AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Hei. Jeg fant nylig ut at jeg er gravid og i jobben min blir jeg daglig utsatt for passiv-røyking samt e-sigarettrøykere med nikotin dampen. Jeg blir utsatt for denne typen passiv-røyking til sammen kanskje 1 time daglig. Hva skal jeg gjøre? Har jeg grunn til bekymring? Anonymkode: badff...7f0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Ikke bli med dem ut for å røyke. Anonymkode: bbdc7...c0f 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Hva slags jobb er dette? Jeg hadde ikke tolerert å bli utsatt for passiv røyking på jobb gravid eller ei.. Er det utendør eller innendørs? Hvor farlig det er for gravide vet jeg ikke, vil tro du bør spørre lege/jordmor om det? Men jobben plikter å tilrettelegge så jeg ville straks snakket med sjefen og sagt at du ikke lenger kan jobbe med denne arbeidsoppgaven som utsetter deg for røyk. Anonymkode: 1d949...7ad 2
IDGAF Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 (endret) Ikke vær i nærheten av dem? Dersom du må være i nærheten av røykere hadde jeg fått meg ny jobb- gravid eller ei. Endret 19. februar 2022 av IDGAF 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Finnes det fortsatt arbeidsplasser der man røyker inne?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Jeg fant nylig ut at jeg er gravid og i jobben min blir jeg daglig utsatt for passiv-røyking samt e-sigarettrøykere med nikotin dampen. Jeg blir utsatt for denne typen passiv-røyking til sammen kanskje 1 time daglig. Hva skal jeg gjøre? Har jeg grunn til bekymring? Anonymkode: badff...7f0 Du må fortelle oss hva du jobber med. Anonymkode: 1eacc...363
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags jobb er dette? Jeg hadde ikke tolerert å bli utsatt for passiv røyking på jobb gravid eller ei.. Er det utendør eller innendørs? Hvor farlig det er for gravide vet jeg ikke, vil tro du bør spørre lege/jordmor om det? Men jobben plikter å tilrettelegge så jeg ville straks snakket med sjefen og sagt at du ikke lenger kan jobbe med denne arbeidsoppgaven som utsetter deg for røyk. Anonymkode: 1d949...7ad Helsevesenet. Det er innendørs. Det er såpass kort tid siden jeg fant ut at jeg er gravid, faktisk i går, at jeg ikke har fått kontakt med lege. Fikk ikke legetime til noe annet før i slutten av mars så vil tro jeg ikke vil få legetime før i april tidligst.. er bekymret. Tør ikke snakke med sjefen da jeg er i prøveperiode. Dette kom overraskende på. Ts Anonymkode: badff...7f0
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helsevesenet. Det er innendørs. Det er såpass kort tid siden jeg fant ut at jeg er gravid, faktisk i går, at jeg ikke har fått kontakt med lege. Fikk ikke legetime til noe annet før i slutten av mars så vil tro jeg ikke vil få legetime før i april tidligst.. er bekymret. Tør ikke snakke med sjefen da jeg er i prøveperiode. Dette kom overraskende på. Ts Anonymkode: badff...7f0 Når ble det lov å røyke innendørs i helsevesenet? Endret 19. februar 2022 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Hvor ironisk er det ikke at dem som jobber i helsevesen røyker innendørs blant ikke røykere ....🙄 Frekt spør du meg. Hvorfor må du være i samme rom som dem? Anonymkode: 1eacc...363
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Tør ikke gi for detaljerte beskrivelser da jeg er redd for å bli gjenkjent! Men det er ikke veldig vanlig type jobb. Men ja, det er innendørs og pasientgruppen flest røyker med oss tilstede. TS Anonymkode: badff...7f0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 Ingen som kan tenke seg at dette er hjemmetjeneste, altså brukere som røyker? Uansett, lite annet å gjøre enn å ta det opp med sjefen TS. Mange har selvfølgelig vært utsatt for passiv røyking oppigjennom i livet, og det går ofte bra. Men hvorfor ta sjansen. Anonymkode: b4dd6...3f5 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Helsevesenet. Det er innendørs. Det er såpass kort tid siden jeg fant ut at jeg er gravid, faktisk i går, at jeg ikke har fått kontakt med lege. Fikk ikke legetime til noe annet før i slutten av mars så vil tro jeg ikke vil få legetime før i april tidligst.. er bekymret. Tør ikke snakke med sjefen da jeg er i prøveperiode. Dette kom overraskende på. Ts Anonymkode: badff...7f0 Hvor langt er du på vei? Ring helsestasjon og si at du er bekymret for om arbeidsplassen din er til skade for foster og hør om du kan få time hos jordmor. Mange helsestasjoner tilbyr tidlig samtale uannsett så det kan være du får det om de har kapasitet Synes også det høres hårreisende ut å bli utsatt for innendørs passiv røyking på jobb, det klarer jeg ikke se at skal være ok for noen! Er det brukere/pasienter eller andre ansatte? Ville tatt det opp med sjef uannsett jeg da, du kan jo lyve og si at du har allergi feks og reagerer på røyken om du føler du må ha en grunn og ikke vil si noe om graviditet? Anonymkode: 1d949...7ad
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Hvis det er hjemmebesøk så er det sikkert vanskeligere å styre men kan man virkelig ikke si at brukere i det minste må la være å røyke aktivt mens man er der? Har man ikke noe vern som ansatt i hjemmetjeneste og slikt? 😕 Anonymkode: 1d949...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 Du må si ifra at det er ikke akseptabelt når du er gravid! Å få tilbud om å jobbe en plass som ikke er i det rommet! Forstår ikke problemet. Hadde jeg vært sjefen hadde jeg bytta din plass med noen andre på en annen avdeling. Såpass respekt må sjefen din ha for deg! Anonymkode: 1eacc...363
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor langt er du på vei? Ring helsestasjon og si at du er bekymret for om arbeidsplassen din er til skade for foster og hør om du kan få time hos jordmor. Mange helsestasjoner tilbyr tidlig samtale uannsett så det kan være du får det om de har kapasitet Synes også det høres hårreisende ut å bli utsatt for innendørs passiv røyking på jobb, det klarer jeg ikke se at skal være ok for noen! Er det brukere/pasienter eller andre ansatte? Ville tatt det opp med sjef uannsett jeg da, du kan jo lyve og si at du har allergi feks og reagerer på røyken om du føler du må ha en grunn og ikke vil si noe om graviditet? Anonymkode: 1d949...7ad Er 4 uker på vei. Er ikke helsestasjon for barn og ungdom? eller mener du legevakten? Kunne gjort det, men jeg er ingen god løgner. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er hjemmebesøk så er det sikkert vanskeligere å styre men kan man virkelig ikke si at brukere i det minste må la være å røyke aktivt mens man er der? Har man ikke noe vern som ansatt i hjemmetjeneste og slikt? 😕 Anonymkode: 1d949...7ad Synes også dette er vanskelig 😕 Ts Anonymkode: badff...7f0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 Athena79 skrev (14 minutter siden): Finnes det fortsatt arbeidsplasser der man røyker inne? Å ja. Alle klager, men sjefen driter i det. Anonymkode: d872a...7ee
IDGAF Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helsevesenet. Det er innendørs. Det er såpass kort tid siden jeg fant ut at jeg er gravid, faktisk i går, at jeg ikke har fått kontakt med lege. Fikk ikke legetime til noe annet før i slutten av mars så vil tro jeg ikke vil få legetime før i april tidligst.. er bekymret. Tør ikke snakke med sjefen da jeg er i prøveperiode. Dette kom overraskende på. Ts Anonymkode: badff...7f0 Skjønner at det er ekkelt når du er i en prøveperiode, men sjefen har ikke lov å sparke deg eller behandle deg dårligere av den grunn! Jeg fortalte min sjef om en uplanlagt graviditet 3 måneder etter jeg startet i jobben. Gruet meg som fy, men det gikk helt fint! Med mindre din sjef er helt idiot kommer det til å gå helt fint for deg og.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 IDGAF skrev (1 minutt siden): Skjønner at det er ekkelt når du er i en prøveperiode, men sjefen har ikke lov å sparke deg eller behandle deg dårligere av den grunn! Jeg fortalte min sjef om en uplanlagt graviditet 3 måneder etter jeg startet i jobben. Gruet meg som fy, men det gikk helt fint! Med mindre din sjef er helt idiot kommer det til å gå helt fint for deg og. Er veldig redd for å ta sjansen og fortelle i prøveperiode, og miste jobben og ikke kan forsørge barnet. Men jeg skal tenke på det. TS Anonymkode: badff...7f0
IDGAF Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er veldig redd for å ta sjansen og fortelle i prøveperiode, og miste jobben og ikke kan forsørge barnet. Men jeg skal tenke på det. TS Anonymkode: badff...7f0 Men hvordan skal du miste jobben? Det er ulovlig å sparke noen bare fordi de er gravid. Gravide har faktisk et større vern enn til vanlig mot å bli sparket, så det blir en vanskelig jobb for dem. Selv om du er i en prøveperiode, ligger fortsatt de samme kriteriene for lovlig oppsigelse der. Og grunnene til at de vil gi deg sparken skal være dokumentert, så de kan ikke bare finne på noe. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er 4 uker på vei. Er ikke helsestasjon for barn og ungdom? eller mener du legevakten? Kunne gjort det, men jeg er ingen god løgner. Synes også dette er vanskelig 😕 Ts Anonymkode: badff...7f0 Nei helsestasjonen er også for gravide, det er der man går på svangerskapskontroll om man ikke vil gå til fastlegen sin (eller man bytter på de 2) Da går man til jordmor som jobber på helsestasjonen. Man kontakter sin helsestasjon selv for å avtale kontroller. Usikker på om de vil ta inn allerede i uke 4 da men man kan jo ringe og forhøre seg hvis fastlegen ikke har mulighet for time. Egentlig er jo første kontroll i uke 7-12 (vanligvis uke 12) men jeg var hos min fastlege i uke 5 pga medisiner jeg ikke var sikker på om jeg kunne ta under graviditeten som jeg trengte å snakke med legen om. Føler dette blir litt liknende kanskje. Anonymkode: 1d949...7ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå