AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #21 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vel, for min del så er det noe med å kunne kjøpe det man vil, når man vil. Hvis du er fattig, så vil du skjønne. Anonymkode: 1fa79...5c8 Kjøpe og kjøpe. Hva er det du mangler? Hva skal du kjøpe? Og tro meg, jeg har ikke 1 mill i lønn, jeg har ikke halvparten av det engang. Men å kjøpe masse greier er neppe godt for noe. Anonymkode: 2fa81...5b9 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #22 Skrevet 19. februar 2022 Min mann tjener rundt 1 million nå. Vi har rundt 1,6 mill til sammen, har nedbetalt hytte og bor fint. Nå er han i søknadsprosess til to jobber som lønner rundt 650k i året. Vi går altså ned MYE i inntekt når han får ny jobb, men det er 100% verdt det. Den millionen betyr at han er MYE borte fra oss, og penger er ikke verdt det. Ja vi kommer fortsatt til å ha en ok inntekt, men vi kommer til å ha en normal inntekt og ikke en som gjør at vi slipper å tenke på renteøkninger osv. De 350 000 kr vi vanligvis kan bruke på å "være rike" er ikke det som gjør oss lykkelige. Nå skjønner jeg at "rik" er relativt, men vi har ihvertfall en inntekt som gjør at vi sjeldent trenger å tenke så mye på penger fordi vi også har vært flinke til å spare og investere riktig. Vil mye heller ha mannen min hjemme. Anonymkode: 064bd...be9 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #23 Skrevet 19. februar 2022 Jeg var ennå lykkeligere da jeg var fattig student enn jeg er nå! Anonymkode: cd79b...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #24 Skrevet 19. februar 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, for min del så er det noe med å kunne kjøpe det man vil, når man vil. Hvis du er fattig, så vil du skjønne. Anonymkode: 1fa79...5c8 Men hvorfor misunne? Hadde livet ditt blitt bedre hvis andre hadde like lite som deg? Anonymkode: 44fa0...fbc 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #25 Skrevet 19. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor misunne? Hadde livet ditt blitt bedre hvis andre hadde like lite som deg? Anonymkode: 44fa0...fbc Vedkommende forklarer hvorfor hun er misunnelig. Det er ikke så vanskelig å forstå at man ønsker å kunne kjøpe det "alle andre tar som en selvfølge". Jeg skjønner henne godt. Anonymkode: 8cffe...fb8 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #26 Skrevet 19. februar 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Min mann tjener rundt 1 million nå. Vi har rundt 1,6 mill til sammen, har nedbetalt hytte og bor fint. Nå er han i søknadsprosess til to jobber som lønner rundt 650k i året. Vi går altså ned MYE i inntekt når han får ny jobb, men det er 100% verdt det. Den millionen betyr at han er MYE borte fra oss, og penger er ikke verdt det. Anonymkode: 064bd...be9 Skjønner dere godt. Jeg har 500K i lønn. Lever fint på det. Når boligen er nedbetalt og barna har flyttet ut så er det egentlig ikke så får man svært god råd selv med 500K i lønn. Anonymkode: 8cffe...fb8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #27 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjøpe og kjøpe. Hva er det du mangler? Hva skal du kjøpe? Og tro meg, jeg har ikke 1 mill i lønn, jeg har ikke halvparten av det engang. Men å kjøpe masse greier er neppe godt for noe. Anonymkode: 2fa81...5b9 EIer et gammelt hus som kunne trengt oppgradering f.eks, snakker ikke om å kjøpe Iphone og masse tull. Anonymkode: 1fa79...5c8 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #28 Skrevet 19. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vedkommende forklarer hvorfor hun er misunnelig. Det er ikke så vanskelig å forstå at man ønsker å kunne kjøpe det "alle andre tar som en selvfølge". Jeg skjønner henne godt. Anonymkode: 8cffe...fb8 Men hvorfor bryte et av de 10 bud ved å begjære din nestes eiendom? Anonymkode: 44fa0...fbc 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #29 Skrevet 19. februar 2022 Vi har ganske lav inntekt. Dvs 1. mill samlet inntekt. Men vi har hus som snart er nedbetalt og gjort gode valg. Flink å spare 😇 så jeg føler meg ikke fattig selv om vi har lite i forhold til mange andre. Men skal også legge til at det hadde hjulpet på å hatt 500.000 ekstra i året og rutte med. Anonymkode: cb28a...817
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #30 Skrevet 19. februar 2022 Vi har ca 2,5 mill i året samlet. Dyr bolig, bil og barn og i tillegg et høyt forbruk, så vi er jo ikke rike i den forstand at vi har et overflod av penger. Vi kjøper dyrere ting enn mennesker med lavere inntekt. Ganske tåpelig, egentlig, å bruke 100000 på en sofa når man kan finne en helt ok til 20 000. Men sånn har det blitt. Jeg har ikke vokst opp med mye penger, så kontrasten er stor til slik ting var før. jeg er lykkelig, men ikke på grunn av pengene. At jeg har god økonomi gjør likevel livet mye enklere. Vi har råd til alt vi trenger og har aldri hatt en økonomisk bekymring. Vi kan «kjøpe oss ut» av en del ting også om vi vil, det være seg hushjelp, matkasse, bestille mat til selskap osv. Vi kan også ta ferie som lader batteriene. Det er et mye enklere liv å ha mye penger. Det er stor urettferdighet i Norge, økende forskjeller, så jeg er politisk langt til venstre fordi det er helt feil at det er sånn som dette. Anonymkode: 37c15...95d 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #31 Skrevet 19. februar 2022 Ja, det gjør meg lykkeligere. Takket være høy inntekt har vi hatt mulighet til å bygge drømmehytta, reise masse (før korona) og unne oss stort sett det vi ønsker. Anonymkode: 7f55a...784 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #32 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ganske lav inntekt. Dvs 1. mill samlet inntekt. Men vi har hus som snart er nedbetalt og gjort gode valg. Flink å spare 😇 så jeg føler meg ikke fattig selv om vi har lite i forhold til mange andre. Men skal også legge til at det hadde hjulpet på å hatt 500.000 ekstra i året og rutte med. Anonymkode: cb28a...817 Skjønner dette meget godt, lite penger det. Har selv rundt 250k netto, så vi ligger omtrent likt 🙄 Anonymkode: 1fa79...5c8 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #33 Skrevet 19. februar 2022 Blir så forbanna av at det er sånn som dette her. Folk fryser i hjemmene sine, folk har nesten ikke råd til mat lengre - fordi matprisene har steget sånn. Mange har ikke råd til at barna kan gå på aktiviteter etter skolen, og ferier kan de bare drømme om. Også sitter noen på sånne lønninger. Forskjellene har blitt så store! Det er blitt mer og mer amerikanisert her i Norge. Fattig og rik. Jeg hadde håp for denne regjeringen. Som sa at nå var det folkets tur. Men, det har bare blitt enda verre. Strømregningen har gjort mye, matprisene, klær - alt stiger! Og ikke i takt med lønningene. Vi som er lavtlønnet får i realiteten mindre og mindre for hvert år! Og de som sitter på toppen, for mer og mer. Det er provosere å lese hvor lett dere har det. Dere lever i en boble, håper dere vet det. Anonymkode: 3ede4...896 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #34 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Blir så forbanna av at det er sånn som dette her. Folk fryser i hjemmene sine, folk har nesten ikke råd til mat lengre - fordi matprisene har steget sånn. Mange har ikke råd til at barna kan gå på aktiviteter etter skolen, og ferier kan de bare drømme om. Også sitter noen på sånne lønninger. Forskjellene har blitt så store! Det er blitt mer og mer amerikanisert her i Norge. Fattig og rik. Jeg hadde håp for denne regjeringen. Som sa at nå var det folkets tur. Men, det har bare blitt enda verre. Strømregningen har gjort mye, matprisene, klær - alt stiger! Og ikke i takt med lønningene. Vi som er lavtlønnet får i realiteten mindre og mindre for hvert år! Og de som sitter på toppen, for mer og mer. Det er provosere å lese hvor lett dere har det. Dere lever i en boble, håper dere vet det. Anonymkode: 3ede4...896 Jeg kan forstå at det føles urettferdig å være lavtlønnet, og spesielt nå som alt er så dyrt. Og jeg er enig i at det burde gjøres noe for å utligne forskjellene. Men det har ingenting med høytlønnede å gjøre? Vi lever ikke i et Robin Hood samfunn der du får mer penger dersom jeg tjener mindre. Problemet er at noen tjener lite, ikke at andre tjener mye. Anonymkode: 21f67...e9a 12
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #35 Skrevet 19. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg kan forstå at det føles urettferdig å være lavtlønnet, og spesielt nå som alt er så dyrt. Og jeg er enig i at det burde gjøres noe for å utligne forskjellene. Men det har ingenting med høytlønnede å gjøre? Vi lever ikke i et Robin Hood samfunn der du får mer penger dersom jeg tjener mindre. Problemet er at noen tjener lite, ikke at andre tjener mye. Anonymkode: 21f67...e9a Tja. Det er jo litt begge deler. Vi som enten har høy formue eller høy lønn presser boligprisene opp slik at de med dårlig råd må bruke lønna på husleie. Anonymkode: 8cffe...fb8 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #36 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg føler at alt i livet mitt hadde vært perfekt om jeg bare hadde hatt mer penger og jeg føler det hadde løst alle problemene mine. Tenker på det hver dag! (Jeg har bare 17k i mnd, som selvfølgelig er min egen feil) Anonymkode: 922a1...c19 Kan jeg spørre om hvorfor du har så lite? Anonymkode: e31b9...ed1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #37 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja. Det er jo litt begge deler. Vi som enten har høy formue eller høy lønn presser boligprisene opp slik at de med dårlig råd må bruke lønna på husleie. Anonymkode: 8cffe...fb8 Okei ja, du har et poeng der! Men det nytter ikke å være provosert av eller misunnelig på folk med høyre lønninger. Vi må heller fokusere på å øke lønnsnivået til lavtlønnede yrker, og så kan de rike bidra med masse skatteinntekter til staten. Anonymkode: 21f67...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #38 Skrevet 19. februar 2022 Vi har høy lønn, ca. 2 millioner i samlet inntekt, jeg tjener litt mer enn han. Det gir oss frihet og trygghet. Vi krangler aldri om økonomi. Vi er ikke så interessert i pengene i seg selv, men godt å vite at vi ikke trenger å stresse for å betale strømregning f.eks. og annet. Vi er opptatt av miljø og bruker en del penger på sunn og helst økologisk mat, reiser på ferie det vi gjerne leier hytte (ønsker ikke å eie hytte fordi det tar å binder opp masse penger og tid). Forbruket er nok litt høyere enn jeg skulle ønske, en blir vant til å ha god råd. Vi har hatt dårlig råd og vet hvordan det føles, så setter veldig pris på friheten. Gir en god del til gode formål, både lokalt og ut i verden. Vi har fleksible jobber som vi liker, jobber stort sett 8-16, så lønna er mer et resultat av at vi har lang utdannelse og at vi er (om jeg kan si det ubeskjedent) gode i jobbene våre. Anonymkode: 9976c...489 5
Jokernord Skrevet 19. februar 2022 #39 Skrevet 19. februar 2022 Føler absolutt at livet mitt er bedre når jeg har en romslig økonomi. Penger er ikke alt men det kan løse mange problemer som er umulige å løse uten penger. Om jeg føler meg heldig? Nei, egentlig ikke. Jeg har jobbet og slitt for pengene mine i mange år og jeg har ofret en hel del for å komme dit jeg er nå. Men jeg er heldig i den forstand at jeg er født i Norge, et av verdens beste land å leve. Ja, jeg føler meg lykkelig. Jeg kan når som helst slippe alt jeg har i hendene og dra hvor jeg vil uten å måtte forholde meg til noen. Jeg har ikke behov for å jobbe for noen andre om jeg ikke vil. Frihetsfølelsen gjør meg lykkelig! Jeg vet hvordan det føles på kroppen å være blakk. På et tidspunkt stod jeg uten jobb, alt jeg eide av verdi var en gammel skrotkasse av en bil. Jeg hadde ikke penger til husleie eller noe som helst egentlig. Jeg flyttet til et sted hvor jeg fikk meg en jobb og har siden gjort alt i min makt for at jeg ALDRI skal havne i en lignende situasjon. Blir du ikke lykkelig av å ha penger, så blir du iallefall ikke lykkelig av å ikke ha penger.. 4
Ze.Xhx Skrevet 20. februar 2022 #40 Skrevet 20. februar 2022 For de fleste med god inntekt er det jo slik at de også har lang utdannelse. Mange har også jobber med stort ansvar og høyt arbeidspress. Med andre ord så har ikke høy inntekt kommet uten innsats, det er det nok mange som glemmer. Og slik må det nesten være også - lang utdannelse må lønne seg. Hvem hadde giddet 5+ år på universitetet hvis VGS hadde gitt de samme jobbmulighetene? 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå