Gå til innhold

Hva slags studie (bachelor) er mest ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke noe hat innlegg mot enkelte studier. 

Men, Ser for meg at det er en del studier der ute som er svært ubrukelige/misvisende. 
For eksempel, en bachelor i psykologi? 

Anonymkode: fc3bd...53d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet er ingen studier ubrukelige, fordi alle gir lærdom. Ikke minst vil en bachelor som regel gi kunnskap om vitenskapsteori, noe det er altfor lite av i skolen i utgangspunktet.

Anonymkode: 99cab...c88

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Fag som bruker "kritisk teori", type kjønn, legning, "rase", osv. 

Helt ubrukelig, både for arbeidsmarkedet, og for samfunnet for øvrig. 

Anonymkode: 8acf7...73d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

eiendomsmegling er ganske ubrukelig. kommer ikke på noe annet yrke som bare er konstruert for å tjene penger på andre uten å bidra eller skape noe som helst. dessuten kan jeg ikke forestille meg at noen av emnene gir deg noe slags form for verdensperspektiv, realfaglig kunnskap eller historie

Anonymkode: d719a...65f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fag som bruker "kritisk teori", type kjønn, legning, "rase", osv. 

Helt ubrukelig, både for arbeidsmarkedet, og for samfunnet for øvrig. 

Hva legger du i "kritisk teori"?

• Liker 1
Skrevet

Tja, hvis man skal være sikker på at et treårig studie skal gi jobbmuligheter ville jeg gått for noe som gir konkrete, direkte anvendbare ferdigheter, som sykepleie/ingeniør/informatikk etc. Tror jo man kan lære mye interessant av de fleste studier, spørsmålet er bare om noen arbeidsgivere er villige til å betale for kunnskapen 🤷‍♀️ (Og om det finnes ørten kandidater med master, så det blir «et krav»). 

Anonymkode: 0422b...217

Skrevet

Bachelor i hotelledelse er ikke særlig brukbart. 1 av 1000 får kanskje jobb som hoteldirektør en dag. Resten ender opp som resepsjonister. 

Bachelor i utøvende musikk. Å bli musiker på heltid er meget vanskelig. Hjelper lite å ha en bachelor, hvis man ikke har instrument-ferdighetene.

Bachelor i psykologi. Mange som tror at man kan bli psykolog av å gå bachelor + master i psykologi. Eneste måten å bli psykolog i Norge er å gå profesjonsstudiet. 

Bachelor i Økonomi og administrasjon. Alt for mange tar dette studiet i dag, overskudd av studenter med Økad bakgrunn. For 20 år siden kunne man få en god jobb, i dag er det tilnærmet umulig. 

Bachelor i biologi. Man blir ikke biolog av å gå dette studiet, iallfall ikke med en bachelor. 

Anonymkode: eaac3...228

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjønnsstudier, kanskje🥴men vet ikke da. 

Anonymkode: 88db7...624

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
detteermittnavn skrev (4 minutter siden):

Hva legger du i "kritisk teori"?

Forskning som tar utgangspunkt i at "noe" er galt i samfunnet, og som søker å få bekreftet dette. Denne typen forskning er gjennomsyret av bias, og at forskere prøver å få svarene de var ute etter før de startet med å innhente "data".

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskning som tar utgangspunkt i at "noe" er galt i samfunnet, og som søker å få bekreftet dette. Denne typen forskning er gjennomsyret av bias, og at forskere prøver å få svarene de var ute etter før de startet med å innhente "data".

Den er jeg med på. Ikke bare er det ubrukelig, men det motarbeider samfunnet på alle måter.
"Forskningen" til Jørgen Lorentzen for eksempel

• Liker 3
Skrevet

den største løgnen i moderne arbeidsliv er at funksjonen og målet med å studere er å få seg jobb. utrolig synd at det er sånn forhold folk har til kunnskap

Anonymkode: d719a...65f

• Liker 6
Skrevet

Nesten alle bachelor-studiene på BI er ubrukelige. Master på BI kan være bra. 

Eneste brukbare bachelor studier på BI er; HR og ledelse og Siviløkonom studiet. Resten er bortkastet med penger og tid. Alt for mange tullinger som tror at BI skal gi dem drømmejobben. Fakta er at majoriteten av studentene på BI ender opp med lav betalte jobber og et høyt ubrukelig studielån. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eneste brukbare bachelor studier på BI er; HR og ledelse og Siviløkonom studiet. Resten er bortkastet med penger og tid. Alt for mange tullinger som tror at BI skal gi dem drømmejobben. Fakta er at majoriteten av studentene på BI ender opp med lav betalte jobber og et høyt ubrukelig studielån. 

Det jeg har reagert med BI er at det finnes ingen praksis ved siden av studiene som eks ved sykepleier studiene eller lærer studiene. Hvordan få jobb uten arbeidspraksis? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går du fem år på BI uten noe praksis i et firmaet så er vel sjansen liten for jobb etter studie. 

• Liker 1
Skrevet
TLR skrev (1 minutt siden):

Det jeg har reagert med BI er at det finnes ingen praksis ved siden av studiene som eks ved sykepleier studiene eller lærer studiene. Hvordan få jobb uten arbeidspraksis? 

Du har et godt poeng. Går nemlig på BI selv (siviløkonom studiet). 

Man kan gå en "internship" retning etter x antall år. Altså jobbe gratis for et selskap i 2 måneder f.eks, i håp om å bli headhuntet. Men 99,9 % av alle selskap i Norge ansetter dem med skikkelig erfaring, ikke en bachelor tulling fra BI.. :) I tillegg vil ingen store finans-selskap ansette en kandidat med under A/B i snitt. 

• Liker 7
Skrevet

Bachelor i historie. 

Anonymkode: cc72d...3be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjønnsstudier, kanskje🥴men vet ikke da. 

Bachelor i kjønnssykdommer 😂😂

Anonymkode: 243f0...111

• Liker 1
Skrevet

TS, det første jeg tenkte på var utdanning som arkitekt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bachelor i kjønnssykdommer 😂😂

Vet du hva, den høres faktisk nyttig ut🤣

Skrevet
TLR skrev (4 minutter siden):

Går du fem år på BI uten noe praksis i et firmaet så er vel sjansen liten for jobb etter studie. 

Det er sant, vanskelig å få jobb uten praksis..
Jeg er heldigvis garantert jobb etter studiet (har vært på intervju osv). Samboeren til søsteren min er ganske høyt oppe i systemet i et el-bil lader selskap, han har gitt meg veldig gode referanser blant annet. Starter i jobb i sommer. :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...