AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Vil sp gjerne gjøre en forskjell. Om det er å få en person til å smile/le eller plukke opp søppel eller ja egt hva som helst. Har noen noen gode tips til hva jeg kan gjøre/organisere? Vil spre glede, men har dessverre ikke noen penger selv siden jeg bare er 18 år og har ikke klart å få meg jobb. Anonymkode: 888e9...dce 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vil sp gjerne gjøre en forskjell. Om det er å få en person til å smile/le eller plukke opp søppel eller ja egt hva som helst. Har noen noen gode tips til hva jeg kan gjøre/organisere? Vil spre glede, men har dessverre ikke noen penger selv siden jeg bare er 18 år og har ikke klart å få meg jobb. Anonymkode: 888e9...dce Du trenger ikke penger. Det holder i massevis å si et hyggelig hei i forbifarten for mange. Jeg tøyser av og til litt om anledningen byr seg med fremmede. Det gjør ofte dagen litt for dem og for meg. Det viktigste er å SE de rundt seg. Se at de har det kjipt, se at de har det bra. Man kan trykke så mye man vil på some. Men se og bli sett kan man bare gjøre i den virkelige verden Anonymkode: 95a56...239 2 2
heiheihaha Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Du trenger ikke penger. Det holder i massevis å si et hyggelig hei i forbifarten for mange. Jeg tøyser av og til litt om anledningen byr seg med fremmede. Det gjør ofte dagen litt for dem og for meg. Det viktigste er å SE de rundt seg. Se at de har det kjipt, se at de har det bra. Man kan trykke så mye man vil på some. Men se og bli sett kan man bare gjøre i den virkelige verden Anonymkode: 95a56...239 Det er veldig sant!:) er litt sjenert osv. men har vel bare godt av å komme meg ut av komfortsonen:)) takk for tipset!
Gjest loveli Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Du kan skrive post-it-lapper der du skriver fine ting, henge de steder der folk vandrer forbi (helst inne, ellers forsvinner de fort og forsøpler). Smile til de eldre og de som man mistenker er alene. Jeg snakker ofte til alene folk eller eldre som jeg ser. Være vennlig mot folk generelt. Gi en kaffe til hjemløse og tiggere. Slå av en prat med de. Tilby deg å gå i butikken for en nabo som du vet sliter pga at det er så glatt ute. Smil til barn som ser på deg. Stikk tunga ut og blås opp kinnene, de begynner alltid å le og foreldrene blir glade. Skriv morsomme ting med kritt i gaten på natten, så ser folk det når de går til jobb dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Nå vet jeg ikke hvor du bor, om du bor i by eller bygd, men en ting som jeg anbefaler er å melde deg inn i en forening! Det hjalp meg masse når jeg flyttet til et nytt sted, og handlet først bare om meg selv, men gjennom foreningene fant jeg ut at jeg kunne være en nyttig ressurs for lokalmiljøet. Kan du bli besøksvenn på sykehjem? Meld deg inn i husflid? Røde kors? Sjekk ut foreninger drevet på dugnad, og du kan finne mange verdifulle vennskap, bidra i samfunnet og få en større og mer mangfoldig omgangskrets. Er det et omplasseringssted for dyr, der du kan gå tur med hunder, kose med dyra eller mate dem? Det anbefaler jeg alle, for når du jobber på dugnad, kan du velge litt hvor mye du skal gjøre og kanskje bidra med det du kan eller har lyst til. Nå er du for ung, men det er mulig å bli besøksvenn i kriminalomsorgen når du er gammel nok også. Eventuelt du kan hjelpe til i idrett for barn, mange barn finner mestring i idrett, og er spesielt sunt for barn i sårbare situasjoner å ha rollemodeller et sted i livet. Kan du engasjere deg i lokalpolitikk/miljøpolitikk? Hvis du er flink å skrive og har litt hard hud, kan du skrive kronikker som kan fremme saker? Er det en eldre person som trenger hjelp med å handle? Som du kan ta en kaffe med? Her er bare noen tips, men å engasjere seg bare litt kan ha større ringvirkninger på verden enn du tror! Anonymkode: 33edb...741
