Gå til innhold

Tror du på Gud

Sommer2464

Tror du på Gud  

120 stemmer

1. 1. Tror du på Gud

Anbefalte innlegg

jabx skrev (1 minutt siden):

Nei.

Men hvis vi ble skapt av denne guden din så er det jo han som bevisst har skapt oss slik at vi gjør onde ting. Så han må være ond.

..og menneskene er skapt av Gud, i følge deg.

Feil. Menneskekroppen er full av feil, og er egentlig ikke skapt for å gå oppreist. At vi går oppreist medfører slitasjeskader over tid. Det meste av universet er livsfarlig og ubeboelig for mennesker.

Evolusjonen har påført oss alle "feil" og vonder over tid. Gjennom gener, sykdom, miljø, samfunn og utvikling over millioner av år. Og nei, jeg snakker ikke som om at Gud har skapt meg. Jeg snakker om at Gud har skapt levende individer, for deretter latt individene utvikle seg selv. 

Menneskene var ikke engang menneske fra starten av. Skal man lytte til teoriene rundt menneskeheten så stammer mennesket fra en bakterie i havet som har overlevd både istid og kollisjoner med ting fra universet. Men noe skapte bakterien, ikke sant? Når jeg tror på Gud så snakker jeg om livets punkt 0. Hvordan oppstod det første livet? Hvordan oppstod den første bevisstheten? Hvor kom det ifra? Og når jeg snakker om universet så snakker jeg om punkt 0, hvordan oppstod universet og hvordan har universet designet seg? 

Noe har skapt det. For meg er Gud denne noe. Gud i form av kraft. 

Anonymkode: e3bab...af7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror på Gud. Helt hva Gud er aner jeg ikke, men at det finnes noe som er større enn oss, noe som har skapt alt og organiserer det er jeg sikker på. Om Gud er Gud, Allah, Buddah, Odin, Shiva, Zeus Eller hvem ellers det er i grunn det samme,men jeg tror på Gud. 

Anonymkode: 6f02a...76b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Evolusjonen har påført oss alle "feil" og vonder over tid. Gjennom gener, sykdom, miljø, samfunn og utvikling over millioner av år. Og nei, jeg snakker ikke som om at Gud har skapt meg. Jeg snakker om at Gud har skapt levende individer, for deretter latt individene utvikle seg selv. 

Menneskene var ikke engang menneske fra starten av. Skal man lytte til teoriene rundt menneskeheten så stammer mennesket fra en bakterie i havet som har overlevd både istid og kollisjoner med ting fra universet. Men noe skapte bakterien, ikke sant? Når jeg tror på Gud så snakker jeg om livets punkt 0. Hvordan oppstod det første livet? Hvordan oppstod den første bevisstheten? Hvor kom det ifra? Og når jeg snakker om universet så snakker jeg om punkt 0, hvordan oppstod universet og hvordan har universet designet seg? 

Dette er vinklingen troende burde tatt. Pent!!!

Anonymkode: 027e0...e77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan jeg når som helst velge å genuint tro på julenissen? Ja eller nei? 

2. Du svarte ikke på fyrstikk-eksempelet mitt. 

3. Kan du gi meg en vitenskapelig kilde på "Dimensjoner mellom liv og død"? 

Anonymkode: 0b035...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

1. Kan jeg når som helst velge å genuint tro på julenissen? Ja eller nei? 

2. Du svarte ikke på fyrstikk-eksempelet mitt. 

3. Kan du gi meg en vitenskapelig kilde på "Dimensjoner mellom liv og død"? 

Anonymkode: 0b035...5c3

Var dette motsvaret ditt? Du svarer ikke på noe som helst selv, og er heller ikke villig til å reflektere over det. 

1. Ja, du kan velge å tro eller ikke tro på alt eller ingenting. Du tar et valg hver dag om å tro eller ikke tro. At du ikke tror er ditt valg.

2. Fyrstikk-eksempelet lukter det barnehagenivå over. En fyrstikk er en ting vi vet alt om. En bevissthet er ikke det. Heller ikke fødsel og død. Dette er så mye mye mer enn en ting. Det klarer du selv også å forstå.

3. Dette kan du søke etter selv. Du finner mange treff på teorier rundt eksistens etter døden og da illustrert som dimensjoner. Hvis du ikke vet om disse teoriene så har du enten ikke den faktabaserte kunnskapen du har sminket deg med eller så har du selektert det du leser så opplagt at du har gått glipp av noe. 

Jaja. Enveiskommunikasjon har jeg lite nytte av. Så du får bare la være å tro, du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige valgmuligheter. Jeg er ateist, med andre ord så ser jeg at de som tror på gud ikke har kommet med bevis for deres påstand om en eller flere guder.

Endret av K.B.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (1 minutt siden):

Merkelige valgmuligheter. Jeg er ateist, med andre ord så ser jeg ikke at de som tror på gud ikke har kommet med bevis for deres påstand om en eller flere guder.

Det er riktig det. Men du som ateist har heller ikke kommet med motbevis. At Gud eksisterer eller ikke er to påstander mot hverandre hvor fakta aldri finnes eller noensinne vil finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 12.20):

Flire hver gang jeg leser dødsannonser der det står: reiste i dag hjem til sin frelser."  Jeg flire og tenker inni meg at den døde ble nok skuffet. 

