AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Er det ok at naboer setter igang med snøfreser tidlig en søndagsmorgen? Jeg kjenner det irriterer meg skikkelig! Det har kommet maks 5 cm snø, så det er ikke en gang nødvendig.. Her jeg bor er det så mye bråk på morninger og formiddager hele uken, så jeg pleier å glede meg til søndager sånn at jeg får sovet ut i ro og fred. Sliter med søvn og sovner sjelden før kl fire på natta. Skal det ikke være stilt på søndager?? Ihvertfall til kl 10/11? Her var naboen igang med snøfreser kl 08, og holdt på 1,5 time, det syns jeg er altfor tidlig på en søndag! Måtte bare få det ut! Anonymkode: 79a79...bec 6
SmuleSMitt Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 For tidlig på en søndag, ja. Men noen menn har tydeligvis tvangstanker/handlinger om at de må ut og måte snøen så fort en laver ned. Er vel redde for å snø inne eller noe. Eller de skal vise naboene i gata at de er handlekraftige og kan ta i et tak "når et trengs". Har flere sånne skruer i mitt eget nabolag. De løper ut med snøfreser og skuffa så snart det kommer et par cm. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 SmuleSMitt skrev (5 minutter siden): For tidlig på en søndag, ja. Men noen menn har tydeligvis tvangstanker/handlinger om at de må ut og måte snøen så fort en laver ned. Er vel redde for å snø inne eller noe. Eller de skal vise naboene i gata at de er handlekraftige og kan ta i et tak "når et trengs". Har flere sånne skruer i mitt eget nabolag. De løper ut med snøfreser og skuffa så snart det kommer et par cm. Ja du kan få sagt det.. og mange av disse middelaldrende mennene står vel opp kl 07 hver dag, og evner ikke å tenke at naboer kanskje vil sove litt lenger på en søndag🙄 Anonymkode: 79a79...bec 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Om de ikke skulle avgårde ville jeg blitt provosert, men om de skal noe synes jeg ikke man kan klage. Selv om bilen din tar seg fint frem over fem cm med snø så blir den kompakt og det dannes is når det smelter, fryser det da på er det is til våren kommer. Og dermed glatt. Så langt det er mulig måker jeg alltid før bilen flyttes på. Men ganske sjelden jeg skal ut på noe så tidlig en søndag. Anonymkode: 7e5ef...a39 8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 Det er snø som må vekk. Kjære vene, ikke alle kan vente til midt på dagen med å få vekk snø. Skal du på jobb eller jobber skift og det tar 1,5t å måke med freser, ja da må man gjøre det når det er tid. Folk klager på mye rart syntes jeg. Bor selv på landet. Mange tenker det er så stille og fredelig. Og i det store og hele er det jo det. Men når det snør durer det maskiner over alt hele natta. Det brytes og strøs og mulig brytes på nytt om det kommer mye ila få timer. Og i våronna, durer det traktorer døgnet rundt og lukter sur bæsj et par uker. Men man klager da ikke. Dette er støy som er helt normalt iht å få et samfunn til å gå rundt. Bonden må planlegge etter været. Og ned fare for dårlig vær så jobber de døgnet rundt for å ikke ødelegge avlinger. Da får de som ikke tåler sånt, putte noe i øra eller dra bort. Noe jeg vet også enkelte allergikere gjør når det skal høstes. Anonymkode: 23022...b0e 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 Er ikke det noe som heter helligdagsfred?🤷♀️ Men tror ikke den gjelder før etter klokka 16 på søndager Anonymkode: 62780...a17 3
GammelKaktus Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 Er jo best å få vekk dritten fra starten av så det ikke legger seg. 4 1
Gjest Smeltemann Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 Til noen passer det vel ikke uansett hvilken tid på døgnet man freser snø,eller klipper plen for den sags skyld. Fint å få vekk snøen så hurtig som mulig. Skal være glad du ikke er naboen min,jeg starter freseren klokken 06.00
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 Mannen er sykehuslege, og søndagsvakten begynner kl 8. Da må jo snøen bort først, for å slippe isete bilspor. En bekjent av meg sliter med at de kan få bøter for ikke-måkt fortau når som helst på døgnet... Da hadde jeg nok også vært ivrig med snøfreseren. Anonymkode: f2b52...dac 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 PetterKanin skrev (23 minutter siden): Ja. Snøen må bort. FrøkenMånestråle skrev (22 minutter siden): Er jo best å få vekk dritten fra starten av så det ikke legger seg. Smeltemann skrev (17 minutter siden): Til noen passer det vel ikke uansett hvilken tid på døgnet man freser snø,eller klipper plen for den sags skyld. Fint å få vekk snøen så hurtig som mulig. Skal være glad du ikke er naboen min,jeg starter freseren klokken 06.00 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mannen er sykehuslege, og søndagsvakten begynner kl 8. Da må jo snøen bort først, for å slippe isete bilspor. En bekjent av meg sliter med at de kan få bøter for ikke-måkt fortau når som helst på døgnet... Da hadde jeg nok også vært ivrig med snøfreseren. Anonymkode: f2b52...dac Da får dere bruke snømåke, ikke motorisert freser. Dere starter vel ikke gressklipperen søndager heller? Anonymkode: b6f84...547 7
PetterKanin Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da får dere bruke snømåke, ikke motorisert freser. Dere starter vel ikke gressklipperen søndager heller? Anonymkode: b6f84...547 Vi er i 2022. Ingen bruker manuell snøskuffe til å måke hele oppkjørsler lengre. Motordur fra plenklipper er også lite aktuelt i 2022. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da får dere bruke snømåke, ikke motorisert freser. Dere starter vel ikke gressklipperen søndager heller? Anonymkode: b6f84...547 Vi bruker ikke 1 time på noe som kan gjøres på 15 minutter.. Plenen må ikke klippes en søndag, men snøen må bort om man skal bevege seg over den med bil eller til fots. Jeg står uansett opp til samme tid hele uka, kl 6.30. Ser ingen vits i å snu døgnet i helgene, for å være stuptrøtt mandag. Og mener flere burde innarbeide slike vaner. Anonymkode: f2b52...dac 3
Gjest Smeltemann Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får dere bruke snømåke, ikke motorisert freser. Dere starter vel ikke gressklipperen søndager heller? Anonymkode: b6f84...547 Jo den starter uansett dag i uka. Passer det best og klippe gresset på søndag så klippes gresset på søndag. Men nå har jeg robotklipper så slipper å tenke på plenen. Men jeg klipper gjerne hekken på søndager.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Vi er i 2022. Ingen bruker manuell snøskuffe til å måke hele oppkjørsler lengre. Motordur fra plenklipper er også lite aktuelt i 2022. Hvilken verden lever du i? 🙈 TS, nei det er ikke greit. Ref. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 «..skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.» Så naboen din bryter faktisk loven og du kunne ringt politiet og naboen ville fått bot (dersom politet tok seg bryet å dukket opp ved å merke). Men selv om naboen din brøt loven så er det lov å være litt raus. Er dette en som skulle avgårde på jobb i dag morges og således var nødt til å bruke motorisert verktøy for å komme i tide så kan en jo kanskje vise litt forståelse? Anonymkode: cf6fb...82f 4 1
PetterKanin Skrevet 20. februar 2022 #16 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken verden lever du i? 🙈 TS, nei det er ikke greit. Ref. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 «..skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.» Så naboen din bryter faktisk loven og du kunne ringt politiet og naboen ville fått bot (dersom politet tok seg bryet å dukket opp ved å merke). Men selv om naboen din brøt loven så er det lov å være litt raus. Er dette en som skulle avgårde på jobb orges og således var nødt til å bruke motorisert verktøy for å komme i tide så kan en jo kanskje vise litt forståelse? Anonymkode: cf6fb...82f Den norske. Det er slik at loven sier utilbørlig larm. Dette tolkes nok dithen at fresing av snø må tåles, da det å fjerne snøen er en nødvendighet. 8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #17 Skrevet 20. februar 2022 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Den norske. Så du tror alle har snøfreser og robotklipper? Herlighet. Det er faktisk ikke riktig. Åpne øynene dine. PetterKanin skrev (2 minutter siden): Det er slik at loven sier utilbørlig larm. Dette tolkes nok dithen at fresing av snø må tåles, da det å fjerne snøen er en nødvendighet. Å fjerne snø klokka grytidlig på en søndag er ikke nødvendigvis en nødvendighet. Og dersom det for denne personen var nødvendig så er det ikke nødvendig å gjøre dette med snøfreser, en kan bruke snømåke. Det er lov å tenke litt på andre og faktisk en faktisk lov om at en skal ta hensyn når det gjelder bråk på søndager. Anonymkode: cf6fb...82f 3 2
PetterKanin Skrevet 20. februar 2022 #18 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du tror alle har snøfreser og robotklipper? Herlighet. Det er faktisk ikke riktig. Åpne øynene dine. Å fjerne snø klokka grytidlig på en søndag er ikke nødvendigvis en nødvendighet. Og dersom det for denne personen var nødvendig så er det ikke nødvendig å gjøre dette med snøfreser, en kan bruke snømåke. Det er lov å tenke litt på andre og faktisk en faktisk lov om at en skal ta hensyn når det gjelder bråk på søndager. Anonymkode: cf6fb...82f Har jeg skrevet det? Snøfreser har politiet tidligere uttalt skal vurderes på lik linje med maskineriet som brøyter vei og gater. Og det gjøres gjerne tidlig en søndagsmorgen. 3
Thyra Skrevet 20. februar 2022 #19 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke det noe som heter helligdagsfred?🤷♀️ Men tror ikke den gjelder før etter klokka 16 på søndager Anonymkode: 62780...a17 Helligdagsfred omfatter vel ikke fjæring av snø. I så fall ville det fort blitt ufremkommelig mange steder. 8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #20 Skrevet 20. februar 2022 Tenker svarene her kommer litt an på hvor man bor i landet. Her jeg bor, er vinteren stort sett mild og våt. 5 cm med snø har mest sannsynlig regnet ved iløpet av de par neste dagene. Og da snøfresing tidlig på morgenen en uting. Men bor man et sted hvor 5 cm for blir 50 cm, kan jeg forstå at det er behov for å få det vekk, uansett ukedag. Også kl 8 om morgenen en søndag. Anonymkode: c44dc...99a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå