Gå til innhold

Tror du på Gud

Sommer2464

Tror du på Gud  

120 stemmer

1. 1. Tror du på Gud

Anbefalte innlegg

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan klarer du å sammenligne Gudstro med placebo, krystaller, Shaman Durek og Snåsamannen? Det er jo helt på viddene. 

Anonymkode: e3bab...af7

Det står vel greit forklart i innlegget mitt det. 

Og prøv å behersk deg selv om jeg har et annrt verdenssyn enn deg er du snill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnomynBruker skrev (4 minutter siden):

Det står vel greit forklart i innlegget mitt det. 

Og prøv å behersk deg selv om jeg har et annrt verdenssyn enn deg er du snill. 

Du nevner Shaman Durek og Snåsamannen med "organisert religion", i samme setning. Klart jeg reagerer. Det gir ingen mening. Og jeg er da behersket? 

Men jeg er enig i at man trenger ikke være religiøs for å tro på en Gud. Jeg er selv ikke særlig religiøs, men jeg tror på en Gud som en skaper, en organisator og en ansvarlig for skaperverket. En som våker over oss og styrer detaljene. Jeg tror at Gud er noe mer og større enn hva menneskeheten noensinne klarer å forestille seg. 

Du skriver at du fryder deg over å ikke vite. Vel, jeg er enig i den. For en Gud gir nødvendigvis ikke forklaringer på alt, faktisk gir en Gudstro ofte fler spørsmål om ting. For det er ikke meningen at vi skal skjønne heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på Gud selv. 

Tenker det er fint for noen å noe å tro på. Hadde kanskje vært fint å tro selv men gjør da altså ikke det. 

Anonymkode: 30c96...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du nevner Shaman Durek og Snåsamannen med "organisert religion", i samme setning. Klart jeg reagerer. Det gir ingen mening. Og jeg er da behersket? 

Men jeg er enig i at man trenger ikke være religiøs for å tro på en Gud. Jeg er selv ikke særlig religiøs, men jeg tror på en Gud som en skaper, en organisator og en ansvarlig for skaperverket. En som våker over oss og styrer detaljene. Jeg tror at Gud er noe mer og større enn hva menneskeheten noensinne klarer å forestille seg. 

Du skriver at du fryder deg over å ikke vite. Vel, jeg er enig i den. For en Gud gir nødvendigvis ikke forklaringer på alt, faktisk gir en Gudstro ofte fler spørsmål om ting. For det er ikke meningen at vi skal skjønne heller. 

Jeg skreiv dette: 

Men organisert religion byr meg veldig i mot, og alternative folk som utnytter folks redsel og sårbarhet gjør meg sint. Slik som Shaman Durek og Snåsamannen. 

Som du kanskje ser er det et komma og et "og" der. Det beyr da:

1. Men organisert religion betyr meg veldig i mot. 

2. Alternative folk som utnytter folks redsel og sårbarhet gjør meg sint. 

Altså, to forskjellig varianter av unyttelse av tro, som eksempler. 

Jeg bruker Durek og Snåsamannen som eksempler på alternstive folk. 

Du ER religiøs når du tror på gud. 

Endret av AnomynBruker
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skreiv dette: 

Men organisert religion byr meg veldig i mot, og alternative folk som utnytter folks redsel og sårbarhet gjør meg sint. Slik som Shaman Durek og Snåsamannen. 

Som du kanskje ser er det et komme og et "og" der. Det beyr da:

1. Men organisert religion betyr meg veldig i mot. 

2. Alternative folk som utnytter folks redsel og sårbarhet gjør meg sint. 

Altså, to forskjellig varianter av unyttelse av tro, som eksempler. 

Jeg bruker Durek og Snåsamannen som eksempler på slike. 

Du ER religiøs når du tror på gud. 

Nei, religion handler om religiøs tilknytning. Jeg anser meg ikke som kristen, hindu, buddist eller noe annet. Men jeg tror på en Gud. Jeg er derfor en ikke-religiøs troende. 

Å tro på Snåsamannen og krystaller gjør heller ikke folk til religiøse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2022 at 11:03 AM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig finnes det en Gud. En skaper. En organisator. 

Hva Gud er, er jeg dog for øvrig usikker på. 

Men ikke legg skyld på Gud fordi menneskeheten misbruker sin egen fri vilje og ødelegger for seg selv. "Mye vondt som skjer i verden"... Hva da? Alt vondt er menneskeskapt. Sult, krig, økonomiske forhold, naturkatastrofer, værfenomener osv er menneskeskapt, gjennom menneskets frie vilje, som Gud ikke har "mandat" til å gjøre noe med. 

Det er MENNESKENE som skaper elendigheten. 

Sykdom er en nøtt. Men mange sykdommer er skapt som følge av menneskelige feil, menneskelige psykososiale forhold, menneskelige gener, menneskeskapte triggere i form av mat, miljø, kjemikalier osv, samt virusinfeksjoner må menneskeheten ta en del av. Det var nok aldri intensjonen til Gud at mennesker skulle forflytte seg så raskt og gjerne sammen med hverandre rundt hele kloden samtidig fordi menneskene har gjort det mulig. 

Så hvis du fjerner alt som er menneskeskapt og menneskegjort, hva er det Gud har skapt og gjort som er så vondt? Ingenting!

Verden er skreddersydd til perfeksjon ned i den minste deltaj. Universet, systemer, menneskekroppen, dyr, klodene, atomer osv. Ingenting er tilfeldig. Utgangspunktet var og er perfekt! 

For øvrig snakkes "mye vondt i verden" gjerne om død og fordervelse. Men hvem er det som mener at døden er vondt? Jo, menneskene. Men vi har ingen belegg for å påstå at døden er noe vondt som skjer oss, fordi døden inngår i Guds perfeksjon da alle skal dø. Det er en del av skaperverket. Noe sier meg at døden er et naturlig steg, på linje som å bli født og det å leve. Men døden er kanskje ille for menneskene som står igjen. Men det har igjen med menneskelige faktorer å gjøre. 

Å ikke tro på Gud... hva enn det er... å ikke tro på noe... er mer å fornekte det perfekte du faktisk lever i. 

Om sykdom og elendighet kun er skapt av mennesker, hva da med malaria? En sykdom som selv i 2020 dreper over 600.000 mennesker? Bakterien som gir sykdommen er over 30 millioner år gammel og ble til lenge før mennesker. 

Anonymkode: 76b0f...c3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om sykdom og elendighet kun er skapt av mennesker, hva da med malaria? En sykdom som selv i 2020 dreper over 600.000 mennesker? Bakterien som gir sykdommen er over 30 millioner år gammel og ble til lenge før mennesker. 

Dette svarer seg selv. Sykdom skjer gjennom evolusjonsk utvikling. Å legge skylden på Gud for at malaria eksisterer er og blir feil. Gud skapte ikke malaria. Malaria oppstod gjennom evolusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 11.03):

Selvfølgelig finnes det en Gud. En skaper. En organisator. 

Hva Gud er, er jeg dog for øvrig usikker på. 

Men ikke legg skyld på Gud fordi menneskeheten misbruker sin egen fri vilje og ødelegger for seg selv. "Mye vondt som skjer i verden"... Hva da? Alt vondt er menneskeskapt. Sult, krig, økonomiske forhold, naturkatastrofer, værfenomener osv er menneskeskapt, gjennom menneskets frie vilje, som Gud ikke har "mandat" til å gjøre noe med. 

Det er MENNESKENE som skaper elendigheten. 

Sykdom er en nøtt. Men mange sykdommer er skapt som følge av menneskelige feil, menneskelige psykososiale forhold, menneskelige gener, menneskeskapte triggere i form av mat, miljø, kjemikalier osv, samt virusinfeksjoner må menneskeheten ta en del av. Det var nok aldri intensjonen til Gud at mennesker skulle forflytte seg så raskt og gjerne sammen med hverandre rundt hele kloden samtidig fordi menneskene har gjort det mulig. 

Så hvis du fjerner alt som er menneskeskapt og menneskegjort, hva er det Gud har skapt og gjort som er så vondt? Ingenting!

Verden er skreddersydd til perfeksjon ned i den minste deltaj. Universet, systemer, menneskekroppen, dyr, klodene, atomer osv. Ingenting er tilfeldig. Utgangspunktet var og er perfekt! 

For øvrig snakkes "mye vondt i verden" gjerne om død og fordervelse. Men hvem er det som mener at døden er vondt? Jo, menneskene. Men vi har ingen belegg for å påstå at døden er noe vondt som skjer oss, fordi døden inngår i Guds perfeksjon da alle skal dø. Det er en del av skaperverket. Noe sier meg at døden er et naturlig steg, på linje som å bli født og det å leve. Men døden er kanskje ille for menneskene som står igjen. Men det har igjen med menneskelige faktorer å gjøre. 

