AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Hei, så jeg er en barne- og ungdomsarbeider som i grunnen alltid har hatt det i planen å studere videre og bli barnehagelærer. Først skulle jeg ta fagbrevet og så påbyggg, noe jeg har gjort, før jeg til slutt skulle jobbe et år, prøve å spare penger, få erfaring og finne ut av ting. Men å finne ut av ting er vanskeligere enn jeg trodde. I august ifjor landet jeg meg en stilling på 100% vikariat for ett år, - etter mange, mange intervjuer. Var det ikke for det siste intervjuet, så ville jeg jobbet jeg et helt annet sted som ikke har noe med min profesjon eller barn og unge å gjøre Derfor er jeg utrolig takknemlig over den sjansen som jeg fikk, og det er en glede å kunne jobbe med barn og de ansatte på avdelingen som jeg er på nå. I det siste har det blitt hintet til at jeg bør søke på nye stillinger innenfor barnehagen, eller at jeg bør følge enkeltbarnet som jeg er på videre inn på skolen. Dette er små hint, og i en hektisk barnehagehverdag er det ikke like enkelt å ha samtaler, - spesielt når du jobber med enkeltbarn som har sin egen rutine i tillegg den andre. Så nå har jeg begynt å føle meg usikker på hva jeg vil med de neste årene av fremtiden min. Jeg trives utrolig godt hvor jeg er og med det arbeidet jeg gjør, men kjenner en klump i halsen når en barnehagelærer ytrer sin misnøye over lønnen sin. Barne- og ungdomsarbeidere gir så mye av seg selv, - og får ikke tilbake noe som gjør opp for det. Utenom styreren, så er det ingen andre på arbeidsplassen som vet at jeg muligens kommer til å starte studier nå til høsten. Men jeg vet bare ikke om jeg er klar for det. Alt det barnehagelærere må tenke på og som skal gjøres, delegering av oppgaver og ansvar, møter, telefoner og så videre. Det føles i grunnen veldig greit å være den som blir delegert oppgaver. Men så er jo problemstillingen her at jeg muligens står uten jobb etter sommerferien om jeg ikke blir tilbudt ny stilling der eller av en annen barnehage/skole. Arbeidsmarkedet har aldri vært spesielt god mot barne- og ungdomsarbeidere eller assistenter. Er det andre her i lignende situasjon? Anonymkode: f5aea...71d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Anbefaler at du heller søker GLU. Anonymkode: 25737...5e0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Anbefaler at du heller søker GLU. Anonymkode: 25737...5e0 Var dette ment helt oppriktig eller ironisk? Jeg synes både skole og barnehage har en krevende og hektisk preget hverdag, men foretrekker selv barnehage da det føles mer som en hjemmebane og har «et til tiders kaos» som jeg kan jobbe med. For å være helt ærlig så vet ikke om så mange andre veier å gå etter barne- og ungdomsarbeider utenom studier som fører til videre arbeid i barnehage og skole. Anonymkode: f5aea...71d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Jeg jobber i en barnehage som har 36 barn. To avdelinger. Jeg har to nydelige assistenter under meg som er samarbeidsvillige, lette å spille ball med og sjelden er syke. (Unntatt nå, men omikron tok oss alle) Styrer kommer inn og styrker avdelingen hver morgen og hvis det er behov i pausetid. Jeg tjener godt synes jeg. (565k med 10 års ansiennitet) Og ja, det er jo en del å holde styr på og noen ganger får du saker som er vanskelige ift barn eller foreldre, men stort sett så lar ting seg løse. Hvis du finner deg en jobb som jeg ville jeg gått for barnehagelærer. Anonymkode: 070df...313
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg jobber i en barnehage som har 36 barn. To avdelinger. Jeg har to nydelige assistenter under meg som er samarbeidsvillige, lette å spille ball med og sjelden er syke. (Unntatt nå, men omikron tok oss alle) Styrer kommer inn og styrker avdelingen hver morgen og hvis det er behov i pausetid. Jeg tjener godt synes jeg. (565k med 10 års ansiennitet) Og ja, det er jo en del å holde styr på og noen ganger får du saker som er vanskelige ift barn eller foreldre, men stort sett så lar ting seg løse. Hvis du finner deg en jobb som jeg ville jeg gått for barnehagelærer. Anonymkode: 070df...313 Takk for så godt og utfyllende svar! Omikron tok flere på min avdeling også i slutten av forrige uke, så noen av oss er ikke tilbake før på onsdag. Mest sannsynlig starter jeg å studere fulltid fra høsten av med mindre et jobbtilbud faller ned fra himmelen 🙈Trives som sagt med den jobben jeg gjør og det må jo være bua og assistenter både i barnehage og på skole, men synes ikke det er rart at folk etterhvert vil bytte yrker eller utdanne seg videre innenfor det samme ‘feltet’. Vi er ikke så spesielt mye verdt vi fagarbeidere som politikere vil ha oss til å tro, - ikke ifølge lønnen og ansiennitet endt etter 16 år . Kompetanseheving er jo svaret til barnehageansattes utmattelse og rop om mangel på bemanning. Anonymkode: f5aea...71d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå