Gå til innhold

Hva tenker dere om familier hvor mannen er delevis "husmor" og kvinnen er den som tjener mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om familier som har gjort det litt omvendt av hva som var vanlig på 50-tallet? Altså, mor tjener mest og jobber mest, far tjener kanskje litt, men gjør mye mer husarbeid osv. Vi er høyt utdanna begge to, og jeg skulle tro det var mer vanlig i vår krets, men vi er de eneste som gjør det sånn. Det er et par venninner som hele tiden spør om mannen skal få seg fulltidsjobb eller om jobb og ham. Det er også de to venninnene som er mest opptatt av feminisme osv, så det overrasker meg. Kan hende de ikke mener noe med det, men det får meg til å lure. 

Anonymkode: d6d4b...5c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at alle familier må få velge den løsningen som passer dem best, så lenge begge parter i paret er enige om det.

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor skal jeg tenke noe som helst om hvordan andre mennesker innretter livene sine? Så lenge alle involverte er tilfreds, så er det ikke min bisniss å sette spørsmålstegn ved.

• Liker 4
Skrevet

De har valgt løsningen som passer best for seg er det jeg tenker.

• Liker 2
Skrevet

Tenker ingenting egentlig.

• Liker 1
Skrevet
Gjesten skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at alle familier må få velge den løsningen som passer dem best, så lenge begge parter i paret er enige om det.

Selvsagt. Men har du hørt om sosial påvirkning? Sosiale strukturer som gjør slik at det automatisk blir tradisjonelle kjønnsrollemønster? 

Selvsagt blir vi påvirket av det! Når far tjener mest. Når sjefen til far forventer at han ikke skal ta pappaperm. Når kvinner ikke får heltid og må jobbe deltid. Osv osv. 

Det er jo ekstremt naivt å tro at vi ikke blir påvirket av strukturene i samfunnet. 

Anonymkode: e492e...777

• Liker 3
Skrevet

Tenker det er flott at de velger det som passer dem best. Broren min og kona har det sånn, de har fått noen kommentarer på det, da litt sånn humoristiske kommentarer om at han er "dama i forholdet". De bryr seg ikke da 😄 Men det er vel noen som har litt tanker rundt det. 

Anonymkode: ff7d3...5b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt. Men har du hørt om sosial påvirkning? Sosiale strukturer som gjør slik at det automatisk blir tradisjonelle kjønnsrollemønster? 

Selvsagt blir vi påvirket av det! Når far tjener mest. Når sjefen til far forventer at han ikke skal ta pappaperm. Når kvinner ikke får heltid og må jobbe deltid. Osv osv. 

Det er jo ekstremt naivt å tro at vi ikke blir påvirket av strukturene i samfunnet. 

Hva er poenget ditt? Jeg har da ikke sagt noe om sosiale strukturer eller påvirkning. TS spurte hva vi tenker, og jeg svarte nettopp det jeg tenker.

• Liker 2
Skrevet

Vi jobber begge fulltid, har høy utdannelse og lederjobber. Jeg tjener imidlertid ca en halv mill mer og har en finere tittel enn ham. Har også en jobb som krever at jeg jobber mye på kveld og i helger. 

Hos oss fungerte det en periode, men merker at han blir mer og mer frustrert over dette. Det er også en av grunnene til at vi går mot brudd. 

Tanken om at en ikke skal bry seg om hva andre mener er fin, men i praksis blir vi alle farget av «samfunnet». 

Anonymkode: 0f7f2...87b

• Hjerte 1
Skrevet

For øvrig tenker jeg go girl til TS, men vær obs på konsekvensene. 

Anonymkode: 0f7f2...87b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke, spiller ingen rolle for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva så?

Vi som følger disse mønstrene lever jo også de beste livene.

At noen har vokst opp med skader og sår, og dermed vil snu opp-ned på alle samfunnsinstitusjonene i ren hevnlyst, gjør jo ikke at verken de eller vi får det bedre. Det som ville gjort at de fikk det bedre var om de oppsøkte en psykolog. 

Anonymkode: 52bed...1eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om familier som har gjort det litt omvendt av hva som var vanlig på 50-tallet? Altså, mor tjener mest og jobber mest, far tjener kanskje litt, men gjør mye mer husarbeid osv. Vi er høyt utdanna begge to, og jeg skulle tro det var mer vanlig i vår krets, men vi er de eneste som gjør det sånn. Det er et par venninner som hele tiden spør om mannen skal få seg fulltidsjobb eller om jobb og ham. Det er også de to venninnene som er mest opptatt av feminisme osv, så det overrasker meg. Kan hende de ikke mener noe med det, men det får meg til å lure. 

Vi gjør det også sånn, men mannen blir kalt homo / tøffel / damen i forholdet osv osv. Det plaget ham ikke så mye i starten, men nå ser vi at hans identitet som mann blir negativt påvirket.. Utrolig trist!

Anonymkode: 71f60...13d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg og min har et sånt forhold. Om kanskje litt ufrivillig. Han er delvis ufør. Derfor er det naturlig at når han er hjemme så gjør han husarbeid i løpet av dagen. Synes løsningen passer meg kjempegodt fordi jeg har en jobb som jeg brenner veldig for og som av og til er svært krevende.

Ingen har sagt noe på det. Ingen kommentarer fra noen. Men jeg kan av og til kjenne på en angst for at jeg er hovedforsørgeren. Enkelte dager kan jeg t.o.m bli ordentlig misunnelig på han som kan "daffe hjemme". Men tar meg selv i nakken. Det er tross alt ikke hans skyld.

Anonymkode: 16b6c...717

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er supert når jeg hører om familier som ikke følger de tradisjonelle kjønnsrollene, og får det til å funke.

I min omgangskrets jobber både mor og far fulltid, men mannen tjener mest, og kona tar mesteparten av husarbeidet. Kona klager alltid over at mannen er lat som ikke gjør noe hjemme, og at han bruker x antall timer på en hobby, trening eller ser på TV. Hvis mannen faktisk gjør husarbeid, får han ofte kjeft av kona fordi han gjør det feil eller bruker for lang tid (min gjennomgående observasjon gjennom mange år). 

Jeg tror mange kvinner ser på husarbeid som en naturlig oppgave for dem. Menn (generelt) er ikke like opptatt av støv og forskjellige typer vaskemidler som kvinner. De gidder heller ikke snakke så mye rundt husarbeid. Det er jo drittkjedelig å snakke om. 

Jeg synes det er sexy med menn som rydder og vasker, snekrer og bruker verktøy. Men det er usexy å være for ryddig også. Det gjelder selvsagt begge kjønn.

Skrevet

Tenker at det er flaut å være med en betahann som har såpass lav status. En mann skal jobbe og fø familien. 

Anonymkode: 3ecca...74e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva så?

Vi som følger disse mønstrene lever jo også de beste livene.

At noen har vokst opp med skader og sår, og dermed vil snu opp-ned på alle samfunnsinstitusjonene i ren hevnlyst, gjør jo ikke at verken de eller vi får det bedre. Det som ville gjort at de fikk det bedre var om de oppsøkte en psykolog. 

Anonymkode: 52bed...1eb

Atte hæ? Du mener at de som har andre meninger enn deg er skadet???

Det er jo smått absurd kan man si….

• Liker 2
Skrevet

Vi jobber fulltid begge to. Jeg tjener mest, til mannens store frustrasjon 😛 han skulle ønske at jeg var hjemmeværende husmor, har aldri vært aktuelt fir meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er et par venninner som hele tiden spør om mannen skal få seg fulltidsjobb eller om jobb og ham. Det er også de to venninnene som er mest opptatt av feminisme osv, så det overrasker meg.

Dette synes jeg du skal ta tak i neste gang de spør. "Du tar ofte opp dette, så det opptar deg tydeligvis voldsomt. Hvorfor det?"

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at mannen er kvinnelig og tøffel og kona er traktor lesbe. Eller hun er manlig og mørk raspestemme. 😳

Anonymkode: 6139e...f9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...