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Meld deg som besøksvenn i rødekors! Anonymkode: 31356...86c
heiheihaha Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nå vet jeg ikke hvor du bor, om du bor i by eller bygd, men en ting som jeg anbefaler er å melde deg inn i en forening! Det hjalp meg masse når jeg flyttet til et nytt sted, og handlet først bare om meg selv, men gjennom foreningene fant jeg ut at jeg kunne være en nyttig ressurs for lokalmiljøet. Kan du bli besøksvenn på sykehjem? Meld deg inn i husflid? Røde kors? Sjekk ut foreninger drevet på dugnad, og du kan finne mange verdifulle vennskap, bidra i samfunnet og få en større og mer mangfoldig omgangskrets. Er det et omplasseringssted for dyr, der du kan gå tur med hunder, kose med dyra eller mate dem? Det anbefaler jeg alle, for når du jobber på dugnad, kan du velge litt hvor mye du skal gjøre og kanskje bidra med det du kan eller har lyst til. Nå er du for ung, men det er mulig å bli besøksvenn i kriminalomsorgen når du er gammel nok også. Eventuelt du kan hjelpe til i idrett for barn, mange barn finner mestring i idrett, og er spesielt sunt for barn i sårbare situasjoner å ha rollemodeller et sted i livet. Kan du engasjere deg i lokalpolitikk/miljøpolitikk? Hvis du er flink å skrive og har litt hard hud, kan du skrive kronikker som kan fremme saker? Er det en eldre person som trenger hjelp med å handle? Som du kan ta en kaffe med? Her er bare noen tips, men å engasjere seg bare litt kan ha større ringvirkninger på verden enn du tror! Anonymkode: 33edb...741 Tusen hjertelig takk!! Var veldig mye tips!:) men hvor er det egt jeg finner dette? Bor forresten i Oslo!:) jeg vet ikke helt hvor jeg finner ulike organisasjoner og omplasseringsteder og hvordan man melder seg inn
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 Det er ironisk nok lettere for meg å finne ting på bygda, selv om jeg bodde i en by, men: Forside – FOD - Foreningen for omplassering av dyr er et sted de tar seg av dyr som skal få nye hjem. Her kan du f.eks gå tur med hunder eller hjelpe til på andre måter. Gå å spør Besøksvenn, møteplasser og fellesskap i Oslo - Røde Kors (rodekors.no) Røde Kors Oslo sine tilbud Der kan du .feks bli besøksvenn men får sikkert mye god info om andre ting som finnes. "Som frivillig i Røde Kors Hjelpekorps blir du med i en åpen og inkluderende organisasjon. Du vil få opplæring og veiledning, bevis for dine opparbeidede kompetanser, samt muligheter for å drive med aktiviteter tilpasset din tid, ditt nivå og dine interesser". Frivillig.no Her kan du lese mer om mange spennende muligheter, også f.eks Natteravnene og hva de holder på med. Natteravnenes offisielle hjemmeside Gamle Oslo Husflidslag - husflid.no Her kan du google hva som er ditt nærmeste lokallag. Ser de har mange kurs i Oslo og hvis du vil lære håndarbeid og sånt, er det veldig fine muligheter og man blir også kjent med folk. Det er slik at du må betale medlemsskap, men tror du får mye mindre siden du er under 26 år muligens bare sånn 200 kr. Mitt råd er å google ditt lokale husflidsslag og gå dit når det er åpent for å høre, eller kontakte de via mail. Du trenger ikke melde deg inn først. Du kan også ringe Om Fattighuset – Fattighuset (fhio.no), kanskje de trenger hjelp med utdelig av mat osv. Er sikkert mye annet også! Aner ikke hvilken hobbyer eller interesser du har, men du er nok en ressurs uansett hvor du går! Anonymkode: 33edb...741
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 Bare la folk være i fred er en gave. Anonymkode: e29f8...564
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #10 Skrevet 23. februar 2022 Støttekontakt?:) Anonymkode: bdff7...47c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå