Gå til innhold

Alle som har munnherpes og ikke forteller nye partnere er umoralske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at alle synes at forkjølelsessår ikke er noe seriøst og at de fleste ikke opplyser nye partnere før de kysser dem eller er intime. Alle som har herpesviruset i kroppen, og selvom det er 10 år siden du hadde utbrudd rundt munnen, er du fortsatt opplysningspliktig til alle du kysser eller har sex med. Det er en grunn for at HSV-1 er nå den mest vanlige formen for kjønnsherpes, og det er fordi folk med munnherpes ikke sier ifra og sprer det videre. Jeg er helt oppgitt over alle med herpes og som IKKE sier noe.. Det må skje en kultur endring her.

Anonymkode: 18695...06c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ingen opplysningsplikt vedrørende herpes. Her tråkker du i salaten, gitt. 

Anonymkode: ef02c...0b9

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter denne, Herpes og Hiv er sånt som en sier fra om.

Anonymkode: e209e...da1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ingen opplysningsplikt vedrørende herpes. Her tråkker du i salaten, gitt. 

Det er kanskje ikke pliktig fra lovens side, men man er moralsk pliktig til å si det. Man fratar partneren valget om de vil få herpes eller ikke. Man er smittsom selvom man ikke har utbrudd, eller om man er asymptomatisk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

80% av befolkningen har det, så da kan du nesten gå ut ifra at en ny partner har det :) 

Anonymkode: 4e5b5...148

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er kanskje ikke pliktig fra lovens side, men man er moralsk pliktig til å si det. Man fratar partneren valget om de vil få herpes eller ikke. Man er smittsom selvom man ikke har utbrudd, eller om man er asymptomatisk.

Nei.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har har det, og alle jeg har fortalt at jeg har munnsår til, enda det er 15 år siden sist, har sett rart på meg og bare "og?" Så vet ikke jeg. Ingen har brydd seg en døyt. Tror det bare er på kg folk bryr seg. 

Anonymkode: cb53a...f95

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har har det, og alle jeg har fortalt at jeg har munnsår til, enda det er 15 år siden sist, har sett rart på meg og bare "og?" Så vet ikke jeg. Ingen har brydd seg en døyt. Tror det bare er på kg folk bryr seg. 

Er ikke det fordi du sier "munnsår" i stedet for "herpes" og de er dumme som ikke vet at det er det samme?

Anonymkode: 1a071...3fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke det fordi du sier "munnsår" i stedet for "herpes" og de er dumme som ikke vet at det er det samme?

Nei, jeg sier herpes også, herpes type munnsår, så de vet det altså. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg sier herpes også, herpes type munnsår, så de vet det altså. 

Og de skjønner at det kan smitte til kjønnsorganene? Jaja, da så :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og de skjønner at det kan smitte til kjønnsorganene? Jaja, da så :) 

Så hva skal jeg da, bare sitte i et hjørne og dø i mørket alene? 

Kan lære deg det jeg lærte, det er ekstremt liten sjanse for å smitte noem når det ikke er åpne sår og utbrudd. Jeg var sammen med eksen og bodde med ham i 7 år, aldri hadde jeg utbrudd, han ante ikke om han hadde det for han kunne ikke huske å ha hatt det. Han hadde Aldri utbrudd, og vi hadde alle typer sex. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er smittsom selvom man ikke har utbrudd, eller om man er asymptomatisk.

Nei, det er man ikke. 

Anonymkode: 73f29...c06

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva skal jeg da, bare sitte i et hjørne og dø i mørket alene? 

Kan lære deg det jeg lærte, det er ekstremt liten sjanse for å smitte noem når det ikke er åpne sår og utbrudd. Jeg var sammen med eksen og bodde med ham i 7 år, aldri hadde jeg utbrudd, han ante ikke om han hadde det for han kunne ikke huske å ha hatt det. Han hadde Aldri utbrudd, og vi hadde alle typer sex. 

Hæ, nei, selvfølgelig ikke. Det er fint at folk ikke ser på det som en stor greie :)  

Skrevet

Hæ, nei, selvfølgelig ikke. Det er fint at folk ikke ser på det som en stor greie :)  

Enda godt. 😃 

Men seriøst, om en har munnsår så smitter det bare til kjønnsorganene ved at slimhinner blir utsatt for et åpent sår eller et som ikke er helt grodd. Og man kan kun smitte noen med det dersom de ikke allerede har det som munnsår selv. Det skal virkelig en del til.

Hsv1 trives ikke så veldig godt i underlivet så om en er så uheldig å få det der, er sjansen enormt stor for at en får det bare en gang og aldri mer. Er den andre varianten som er skumlere sånn sett da. 

• Liker 4
Skrevet

Enda godt. 😃 

Men seriøst, om en har munnsår så smitter det bare til kjønnsorganene ved at slimhinner blir utsatt for et åpent sår eller et som ikke er helt grodd. Og man kan kun smitte noen med det dersom de ikke allerede har det som munnsår selv. Det skal virkelig en del til.

Hsv1 trives ikke så veldig godt i underlivet så om en er så uheldig å få det der, er sjansen enormt stor for at en får det bare en gang og aldri mer. Er den andre varianten som er skumlere sånn sett da. 

Huff ja, har hørt at hvs2 i underlivet er fælt, spesielt første utbruddet :( Og for de som får stadige utbrudd.

Skrevet

De fleste munnsår, som ikke er after, skyldes herpes simplex type 1. Over 80% av befolkningen er bærer av dette viruset. Jeg synes kanskje man skal si ifra om det og unngå intim kontakt når man har utbrudd, men å melde fra om dette til de man skal kysse, virker for meg som ekstremt helseangst. 

Jeg har ikke hatt utbrudd siden jeg var barn, men de fleste jeg kjenner dukker opp med et munnsårplaster i løpet av året. Det er så vanlig at det er latterlig å gjøre en sak om det, og kan ikke sammenlignes med hiv.  

Anonymkode: 7ca35...3b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda godt. 😃 

Faktisk kan man smittes av herpes i kjønnsorganene uten at personen har åpne sår eller symptomer. Det er derfor folk med munnsår må opplyse partnere før man er intim, slik at partneren kan ta et opplyst valg om de vil utsettes for viruset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faktisk kan man smittes av herpes i kjønnsorganene uten at personen har åpne sår eller symptomer. Det er derfor folk med munnsår må opplyse partnere før man er intim, slik at partneren kan ta et opplyst valg om de vil utsettes for viruset. 

Det skal ekstremt mye til. Det de snakker om at man liksom er smittsom selv uten utbrudd er ikke tilfellet, det skal sinnsykt mye til. Å kysse noen som ikke har utbrudd er ingen fare, ei heller oral sex. Det er når utbrudd skjer at det er smittefare. Det er bare tull at det smitter under såkalt shedding. 

• 5 måneder senere...
Skrevet
On 2/19/2022 at 11:02 PM, AnonymBruker said:

Det skal ekstremt mye til. Det de snakker om at man liksom er smittsom selv uten utbrudd er ikke tilfellet, det skal sinnsykt mye til. Å kysse noen som ikke har utbrudd er ingen fare, ei heller oral sex. Det er når utbrudd skjer at det er smittefare. Det er bare tull at det smitter under såkalt shedding. 

Det er sånn de fleste med Herpes type 1 i underlivet blir smittet av folk med munnsår. Det er jo ganske åpenbart at man ikke skal kysse andre eller gi oralsex når man har munnsår. Søk på asymptomatic shedding. De som noen gang har hatt munnsår i livet sitt må OPPLYSE alle partnere om det, fordi de er smittsomme opptil flere ganger i måneden selv uten utbrudd.

"HSV-1 was more likely to be detected than HSV-2 in the oral cavity of asymptomatic persons (7.5 odds ratio, 95% confidence interval 4.4-12.8; P < .0001). The rate of shedding was highly variable among individuals, ranging from none to 92% of days tested, and occurred in seropositive and seronegative individuals. In cell culture studies, the rate of detection on a single day was 6.3%. "

"Conclusions: At least 70% of the population shed HSV-1 asymptomatically at least once a month, and many individuals appear to shed HSV-1 more than 6 times per month. Shedding of HSV-1 is present at many intraoral sites, for brief periods, at copy numbers sufficient to be transmitted, and even in seronegative individuals. The dental implications of these findings are discussed."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17703961/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...