AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Samboeren har 50/50 samvær med et barn fra tidligere forhold. Barnet er snart tre, og jeg føler det er litt uselvstendig. Hen må bæres overalt fordi det nekter å gå (feks fra sofa til bordet, til badet for bleieskift, ut til bilen, osv), må mates til alle måltider og må ha nærvær fra leggetid ca 19 til morgenen for å sove. Det gjør at min «rolle» er å lage middag og rydde og vaske etter barnet og så være alene hele kvelden/natta, og jeg synes det er veldig leit at jeg og samboeren ikke har noe kveldstid sammen halve uka. Mitt spørsmål er derfor om dette er normalt for et barn på denne alderen, eller om barnet overkompenseres? Har inntrykk av at barnet er normalt i utvikling, men har også inntrykk av at de fleste barn i den alderen også godtar å spise selv, gjerne delta i smøringa av brødskivene også, eller foretrekker å gå litt alene på bakken. Har en god relasjon med selve barnet og hen er lett å få med på lek og moro, men synes som sagt det er vanskelig å få hverdagen til å gå opp, og er usikker på om det er jeg som er for ukjent med barn i denne alderen, eller om det er noe jeg kan ta opp med mannen uten å være helt urimelig. Etterhvert må jo også bleieslutt og smokkeslutt bli tematisert, og det virker så uendelig langt frem slik det er nå… Anonymkode: 9b882...9d5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Høres veldig unormalt ut. Anonymkode: e2103...553 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Nei, dette er virkelig ikke normalt. Vet du om det er likt når barnet er hos mor? Anonymkode: fa066...ee6 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette er virkelig ikke normalt. Vet du om det er likt når barnet er hos mor? Anonymkode: fa066...ee6 Ja, såvidt jeg vet. De er begge veldig overbeskyttende (evigvarende dårlig samvittighet over bruddet) og vil unngå konflikt med barnet, så det ligger vel litt i det også, vil jeg tro. Anonymkode: 9b882...9d5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, såvidt jeg vet. De er begge veldig overbeskyttende (evigvarende dårlig samvittighet over bruddet) og vil unngå konflikt med barnet, så det ligger vel litt i det også, vil jeg tro. Anonymkode: 9b882...9d5 Det høres ikke bra ut. Går barnet i barnehage? Anonymkode: fa066...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Stakkars unge 😔 Anonymkode: f0315...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 Kan være en del variasjoner mellom treåringer, men synes ikke dette høres helt vanlig ut. Stilles det noen krav til treåringen? Har selv en treåring som er veldig sterk på enkelte områder, f.eks. grovmotorisk og verbalt, men som har vært litt lat på enkelte ting som å spise selv, kle på seg eller lignende. Men vi som foreldre må jo da stille krav og motivere til selvstendighet. En treåring har jo som regel ferdighetene, så med riktig motivasjon er det som regel lett å bryte mønsteret. Men da må jo også begge foreldre spille på samme lag. Hvordan er barnet i barnehagen? Kan jo ikke tilrettelegges på samme måte der? Anonymkode: 1825f...835 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 Unormalt ut. Et barn på 3 skal kunne gå flere kilometer, kle på seg selv, pusse tenner selv med hjelp, spise all mat selv med bestikk osv. Dette er omsorgssvikt. Bare tenk deg når barnet skal begynne på skolen. Anonymkode: f0815...14a 3
Mellion Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Nei dette er ikke normalt. kanskje barnet har tatt skade av at foreldrene ikke er sammen? Det kan være vanskelig for ett lite barn. Er barnet likt hos mor? Og barnehagen? 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Ikke normalt. Og hadde ikke funnet meg i at det annenhver uke ble forventet at jeg skulle ta all matlaging og opprydning. Isåfall fikk mannen ta absolutt alt den andre uken når barnet ikke er der. At et barn kanskje ikke kan sove alene ville jeg nok ikke blandet meg i da, selv om jeg synes det er rart for en 3åring. Anonymkode: fdc7d...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 Sånn er ikke min3 åring, legger barnet kl 7, skrur på litt barnemusikk går ut av rommet barnet i 3 år s alder kan være trass, det er vanskelig å slutte helt å bruker lyder fremfor å snakke, men egentlig så er de flinke å snakke men klagelyder forekommer men bare minne på st du kan jo snakke. Anonymkode: a2a7d...a6d
Marimma Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan være en del variasjoner mellom treåringer, men synes ikke dette høres helt vanlig ut. Stilles det noen krav til treåringen? Har selv en treåring som er veldig sterk på enkelte områder, f.eks. grovmotorisk og verbalt, men som har vært litt lat på enkelte ting som å spise selv, kle på seg eller lignende. Men vi som foreldre må jo da stille krav og motivere til selvstendighet. En treåring har jo som regel ferdighetene, så med riktig motivasjon er det som regel lett å bryte mønsteret. Men da må jo også begge foreldre spille på samme lag. Hvordan er barnet i barnehagen? Kan jo ikke tilrettelegges på samme måte der? Anonymkode: 1825f...835 Dette! Selvstendighetstrening er så viktig. Det blir konflikt, men det er nødvendig for barnets utvikling. Endret 19. februar 2022 av Marimma
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det høres ikke bra ut. Går barnet i barnehage? Anonymkode: fa066...ee6 Barnet er mer selvstendig i barnehagen, tror ikke det har fått noen tilbakemeldinger på utviklinga. Men nå er ikke jeg som steforelder med på disse samtalene heller. Det stilles veldig lite krav generelt, men det er ikke vanskelig å grensesette barnet når det trasser på umulige ønsker/atferd heller. Jeg har også forsøkt å si f.eks «pappa kan ikke bære deg nå, for han må hjelpe meg å bære handleposene», men da blir det full ståhei. Og det er jo fordi far da bærer barnet. Jeg vil ikke blande meg for mye heller, for det er ikke mitt barn, men jeg føler det begynner å gå litt vel trått i hverdagen, og nå som vi venter et fellesbarn så kan jeg ikke være «alene» halve uka. Derfor greit å vite om jeg bare forventer for mye av en treåring eller om det er greie punkter å ta opp med far. Anonymkode: 9b882...9d5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 Vår yngste har nettopp fylt to. Han spiser alle måltider selv og har gjort det lenge. Litt med bestikk og litt med hendene. Vi bærer ham omtrent aldri, bare noen ganger hvis han er helt utslitt på kvelden. Han sover alene på rommet sitt 19-6. Synes dette høres veldig unormalt ut!! Anonymkode: d7a0e...07e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet er mer selvstendig i barnehagen, tror ikke det har fått noen tilbakemeldinger på utviklinga. Men nå er ikke jeg som steforelder med på disse samtalene heller. Det stilles veldig lite krav generelt, men det er ikke vanskelig å grensesette barnet når det trasser på umulige ønsker/atferd heller. Jeg har også forsøkt å si f.eks «pappa kan ikke bære deg nå, for han må hjelpe meg å bære handleposene», men da blir det full ståhei. Og det er jo fordi far da bærer barnet. Jeg vil ikke blande meg for mye heller, for det er ikke mitt barn, men jeg føler det begynner å gå litt vel trått i hverdagen, og nå som vi venter et fellesbarn så kan jeg ikke være «alene» halve uka. Derfor greit å vite om jeg bare forventer for mye av en treåring eller om det er greie punkter å ta opp med far. Anonymkode: 9b882...9d5 Det er jo ikke holdbart at mannen din skal bære på en 3åring 100% av sin tid slik at du "må" ta alt arbeid når barnet er der, hvorfor i all verden godtar du det?? Skal han ikke passe på sitt nye barn heller da, du skal gjøre alt der også? Dette høres jo helt absurd ut. Anonymkode: fdc7d...9c2
NiceOrNothing Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Samboeren har 50/50 samvær med et barn fra tidligere forhold. Barnet er snart tre, og jeg føler det er litt uselvstendig. Hen må bæres overalt fordi det nekter å gå (feks fra sofa til bordet, til badet for bleieskift, ut til bilen, osv), må mates til alle måltider og må ha nærvær fra leggetid ca 19 til morgenen for å sove. Det gjør at min «rolle» er å lage middag og rydde og vaske etter barnet og så være alene hele kvelden/natta, og jeg synes det er veldig leit at jeg og samboeren ikke har noe kveldstid sammen halve uka. Mitt spørsmål er derfor om dette er normalt for et barn på denne alderen, eller om barnet overkompenseres? Har inntrykk av at barnet er normalt i utvikling, men har også inntrykk av at de fleste barn i den alderen også godtar å spise selv, gjerne delta i smøringa av brødskivene også, eller foretrekker å gå litt alene på bakken. Har en god relasjon med selve barnet og hen er lett å få med på lek og moro, men synes som sagt det er vanskelig å få hverdagen til å gå opp, og er usikker på om det er jeg som er for ukjent med barn i denne alderen, eller om det er noe jeg kan ta opp med mannen uten å være helt urimelig. Etterhvert må jo også bleieslutt og smokkeslutt bli tematisert, og det virker så uendelig langt frem slik det er nå… Anonymkode: 9b882...9d5 Det høres nesten ut som de (foreldrene ) holder på å lage en kjempebaby 😅 En treåring vil oftest spise selv , gå selv , sove i egen seng etc . 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke holdbart at mannen din skal bære på en 3åring 100% av sin tid slik at du "må" ta alt arbeid når barnet er der, hvorfor i all verden godtar du det?? Skal han ikke passe på sitt nye barn heller da, du skal gjøre alt der også? Dette høres jo helt absurd ut. Anonymkode: fdc7d...9c2 Det er jo derfor jeg spør her. Jeg oppfatter det som urimelig av mannen og uselvstendig av barnet (grunnet foreldrene), men jeg har ingen fasit på hva som er normalt å forvente. Far er veldig sår på tilbakemeldinger rundt oppdragelse, og jeg vil derfor ikke ta opp unødvendige punkter heller. Oppdragelse er jo heller ikke min jobb dom stemor, men samtidig må familielivet fungere på et vis… Anonymkode: 9b882...9d5
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 Høres ut som omsorgssvikt fra foreldrenes side. De behandler ungen som en baby og ungen får ikke utviklet seg til å bli selvstendig. Hadde aldri godtatt det der. Stemor eller ei så hadde jeg ikke orket å vitne så tafatte foreldre.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo derfor jeg spør her. Jeg oppfatter det som urimelig av mannen og uselvstendig av barnet (grunnet foreldrene), men jeg har ingen fasit på hva som er normalt å forvente. Far er veldig sår på tilbakemeldinger rundt oppdragelse, og jeg vil derfor ikke ta opp unødvendige punkter heller. Oppdragelse er jo heller ikke min jobb dom stemor, men samtidig må familielivet fungere på et vis… Anonymkode: 9b882...9d5 Og dere skal ha et barn sammen? 😳 Burde ikke ting som kommunikasjon være på plass, før dere går hen og lager barn? Anonymkode: f0315...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #20 Skrevet 20. februar 2022 Ofte vil barna klare ting selv, i den Alderen. -kle på selv, - spise selv Etc... Poenget er at denne staheten er veldig sterk. Nesten alle barn har denne av noe slag. Om barnet ikke har den, må man jo spørre hvorfor. Har barnet en lidelse av noe slag? Etc... Må barnet mates?? Putter det ikke noe mat i munnen selv? Kan barnet spise feks yoghurt med skei? Eller må barnet mates? Om så er, ville jeg nok hørt med bhg i første omgang. Og så startet med helsestasjonen. Anonymkode: 3a7a4...d7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå