Gå til innhold

Tror du på Gud

Sommer2464

Tror du på Gud  

120 stemmer

1. 1. Tror du på Gud

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jorden og universet kan ikke ha blitt til av seg selv, det er vitenskaplig umulig. https://time.com/77676/why-science-does-not-disprove-god/

Anonymkode: 9b36a...fef

Det du linker til har ingenting å gjøre med det du sier. Og vitenskapen har dokumentert i stor detalj hvordan jorden kom til. Hvordan universet kom til vet man jo ikke, men det er ingenting som indikerer at det involverer gud.

Anonymkode: c0ad3...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 12.12):

Så hele din sak bygger på det faktumet at DU selv mener det er for usannsynlig at verden ble skapt av seg selv? Bare fordi DU selv mener den er perfekt. 

Flere ting du har oppgitt er også feil:

Hvordan er menneskekroppen perfekt? Den tåler lite stråling og luktesansen er forferdelig dårlig. 

Verden er tilfeldig. Kvantefysikk lærer oss dette. Intanglment, superposisjon -> Schrødinger og Heissenberg. 

Du basserer hele din tro på... Vel ingenting. 

Anonymkode: 027e0...e77

Baserer sin tro på ingenting? Hvorfor er det isåfall et problem? Plager det deg?

Det meste av stråling er menneskeskapt  så det at kroppen vår ikke tåler dette er ikke den originale menneskekroppen sin feil. Luktesansen er dårlig fordi vi ikke trenger den i stor grad lenger, vi bruker den med andre ord svært lite. Hør med en gravid kvinne om luktesansen er dårlig, dette er det MENNESKEKROPPEN som gjør. Jeg kunne lukte godteriposen 7m unna når jeg var gravid. Ikke allverdens luktesans mtp andre arter i verden, men alikevel viser det muligheten. Det er så mye forurensning at luktesansen vår vil nok aldri bli så bra som den opprinnelig nok var en gang i tiden. Det at det var en eksplosjon og at hele verden plutselig bare eksisterte er like absurd for meg som om du skal kaste en klokke på bakken og forvente den skal fikse seg selv igjen. Slutt å døm andres livssyn med dine såkalte "fakta". Mennesker er generelt så dumme og har så lite intellekt, at jeg klarer ikke stole på andre menneskers "fakta". Jorda var også flat en evighet før ny "fakta" motbeviste det. Ikke si meg du har så lite intellekt at du ikke ser et større bilde enn at menneskers hjerne finner ut noe ved forskning, og at det da MÅ være slik. Uavhengig av om man tror på faktabøker eller bibelen, eller om man for all del tror på ingenting eller alt.. så er det mer mellom himmel og jord.

Anonymkode: a80f9...00d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du linker til har ingenting å gjøre med det du sier. Og vitenskapen har dokumentert i stor detalj hvordan jorden kom til. Hvordan universet kom til vet man jo ikke, men det er ingenting som indikerer at det involverer gud.

Anonymkode: c0ad3...c42

Joda, og det er derfor mange av de største vitenskapsfolkene i historien har vært og er religiøse og tror på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at det var en eksplosjon og at hele verden plutselig bare eksisterte er like absurd for meg som om du skal kaste en klokke på bakken og forvente den skal fikse seg selv igjen. Slutt å døm andres livssyn med dine såkalte "fakta".

Det virker som at du misforstår big bang teorien. Det var ikke en eksplosjon og det handler ikke om hvordan universet kom til. Det handler om ekspansjonen av universet. To forskjellige ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, og det er derfor mange av de største vitenskapsfolkene i historien har vært og er religiøse og tror på Gud.

Mange mennesker har vært religiøse fordi det var strenge konsekvenser ved å ikke være det. I mange land var det og er fortsatt dødsstraff for å ikke tro. Det er ikke et argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anocopy skrev (1 minutt siden):

Mange mennesker har vært religiøse fordi det var strenge konsekvenser ved å ikke være det. I mange land var det og er fortsatt dødsstraff for å ikke tro. Det er ikke et argument.

Det gjelder noen få land, de fleste i verden er religiøse av egen fri vilje. Et klart flertall i verden, stikk i strid med din påstand om at minoriteten ateister og ikke-troende er flere milliarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Baserer sin tro på ingenting? Hvorfor er det isåfall et problem? Plager det deg?

