Gå til innhold

Blitt bedt med på familieferie, kona nekter, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par dager siden så fikk jeg spørsmål fra min far om vi hadde lyst til å ta en ferietur sammen i år. Kona mi har ikke det beste forholdet til familien min, så har valgt å vente litt med å spørre, men fikk for litt siden en telefon fra faren min hvor han spurte om hvordan det ble med ferieturen han snakket om.

Nevnte det for kona, og sa som sant er, at det er vanskelig å si nei. Da ble hun dritforbanna og gikk og satt seg på rommet, og nekter å svare meg. Vi har vært på ferie med familien min mange ganger før, og det har alltid vært masse diskusjoner med henne på forhånd om vi kan dette. Hun sier at hun vil at vi skal dra på ferie alene oss to og barna i år, og jeg kan gjerne det, men har heller ikke noe i mot å dra storfamilien

Jeg har lyst, og jeg vet ungene har lyst, men hun nekter. Hva skal jeg gjøre for å overtale henne? Eventuelt hva kan jeg si til faren min angående at hun ikke vil på ferie med de? Det er jo helt umulig å si det uten at det blir sure miner.

Er drittlei av å være mellommann mellom familien min og kona, føler jeg har fått dårligere forhold til familien min etter at vi fikk barn, og hennes og min families ønsker går i mor hverandre. Har mange ganger måtte lyve/la være å fortelle familien min om ting som skjer rundt barna, fordi kona ikke vil at de skal være med på ting. Hele situasjonen er håpløs.

Trenger desperat hjelp her

Anonymkode: 39959...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang ferie er det snakk om? Blir det eneste ferien deres i år? 

Hvis det er snakk om kort ferie kunne du reist alene med barna. 

Ferie med storfamilien er bare ok hvis alle går overens. 

Anonymkode: 52cf0...021

• Liker 33
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først og fremst, hvorfor er forholdet mellom kona og familien din slik? 

Anonymkode: d975e...d00

Det er mange grunner til det, som det er vanskelig å gå inn på uten at det blir veldig lett å kjenne igjen ulike situasjoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang ferie er det snakk om? Blir det eneste ferien deres i år? 

Hvis det er snakk om kort ferie kunne du reist alene med barna. 

Ferie med storfamilien er bare ok hvis alle går overens. 

Anonymkode: 52cf0...021

Sikkert en uke, det er ikke bestemt enda. Jeg kan selvsagt reise alene med barna, men det virker rart overfor familien min at kona ikke blir med. Hun vil jo ikke at de skal vite at det er hun som setter seg på bakbeina.

Skrevet

Be familien din være snillere mot kona di!

min farmor hatet mamma, og jeg har hatet farmor mye for det, når hun døde så fikk jeg mine 100 tusen men gråt ikke en tåre

Anonymkode: b7aa7...7d2

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Du får akseptere at de ikke går overens. Beste er om du kan ta med barna og dra alene. Si til din familie at du og barna blir med og at kona di skal ha husmorferie. Si det med et smil og legg på noe om at det blir godt og kjekt å savne hverandre litt. Sånn typ ting. Du trenger ikke si direkte at det er for at hun ikke liker dem. Det skjønner han vel selv? 

• Liker 36
Skrevet

Er foreldrene dine kjipe mot kona di? Overstyrer de?

Kan kona di være slik i andre situasjoner, med andre?

Ikke alle liker hverandre, eller blir bestevenner, men da prøver man vel likevel å gå overens. Når hun reagerer så kraftig så føles det ut som om hun enten har opplevd noe som var skikkelig over streken fra dem -eller at hun selv er en drama-queen.

Anonymkode: cd0fd...807

• Liker 11
Skrevet

Reis uten kona, så kan hun sitte hjemme 

Anonymkode: 6980b...35c

• Liker 8
Skrevet

Du må familien din til å slutte med hva enn det er de gjør som gjør at kona di ikke vil omgås de. En løsning er jo at hun jobber den uka og dere tar ferie eller at hun drar på en annen tur. Eventuelt kan du jo si det rett ut, at kona ikke synes det er hyggelig å være på ferie med dem og dette er hvorfor:

Anonymkode: 1ffda...5ec

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herlighet, da drar dere på ferie bare dere da. Dersom kona di ikke har et godt forhold til familien din så er det jo helt på jordet at hun skal måtte tilbringe en uke av ferien sin sammen med de. Dette forklarer du enkelt og greit til foreldrene dine med at dere «har planlagt familieferie bare dere i år». 

Anonymkode: 409a9...205

Nei det er ikke helt på jordet, hekt på jordet at 3 andre skal måtte droppe noe fordi en person setter seg på bakbeina 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For et par dager siden så fikk jeg spørsmål fra min far om vi hadde lyst til å ta en ferietur sammen i år. Kona mi har ikke det beste forholdet til familien min, så har valgt å vente litt med å spørre, men fikk for litt siden en telefon fra faren min hvor han spurte om hvordan det ble med ferieturen han snakket om.

Nevnte det for kona, og sa som sant er, at det er vanskelig å si nei. Da ble hun dritforbanna og gikk og satt seg på rommet, og nekter å svare meg. Vi har vært på ferie med familien min mange ganger før, og det har alltid vært masse diskusjoner med henne på forhånd om vi kan dette. Hun sier at hun vil at vi skal dra på ferie alene oss to og barna i år, og jeg kan gjerne det, men har heller ikke noe i mot å dra storfamilien

Jeg har lyst, og jeg vet ungene har lyst, men hun nekter. Hva skal jeg gjøre for å overtale henne? Eventuelt hva kan jeg si til faren min angående at hun ikke vil på ferie med de? Det er jo helt umulig å si det uten at det blir sure miner.

Er drittlei av å være mellommann mellom familien min og kona, føler jeg har fått dårligere forhold til familien min etter at vi fikk barn, og hennes og min families ønsker går i mor hverandre. Har mange ganger måtte lyve/la være å fortelle familien min om ting som skjer rundt barna, fordi kona ikke vil at de skal være med på ting. Hele situasjonen er håpløs.

Trenger desperat hjelp her

Å sløse en uke av kanskje maks tre ukers ferie på svigers hadde jeg aldri orket. Reis Alene med barna og så tar dere en ferie etterpå bare dere. 

Er det kanskje hele storfamilien som skal være med? Enda verre 

Anonymkode: b57e7...c92

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Be familien din være snillere mot kona di!

min farmor hatet mamma, og jeg har hatet farmor mye for det, når hun døde så fikk jeg mine 100 tusen men gråt ikke en tåre

Anonymkode: b7aa7...7d2

De er snille mot henne, men hun har et anstrengt forhold til de pga at de er altfor involvert ut fra hennes ønsker.

Skrevet

Tidligere var det vanlig at man strakk seg selvom det var noe man ikke hadde lyst til. Idag skal alle ha det bra hele tiden og jeg tror det har blitt mye av sånt i familier rundt omkring Nei, det vil jeg ikke så da gjør jeg ikke det.

Saken er at det er egoistisk av henne. Hun setter deg i en vanskelig situasjon og hun burde iallefall ofre seg for ungene. Helt merkelig å melde seg ut på den måten.

Snakk med henne og fokuser på at det er vanskelig for deg og at barna sikkert etterhvert kommer til å reagere på at mor aldri er med.

• Liker 15
  • Hjerte 4
Skrevet

Kan ikke du og ungene bli med på ferie, så kan kona sitte hjemme og furte? Virker som at det er hun som er problemet her.

Anonymkode: c7517...e5c

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Tidligere var det vanlig at man strakk seg selvom det var noe man ikke hadde lyst til. Idag skal alle ha det bra hele tiden og jeg tror det har blitt mye av sånt i familier rundt omkring Nei, det vil jeg ikke så da gjør jeg ikke det.

Saken er at det er egoistisk av henne. Hun setter deg i en vanskelig situasjon og hun burde iallefall ofre seg for ungene. Helt merkelig å melde seg ut på den måten.

Snakk med henne og fokuser på at det er vanskelig for deg og at barna sikkert etterhvert kommer til å reagere på at mor aldri er med.

Så enig 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må familien din til å slutte med hva enn det er de gjør som gjør at kona di ikke vil omgås de. En løsning er jo at hun jobber den uka og dere tar ferie eller at hun drar på en annen tur. Eventuelt kan du jo si det rett ut, at kona ikke synes det er hyggelig å være på ferie med dem og dette er hvorfor:

Hun takler helt fint å være på hytta med de, og vi har vært på flere ferier sammen de. Og hun har syntes det har vært greit. I år planla vi å dra på ferie alene, men har enda ikke bestilt, og det er derfor vanskelig å takke nei når man blir tilbudt en påspandert tur.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor går du ut fra at familien gjør noe ? Kanskje konen er et krevende menneske som ønsker å diktere andre, for det du vet?

Anonymkode: f8f1b...842

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...