Gå til innhold

Ville du ha likt å finne 10 millioner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dagens samfunn er det mange som ikke ser noen mening med livet, ikke har noe særlig å se frem til, og føler seg som tapere.

Så hvorfor kunne ikke staten gjøre noe med dette, og gi folk håp? Man kunne for eksempel sette av 520 millioner til et prosjekt der man simpelthen graver ned 10 millioner i kontanter på et hemmelig sted hver uke, lage fantasifulle, kryptiske koder som viser hvor skatten er gjemt, og den som klarer å løse koden og finner ut hvor pengene er gravd ned, får dem.

Statsbudsjettet er stort, og 520 millioner er småpenger i denne sammenhengen. Men i forhold til den psykologiske virkningen dette ville ha, ville gevinsten antagelig overstige utgiftene man idag har for folk som havner i psykiatrien, eller helsevesenet fordi livet virker håpløst, og man ruser seg, eller utagerer på andre måter. Dette ville bli en gratis skattejakt for alle som ikke har noe å se mot, og gi dem noe å leve for - finner man ikke pengene denne uken, klarer man kanskje det i neste uke.

10 millioner er sikkert lite for en milliardær, men mye penger for en fattig, så dette ville nok engasjere mange, og det ville ikke overraske meg om halve Norge var klare til å dra ut på skattejakt. Da Kit Williams gravde ned en hare av gull, og i 1979 utga en bok med ledetråder som viste hvor gullharen var gravd ned, skapte dette enormt engasjement verden over; boken solgte i bøtter og spann, og mange forsøkte å finne skatten.

Vil gjette på at håpet om å finne hemmelige skatter var barndomsdrømmen til flere av oss etter å ha lest om Onkel Skrues eventyr i Carl Barks-historiene i Donald-bladet.

Hvorfor kunne man ikke bare prøve, og se hvordan dette går ...?

Anonymkode: cb442...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg faktisk hadde blitt helt krise. Har du lest hvordan det går med folk som vier livet sitt til å finne skjulte skatter? Det går som regel ad undas med dem. Og når mange har tilgang til de samme sporene, hadde det blitt komplett kaos. 

Hvis jeg bare hadde funnet 10 millioner i skogen eller noe, hadde jeg blitt kjemperedd. For jeg hadde gått ut fra at det var narkopenger eller penger som stammet fra ran, og at jeg kunne være i stor fare. 

Anonymkode: fb62e...8d8

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det tror jeg faktisk hadde blitt helt krise. Har du lest hvordan det går med folk som vier livet sitt til å finne skjulte skatter? Det går som regel ad undas med dem. Og når mange har tilgang til de samme sporene, hadde det blitt komplett kaos. 

Hvis jeg bare hadde funnet 10 millioner i skogen eller noe, hadde jeg blitt kjemperedd. For jeg hadde gått ut fra at det var narkopenger eller penger som stammet fra ran, og at jeg kunne være i stor fare. 

Anonymkode: fb62e...8d8

Besettelse er ikke sunt, og dersom man vier hele livet sitt til å finne sporene etter en eller annen sjørøverskatt, kan man bli rimelig rar i hodet etter hvert - det har du rett i. Men her er det ikke bare snakk om en enkelt skatt, men 52 skatter i løpet av ett år; det finnes jo mange som tipper fotballkamper eller spiller Lotto og drømmer om å vinne den store premien uten at de blir sprø av den grunn.

Å leve et liv helt uten mening tror jeg er mer skadelig; flere hundre tar livet sitt hvert år, og mange flere drukner meningsløsheten i alkohol eller stoff, der særlig alkoholen kan være skadelig hvis det er familie og små barn i bildet. Slike mennesker trenger et mål å styre mot som kunne ta fokusen vekk fra den grå hverdagen; noe som kunne engasjere dem.

Og i dagens situasjon der man ser på større mengder kontanter ville man nok ha stusset litt om man fant så store summer, men dersom man visste at dette var lovlige penger som finneren bare kunne beholde, ville situasjonen stille seg annerledes: Olsen-bandens store drøm var en pengekoffert full av cash.

Takk for svar, og ønsker deg en fortsatt fin dag.

Skrevet

Tror man måtte gå for en annen løsning enn graving. mange steder som hadde blitt gravd opp da. Jeg vil ikke ha desperadoer med spade i hagen min 😅 Tror det er like greit å holde seg til Lotto, jeg.

Anonymkode: 28ffa...a8c

• Liker 1
Skrevet

Høres genialt ut. MEN man må passe på at reglene er slik at folk ikke ender med å ødelegge offentlig og privat eiendom i jakt på skattene. 

Men kanskje man kunne plassert pengene på Svalbard og lignende for å øke folketallet der. Om Svalbard ble det nye Skatteøya. 

Anonymkode: 90b96...169

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres genialt ut. MEN man må passe på at reglene er slik at folk ikke ender med å ødelegge offentlig og privat eiendom i jakt på skattene. 

Men kanskje man kunne plassert pengene på Svalbard og lignende for å øke folketallet der. Om Svalbard ble det nye Skatteøya. 

Eller minke folketallet når jegerne blir spist av isbjørn 😅 Svalbard er vel allerede en skattkiste så lite skatt man må betale der.

Skrevet

Oppskrift på mord det der. 

Anonymkode: e27e1...e1b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller minke folketallet når jegerne blir spist av isbjørn 😅 Svalbard er vel allerede en skattkiste så lite skatt man må betale der.

Det gjør jo skattejakten bare enda mer spennende.

Anonymkode: cb708...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I dagens samfunn er det mange som ikke ser noen mening med livet, ikke har noe særlig å se frem til, og føler seg som tapere.

Så hvorfor kunne ikke staten gjøre noe med dette, og gi folk håp? Man kunne for eksempel sette av 520 millioner til et prosjekt der man simpelthen graver ned 10 millioner i kontanter på et hemmelig sted hver uke, lage fantasifulle, kryptiske koder som viser hvor skatten er gjemt, og den som klarer å løse koden og finner ut hvor pengene er gravd ned, får dem.

Statsbudsjettet er stort, og 520 millioner er småpenger i denne sammenhengen. Men i forhold til den psykologiske virkningen dette ville ha, ville gevinsten antagelig overstige utgiftene man idag har for folk som havner i psykiatrien, eller helsevesenet fordi livet virker håpløst, og man ruser seg, eller utagerer på andre måter. Dette ville bli en gratis skattejakt for alle som ikke har noe å se mot, og gi dem noe å leve for - finner man ikke pengene denne uken, klarer man kanskje det i neste uke.

10 millioner er sikkert lite for en milliardær, men mye penger for en fattig, så dette ville nok engasjere mange, og det ville ikke overraske meg om halve Norge var klare til å dra ut på skattejakt. Da Kit Williams gravde ned en hare av gull, og i 1979 utga en bok med ledetråder som viste hvor gullharen var gravd ned, skapte dette enormt engasjement verden over; boken solgte i bøtter og spann, og mange forsøkte å finne skatten.

Vil gjette på at håpet om å finne hemmelige skatter var barndomsdrømmen til flere av oss etter å ha lest om Onkel Skrues eventyr i Carl Barks-historiene i Donald-bladet.

Hvorfor kunne man ikke bare prøve, og se hvordan dette går ...?

Skriv et manus. Tror dette hadde vært en genial serie, hvis man klarer å få frem de psykologiske effektene - både positive og negative 😂

Anonymkode: 2d75e...275

Skrevet

Men jeg hadde jo ikke hatt hverken tid eller råd til å reise land og strand rundt hver uke for å grave i jorda. Så det hadde jo ikke blitt noe skattejakt for min del.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, ikke kontanter. La det være ordentlige skatter. Gull, juveler, kunstverk, osv. 

Kanskje kunne man også gitt barnløse og ensomme pensjonister skattekart til skattene. Da hadde folk blitt oppfordret til å besøke ensomme pensjonister for å få hjelp til å finne skatten. 

Anonymkode: cb708...8cc

Skrevet

For en dårlig ide.

Mye bedre hvis ''ett av verdens rikeste land'' kunne bare gi pengene direkte til innbyggerne for å kompensere dem for ulovlig høy strømpris. Men ikke de proforma/liksomordningene Støre og Vedum klekket. 

• Liker 2
Skrevet

En skikkelig dårlig idè, for det hadde kun vært de få som hadde orket å lete/grave/lete/grave mere som hadde hatt sjansen på å finne dem. Del heller ut til folk og se til at de som har minst faktisk får gaven. Jeg stiller meg i kø allerede nå, takk. :biggrin: 

• Liker 1
Skrevet

Hva ville skjedd?

Jo, rikingen "Per" hadde ansatt X antall personer på akkordbetaling/provisjonsbetaling, med utbetaling kun hvis de bidro til å finne minst én skatt og kanskje med en liten grunnlønn (type 10 kr timen) for å holde på folk. Selvfølgelig ville han slått stort opp at "Lise" ved å bare bidra til Skattejegerne AS i 30 timer fikk TO MILLIONER utbetalt, uten å nevne at Lise var involvert i å finne 8 skatter og at Pers andel av de skattene var på 80%. For han ville selvfølgelig rigget det bonussystemet i sin favør, slik at de faktiske skatteleterne fikk småpenger. 

Jepp, nok et system der de rike får mer, på desperate folks bekostning. Nærmest et pyramidespill. 

• Liker 1
Skrevet

Sett fra et samfunnsperspektiv er det grunn til å forvente dårligere forvaltning av midlene dersom man fordeler de tilfeldig. (Lotto og tipping) Det er grunn til å tro at de som har erfaring eller er utdannet og forberedt på å forvalte penger og skape verdier vil skape mer samfunnsnytte av kapitalen. På samme måte som man skulle erstatte en erfaren bonde eller hans arving med en tilfeldig person. Avlingen ville blitt lavere og samfunnet vil tape på det.

Skrevet
39 minutter siden, Drizzt said:

For en dårlig ide.

Mye bedre hvis ''ett av verdens rikeste land'' kunne bare gi pengene direkte til innbyggerne for å kompensere dem for ulovlig høy strømpris. Men ikke de proforma/liksomordningene Støre og Vedum klekket. 

Ja, fordel dem på befolkningen. To kroner til hver, altså 🥳

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, fordel dem på befolkningen. To kroner til hver, altså 🥳

Hvordan regnet du ut 520 mil fordelt på 5 mil til 2 kroner hver? :klo: TS har jo allerede avsatt 520 mil å fordele ... Det er jo 104 kroner per person. For en familie på fem som vi er blir det 520kr! Virkelig sjenerøst! 😄

Skrevet (endret)

Det høres ut som manuset til en dystopisk science fiction. Det er nesten som jeg føler jeg har sett den og kan si hva som skjer.

Et samfunn hvor alle er besatt av å finne skatten, hvor naboer og familier er splittet på grunn av krangling om den, hvor noen har mistet jobben og helt bakkekontakten og bare leter etter skatten. De rike ansetter profesjonelle team for å løse gåtene, og ruller inn med gravemaskiner og ødelegger hele den norske natur og fauna. Utenlandsk mafia trekker inn i landet og dreper for å nå målet. 

Hvis den dystopiske filmen har en happy ending, så er det en fattig ung gutt/jente med et godt hjerte og en døende bestemor som finner skatten til slutt. 

I virkeligheten så ville det jo vært de som var mest ressurssterke fra før som finner pengene. Det er jo et spill som er rigget fra starten, funksjonshemmede, alenemødre med null fritid, pensjonister, arbeidere som ikke kan holde på med det på jobb, de som ikke er smarte nok, de som ikke har muskler eller ikke kan kjøpe muskler etc har null kjangs. Virkelig en survival of the fittest, et skremmende scenario for science ficiton-forfattere. Taperne dine hadde blitt enda større tapere.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Cuntzilla said:

Det

I virkeligheten så ville det jo vært de som var mest ressurssterke fra før som finner pengene. Det er jo et spill som er rigget fra starten, funksjonshemmede, alenemødre med null fritid, pensjonister, arbeidere som ikke kan holde på med det på jobb, de som ikke er smarte nok, de som ikke har muskler eller ikke kan kjøpe muskler etc har null kjangs. Virkelig en survival of the fittest, et skremmende scenario for science ficiton-forfattere. Taperne dine hadde blitt enda større tapere.

Jeg tipper det blir arbeidsløse, studenter eller pensjonister som finner skatten. For folk i jobb lønner det seg ikke å bruke tid på å lete etter en skatt selv på 10 millioner. 

Skrevet

Dette er å gjøre de rike rikere. De er de som har ressursene til å lete i stor skala, med utstyr og mannskap. alle oss andre kan bare mulighet i liten grad, og ikke minst mennesker som er syke / uføre / handikappede osv har ikke mulighet i det hele tatt.

Tar man menneskets psyke inn i likningen, så går det jo riktig galt, som flere her har beskrevet.

Dette må være den dummeste ideen jeg har hørt på lenge!

Anonymkode: 89f7f...659

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...