Gå til innhold

Hvilke yrker har dere som kan jobbe like bra på 100% hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget noe nytt med meg selv i pandemien, og opplevde at jeg jobbet ekstremt effektivt de 8 ukene jeg hadde hjemmekontor i 2020. Men etter det har jeg bare hatt en dag på hjemmekontor.

Anonymkode: 4d08d...1d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er rådgiver i kommune. Jeg fikk til å gjøre jobben min minst like bra, om ikke bedre, på hjemmekontoret. Det har nok en del å gjøre med at jeg må tilbringe dagene i åpent kontorlandskap og ikke passer til det. I tillegg har vi en del krevende ansatte som ødelegger for konsentrasjon og effektivitet. Jeg hadde mer overskudd etter arebidsdagens slutt og det bryr ikke arbeidsgiver seg om, men det gjorde at jeg også trivdes bedre. 

Det må også legges til at jeg er av den litt stille typen og har et velfungerende sosialt liv utenfor jobb. Så denne "kaffepraten" som mange prater så varmt om, henger ikke like høyt hos meg. 

Anonymkode: a187c...3ff

• Liker 9
Skrevet

Utvikler (IT)

Anonymkode: c2de6...f0d

• Liker 1
Skrevet

Digital markedsføring

Anonymkode: e8dd0...dcc

Skrevet

Journalist. Konsentrerer meg mye bedre om skrivingen, research og planlegging hjemme enn i et bråkete, åpent landskap.

Anonymkode: a4c8b...63a

• Liker 2
Skrevet

Økonomirådgiver. 
Jobbet langt mer effektivt fra hjemmekontor, og fikk i tillegg mer fritid og overskudd. 
Er nå jobbsøker da det er uaktuelt for meg å jobbe fra kontoret 5 dager i uka.

Anonymkode: 3d5c2...2ad

• Liker 4
Skrevet

Controller, elsker hjemmekontor! Det er hyggelig å dra på kontoret av og til for det sosiale, men er mye mer effektiv hjemme. I tillegg er det gull å kunne sette på noen klesvasker gjennom dagen når det trengs, eller støvsuge i lunchen (har liten leilighet, husarbeidet tar ikke mye tid).

Kommer ikke til å bytte til en jobb som krever oppmøte hver dag om de ikke betaler betydelig bedre. Har forståelse for at det i noen yrker er bedre å ha folk hovedsakelig på kontoret, men økonomi er ikke en av dem. 

Anonymkode: b12ad...c03

• Liker 3
Skrevet

Jobber med en form for digital arkivering.

Jobben min er heldigital og mine arbeidsoppgaver er bare mine. Så det er egentlig ingen grunn til at jeg skal være på kontoret.

Min leder snakker en del om viktigheten av samhold, utveksling av kompetanse og teamarbeid. Men dette er litt floskler, for vi jobber lite i "team", og jeg kan telle på én hånd det siste året hvor mange ganger jeg har hatt et spørsmål til noen. 

Nå høres jeg ut som en muldvarp; misforstå meg rett, jeg liker faktisk å være på kontoret iblant. Det er mest for det sosiale, å si hei og ta en kaffe med folk. Men mtp. arbeidet trenger jeg det faktisk ikke.

Anonymkode: 4e2be...d06

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Controller, elsker hjemmekontor! Det er hyggelig å dra på kontoret av og til for det sosiale, men er mye mer effektiv hjemme. I tillegg er det gull å kunne sette på noen klesvasker gjennom dagen når det trengs, eller støvsuge i lunchen (har liten leilighet, husarbeidet tar ikke mye tid).

Kommer ikke til å bytte til en jobb som krever oppmøte hver dag om de ikke betaler betydelig bedre. Har forståelse for at det i noen yrker er bedre å ha folk hovedsakelig på kontoret, men økonomi er ikke en av dem. 

Anonymkode: b12ad...c03

Hvor jobber du, og har dere noen ledige stillinger? 🤓

Anonymkode: 3d5c2...2ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobber med en form for digital arkivering.

Jobben min er heldigital og mine arbeidsoppgaver er bare mine. Så det er egentlig ingen grunn til at jeg skal være på kontoret.

Min leder snakker en del om viktigheten av samhold, utveksling av kompetanse og teamarbeid. Men dette er litt floskler, for vi jobber lite i "team", og jeg kan telle på én hånd det siste året hvor mange ganger jeg har hatt et spørsmål til noen. 

Nå høres jeg ut som en muldvarp; misforstå meg rett, jeg liker faktisk å være på kontoret iblant. Det er mest for det sosiale, å si hei og ta en kaffe med folk. Men mtp. arbeidet trenger jeg det faktisk ikke.

Anonymkode: 4e2be...d06

Det er jo en viss sannhet i det syntes jeg. Selv om man har selvstendige oppgaver, så jobber jo de fleste med å trekke i samme retning på en eller annen måte. Da er det viktig at ha kontortid iblant. Å sitte på hjemmekontor fem dager i uka ville jeg nok selv heller ikke orket, for man trenger iblant input fra en eller annen kollega annet enn i Teams. 

Det sagt, jeg ser ingen vits i å kreve at ansatte skal være på kontoret fem dager i uka. På kontoret er det alt for mange irrelevante avbrudd (Som for ofte også gjelder arbeidsoppgaver/forespørsler som ikke er mitt ansvar) som over tid koster mye tid og effektivitet. Men sånn er det med en arbeidsgiver som ikke har et snev av peiling på å tilrettelegge for at ansatte skal kunne jobbe mest mulig effektivt sett opp mot hva slags arbeidsoppgaver de har. Så et par dager hjemmekontor i uka i hadde vært gull som fast ordning, ironisk nok hadde det kommet arbeidsgiver til gode. Så kan jeg jo også se at det er enkelte ansatte hos oss som jeg syntes ødelegger for de andre, gjør typisk minst av alle slik at arbeidsgiver tror det gjelder alle, og dermed ikke innvilger hjemmekontor.

Så ja, jeg er inne i research for karrierebytte/etterutdanning/omskolering nå, for jeg gidder ikke å holde på sånn jeg gjør nå resten av livet. 

Anonymkode: 49a08...fcd

Skrevet

Jeg er økonomiansvarlig, og klarte meg helt fint på hjemmekontor. 

Men sosialt ble det slitsomt uten kollegaene mine, og det var vanskelig å definere en tydelig arbeidsdag. 

så selv om hjemmekontor fungerer, foretrekker jeg å møte på kontoret kl 06.50 hver dag. 

Anonymkode: 697ac...111

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sagt, jeg ser ingen vits i å kreve at ansatte skal være på kontoret fem dager i uka. På kontoret er det alt for mange irrelevante avbrudd (Som for ofte også gjelder arbeidsoppgaver/forespørsler som ikke er mitt ansvar) som over tid koster mye tid og effektivitet. Men sånn er det med en arbeidsgiver som ikke har et snev av peiling på å tilrettelegge for at ansatte skal kunne jobbe mest mulig effektivt sett opp mot hva slags arbeidsoppgaver de har. Så et par dager hjemmekontor i uka i hadde vært gull som fast ordning, ironisk nok hadde det kommet arbeidsgiver til gode. Så kan jeg jo også se at det er enkelte ansatte hos oss som jeg syntes ødelegger for de andre, gjør typisk minst av alle slik at arbeidsgiver tror det gjelder alle, og dermed ikke innvilger hjemmekontor.

Så ja, jeg er inne i research for karrierebytte/etterutdanning/omskolering nå, for jeg gidder ikke å holde på sånn jeg gjør nå resten av livet. 

Anonymkode: 49a08...fcd

Enig, og samme her. 

Jobber som veileder på NAV. Kan gjøre det aller meste bortsett fra (fysiske) brukermøter hjemmefra. Ønsker meg en ordning med to dager hjemmekontor i uken, men får ikke dette. Selv om beskjeden fra direktoratet er hybrid arbeidshverdag, og jeg ser at "alle andre" kontorer/enheter i NAV klarer å få til dette.

Anonymkode: 6a1e5...7da

• Liker 1
Skrevet

Analytiker. Alt jeg gjør er konsentrasjonsarbeid, og når jeg har et spørsmål til en kollega eller et samarbeidsprosjekt, er det like gjerne med noen som sitter i en annen landsdel. For meg er det null gevinst å hente ved å være fysisk tilstede på et kontor. 

Anonymkode: a5b63...fbe

• Liker 1
Skrevet

Jobber med analyse/statistikk. 

Jeg er mer effektiv hjemme. Driver med mye konsentrasjonsarbeid og er en person mange spør om hjelp, noe som ikke er en helt heldig kombinasjon i åpent landskap. Jeg måtte ofte prøve å gjemme meg bort i såkalte stille/fokussoner for å gjøre jobben min når jeg hadde mye å gjøre. Hver lille "har du to sekunder"-avbrytelse tar jo for det første aldri bare to sekunder, og det drar deg ut av det du satt i, som tar tid å komme inn i igjen. Så får gjort unna mer hjemme - når jeg ikke sliter med motivasjonen, som jeg har gjort i perioder under pandemien.

Men jeg ville aldri i livet jobbet kun hjemmefra, jeg er for sosial. Arbeidsmiljø er viktig for meg, jeg har faktisk alltid hatt et mål om at jeg skal jobbe steder hvor jeg ler godt og høyt hver eneste dag på jobb. Det blir mindre av det på hjemmekontor, det var vel dager hvor jeg ikke snakket med en kjeft. Jeg tror også det er derfor jeg har slitt litt med motivasjon og stress. Jeg har nok undervurdert hvor viktig den lunsjen eller kaffepausen med bra folk har vært for min generelle arbeidsglede eller glede i livet. 

Pluss jeg har gått mer glipp av hva som rører seg i avdelingen, det har vært merkbart mindre informasjonsdeling enn når alle sitter oppå hverandre i åpent landskap.

Anonymkode: 45256...9fa

Skrevet

Jeg jobber med en form for inspeksjon av bedrifter og mottar alt materiale elektronisk. Mye analyse og dyp konsentrasjon. Jobber alene. Dessverre tror sjefene vi har mye nytte av å være på kontor, de ser nok snart at produksjonen går nedover. 

Anonymkode: 4caee...a98

Skrevet

Webutvikling 

Anonymkode: 22d83...8b5

Skrevet

Nettverks drift, for min del funker det fint med 50/50 deling men får stort sett bare gjort helt enkle ting når jeg er på jobb siden det er konstant mas. 

Men skal sies at slik er det ofte på HK også så lenge en er pålogget teams. Samhandlingsverktøy funker stort sett ekstremt dårlig om ikke folk har respekt for andre sin tid og skal bare spørre om noe.  

Anonymkode: 8463b...b9c

Skrevet

Kontorrotte. Ikke at det er en stillingstittel, men jeg gjør så mye forskjellig at det er mest passende. Jeg har ingen oppgaver som tilsier at jeg bør være på et kontor, alt løses med PC og telefon. Livskvaliteten min dobles av langvarig hjemmekontor, og jeg vil si at ulempen ved å måtte dra til kontoret er så stor at det burde medført 200000 ekstra i lønn.

Anonymkode: bc6b9...d6e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Analytiker. Alt jeg gjør er konsentrasjonsarbeid, og når jeg har et spørsmål til en kollega eller et samarbeidsprosjekt, er det like gjerne med noen som sitter i en annen landsdel. For meg er det null gevinst å hente ved å være fysisk tilstede på et kontor. 

Anonymkode: a5b63...fbe

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber med analyse/statistikk. 

Jeg er mer effektiv hjemme. Driver med mye konsentrasjonsarbeid og er en person mange spør om hjelp, noe som ikke er en helt heldig kombinasjon i åpent landskap. Jeg måtte ofte prøve å gjemme meg bort i såkalte stille/fokussoner for å gjøre jobben min når jeg hadde mye å gjøre. Hver lille "har du to sekunder"-avbrytelse tar jo for det første aldri bare to sekunder, og det drar deg ut av det du satt i, som tar tid å komme inn i igjen. Så får gjort unna mer hjemme - når jeg ikke sliter med motivasjonen, som jeg har gjort i perioder under pandemien.

Men jeg ville aldri i livet jobbet kun hjemmefra, jeg er for sosial. Arbeidsmiljø er viktig for meg, jeg har faktisk alltid hatt et mål om at jeg skal jobbe steder hvor jeg ler godt og høyt hver eneste dag på jobb. Det blir mindre av det på hjemmekontor, det var vel dager hvor jeg ikke snakket med en kjeft. Jeg tror også det er derfor jeg har slitt litt med motivasjon og stress. Jeg har nok undervurdert hvor viktig den lunsjen eller kaffepausen med bra folk har vært for min generelle arbeidsglede eller glede i livet. 

Pluss jeg har gått mer glipp av hva som rører seg i avdelingen, det har vært merkbart mindre informasjonsdeling enn når alle sitter oppå hverandre i åpent landskap.

Anonymkode: 45256...9fa

Hva slags utdanning har dere?

Anonymkode: 0db27...43f

Skrevet

Systemutvikler. 

Anonymkode: a5ff0...531

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...