Anonymkode: 59d0e...e26

En merkelig ting å flire over. Hvis du håper at den døde blir skuffet så må jeg nok skuffe deg.

Den døde er da selvsagt ikke i stand til å ha noe som helst følelser eller tanker, hvis jeg skal prøve å følge din halve tanke, altså ingenting. Og ingenting kan verken se eller føle det ene eller andre. Har i aldri tenkt på det, eller drepte jeg fryden din nå?

Men du tror altså at det er noe da, siden du håper på at den døde blir skuffet?

Anonymkode: 1cb16...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er riktig det. Men du som ateist har heller ikke kommet med motbevis. At Gud eksisterer eller ikke er to påstander mot hverandre hvor fakta aldri finnes eller noensinne vil finnes. 

Jeg hevder ingen ting, så jeg har ikke noe å bevise...
Det er logikk 101.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 23.43):

vi vet at Gud eksisterer og er sann gjennom historiske beviser.

Anonymkode: 9b36a...fef

Jøss. Du, som eneste i verden sitter på historiske bevis for guds eksistens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, nedsettende ytringer, siteringer av slettede innlegg og latterliggjøringer.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 19.35):

Det er definitivt ikke en standard definisjon på et gudehode. Evolusjon "påfører" oss heller ting. Evolusjon er ikke en bevisst prosess. Du bruker ullent språk, om det er med vilje eller ikke, det vet bare du. Men hvis du mener at naturkreftene er Gud, så er vi jo alle religiøse, men det er langt fra en akseptert definisjon på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (3 timer siden):

Jøss. Du, som eneste i verden sitter på historiske bevis for guds eksistens!!

Nei, milliarder av mennesker vet dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke meg som ble sitert. Det nærmeste man kan komme et slags bevis på at noe slikt ikke eksistererer er nettopp at man ikke finner noen verdens ting som har noe med saken å gjøre. Det absolutte fraværet av bevis og indisier spenner bein på ethvert argument i retning av at en eller flere guder skulle eksistere.

Skulle man konkret bevist at en gud per i dag ikke eksisterte måtte man funnet denne i materialisert, død utgave, som på mange måter virker ekstremt lite trolig. Det ville heller ikke avskrevet at det potensielt kunne eksistere en kvintillion andre guder ingen trodde på.

Anonymkode: 89c2f...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke meg som ble sitert. Det nærmeste man kan komme et slags bevis på at noe slikt ikke eksistererer er nettopp at man ikke finner noen verdens ting som har noe med saken å gjøre. Det absolutte fraværet av bevis og indisier spenner bein på ethvert argument i retning av at en eller flere guder skulle eksistere.

Skulle man konkret bevist at en gud per i dag ikke eksisterte måtte man funnet denne i materialisert, død utgave, som på mange måter virker ekstremt lite trolig. Det ville heller ikke avskrevet at det potensielt kunne eksistere en kvintillion andre guder ingen trodde på.

Anonymkode: 89c2f...e3c

Poenget er at det heller ikke kan motbevises, så det spenner ikke bein på noe. Påstanden om at Gud ikke finnes bør jo også ha en eller annen substans ved seg, men det har det heller ikke.

Likevel er det kun ca. 12% av jorden befolkning som er ikke-troende, og kun 2,3% er ateister (undersøkelse fra 2005). Likevel mener disse 2,3%-ene at 88% av jordens befolkning tar feil, og krever bevis uten å legge inn noe særlig bevis selv. Skal man tenke konsensus her, så kan man jo spørre seg om hvem som er konspiratorisk eller ikke. 

Når 88% av jordens befolkning mener det samme, mens 2,3% mener noe annet, hvem har egentlig bevisbyrden med tanke på konsensus? De 2,3%-ene, faktisk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Poenget er at det heller ikke kan motbevises, så det spenner ikke bein på noe. Påstanden om at Gud ikke finnes bør jo også ha en eller annen substans ved seg, men det har det heller ikke.

Likevel er det kun ca. 12% av jorden befolkning som er ikke-troende, og kun 2,3% er ateister (undersøkelse fra 2005). Likevel mener disse 2,3%-ene at 88% av jordens befolkning tar feil, og krever bevis uten å legge inn noe særlig bevis selv. Skal man tenke konsensus her, så kan man jo spørre seg om hvem som er konspiratorisk eller ikke. 

Når 88% av jordens befolkning mener det samme, mens 2,3% mener noe annet, hvem har egentlig bevisbyrden med tanke på konsensus? De 2,3%-ene, faktisk. 

https://blog.oup.com/2020/12/why-is-religion-suddenly-declining/

Tall fra 2005 faktisk.

Religøse fortsetter å falle , spesielt i land med høy utdanning og velferd.

Det er nok ikke fordi rike folk ikke trenger Gud, men at utdanningen i spesielt Europa lærer barn kritisk tenking og faktafag istedenfor  å la religion dominere  .

Anonymkode: b4a07...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Religøse fortsetter å falle , spesielt i land med høy utdanning og velferd.

Helt feil, andelen religiøse er økende, også i vesten. Takket være høye fødselstall, konverteringer og innvandring. Denne trenden vil fortsette også de neste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...