Det meste av stråling er menneskeskapt  så det at kroppen vår ikke tåler dette er ikke den originale menneskekroppen sin feil. Luktesansen er dårlig fordi vi ikke trenger den i stor grad lenger, vi bruker den med andre ord svært lite. Hør med en gravid kvinne om luktesansen er dårlig, dette er det MENNESKEKROPPEN som gjør. Jeg kunne lukte godteriposen 7m unna når jeg var gravid. Ikke allverdens luktesans mtp andre arter i verden, men alikevel viser det muligheten. Det er så mye forurensning at luktesansen vår vil nok aldri bli så bra som den opprinnelig nok var en gang i tiden. Det at det var en eksplosjon og at hele verden plutselig bare eksisterte er like absurd for meg som om du skal kaste en klokke på bakken og forvente den skal fikse seg selv igjen. Slutt å døm andres livssyn med dine såkalte "fakta". Mennesker er generelt så dumme og har så lite intellekt, at jeg klarer ikke stole på andre menneskers "fakta". Jorda var også flat en evighet før ny "fakta" motbeviste det. Ikke si meg du har så lite intellekt at du ikke ser et større bilde enn at menneskers hjerne finner ut noe ved forskning, og at det da MÅ være slik. Uavhengig av om man tror på faktabøker eller bibelen, eller om man for all del tror på ingenting eller alt.. så er det mer mellom himmel og jord.

Nei, det meste av stråling er ikke menneskeskapt. 
Kroppene våre tåler feks stråling i verdensrommet svært dårlig (Problem nr1 når det kommer til langvarige romreiser), og du har kanskje opplevd å bli solbrent?  Det meste av strålingen her på jorden kommer fra solen. 

Og ja kvinnekroppen. Det er faktisk ganske dårlig design å plassere fødselskanalen så nær viktige områder i underlivet. 1/100 fødsler har historisk ført til at kvinnen døde. For ikke å nevne faren for kvelning når vi spiser. Menneskekroppen er ikke perfekt. Og skavankene hoper seg opp i våre moderne liv. Synet, hørselen, trangt bekken, manglende sugetak hos babier osv. Evolusjonen har ikke stoppet opp. Mennesker endrer seg slik alle andre arter. Forskjellen er at det ikke lengre er bare naturen som styrer. Husdyra og plantene vi dyrker er eksempler på det. Mange av de versjonene hadde vi aldri funnet i det fri.

Anonymkode: 4986d...0e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Hverken den abrahamittiske guden  eller noen andre av de tusenvis av gudene som har vært opp igjennom tidene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker

Jeg tror ikke på Gud.

Men å tro er menneskelig, og religion har vært nyttig for oss på flere måter. 

Da vi var nomader var det livreddende at en del av oss kunne bruke fantasien sin til å se for seg at det lå en løve bak den steinen ute på savannen. 

"Tro" var også noe som kunne gi mennesket trøst når "uforklarlige" ting skjedde, som jordskjelv, solformørkelser, pandemier og tørke. 

Det kunne også være ei trøst og forklaring når barnet døde i barsel eller mannen døde på havet. 

Så mennesket har hjerner som er rigga for "tro". Alt fra krystaller, fruktjuicer som liksom skal hjelpe mot kreft til skapere. 

Sånn er det bare. Helt ok for meg. 

Men organisert religion byr meg veldig i mot, og alternative folk som utnytter folks redsel og sårbarhet gjør meg sint. Slik som Shaman Durek og Snåsamannen. 

Jeg for min del er veldig glad jeg ikke er religiøs. Det er noe frydesfult over å ikke vite hvorfor vi fyker i full fart gjennom verdensrommet på den lille kula vår. 

Som ateist kan jeg se ut i verdensrommet og tenke: woooow! Så spennende! 

Endret av AnomynBruker
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har vel barnetroen i meg. 

Det er ikke sånn at jeg er uttalt kristen, og tilhører noe miljø. Men jeg har en privat tro, og i mine mørkeste og mest private stunder der jeg er skikkelig fortvilt, så ber jeg. Noe som hjelper. Om ikke annet så får jeg styrke av det, og jeg føler vel at det er noe større som er godt og tilgivende og som passer på de rundt meg, og meg. Om jeg får styrke fra meg selv når jeg ber, eller om det er dette håpet som gir meg styrke, eller om det faktisk er en gud-  det vet jeg ikke. Det er kanskje ikke så nøye heller. 

Samvittighet er for meg en slags gudsstyrke inne i oss, og det er viktig for meg å tro at det er en en slags universell lov om godt og vondt, rett og galt, Så kan man kalle alt det hva man vil, jeg kaller det gud. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker. Det eneste jeg faller ned på hver gang jeg reflekterer over disse spørsmålene, er at ingen vet noe om livets gåte. Det forundrer meg likevel at folk ser med humoristisk skråblikk på det folk trodde på før i tiden, mens de eldgamle religionene som tilfeldigvis har overlevd liksom er mer jordnære, selv om de bygger på like sinnrike antivare fortellinger som historiene om Thor og Odin for eksempel.

For meg er det like mye et spørsmål om jeg egentlig vil tro. Og der vet jeg sannelig ikke. Krtistendommen, Jødedommen og i stor grad også Islam bygger sitt fundament på det gamle testamentet. Der finner Gud en gang ut at han skal utrydde hele menneskeheten og alle andre levende vesener. I Mosebøkene finner han ut at han skal drepe en masse små barn fordi faraoen ikke vil lytte til Moses. I det nye testamentet er ikke Gud like straffende her på jorden, men mennesker som ikke vandrer den smale sti og finner sitt svar på livets gåte trues med noe enda verre enn straff på jorden. Jeg vet ikke om jeg vil at dette skal ramme så mange flotte mennesker. Det er egentlig en agnostikers lodd i livet: Man er åpent for alt, men er ikke frelst innenfor en eneste av de store religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aever skrev (19 minutter siden):

For meg er det like mye et spørsmål om jeg egentlig vil tro. Og der vet jeg sannelig ikke. Krtistendommen, Jødedommen og i stor grad også Islam bygger sitt fundament på det gamle testamentet. Der finner Gud en gang ut at han skal utrydde hele menneskeheten og alle andre levende vesener. I Mosebøkene finner han ut at han skal drepe en masse små barn fordi faraoen ikke vil lytte til Moses. I det nye testamentet er ikke Gud like straffende her på jorden, men mennesker som ikke vandrer den smale sti og finner sitt svar på livets gåte trues med noe enda verre enn straff på jorden. Jeg vet ikke om jeg vil at dette skal ramme så mange flotte mennesker. Det er egentlig en agnostikers lodd i livet: Man er åpent for alt, men er ikke frelst innenfor en eneste av de store religionene.

Gode mennesker vil bli spart og få evig liv, det er kun ondskapsfulle mennesker som ikke vil få gjenoppstå og få evig liv. Helvete slik det ofte beskrives som en varm plass med evig pine finnes ikke, ihvertfall ikke for kristne, fravær av Gud er det helvete som beskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg tror for Guds skyld ikke på noen gud! Det synes jeg ingen andre skulle gjøre heller. Men vi har nå religionsfrihet da osv.
Om man er svakt troende og holder det for seg selv, og på ingen måte plager meg med gudeprat, så bryr jeg meg ikke. Om hen derimot innleder nytt bekjentskap eller i det hele tatt prater til meg om en gud, så avviser jeg enhver kontakt. Religion burde være helt ut i 2022. Det er bare en personlig oppfatning og tradisjon for de som mener religion er positivt, for de som tror de trenger det. Ellers er det bare tull, ansvarsfraskrivelse, bestrebende, ikke minst indirekte støttende til alt det grusomme troende kan, og har funnet på i Guds navn.

Anonymkode: 82b8b...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenstår likevel mange spørsmål. Du kan ta Ghandi som eksempel. En fenomenal fyr som ikke var kristen. Hvor tilbringer han evigheten? Og hva skjer med barn som tilfeldigvis ikke er innført i den rette tro, eller en dog ikke er døpt? Hvilken skjebne led milliarder av mennesker som levde sine liv før Jesus ofret seg på korset? Hvis himmelen er forbeholdt kristne, eller kanskje muslimer om nå de skulle vise seg å ha rett, vil fortsatt det store flertallet gå en trist evighet i møte. 

Når prestene i begravelser skal trøste oss med at alle de som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv, tenker jeg mitt om den trøsten når jeg vet at den som snart skal ligge fem fot under var ikke-troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på ingen måte.

Vi har ingen beviser, så da blir det vanskelig for meg.

Jeg tenker at det er mye mer sannsynlig at gud bare er noe vi mennesker har funnet opp. En fantasi.

Dersom noen startet universet, som jeg ikke ser på som helt usannsynlig, så var det nok mer laget som et prosjekt eller en test av noen aliens, og som ikke har noen som helst kontroll over hva som skjer etter Big Bang. I så fall finnes det sikkert milliarder av universer.

Også dét er usannsynlig, men jeg trur at guden vi ser i kristendommen/islam/jødedommen er mye mer usannsynlig enn dét igjen.

Anonymkode: 9daab...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anocopy skrev (På 22.2.2022 den 3.18):

Det er da intet selvfølge, faktisk kan du nok ikke bevise det i det hele tatt. Ingenting antyder at en skapning eller "noe" har skapt universet, for alt vi vet kan det alltid ha eksistert og det er ikke mulig for universet å ikke eksistere.

Hvorfor må du ha en gud for å forklare universet? Det er minst like logisk at universet bare er og det er det.

Noe sier meg at du tror at jeg tror at Gud er en skikkelse. 

Det har jeg aldri sagt. 

Jeg sier at Gud er noe. Hva dette noe er klarer jeg ikke mitt sinn å forstå. Men at noe har skapt, organisert og styrt verden er jeg basert på min tro helt sikker på. 

Jeg trenger å vite at noe har skapt universet. Det har jeg rett i også, for noe har faktisk skapt universet. Jeg snakker om punkt 0 i historien. Det eksisterer, og det er en myte. Og jeg velger å tro at noe har skapt alt. Dette noe eksisterer for øvrig enda. 

AnomynBruker skrev (På 22.2.2022 den 7.51):

Jeg tror ikke på Gud.

Men å tro er menneskelig, og religion har vært nyttig for oss på flere måter. 

Da vi var nomader var det livreddende at en del av oss kunne bruke fantasien sin til å se for seg at det lå en løve bak den steinen ute på savannen. 

"Tro" var også noe som kunne gi mennesket trøst når "uforklarlige" ting skjedde, som jordskjelv, solformørkelser, pandemier og tørke. 

Det kunne også være ei trøst og forklaring når barnet døde i barsel eller mannen døde på havet. 

Så mennesket har hjerner som er rigga for "tro". Alt fra krystaller, fruktjuicer som liksom skal hjelpe mot kreft til skapere. 

Sånn er det bare. Helt ok for meg. 

Men organisert religion byr meg veldig i mot, og alterative folk som utnytter folks redsel og sårbarhet gjør meg sint. Slik som Shaman Durek og Snåsamannen. 

Jeg for min del er veldig glad jeg ikke er religiøs. Det er noe frydesfult over å ikke vite hvorfor vi fyker i full fart gjennom verdensrommet på den lille kula vår. 

Som ateist kan jeg se ut i verdensrommet og tenke: woooow! Så spennende! 

Hvordan klarer du å sammenligne Gudstro med placebo, krystaller, Shaman Durek og Snåsamannen? Det er jo helt på viddene. 

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 14.43):

Så bra du innrømmer at du ikke vet. For du skrev nemlig "selvfølgelig er det en gud".

Det var ingen ting for meg å motbevise. Du kom ikke med en konkret konklusjon. Jeg sa bare at verden er tilfeldig og at menneske ikke er perfekt. Feilaktige påstander du forsøkte å bygge til et poeng. 

Anonymkode: 027e0...e77

Jeg innrømmet at jeg ikke vet hva Gud er. 

Men selvfølgelig finnes det en Gud. Gud er for meg noe.  En skaper, en organisator, en ansvarlig.

Det står jeg for enda, og ingenting av det du skrev motbeviser det. Faktisk er gudstro universal. Selv forskere og vitenskapsmenn, som faktisk studerer fysikk og astronomi, tror på en Gud. 

Det finnes ingen motbevis for Gud. Og jeg finner det rart at du/dere prøver å late som! 

Anonymkode: e3bab...af7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...