Gå til innhold

Skyhøye krav til barnebursdag - ingen som hever et øyebryn for en barnebursdag som koster over 5000 kroner? Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd i dag om barnebursdag til 4åring.

Det skrives i innlegget der at det er invitert til en bursdag på lekeland som kommer til å komme på rundt 6000 kr. Og ingen i tråden reagerer det minste på den summen. Hva skjer? Nå er mitt barn bare 1 år, men hva i alle dager? Er dette vanlig? Er dette noe man bare skal ha/ må ta seg råd til? 

Anonymkode: 01b8b...c5c

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det begynner å ta helt av.. det har det gjort lenge. 

Skrevet

Slapp av og gjør det på din måte. De fleste jeg kjenner med småbarn har selskap hjemme, pølser og kaker og litt aktiviteter. De har ikke dårlig råd. 

Anonymkode: aef4b...60e

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har 2 barn og yngste blir 4 år i disse dager. I bhg til mine barn er det ikke vanlig å begynne m barnebursdag før kanskje siste året i bhg. Da har det vært helt tradisjonelle bursdager m fiskedam, pølser og kake! Samme gjelder for 2. klassingene! P

Anonymkode: c2004...780

• Liker 3
Skrevet

Du bestemmer selv.  Ta selskapet hjemme.  Men er enig med deg, dette tar helt av dessverre.

• Liker 6
Skrevet

Dette er ikke vanlig i vår omgangskrets. På femårsdagen var det 2 av 14 førskolebarn fra barnehagen som hadde lekeland-bursdag. Før det, ingen. Resten har hatt selskap hjemme eller på lekeplassen. Lekeland-bursdag koster 250 per barn her. 

Anonymkode: 2f47d...b80

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skrives i innlegget der at det er invitert til en bursdag på lekeland som kommer til å komme på rundt 6000 kr. Og ingen i tråden reagerer det minste på den summen. Hva skjer? Nå er mitt barn bare 1 år, men hva i alle dager? Er dette vanlig? Er dette noe man bare skal ha/ må ta seg råd til? 

Når noen inviterer til bursdag på lekeland så sier man selvsagt ikke summen, så det er ikke vanlig å vite. Barnet blir bedt, ferdig med det.

Det er ingen som forventer at noen har bursdag på lekeland, så nei, det trenger du ikke å ta deg råd til. 

Anonymkode: 57edc...c07

• Liker 10
Skrevet

Jeg «reagerer» ikke på hvordan andre gjør det. Det er ikke min sak. Bare gøy for mitt barn å komme på lekeland, trampolinepark, paintballspill, go-cart, Freia osv. 

Selv har vi hatt bursdag hjemme og i parken. Det var også gøy. Ingen andre har noe med det å gjøre heller, hva er det å reagere på?

Anonymkode: fe20b...b17

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man må ingenting. Hvis man er svak så følger man strømmen, hvis ikke så feirer man på sin egen måte.

Anonymkode: b939f...b0c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Bursdager er dyrt! Når man har barn i barneskolen og skal invitere alle barna i klassen av samme kjønn, kan man risikere at det er mange barn! I min datters klasse er det 18 jenter! Når de er i starten av barneskolen og de må aktiviseres i bursdager og hjelpes med det meste, er det veldig greit å ha bursdager på lekeland, bowling, Rush o.l. og det koster! 

Vi har valgt å alliere oss med foresatte til barn med bursdag ca. likt som vår datter, og feire bursdagene sammen. På Rush kostet bursdagen 3800 kroner, noe som ville vært uaktuelt å betale for oss alene! Denne bursdagen inneholdt på ingen måte noen spesielt dyre ting heller, men det koster.... Problemet vårt er at det er langt mellom bursdagene til barna, så det er ikke bare enkelt å slå seg sammen heller. Her var det nesten en måned mellom to av bursdagene, så om barnet og foreldrene er opptatt av å feire nært til barnets bursdag, er det ikke sikkert det er så lett å samarbeide heller. 

Det er dessverre også uaktuelt å ha 18 barn hjemme hos oss. Det er det ikke plass til, og slik er det nok for mange slik at man blir "tvunget" til å ha det et annet sted. Siden datteren vår har bursdag i en mellomperiode: slutten av november, er det ikke så enkelt å ha det ute heller, og det er ikke alle som er komfortable med å ha ansvar for 18 barn på 6-7 år. Det er ikke barebare! 

Så da velger nok mange å heller betale seg ut av det ved å ha bursdagen på steder som koster, og overlate ansvaret til andre. 

Anonymkode: bd176...b5b

• Liker 6
Skrevet

Mine blir 16 i år, og vi feiret hjemmebursdag hvert eneste år, det var alltid en suksess. Men de har vært på maaange bursdager Lekeland, Badeland, Wasteland, Hoppepark osv. Det har vært vanlig en god stund nå, men jeg trodde det kanskje hadde gått litt tilbake igjen... Da mine var 4 feiret vi bare med barna i familien (vi hadde en del..), første ordentlige bursdagsfeiringen var ikke før ved skolestart. Jeg kan forsåvidt forstå at foreldre synes det er greit å betale for å slippe å ha alle disse hylende småbarna hjemme, med alt av forberedelser i forkant og rydding etterpå, jeg var alltid helt utslitt etterpå, men jeg personlig, er egentlig negativ til den trenden. 

Anonymkode: 7c507...f24

Skrevet

Over 5000 er ikke så mye? Kanskje foreldrene ikke bruker et øre på seg selv ca. God investering for barna. 

Anonymkode: cc2f0...b36

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer ikke forstå at du tolker det som «skyhøye krav» jeg da. Min sønn blir hvert år bedt på en bursdag der foreldrene slår på stortromma. Da er vanvittige dessertbord, vegg med donuts, designkake, sånne firhjulinger barna kan kjøre, hoppeslott osv osv. Jeg har tenkt så gøy for sønnen min og oppleve en gang i blant  - og så har vi feiret bursdag på vår måte selv. Som er Toro-kake og wienerpølser i vårt enkle hus.  

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hatt bursdag flere ganger på flere forskjellige lekeland og lignende. Gjorde det for å slippe lett unna med vask,mat og aktiviteter. Har hatt hele klasser på 20+ og det koster IKKE 6000 som oppgitt i forrige tråd. Snittet ligger på rett over 3000.

For barn er bursdag stas uansett hvor den arrangeres. De forventer hverken det ene eller andre i forhold til sted. Hjemmebursdag er like populært som de som er kjøpt og betalt for.

Anonymkode: 0b5b8...327

• Liker 7
Skrevet

Har 3 barn og har hatt mange bursdager på lekeland,badeland,klatrebursdag etc.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt bursdag flere ganger på flere forskjellige lekeland og lignende. Gjorde det for å slippe lett unna med vask,mat og aktiviteter. Har hatt hele klasser på 20+ og det koster IKKE 6000 som oppgitt i forrige tråd. Snittet ligger på rett over 3000.

For barn er bursdag stas uansett hvor den arrangeres. De forventer hverken det ene eller andre i forhold til sted. Hjemmebursdag er like populært som de som er kjøpt og betalt for.

Anonymkode: 0b5b8...327

På Leos lekeland koster pizzabursdag 300kr per barn

Anonymkode: 89dd4...796

Skrevet

Folk må få gjøre som de selv ønsker, er jo ikke verre enn det. 

Når min gikk i barnehagen så var de nå like fornøyde med bursdag hjemme hos folk som på lekeland.

Samme med skolen, vi hadde hele klassen de første årene og de prater ennå om hvor gøy det var, da hadde jeg mulighet til å låne lokale av en venninne og hadde tilgang til kjøkken, spiserom og et stort aktivitetsrom. Da har vi hatt disco, leker, pølser og godteri og de har vært kjempefornøyde. 

Så slo de sammen klasser og ting er ikke helt som det var før så nå har vi benyttet oss av diverse "parker" og kommer nok til å fortsette med det så lenge det blir en feiring med mange inviterte fra skolen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man må ingenting. Hvis man er svak så følger man strømmen, hvis ikke så feirer man på sin egen måte.

Anonymkode: b939f...b0c

Det kan man jo ikke gjøre hvis det går ut over barnet at det blir utestengt, mobbet eller at ingen ønsker å komme i bursdagen fordi hjemmebursdag er kjedelig/ kjipt. 

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Folk må få gjøre som de selv ønsker, er jo ikke verre enn det. 

Når min gikk i barnehagen så var de nå like fornøyde med bursdag hjemme hos folk som på lekeland.

Det er jo helt flott at det også kan være sånn. Men når det er en barnegruppe hvor hjemmebursdag er sett på som kjedelig/ ikke bra nok så er det ikke lett for det barnet som må ha hjemmebursdag pga. for eksempel økonomi. Da ender det barnet opp med at nesten ingen kommer i bursdagen. 

• Liker 2
Skrevet

Her jeg bor har det så langt vært en blanding av "klassisk hjemmebursdag" og bursdag på diverse lekeland etter at barna starta på skolen. I de fleste tilfeller der det har vært feira på lekeland har flere bursdagsbarn blitt feiret samtidig. Vi bor i Oslo i et område der langt fra alle har god plass hjemme,  så det er klart det er fristende å invitere til lekeland i stedet, framfor å ha 10 bursdagsgira gutter spinnende rundt i en litt liten leilighet. Selv har vi valgt en blanding.

Anonymkode: eeef0...242

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan man jo ikke gjøre hvis det går ut over barnet at det blir utestengt, mobbet eller at ingen ønsker å komme i bursdagen fordi hjemmebursdag er kjedelig/ kjipt. 

Har aldri opplevde at noen ikke vil komme i hjemmebursdager! Har tre barn og eldste er 14, så har feiret noen bursdager. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...