Å ikke tro på Gud... hva enn det er... å ikke tro på noe... er mer å fornekte det perfekte du faktisk lever i. 

Vil tilføye her: verden var 100% perfekt når den ble skapt.

Ingen spiste kjøtt, alle vesen spiste planter, nøtter, bær og frukter. Verden var skapt for livet. Det var vann ( i en eller annen form, ikke nødvendigvis flytende) rundt hele kloden som hindret skadelig stråling å komme gjennom. Vannet gjorde lufttrykket høyere, som gjorde plantene større og mer næringsrike. Insektene var større. Menneskene var større og levde mye lenger. At lufttrykket var så høyt gjorde også at dinosaurene kunne leve på jorden, noe de ikke lenger kan fordi de ikke fikk nok oksygen til den store kroppen sin. Før floden levde menneskene til de var mange hundre år.

Når floden kom, så falt vannet rundt jorden fra himmelen og vannet under jordskorpen sprutet ut i store rifter rundt hele jorden. Dette gjorde jordskorpeplatene løsere og de begynte å bevege seg. Etter alle var druknet røyste fjellene seg opp og platene reiste seg opp der det var naturlig. Alt vannet fra floden er her fortsatt og en mye større del av jorden er derfor vann i dag enn før.

Når alle artene på jordoverflaten, med lunger (ikke hver eneste rase, ikke insekter osv.), som oftest barn av arten, gikk av arken, så var verden svært annerldes. Det er dagens verden, når dyrene må spise kjøtt og vi lever korte liv. Trolig kunne ikke den gamle verdenen eksistere uten Guds hjelp, og når Gud hater synd så orket ikke han å hjelpe mennesket mer.

Mennesket forfalt så til det det er i dag, hvert år blir generasjonene litt dårligere genetisk.

Menneskets synd er årsaken til all død og lidelse i verden, i følge bibelen.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (4 minutter siden):

Vil tilføye her: verden var 100% perfekt når den ble skapt.

Ingen spiste kjøtt, alle vesen spiste planter, nøtter, bær og frukter. Verden var skapt for livet. Det var vann ( i en eller annen form, ikke nødvendigvis flytende) rundt hele kloden som hindret skadelig stråling å komme gjennom. Vannet gjorde lufttrykket høyere, som gjorde plantene større og mer næringsrike. Insektene var større. Menneskene var større og levde mye lenger. At lufttrykket var så høyt gjorde også at dinosaurene kunne leve på jorden, noe de ikke lenger kan fordi de ikke fikk nok oksygen til den store kroppen sin. Før floden levde menneskene til de var mange hundre år.

Når floden kom, så falt vannet rundt jorden fra himmelen og vannet under jordskorpen sprutet ut i store rifter rundt hele jorden. Dette gjorde jordskorpeplatene løsere og de begynte å bevege seg. Etter alle var druknet røyste fjellene seg opp og platene reiste seg opp der det var naturlig. Alt vannet fra floden er her fortsatt og en mye større del av jorden er derfor vann i dag enn før.

Når alle artene på jordoverflaten, med lunger (ikke hver eneste rase, ikke insekter osv.), som oftest barn av arten, gikk av arken, så var verden svært annerldes. Det er dagens verden, når dyrene må spise kjøtt og vi lever korte liv. Trolig kunne ikke den gamle verdenen eksistere uten Guds hjelp, og når Gud hater synd så orket ikke han å hjelpe mennesket mer.

Mennesket forfalt så til det det er i dag, hvert år blir generasjonene litt dårligere genetisk.

Menneskets synd er årsaken til all død og lidelse i verden, i følge bibelen.

Ja, mennesket er selv ansvarlig for lidelsen i verden. Og mennesket lever under FRI VILJE fra Gud. Så hva mennesket foretar seg, uansett om det er sult, økonomisk katastrofe, krig, død og fordervelse, det har ingenting med Gud å gjøre. Om menneskeheten velger å ta livet av seg selv bryr Gud seg lite om. For Gud la alt til perfekt rette for at mennesker gjennom fri vilje skulle ha det helt perfekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke det at det er noen hensikt å diskutere det her, men kristne som følger bibelen tror ikke at verden er milliarder av år. Det var Charles Lyell som først teoretiserte om at jorden var ekstremt gammel. Da baserte han seg på følgende antagelser: 1. Naturlovene er konstante over lang tid på jorden. 2. Det er ingen ting uventet som forekommer som ikke vi kan observere i dag.

Disse antagelsene gjør at en kan se på jorden i dag, for å kalkulere fortiden. Om noen av antagelsene er feil, kan en egentlig ikke rekne på denne måten.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette svarer seg selv. Sykdom skjer gjennom evolusjonsk utvikling. Å legge skylden på Gud for at malaria eksisterer er og blir feil. Gud skapte ikke malaria. Malaria oppstod gjennom evolusjonen.

Hæ? Styrer ikke Gud alt, var ikke det poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aever skrev (4 minutter siden):

Hæ? Styrer ikke Gud alt, var ikke det poenget?

Nei, og det har aldri vært et poeng. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 12.20):

Flire hver gang jeg leser dødsannonser der det står: reiste i dag hjem til sin frelser."  Jeg flire og tenker inni meg at den døde ble nok skuffet. 

Anonymkode: 59d0e...e26

Hvorfor ler du? Hvis du ikke tror på Gud og tror at det ikke er noe etter døden, hvorfor tror du da at den døde blir skuffet? Hvis man ikke finnes lenger i noen form, så kan man vel heller ikke føle skuffelse?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva mener du er de dype spørsmålene guden din svarer på, og hvorfor mener du det? :)

Anonymkode: 0b035...5c3

De dype spørsmålene er for meg:

- Hvorfor ble jeg skapt? 

- Hvem skapte meg? 

- Er det en dypere mening med livet? (ja, vi skal leve i samfunn m Gud)

- Har jeg flere oppgaver her på jorda enn kun de åpenbare?

- Kan Gud være i kontakt med oss mennesker? 

- Kan vi motta Guds kraft, og operere i den?

- Hvor skal jeg når jeg dør? 

- Treffer jeg mine nære og kjære igjen? 

+++

Svarene på disse spørsmålene finnes i Bibelen. 📜💖

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (På 22.2.2022 den 20.27):

- Hvorfor ble jeg skapt? 

- Hvem skapte meg? 

- Er det en dypere mening med livet? (ja, vi skal leve i samfunn m Gud)

- Har jeg flere oppgaver her på jorda enn kun de åpenbare?

- Kan Gud være i kontakt med oss mennesker? 

- Kan vi motta Guds kraft, og operere i den?

- Treffer jeg mine nære og kjære igjen? 

+++

Svar krever bevis, ingen av disse spørsmålene svares med faktiske bevis i bibelen eller noen annen religiøs tekst. Men hvis ønsketenkning er viktig for deg, så kjør på.

Nei, jeg tror ikke på gud som et konsept og jeg tror spesielt ikke på gud i forbindelse med menneskelige religioner. Hvis f.eks. bibelen hadde kommet med vitenskapelige påstander de ikke kan ha visst 2000 år siden eller faktiske bevis på at gud eksisterer eller er nødvendig for eksistens, da kunne vi snakket. Men det er ingen bevis i disse tekstene og det er ingenting interessant av vitenskapelig natur heller.

Anonymkode: c0ad3...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (På 22.2.2022 den 20.27):

- Hvorfor ble jeg skapt? 

- Hvem skapte meg? 

Har du lyst å svare på disse 3 basert på Bibelen, eller kan du henvise meg til hvor jeg finner det? 

NB: Jeg er en nysgjerrig sjel som verken dømmer eller er kritisk. Jeg lurer bare på hva Bibelen sier om dette, og om jeg kan relatere. 

AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 21.21):

Svar krever bevis, ingen av disse spørsmålene svares med faktiske bevis i bibelen eller noen annen religiøs tekst. Men hvis ønsketenkning er viktig for deg, så kjør på.

Snever tankegang når verden er full av spørsmål uten bevis. Samt en verden full av svar som heller ikke engang har rot i bevis.

Det er viktig å reflektere over det man ikke vet. Det er lærerikt å samle inn informasjon om hva andre tenker om ting. Det er slik man kan forstå. Det er slik man kan finne en dypere mening både med seg selv og omgivelsene. Man finner mye godt i lærdom som ikke er bygget på bevis også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg klarer ikke å ikke tro. Det skjer så mye urettferdighet i verden, helt grusomme ting. Ofte får man ikke gjort noe med det selv, fordi grusomhetene skjer i en annen verdensdel og man får høre om det etter det har skjedd. 

For meg hjelper det å tenke at rettferdigheten vil seire til slutt, at Gud vil ta seg av dem ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Snever tankegang når verden er full av spørsmål uten bevis. Samt en verden full av svar som heller ikke engang har rot i bevis.

Det er viktig å reflektere over det man ikke vet. Det er lærerikt å samle inn informasjon om hva andre tenker om ting. Det er slik man kan forstå. Det er slik man kan finne en dypere mening både med seg selv og omgivelsene. Man finner mye godt i lærdom som ikke er bygget på bevis også. 

Det er lærerikt å søke faktabasert informasjon. Det er ikke lærerikt å samle inn informasjon om hva folk følger og mener om ting uten faktuelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lærerikt å søke faktabasert informasjon. Det er ikke lærerikt å samle inn informasjon om hva folk følger og mener om ting uten faktuelt grunnlag.

Det er helt klart lærerikt å søke faktabasert informasjon. Men herlighet hvor mange spørsmål der ute som ikke har faktabasert svar. Menneskeheten vet knapt noen ting om universet, fødsel, livet, døden, bevisstheten, jorden, vesener og alt annet. Vi vet en brøkdel av alt. Mye vet vi bare i sanntid, men vi vet ikke hvorfor. Vi vet f.eks hva kreft er, men ikke hva som forårsaker det. Vi vet at vi lever på jorden i Melkeveien, men vi vet ikke hvorfor. Noe antar vi, men vi vet ikke. Teoriene om mye halger, men teorier er kun teorier, og kan knapt kalles faktabasert såfremt teoriene er blitt bevist. Fåtallet av teoriene er det. Vi vet også bare en brøkdel av hva som skjuler seg av levende individer på jorda og i havet. 

Det er lov å stille seg selv store, tunge spørsmål om ting man faktisk ikke har fakta om. Det er greit å høste informasjon og prøve å finne ut av hva du selv tenker om det. Det er greit å ta et personlig standpunkt i tematikker som ikke har fakta, og som gjerne aldri vil få fakta. Hvis du ikke ser lærdom i å lese deg opp, tenke, reflektere og ta et standpunkt så mister du mye i livet ditt. Det står jeg inne for. Du mister iallefall det å lære om deg selv. Man finner mye glede og trøst ved å anta og tro, såfremt det er bygget på noe godt. Og såfremt du ikke gjør det om til personlig propaganda. Men det gjør fåtallet av oss. 

Men for all del. Du får leve i den "faktabaserte" verdenen din, og glemme av alt utenfor. Det får bli ditt valg. Men ikke gå etter de som gjør noe annet enn deg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt klart lærerikt å søke faktabasert informasjon. Men herlighet hvor mange spørsmål der ute som ikke har faktabasert svar. Menneskeheten vet knapt noen ting om universet, fødsel, livet, døden, bevisstheten, jorden, vesener og alt annet. Vi vet en brøkdel av alt. Mye vet vi bare i sanntid, men vi vet ikke hvorfor. Vi vet f.eks hva kreft er, men ikke hva som forårsaker det. Vi vet at vi lever på jorden i Melkeveien, men vi vet ikke hvorfor. Noe antar vi, men vi vet ikke. Teoriene om mye halger, men teorier er kun teorier, og kan knapt kalles faktabasert såfremt teoriene er blitt bevist. Fåtallet av teoriene er det. Vi vet også bare en brøkdel av hva som skjuler seg av levende individer på jorda og i havet. 

Det er lov å stille seg selv store, tunge spørsmål om ting man faktisk ikke har fakta om. Det er greit å høste informasjon og prøve å finne ut av hva du selv tenker om det. Det er greit å ta et personlig standpunkt i tematikker som ikke har fakta, og som gjerne aldri vil få fakta. Hvis du ikke ser lærdom i å lese deg opp, tenke, reflektere og ta et standpunkt så mister du mye i livet ditt. Det står jeg inne for. Du mister iallefall det å lære om deg selv. Man finner mye glede og trøst ved å anta og tro, såfremt det er bygget på noe godt. Og såfremt du ikke gjør det om til personlig propaganda. Men det gjør fåtallet av oss. 

Men for all del. Du får leve i den "faktabaserte" verdenen din, og glemme av alt utenfor. Det får bli ditt valg. Men ikke gå etter de som gjør noe annet enn deg. 

Mye tekst, lite substans. Har du et poeng du bygger opp til?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...