AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Syns etter disse 2 årene med korona er det nesten blitt umulig og melde fravær på jobb uansett om det gjelder meg selv eller om det er barna. Er liksom blitt om du ikke har den positive testen så er du ikke syk lenger og samme med barna de kan du levere i barnehagen så lenge de ikke har korona (kommentarer fra sjefen) Bgh har jo sagt selv at er de syke så vil de helst at man holder de hjemme korona eller ikke. De har bemanningsproblemer allerede pga mye sykdom blant personal. Nei syns det er fryktelig vanskelig og vet ikke helt hva man skal svare når man får beskjed om å møte på jobb uansett.. Flere som har merket en endring der? Kan ikke huske det var slikt før, var man syk og i dårlig form så var det jo aldri et problem før. Å jeg snakker om å være syk, ikke bare litt tett nese og en liten forkjølelse😅 (Bare for å ha det sagt!) Anonymkode: 65d7b...57e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Som en tidligere sjef sa til meg: Med mindre det er egen begravelse, så stiller man på jobb. Anonymkode: ac4ff...848
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Syns etter disse 2 årene med korona er det nesten blitt umulig og melde fravær på jobb uansett om det gjelder meg selv eller om det er barna. Er liksom blitt om du ikke har den positive testen så er du ikke syk lenger og samme med barna de kan du levere i barnehagen så lenge de ikke har korona (kommentarer fra sjefen) Bgh har jo sagt selv at er de syke så vil de helst at man holder de hjemme korona eller ikke. De har bemanningsproblemer allerede pga mye sykdom blant personal. Nei syns det er fryktelig vanskelig og vet ikke helt hva man skal svare når man får beskjed om å møte på jobb uansett.. Flere som har merket en endring der? Kan ikke huske det var slikt før, var man syk og i dårlig form så var det jo aldri et problem før. Å jeg snakker om å være syk, ikke bare litt tett nese og en liten forkjølelse😅 (Bare for å ha det sagt!) Anonymkode: 65d7b...57e Men er dere så mye syke da? Jobber selv i helsevesenet og har ikke hatt en eneste fraværsdag de siste 2 åra. Husk ar er du borte fra jobb er det noen andre som må jobbe mer. Anonymkode: 4bb3f...ba1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Sjefen har da ikke noe med hva slags syk du er så lenge du ikke overskrider reglene for egenmelding og omsorgsdager. Det er da bare å melde syk om det er faktisk sykdom, så får sjefen mene det han vil? Ville konsekvent latt være å si noe om hva slags sykdom dere har når dere er syke. Om det kommer kommentarer fra sjef tilbake på at så lenge det ikke er korona så kan vel barnet gå i barnehagen får du bare svare "nei barnet er for sykt til å være i barnehagen og vi er nødt til å være hjemme". Sjefen skal ikke vurdere dette, ved omsorgsdager og egenmelding er det du selv som skal vurdere og ved sykemelding er det lege som skal vurdere. Anonymkode: 50b84...0f5
Whistler Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): ............ Sjefen skal ikke vurdere dette, ved omsorgsdager og egenmelding er det du selv som skal vurdere og ved sykemelding er det lege som skal vurdere. Anonymkode: 50b84...0f5 Arbeidsgiver kan, ved mistanke om misbruk av ordninger ta vekk retten for arbeidstaker å benytte egenmelding. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 Nei, sjefen min respekterer at folk er syke, og har forståelse for at det finnes annen sykdom enn covid. Så nei, jeg merker ingen forskjell på å melde inn sykdom nå kontra tidligere. Anonymkode: 9ebe3...bfe
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 7 hours ago, Whistler said: Arbeidsgiver kan, ved mistanke om misbruk av ordninger ta vekk retten for arbeidstaker å benytte egenmelding. Ja det er jeg klar over. Men jeg mener det er noe annet. Det TS beskriver er at sjefen forsøker seg på å vurdere/bestemme at barnet ikke er sykt nok til å være hjemme fra barnehage med begrunnelse at det ikke er korona. Egenmelding/omsorgsdager er lagt opp til at en selv vurderer om en kan dra på jobb. Så er det jo bare om det er mistanke om at det er løgn at noen er syke at arbeidsplassen kan bestride osv. Anonymkode: 50b84...0f5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 La oss ta en avdeling på 19 barn som et eksempel. I denne avdelingen er det to enkeltbarn med hver sin assistent. Resten av avdelingen, 17 barn, har med seg en barnehagelærer og en bua gjennom hverdagen. En-to dager i uken er det med en assistent til i tillegg til grunnbemanningen. Så totalt 5 ansatte, 2 på 2 og 2-3 på 17. Så kommer korona. Selv om ansatte får det og ligger syke, så tvinger de fleste seg på jobb nå når det er tillatt å gjøre det. Masse smitte en uke og syke barn som kommer i barnehagen, så er det de ansatte sin tur neste uke. Friske barn uten symptomer eller barn med familie og andre nærkontakter som har korona. Glem å ha sykdommer utenom korona, nå kan du bli bedt om å komme på jobb selv om du har korona. Likevel er Tonje Brenna sitt svar på mangel av bemanning og barnehageansattes utmattelse «kompetanseheving. Lønnen til barne- og ungdomsarbeidere og assistenter er ikke noe attraktivt, og med det presset og de kravene en må fylle i hverdagen, hjelper kompetanseheving lite for de to ansatte som må stå igjen med 19 barn fordi de andre er syke. Møtte en barnehagelærer som ytrer sin misnøye over lønnen sin på 450 000. En barne- og ungdomsarbeider etter full ansiennitet, som er 16 år da en ikke får mer, ligger på såvidt over 400 000. Anonymkode: c9819...cd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå