Gå til innhold

Kjøpe del av naboens tomt: pris?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i en situasjon der jeg ønsker å kjøpe en liten del av naboens tomt for å få til bedre ryggeareal foran garasjen. Naboen bruker ikke dette arealet da dette ligger helt i utkanten av en stor eieindom og har sagt at vi kan kjøpe det. Arealet er ikke regulert til utbygging, men grønnstruktur. 

Jeg prøver å finne ut hva som vil være en fornuftig pris pr m2 for arealet, men tenker at det ikke er riktig å sammenligne med areal regulert til bolig ettersom markedsverdien av det er vesentlig høyere fordi det kan anvendes til utbygging. Jeg ønsker heller ikke gi naboen et skambud, men finne et rimelig mellomnivå.

Noen synspunkter?

Har du kjøp/solgt tilleggsareal - hva ga/fikk du? 

Anonymkode: 5698f...826

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1559192-kj%C3%B8pe-del-av-naboens-tomt-pris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare få en taksering av tomtearealet? Det blir vel mest riktig for begge parter.

Hvor stort er arealet, går det som grensejustering eller må det gjøres en arealoverføring? Kommunen setter en pris på arealet som en del av saksgangen om det er grensejustering, men partene må ikke forholde seg til den prisen. Men kan være greit å vite. 

Anonymkode: b4f11...cb8

Kanskje snakke med en takstmann og få en vurdering, og så prater du med naboen for å bli enig om pris. Enig i at du ikke må komme med noe skambud, da får du bare naboen til å sette seg på bakbena.

Anonymkode: e2cf8...b91

Ville iallefall fått til en dispensasjon først før du kjøper den delen av tomten. Grønnstruktur er ikke noe som skal bebygges/planeres som parkering så du kan risikere å få nei på dispensasjonen og dermed ha kjøpt et areal du ikke kan bruke. Dere kan lage en intensjonsavtale om kjøp med vilkår om at dispensasjon innvilges. Prisen bør ikke være særlig høy på det arealet siden det i planen har liten verdi (kan ikke bygges på). Kanskje selger har en tanke om hva han/hun vil selge det for? Ikke mer en halvparten av verdien av en byggetomt iallefall tenker jeg, kanskje mindre og.

Anonymkode: 32109...ca9

Annonse

Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Her synes jeg du skal betale godt for de kvm du vil kjøpe, det er du som trenger arealet. Forresten dårlig planlagt og sette garasjen sånn at du nesten ikke har adgang til den. 

For en hjelpsom kommentar. Hva er å betale godt da? Og er det så sikkert at det er er TS som har planlagt dårlig? Det er vel mer sannsynlig at h*n har kjøpt noe som i såfall noen andre har planlagt dårlig.

Forslagene om bruk av takstmann og intensjonsavtale synes jeg er de mest fornuftige her. Kostnader til takst må kjøper dekke i dette tilfellet.

Anonymkode: d17d6...680

• Liker 3

Ts her. Stemmer at vi det ikke er vi som har bygd garasjen, det er tidligere eier. Tidligere eier har også tatt seg til rette på det nevnte arealet i mange år til den grad at det kanskje kunne vært snakk om hevd, men vi gidder ikke å gå i den retningen. Vi vil bare eie det og få det formalisert at det ikke er grønnstruktur. Tror det skal være kurant, men man vet jo aldri hvordan kommunen vurderer slike ting. 

Takk for gode tips. Takst av arealet vil være rettferdig, men hva koster det å få det taksert? Da vi solgte betalte vi 13000 for takstrapporten noe jeg syns er hinsides. Sikkert ikke like kostbart for noe som dette da. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her. Stemmer at vi det ikke er vi som har bygd garasjen, det er tidligere eier. Tidligere eier har også tatt seg til rette på det nevnte arealet i mange år til den grad at det kanskje kunne vært snakk om hevd, men vi gidder ikke å gå i den retningen. Vi vil bare eie det og få det formalisert at det ikke er grønnstruktur. Tror det skal være kurant, men man vet jo aldri hvordan kommunen vurderer slike ting. 

Takk for gode tips. Takst av arealet vil være rettferdig, men hva koster det å få det taksert? Da vi solgte betalte vi 13000 for takstrapporten noe jeg syns er hinsides. Sikkert ikke like kostbart for noe som dette da. 

Man kan jo ikke ta seg til rette på annen manns eiendom over flere år, og så komme og mene at man har hevd på tomten fordi man har gjort dette. Det vil være toppen på frekkhet, og garantert skape et dårlig forhold til naboen. Hvis du tilbyr grunneier en ok sum, etter å ha sjekket saken med takstmann, så skaper det et ok forhold mellom dere, og du får lettere gjennom det du ønsker.

Jeg ville tatt en telefon til takstmann og bedt om et skriftlig tilbud på e-post. Det tar nok ikke lange stunden å se på saken. Hos kommunen tar det nok lengre tid, det er dessverre veldig personavhengig.

Anonymkode: e2cf8...b91

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kan jo ikke ta seg til rette på annen manns eiendom over flere år, og så komme og mene at man har hevd på tomten fordi man har gjort dette.

Vel, det er det som er hevd da. Hvis man har hatt tillatelse eller har tatt seg til rette uten at eier av tomt har sakt noe. Da kan man bruke hevd og kreve å få fortsette.

Men det holder ikke med en håndfull år med bruk, vi snakker minst 20. Man må også ha bært i god tro, at man ikke var klar over at eiendommen/tingen ikke var fri for bruk av alle.

Anonymkode: 2dabd...815

Annonse

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For en hjelpsom kommentar. Hva er å betale godt da? Og er det så sikkert at det er er TS som har planlagt dårlig? Det er vel mer sannsynlig at h*n har kjøpt noe som i såfall noen andre har planlagt dårlig.

Forslagene om bruk av takstmann og intensjonsavtale synes jeg er de mest fornuftige her. Kostnader til takst må kjøper dekke i dette tilfellet.

Anonymkode: d17d6...680

Legge tomte priser til grunn.  En finner priser på hvor mye tomtene koster i kommunen.

Det var vel TS som kjøpte eiendommen, det kom vel ikke som en ovdraskelse at det var liten plass.

Endret av Smeltemann
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Her synes jeg du skal betale godt for de kvm du vil kjøpe, det er du som trenger arealet. Forresten dårlig planlagt og sette garasjen sånn at du nesten ikke har adgang til den. 

Veldig enig med deg. 

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan bruksrettsavtale være et alternativ? 

Vet ikke. Noen som vet hvordan det i så fall fungerer ? Betaler man årlig pris eller en engangssum? 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, det er det som er hevd da. Hvis man har hatt tillatelse eller har tatt seg til rette uten at eier av tomt har sakt noe. Da kan man bruke hevd og kreve å få fortsette.

Anonymkode: 2dabd...815

Nei, hvis du har brukt en ting på grunnlag av en tillatelse gitt av eier, så er ikke hevdsvilkårene oppfylt. 

Anonymkode: b67e2...428

Vi kjøpte litt tomt av naboen, nesten samme forhold som deg , for 80.000… kjøpte 400 kvm… og husker ikke helt hva vi betalte kommunen, 30.000 kanskje? 

vi bor ikke på Østlandet med sinnsyke boligpriser , til opplysning 

Anonymkode: 66b5b...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...