å gå med truse), bæsjingen er jeg mer usikker på. Det positive er at han i minste kan bæsje på potta nå - det har han ikke villet ved tidligere forsøk. 

Og før noen kommenterer hvorfor vi bruker potte og ikke doring; vi har doring også, men har vært mye lettere for han å gå på potte enn på doring - også fordi den er mer tilgjengelig. Han har aldri bæsjet i do.

Anonymkode: c5c97...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spør om han vil gå på do, bare ta han med og si dere skal gå og se om det kommer noe. Følg ofte i starten. Barn har ikke nødvendigvis så stor interesse av å gå på do og noen blåser i om det kommer i trusa, så her må dere ta litt styring og følge barnet på do i starten.

La barnet prøve å gå uten bleie hjemme. Uhell må dere regne med. Kjøp tisse laken til å ha i sofa og på stoler feks. Med en liten krakk og doring klarer de fleste å bruke det også, ville gått over til do i stedet for potte når han er såpass stor. Det blir enklere i forhold til barnehagen også og når dere er utenfor hjemmet eller på besøk. 

Anonymkode: 7f74a...50c

• Liker 1
Skrevet

Han er ganske stor så jeg ville kvittet meg med potta, og tatt aV han bleie hjemme, la han gå uten truse også - og følg på do ofte. Etter måltider, etter han har drukket o.l .. 

Som bruker over her sier så er det du som må ta styringa, et lite barn tenker ikke over det en gang og vips så er uhellet der allerede. Dette går nok fint, ikke gjør et stort nummer ut av det og sørg for at han skjønner at alle store går på do. "Nå skal mamma på do å bæsje" f.eks .. 

Små barn ser ofte opp til de som er større, og ungen vil jo gjerne gjøre som du eller pappaen gjør også. Jeg begynte å gå på toalettet før jeg var 2 år gammel... 

Anonymkode: 3b9e9...ae9

Skrevet

Dere har ventet altfor lenge! Og dumt å gjøre det på denne årstiden. 

Anonymkode: 5a538...37c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida, går helt fint det. 

• Liker 5
Skrevet

Av med bleia og naken nedentil noen dager. Sett av ei langhelg-1 uke så går det bra 😊 

Løs bukse på etter et par dager, deretter truse når han er helt tørr. 

Skrevet

Ta av bleia hjemme, si han er stor gutt og kan gå på do som store gutter. La ham ha på løs bukse uten undertøy, da er det lettere for ham å kjenne. Ja, det vil bli uhell, men det vil bli færre og færre. 

Anonymkode: e7ec3...9ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

3,5-åring min har de siste to ukene gått på potte. Han tisser på den hver dag (alt fra 1-5 ganger om dagen), og har bæsjet på den kanskje seks ganger siden vi begynte, men som forventet, går veldig mye i bleia.

Nå merker jeg at motivasjonen begynner å dale litt fra hans side, og at han går sjeldenere på potta (spør han jevnlig om han vil, men tvinger ikke), og at mer går i bleia. Vi har klistremerkesystem som belønning, men merker at han ikke er like ivrig på disse klistemerkene lenger. Hele opplegget har liksom blitt «kjedelig».

Planen var å fjerne bleia i løpet av uka som kommer, men er redd det bare vil bli fryktelig mye uhell i trusa. Har hatt på truse litt tidligere, og da bæsjer han i den som i bleia. Tenker selvfølgelig å beholde bleia på natten, men er usikker på om det er lurt å begynne med truse når såpass mye fortsatt går i bleia?

Hadde på truse litt en dag tidligere i uka, da ville han ha på bleie så fort han tisset seg ut.. tissingen tror jeg fort kunne gått over (om han bare godtok å gå med truse), bæsjingen er jeg mer usikker på. Det positive er at han i minste kan bæsje på potta nå - det har han ikke villet ved tidligere forsøk. 

Og før noen kommenterer hvorfor vi bruker potte og ikke doring; vi har doring også, men har vært mye lettere for han å gå på potte enn på doring - også fordi den er mer tilgjengelig. Han har aldri bæsjet i do.

dette kommer når han selv er klar

Anonymkode: f52fa...92d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke spør om han vil gå på do, bare ta han med og si dere skal gå og se om det kommer noe. Følg ofte i starten. Barn har ikke nødvendigvis så stor interesse av å gå på do og noen blåser i om det kommer i trusa, så her må dere ta litt styring og følge barnet på do i starten.

La barnet prøve å gå uten bleie hjemme. Uhell må dere regne med. Kjøp tisse laken til å ha i sofa og på stoler feks. Med en liten krakk og doring klarer de fleste å bruke det også, ville gått over til do i stedet for potte når han er såpass stor. Det blir enklere i forhold til barnehagen også og når dere er utenfor hjemmet eller på besøk. 

Joda, pleier å si dette også. «Når du er ferdig å spise, skal vi gå på potta» eller «kom, så går vi på potta». Noen ganger funker det, andre ganger sier han at han ikke vil. At han ikke vil, har det blitt mer av de siste dagene, så er redd det etterhvert blir fullstendig nekt. Det jeg nå prøver å unngå..

Er det som er planen. Dekke over møbler og la han gå naken eller med bare truse. Evt løs bukse som noen av dere nevner. Men som regel vil han ha på bleie, og vi skal jo bruke bleie om natten, så bleier har vi jo tilgjengelig..

Han klarer å sitte på doring, men har til nå syntes potta har vært gøyere - har liksom vært litt motiverende å tømme tisset i do selv osv. Do har han ikke villet sitte så mye på, selv om han heller ikke er redd. 

Men planen er å gå over til doring ganske snart. Ville bare gi det et forsøk siden dette med bleieslutt har vært litt vanskelig for oss.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi har prøvd tidligere også, så for vårt barn har vi ikke ventet for lenge. Ble fullstendig nekt da vi prøvde i fjor sommer, og da fant vi ut at det var bedre å ta en lengre pause, enn å presse og gjøre det til en dårlig opplevelse. 

Går helt fint å gjøre det på denne tiden av året.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke stresset så mye med det. 

Vi har en på 4. Han sluttet med bleie på dagtid i vår (da han var 3,5). Han insisterer fremdeles på bleie for å bæsje, så da sier han ifra at nå må vi ta på bleie for han skal bæsje, og så bæsjer han og av med bleien igjen. 

I følge helsesykepleier og de i bhg, er det helt normalt, og ikke noe å bekymre seg for eller stresse med. 

Vi bare hadde potte og doring tilgjengelig, og lot ham selv styre om han ønsket å gå uten bleie eller ikke. Oppmuntret litt, ved å la ham velge seg kule boxere (paw patrol og biler..), og ha klistremerkesystem (han ble også lei klistremerkene etter en stund). Men ikke noe press. Hadde håndklær i sofa og stoler så lenge han hadde tisseuhell. Så hadde han færre og færre. Nå har han av og til i barnehagen, om han er veldig engasjerg og de ansatte ikke passer på å minne ham på å gå på do. 

Anonymkode: 5f5ac...485

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har ikke stresset så mye med det. 

Vi har en på 4. Han sluttet med bleie på dagtid i vår (da han var 3,5). Han insisterer fremdeles på bleie for å bæsje, så da sier han ifra at nå må vi ta på bleie for han skal bæsje, og så bæsjer han og av med bleien igjen. 

I følge helsesykepleier og de i bhg, er det helt normalt, og ikke noe å bekymre seg for eller stresse med. 

Vi bare hadde potte og doring tilgjengelig, og lot ham selv styre om han ønsket å gå uten bleie eller ikke. Oppmuntret litt, ved å la ham velge seg kule boxere (paw patrol og biler..), og ha klistremerkesystem (han ble også lei klistremerkene etter en stund). Men ikke noe press. Hadde håndklær i sofa og stoler så lenge han hadde tisseuhell. Så hadde han færre og færre. Nå har han av og til i barnehagen, om han er veldig engasjerg og de ansatte ikke passer på å minne ham på å gå på do. 

Anonymkode: 5f5ac...485

Vet at det du beskriver er helt normalt, har derfor faktisk sagt til gutten vår at han kan si fra hvis han må bæsje og ikke vil gjøre det på potta/i do, så kan vi ta på bleie. Men han gjør det fortsatt i trusa.

Tenker ikke stresse, men ønsker ikke gi opp dette bleie-slutt greiene helt heller. Jobber jeg ikke aktivt for at han skal gå på do/potte, vil det bare skli ut og alt går i bleia igjen. Han har nemlig ingenting i mot å gå med tiss/bæsj i bleia.

Ts

Skrevet

Jøje meg så mye folk stresser med bleieslutt nå om dagen…

Jeg har tre barn. Da de var 2 år tok bare av bleia en dag og sa at heretter måtte de gå på do. Ikke noe mas, ikke noe klistremerker, ikke noe potte, ikke noe doring, ikke noe stress og «pedagogisk» do-treningsopplegg. 

Etter 2-3 dager med uhell i trusa skjønte de greia og begynte å gå på do. 

Ferdig med bleie. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 4be5e...7fe

• Liker 1
Skrevet

Gutten min fylte 4 år i januar og sluttet nettopp med bleie. Vi har prøvd lenge med alle mulige metoder, men jeg orket ikke mer og sluttet å bry meg om når det ble. Vil de ikke, så vil de ikke! Plutselig en dag, ut av det blå, sa han at han ville bare gå med truse. Han hadde noen dager der han ville ha bleie igjen, men vi ble enige om å ikke kjøpe flere bleier når det ble tomt. Jeg trodde "aldri" det skulle skje, men brått snudde det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jøje meg så mye folk stresser med bleieslutt nå om dagen…

Jeg har tre barn. Da de var 2 år tok bare av bleia en dag og sa at heretter måtte de gå på do. Ikke noe mas, ikke noe klistremerker, ikke noe potte, ikke noe doring, ikke noe stress og «pedagogisk» do-treningsopplegg. 

Etter 2-3 dager med uhell i trusa skjønte de greia og begynte å gå på do. 

Ferdig med bleie. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 4be5e...7fe

Fint at det gikk så lett for deg, men det betyr ikke at det går like lett for alle. Barnet vårt gikk uten bleie i nesten to uker i fjor sommer, uten bedring (til slutt ble det bare fullstendig nekt), så det er ikke bare å ta av bleia også er de bleiefri innen 2-3 dager for alle.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 17.53):

Tull. Det er jo helt tydelig at ts sitt barn ikke har vært klar, og kanskje ikke er helt klar enda. 

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 22.03):

Ta av bleia hjemme, si han er stor gutt og kan gå på do som store gutter. La ham ha på løs bukse uten undertøy, da er det lettere for ham å kjenne. Ja, det vil bli uhell, men det vil bli færre og færre. 

Anonymkode: e7ec3...9ae

Dersom ts sin gutt ikke er klar, fysisk og/eller psykisk, så er det siste han trenger å høre at han ikke er god nok. Det kan ødelegge hele psyken til et menneske. Skjerpings!

Han trenger trygghet, støtte og litt ny motivasjon. Funker ikke det, er det bare å vente litt til..  det kan faktisk være noe fysisk galt også. Men det kan vurderes mer om barnet blir nærmere 5 år før det løsner.

Anonymkode: a11e8...4fb

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn hadde også en slik periode med prøving/ofte uhell, så mistet interessen. Fikk råd i barnehagen om å ikke stresse/presse. Så brukte han bleie litt til. Så ble det sommer, han gikk ute uten bleie naken masse, tisset på trær og gress osv. Og da var det gjort, helt tørr siden, da var han klar.

Anonymkode: ecc18...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...