AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Hei!Trenger litt hjelp med å tolke kartet. Soner i kartet er delt inn i flere nivåer etter alvorlighetsgrad og har ulike farger: rød, oransje, gul. Men så er det store områder på kartet som er grå. Betyr det at det ikke er påvist kvikkleire der eller at det ikke er kartlagt?Noen som vet?Gjelder Trondheim. Anonymkode: 9c268...1e3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Står det ikke i en tegnforklaring på sida av kartet? Anonymkode: e93d4...5b3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 Det spørs litt nøyaktig hvilket kart du bruker og hva du har slått på av naturfarer, grått er vanligvis bebyggelse. Evt så er gråfargen du ser flomsone eller ett generelt kartlagt område for kvikkleireskred. På venstre side så ser du en meny, Det skal kun lyse ett blått øye ved "KvikkleireFaregrad" og "statens vegvesen kvikkleireområder" Da ser du kun påvist kvikkleire, men kvikkleire kan absolutt forekomme utenfor faresonene og om u slår på "aktsomhet for marin leire" så ser du ett mye større område som blir markert i blått. All marin leire kan og vil utvikle seg til kvikkleire før eller siden. Om du trenger ytterligere hjelp så bare sifra 🙂 Anonymkode: d4516...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det spørs litt nøyaktig hvilket kart du bruker og hva du har slått på av naturfarer, grått er vanligvis bebyggelse. Evt så er gråfargen du ser flomsone eller ett generelt kartlagt område for kvikkleireskred. På venstre side så ser du en meny, Det skal kun lyse ett blått øye ved "KvikkleireFaregrad" og "statens vegvesen kvikkleireområder" Da ser du kun påvist kvikkleire, men kvikkleire kan absolutt forekomme utenfor faresonene og om u slår på "aktsomhet for marin leire" så ser du ett mye større område som blir markert i blått. All marin leire kan og vil utvikle seg til kvikkleire før eller siden. Om du trenger ytterligere hjelp så bare sifra 🙂 Anonymkode: d4516...1ad Tusen takk for utfyllende svar!:) Nå har jeg vært inne igjen, men er ikke helt sikker om jeg tolker kartet riktig. Hva betyr disse områdene i gult? At det pågår en kartlegging, men uvisst om det er noe kvikkleire der? Og så er det områdene i grått rundt de gule, hva betyr det? Anonymkode: 9c268...1e3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svar!:) Nå har jeg vært inne igjen, men er ikke helt sikker om jeg tolker kartet riktig. Hva betyr disse områdene i gult? At det pågår en kartlegging, men uvisst om det er noe kvikkleire der? Og så er det områdene i grått rundt de gule, hva betyr det? Anonymkode: 9c268...1e3 Ts her igjen:) Tror jeg skjønte det nå, det gule feltet betyr risiko "Lav (løsneområdet)". Men hva betyr det konkret i praksis, hvor farlig er det å bo der? Og forstår fremdeles ikke hva det grå rundt betyr. Anonymkode: 9c268...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her igjen:) Tror jeg skjønte det nå, det gule feltet betyr risiko "Lav (løsneområdet)". Men hva betyr det konkret i praksis, hvor farlig er det å bo der? Og forstår fremdeles ikke hva det grå rundt betyr. Anonymkode: 9c268...1e3 Det grå betyr nettopp ikke påvist eller ikke kartlagt. De kan jo ikke grave og sjekke hver eneste cm i Norge. Er det fjellområde for eksempel, så er det naturlig å anta at det er nettopp fjell det er og ikke annet. Anonymkode: e7a15...754 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det grå betyr nettopp ikke påvist eller ikke kartlagt. De kan jo ikke grave og sjekke hver eneste cm i Norge. Er det fjellområde for eksempel, så er det naturlig å anta at det er nettopp fjell det er og ikke annet. Anonymkode: e7a15...754 Skjønner at de ikke kan grave overalt. Bare lurte siden det var litt uklart. Takk for hjelpen. Anonymkode: 9c268...1e3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tusen takk for utfyllende svar!:) Nå har jeg vært inne igjen, men er ikke helt sikker om jeg tolker kartet riktig. Hva betyr disse områdene i gult? At det pågår en kartlegging, men uvisst om det er noe kvikkleire der? Og så er det områdene i grått rundt de gule, hva betyr det? Anonymkode: 9c268...1e3 På dette kartet er det grå kartlagt med ingen fare - du ser de små røde prikkene. Anonymkode: 05836...acc 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): På dette kartet er det grå kartlagt med ingen fare - du ser de små røde prikkene. Anonymkode: 05836...acc Tusen takk for hjelpen!Nå har jeg skjønt det😃👍 Anonymkode: 9c268...1e3 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #10 Skrevet 21. februar 2022 Det kartet er ikke helt å stole på, kanskje utdatert? Da raset i Gjerdrum har skjedd, sjekket jeg kartet med engang - vel, området der det gikk ras, var markert med Gul farge, lav/moderat fare. Anonymkode: 24cd1...770 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner at de ikke kan grave overalt. Bare lurte siden det var litt uklart. Takk for hjelpen. Anonymkode: 9c268...1e3 Sjekk massekartet. Det vil også gi hint om forholdene Anonymkode: 8a3f2...270
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kartet er ikke helt å stole på, kanskje utdatert? Da raset i Gjerdrum har skjedd, sjekket jeg kartet med engang - vel, området der det gikk ras, var markert med Gul farge, lav/moderat fare. Anonymkode: 24cd1...770 Ja, gjerdrum er fortsatt beregnet som lav. Var masse artikler som forklarte hvorfor i fjor. Anonymkode: 8a3f2...270
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kartet er ikke helt å stole på, kanskje utdatert? Da raset i Gjerdrum har skjedd, sjekket jeg kartet med engang - vel, området der det gikk ras, var markert med Gul farge, lav/moderat fare. Anonymkode: 24cd1...770 Alle kart må oppdateres i henhold til det klimaet vi lever i nå og framover. Alle risikoområder er mye større enn de ble anstatt for å være for noen tiår tilbake. Det kommer til å gå mange kvikkleireskred i boligområder de neste årene. Anonymkode: 3940f...e82 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjekk massekartet. Det vil også gi hint om forholdene Anonymkode: 8a3f2...270 Hvor finner jeg massekartet? Anonymkode: 9c268...1e3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor finner jeg massekartet? Anonymkode: 9c268...1e3 Og hva skal jeg se etter? Anonymkode: 9c268...1e3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 Ts her. Begynner å lure på om NVE-kartet er til å stole på. Det gikk et kvikkleireskred på Lade i Trondheim i 1944 der fire mennesker omkom, men ifølge kartet finnes det ikke kvikkleireområder på Lade i det hele tatt. Hmm.. Anonymkode: 9c268...1e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå