Gå til innhold

Svømmekurs i Oslo som faktisk lærer barn å svømme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som flere sier- svømmekursene er lagt opp slik fordi en har sett at dette gir barn som er trygge i vann, OG som blir gode svømmere. Begge mine har fulgt kursrekka og hatt det kjempegøy på hver trening. Nå er de som fisken i vannet- dykker, stuper, svømmer over/under vann osv, og ved svømming på skolen klart best i alle øvelser. Hvis barna dine kjeder seg på kurs, tipper jeg det er fordi du som forelder snakker kurset og dets innhold ned. Da vil jo barna også bli skeptiske. Målet med svømmeopplæring bør være at barna skal bli trygge i vann, samt kjenne glede og mestring underveis. Det syns jeg virkelig denne kursmodellen gjør. Så får vi voksne legge fra oss egne forventninger og stole på de som kan dette. 

Anonymkode: 68298...ad0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Problemet med disse hundre kursene man må ta er jo at kostnaden blir så stor at barn som kommer fra familier med svak økonomi i praksis blir utestengt. Med svømmeopplæring først i fjerde klasse er det mange barn som risikerer å drukne før den tid. Foreldrene kan jo ikke nødvendigvis svømme de heller. Eller har helse eller tilgang på å lære barna dette selv. 

Jeg vokste opp med at svømmeopplæring startet i første klasse og synes det er helt tragisk at barn i dag ikke får dette. Jeg har ressurser til å lære barnet mitt dette selv, men har jo bakkekontakt nok til å se at dette ikke gjelder alle barn. 

Anonymkode: bf646...e71

Og det er jo ikke som om skolen bruker 4 år på å lære de å svømme. Det er maks ett år. 

ts

Anonymkode: afc60...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også erfaring med oppfordring til å ta samme kurs to-tre ganger. Det vil si; barnet ble automatisk satt opp på kurset på nytt uten at vi hadde meldt fra at det var ønskelig. Mulig programmet i seg selv er ok, med progresjon. I den lokale svømmeklubben trykket de så mange barn som mulig oppi bassenget. Lærerne var ungdommer med variabel interesse for oppgaven. Jeg mistenker at disse kursene var en ganske god inntektskilde, billig var det iallfall ikke.                                Jeg fant et annet kurstilbud hos en privat leverandør. Også der var det variable instruktører. Også ganske dyrt. Det som var bedre var at det var få barn om gangen og veldig høylytte barn ble roet ned.  Det gikk  an å høre hva instruktøren sa, og framgangen var bedre. Da økte motivasjonen til barnet også.  En annen forskjell fra svømmeklubben var at i stedet for å "flyte først" ble det øvd litt på   innimellom. Barna prøvde på svømmetak første gangen.

Endret av Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og det er jo ikke som om skolen bruker 4 år på å lære de å svømme. Det er maks ett år. 

ts

Har nå gitt deg tips. Norges livredningsselskap. Svømmekurs. 
På skolen har de ti timer i 4.klasse, ikke noe å basere seg på. NLS beregner 40 timer i vann for å bli bra svømmedyktig, men man kan jo fint øve selv på teknikk og trygghet. Vi har veldig god erfaring med disse kursene.

Anonymkode: 8bc72...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På skolen har de ti timer i 4.klasse, ikke noe å basere seg på. NLS beregner 40 timer i vann for å bli bra svømmedyktig, men man kan jo fint øve selv på teknikk og trygghet. Vi har veldig god erfaring med disse kursene.

Poenget mitt: hvis gutten har 20 timer fra før, trenger han kanskje bare ett kurs, så kan dere øve selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke noen fasit at de bare har 10 timer i fjerde klasse?

Her har de 5 uker svømming (2 skoletimer) og 5 uker gym på repeat hele løpet fra 1. til 7. trinn. Her har de også vanntilvenning i bassenget siste året i barnehagen (kommunale barnehager).

Anonymkode: 1c837...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel ikke noen fasit at de bare har 10 timer i fjerde klasse?

Her har de 5 uker svømming (2 skoletimer) og 5 uker gym på repeat hele løpet fra 1. til 7. trinn. Her har de også vanntilvenning i bassenget siste året i barnehagen (kommunale barnehager).

Anonymkode: 1c837...bb4

I Oslo? Hvilken skole/bydel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man kommer jo til skikkelig svømming etterhvert.  Vi fulgte alle kursene ferdig og jenta er den flinkeste i klassen til å svømme (3klasse) . Fortsatt mange i klassen som ikke kan svømme , så nei de lærer det ikke på skolen . 

Anonymkode: 9d28a...9f4

Alle i klassen min kunne svømme, men så hadde vi basseng på skolen. 

Mye diggere når de andre er flinke, fremfor å være den eneste idioten som kan noe eller som har lyst til noe utover å plaske. 

Anonymkode: 559a1...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel at foreldre lærer barna sine å svømme? Og å gå på ski? Og øvelseskjøre med bil? 
Eller er det  kommet en ny generasjon foreldre som skal kjøpe seg fri fra foreldrerollen?

Tips til TS: Ta med barnet ditt i svømmehallen. Gidd å bruke noen få timer på ham.

Anonymkode: 048c6...3ef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men skal dette vare og rekke i 3 delfinkurs, 7 krabbekurs og 4 haikurs før man faktisk lærer å svømme!? Det «grunnleggende» bør da ikke ta 4 år? Folk går jo på svømmekurs for å lære å svømme?  

ts

Tips nr en er å velge svømmeskole som følger Norges svømmeforbund. Du nevner hai, hai nivå er jo øverste nivået og da kan alle svømme. Ditt barn kan ikke ha gått på hai for da kan den svømme veldig bra. De fleste lærer å svømme på pingvin eller selunge. Og ja det er helt vanlig å være på er midterste kursene flere ganger uten at det betyr at man tar det på nytt. 

Hvordan er barnet ditt på svømming? Tar det beskjeder og gjør som det skal eller gjør den alt mulig annet? 

om Hai som du sier ditt barn har gått på, disse kursene er like i hele landet så lenge de følger Norges Svømmeforbund som alle seriøse gjør: 

På Hai-kurset har man fokus på medleysvømming. Dette oppsummerer de ferdigheter og teknikker man har lært på de foregående kursene. Medleysvømmingen setter sammen de fire svømmeartene i rekkefølgen butterfly, rygg, bryst og crawl. På dette nivået skal deltakerne videreutvikle undervannssvømmingen, startene og vendingene.

© NORGES SVØMMEFORBUND

© NORGES SVØMMEFORBUND

Læringsmål hai

1. Kunne svømme medley
  2. Kunne utføre undervannskick, starter og alle vendinger med god teknikk
  3. Kunne grunnleggende livredning i vann

Anonymkode: f52a9...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må tenke på svømming som en fast kontinuerlig aktivitet på samme måte som fotball eller taekwondo. Det er en ukentlig aktivitet på å trene på svømming, uten å henge deg opp i lengen på de ulike nivåene. Planlegg at barnet skal gå på svømming et par år. Uten p sammenligne seg med andre eller å henge seg opp i kursnivå-betegnelse. Du kan ikke melde på et nivå og forvente at barnet skal kunne svømme perfekt etter 30min hver uke i 4 uker. Svømmekursene er gjerne for barn 4-12år, de går fra skilpadde til hai. Og de fleste kan jo svømme rundt 6-8års alderen, så de øverste nivåene er for å bli enda bedre på teknikk og det er noe de har glede av å kunne resten av livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som flere sier- svømmekursene er lagt opp slik fordi en har sett at dette gir barn som er trygge i vann, OG som blir gode svømmere. Begge mine har fulgt kursrekka og hatt det kjempegøy på hver trening. Nå er de som fisken i vannet- dykker, stuper, svømmer over/under vann osv, og ved svømming på skolen klart best i alle øvelser. Hvis barna dine kjeder seg på kurs, tipper jeg det er fordi du som forelder snakker kurset og dets innhold ned. Da vil jo barna også bli skeptiske. Målet med svømmeopplæring bør være at barna skal bli trygge i vann, samt kjenne glede og mestring underveis. Det syns jeg virkelig denne kursmodellen gjør. Så får vi voksne legge fra oss egne forventninger og stole på de som kan dette. 

Anonymkode: 68298...ad0

Dette trenger ikke stemme. Vi har framsnakket kursene, motivert og prøvd å gjøre det gøy, men det kommer veldig an på de som holder kursene om det går bra. Vår gutt er veldig samarbeidsvillig, får alltid tilbakemelding fra skolen at han følger regler, hører etter etc., og har observert selv at han gjør alt han skal på kursene. Men han begynte å vegre seg for å gå, etterhvert begynte han å gråte når han skulle på kurs. Så avsluttet da. Tok lang tid før han syntes det var gøy å gå i svømmehallen igjen.

Han er ganske tynn og muskuløs, så kanskje det var vanskelig for han å flyte. Men det var ingen tilrettelegging eller personlig oppfølging, bare at han ble satt om igjen på samme kurs flere ganger. Vi fikk ingen forklaring om hva vi måtte øve på uten at vi spurte spesielt da vi vurderte å avslutte.

Tenker det er en god inntektskilde for svømmeklubbene og at det er forskjell på hvor gode de er til å holde kursene.

Anonymkode: e9182...c0d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har nå to erfaringer med 2 svømmekurs for sønnen min der det er fokus på alt annet enn å lære å svømme🙄 det skal dykkes, plaskes og flytes, men å faktisk lære svømmetak kommer vist ikke før laaangt ut i kursrekka. han er 6 år. Noen tips? 

Det er velig viktig å føle seg trygg i vann. Det læres mye gjennom å dykke, plaske og flyte. Når barnet er klar for det, så går de videre. Du som forelder til barnet må ta i et tak selv og. Ta med barnet i bassenget og hjelp til med å lære barnet å svømme. Små steg!

Et barn har vanskelig for å lære seg å svømme om barnet ikke føler seg trygg i vannet. Redd for å få vann i øynene, eller havne under vann er ofte ting som de er redde for skal skje om de legger ut på svøm. 

Det sier seg selv at dykking, plask/flyting og leking i vann er like viktig som å svømme. Det er en stor del av læringen. Et barn svømmer, når barnet er klar for det. Ikke stress..Det tar den tiden det tar. Ta det i barnets tempo. 

Anonymkode: 6ba82...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de lærer *ikke* å svømme på skolen. Min erfaring fra min sønns klasse. Enten kunne de svømme fra før, eller så var det grunner til at de ikke hadde lært det ennå (f.eks. at barnet var litt forsiktig og redd av seg), og den instruktørstilen som ble kjørt på kursene i regi av skolen matcha svært dårlig med de forsiktige barna. "Kom deg ut i bassenget og svøm!", liksom. Fiasko.

Anonymkode: 85b80...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, de lærer *ikke* å svømme på skolen. Min erfaring fra min sønns klasse. Enten kunne de svømme fra før, eller så var det grunner til at de ikke hadde lært det ennå (f.eks. at barnet var litt forsiktig og redd av seg), og den instruktørstilen som ble kjørt på kursene i regi av skolen matcha svært dårlig med de forsiktige barna. "Kom deg ut i bassenget og svøm!", liksom. Fiasko.

Anonymkode: 85b80...cf9

Dette kommer helt an på kommunen. I noen kommuner har de svømmeopplæring fra første klasse og hvert år. Da lærer de å svømme. Andre kommuner gir svømmeopplæring ett skoleår (noen uker) og det er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det vanlige er vel at foreldre lærer barna sine å svømme? Og å gå på ski? Og øvelseskjøre med bil? 
Eller er det  kommet en ny generasjon foreldre som skal kjøpe seg fri fra foreldrerollen?

Tips til TS: Ta med barnet ditt i svømmehallen. Gidd å bruke noen få timer på ham.

Anonymkode: 048c6...3ef

Det er veldig vanlig å melde de på kurs. Hadde jo også blitt veldig skuffet om vi melde oss på skikurs og alt de fikk opplæring i var å smøre ski og feste vinning i 2 år. 

vi går i svømmehallen, handler ikke om det. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tips nr en er å velge svømmeskole som følger Norges svømmeforbund. Du nevner hai, hai nivå er jo øverste nivået og da kan alle svømme. Ditt barn kan ikke ha gått på hai for da kan den svømme veldig bra. De fleste lærer å svømme på pingvin eller selunge. Og ja det er helt vanlig å være på er midterste kursene flere ganger uten at det betyr at man tar det på nytt. 

Hvordan er barnet ditt på svømming? Tar det beskjeder og gjør som det skal eller gjør den alt mulig annet? 

om Hai som du sier ditt barn har gått på, disse kursene er like i hele landet så lenge de følger Norges Svømmeforbund som alle seriøse gjør: 

På Hai-kurset har man fokus på medleysvømming. Dette oppsummerer de ferdigheter og teknikker man har lært på de foregående kursene. Medleysvømmingen setter sammen de fire svømmeartene i rekkefølgen butterfly, rygg, bryst og crawl. På dette nivået skal deltakerne videreutvikle undervannssvømmingen, startene og vendingene.

© NORGES SVØMMEFORBUND

© NORGES SVØMMEFORBUND

Læringsmål hai

1. Kunne svømme medley
  2. Kunne utføre undervannskick, starter og alle vendinger med god teknikk
  3. Kunne grunnleggende livredning i vann

Det var et eksempel jeg slang ut, jeg husker ikke hva alle kursene heter. har ikke gått noe Haikurs, vet ikke om det finnes et krabbeklørs en gang, delfin er det eneste jeg husker var et kurs. 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må tenke på svømming som en fast kontinuerlig aktivitet på samme måte som fotball eller taekwondo. Det er en ukentlig aktivitet på å trene på svømming, uten å henge deg opp i lengen på de ulike nivåene. Planlegg at barnet skal gå på svømming et par år. Uten p sammenligne seg med andre eller å henge seg opp i kursnivå-betegnelse. Du kan ikke melde på et nivå og forvente at barnet skal kunne svømme perfekt etter 30min hver uke i 4 uker. Svømmekursene er gjerne for barn 4-12år, de går fra skilpadde til hai. Og de fleste kan jo svømme rundt 6-8års alderen, så de øverste nivåene er for å bli enda bedre på teknikk og det er noe de har glede av å kunne resten av livet. 

Det er jo fint for de som ønsker svømming som fritidsaktivitet, men det burde da vitterlig ha et kurs for oss som bare ønsker at barnet vårt skal lære å svømme som en ferdighet (det tror jeg er veldig, veldig mange). 

ingen har sagt noe om å svømme «perfekt», det tar selvsagt lang tid, ønsker kun å lære å svømme, så får perfeksjonen komme etterhvert. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er velig viktig å føle seg trygg i vann. Det læres mye gjennom å dykke, plaske og flyte. Når barnet er klar for det, så går de videre. Du som forelder til barnet må ta i et tak selv og. Ta med barnet i bassenget og hjelp til med å lære barnet å svømme. Små steg!

Et barn har vanskelig for å lære seg å svømme om barnet ikke føler seg trygg i vannet. Redd for å få vann i øynene, eller havne under vann er ofte ting som de er redde for skal skje om de legger ut på svøm. 

Det sier seg selv at dykking, plask/flyting og leking i vann er like viktig som å svømme. Det er en stor del av læringen. Et barn svømmer, når barnet er klar for det. Ikke stress..Det tar den tiden det tar. Ta det i barnets tempo. 

Anonymkode: 6ba82...d5a

Hvorfor i all verden skal vi betale tusenvis av kroner for et «svømmekurs» da?  Vi betaler jo for et kurs som sal lære de å svømme. Hvis vi skal gjøre jobben selv, er jo hele kurset bortkastet🙄

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...