Gå til innhold

Å ikke få forlenget kontrakten og oppsigelse er det samme??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? 

Anonymkode: 7ba78...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på hva da? Resultatet for arbeidstakeren er jo i og for seg det samme, men krav til varsel og oppsigelsestid er f.eks. ulikt. En oppsigelse må begrunnes, det må ikke en tidsbestemt kontrakt som opphører.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

I hvilken kontekst lurer du på om det er det samme?

Anonymkode: 6d14f...a05

Skrevet
Daria skrev (34 minutter siden):

Med tanke på hva da? Resultatet for arbeidstakeren er jo i og for seg det samme, men krav til varsel og oppsigelsestid er f.eks. ulikt. En oppsigelse må begrunnes, det må ikke en tidsbestemt kontrakt som opphører.

Jeg har kontrakt til midten av mai. Hvis jeg ber sjefen om å ikke forlenge kontrakten, er det det samme som å si opp? 

Skrevet

Nei, d er ikke d samme. Kan ikke si opp noe man ikke har. 

Anonymkode: dd7c8...178

• Liker 3
Skrevet

Hvis du tenker på dagpenger så ja det er det samme. Arbeidgiver skal fylle ut skjema, og det spør de blant annet om du har fått tilbud om å forlenge kontrakten, da sier de ja og du får karantene på 16 uker.

Anonymkode: e5cfa...766

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du tenker på dagpenger så ja det er det samme. Arbeidgiver skal fylle ut skjema, og det spør de blant annet om du har fått tilbud om å forlenge kontrakten, da sier de ja og du får karantene på 16 uker.

Nei det er ikke det samme mente jeg. Sier du at du ikke ønsker forlenget kontrakt så går det som at du har sagt opp selv i forbindelse med dagpenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men det finnes jo situasjoner når arbeidsgiveren og ansatt er enige om å skille lag. Får man også karantene på dagpenger da? Rart. 

Skrevet

Men det finnes jo situasjoner når arbeidsgiveren og ansatt er enige om å skille lag. Får man også karantene på dagpenger da? Rart. 

Ja, for du har fortsatt ett tilbud om jobb som du sier nei til. Hvis arbeidsgiver derimot ikke forlenger kontrakten så teller det som at du har mista jobben og derfor slipper du karantene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei det er ikke det samme mente jeg. Sier du at du ikke ønsker forlenget kontrakt så går det som at du har sagt opp selv i forbindelse med dagpenger.

Jeg sier ikke "Jeg ønsker ikke forlenget kontrakt", jeg sier: "Du trenger ikke å forlenge den". 

Det er nok ikke det samme. 

Skrevet

Jeg sier ikke "Jeg ønsker ikke forlenget kontrakt", jeg sier: "Du trenger ikke å forlenge den". 

Det er nok ikke det samme. 

Jo det er jo det! Du sier nei til jobb og inntekt derav karantene.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo det er jo det! Du sier nei til jobb og inntekt derav karantene.

Jeg sier nei til hva? Jeg har jo ikke fått tilbud eller spørsmål 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg sier nei til hva? Jeg har jo ikke fått tilbud eller spørsmål 

Du sier at du ikke ønsker forlenget kontrakt. Altså du kan ønsketenke så mye du vil, men som sagt arbeidsgiver fyller ut ett skjema med spørsmål om det var mulighet for forlenget arbeid. 
Lykke til med nav.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sier at du ikke ønsker forlenget kontrakt. Altså du kan ønsketenke så mye du vil, men som sagt arbeidsgiver fyller ut ett skjema med spørsmål om det var mulighet for forlenget arbeid. 
Lykke til med nav.

Tror ikke du kan dette. Man kan ikke svare nei på spørsmål man ikke fikk...

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

18 uker nå.

Anonymkode: d3997...0d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du kan dette. Man kan ikke svare nei på spørsmål man ikke fikk...

Så hvorfor spør du her når du tydeligvis vet svaret på dette?

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å spare penger så du klarer deg uten inntekt i 18 uker hvis du fortsatt planlegger å si at sjefen ikke trenger å forlenge kontrakten.

• Liker 1
Skrevet

18 uker nå.

Ja kom på det nå 😊

• Liker 1
Skrevet

Poenget er at du KUNNE hatt jobb om du ville hatt det. Men du ville ikke, derav karantene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor spør du her når du tydeligvis vet svaret på dette?

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å spare penger så du klarer deg uten inntekt i 18 uker hvis du fortsatt planlegger å si at sjefen ikke trenger å forlenge kontrakten.

Man får sosialstøtte, så ingen grunn til å spare noe.

Om man da ikke eier noe som helst.

Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Poenget er at du KUNNE hatt jobb om du ville hatt det. Men du ville ikke, derav karantene.

Sjefen ønsker ikke å ha meg der, men han tør ikke å si meg opp fordi han er redd for at jeg skal gå til fagforening. Så han venter på at jeg skal si opp selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...