Gå til innhold

Hvorfor er noen unger så helvetes jævla vanskelige med søvnen - og andre ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har jeg gjort for å fortjene dette? Drakk for mye kaffe i svangerskapet eller noe? Fy faen altså!

Anonymkode: 58e9a...89f

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg TS ❤️ Jeg har en unge som sover hvis jeg ligger med puppen ut, 4,5 måneder gammel nå og ikke kunnet sove i vogn eller seng alene siddn hun var 3-4 uker gammel. Det kunne sikkert vært verre men jeg begynner å få skikkelig kvelningsfølelse av alle duppene  jeg må ta med babyen min i senga, og at jeg må legge meg med henne på kvelden. Er så sliten og snakker nesten ikkke med andre mennesker for tiden🤯

Anonymkode: 3c9d6...450

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Føler med deg TS ❤️ Jeg har en unge som sover hvis jeg ligger med puppen ut, 4,5 måneder gammel nå og ikke kunnet sove i vogn eller seng alene siddn hun var 3-4 uker gammel. Det kunne sikkert vært verre men jeg begynner å få skikkelig kvelningsfølelse av alle duppene  jeg må ta med babyen min i senga, og at jeg må legge meg med henne på kvelden. Er så sliten og snakker nesten ikkke med andre mennesker for tiden🤯

Holder på å klikke for meg. Og min er snart året gammel, fortsatt dritvanskelig 🤯 Håper din går seg til før min.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi mødrene er så stresset. Og fy, for et språk på deg.

Aldri opplevd problemer med søvnen, men så er jeg er rolig og avbalansert menneske.

Anonymkode: f0579...22a

• Nyttig 1
Skrevet

Unskyld, men jeg måtte le litt😄

Innlegget ditt kommer virkelig rett fra levra, TS 

Anonymkode: 9f2ee...eb8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri opplevd problemer med søvnen, men så er jeg er rolig og avbalansert menneske.

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Ah det var dagens.

Vel TS, hva skal man si? Vi trakk heller ikke et særlig bra kort og det var er sant lite helsike i lange tider.

Ble sykemeldt etterhvert og i det hele tatt. Men det ble heldigvis lettere etterhvert, takk og pris. 

Nå er han 8 år, og venter fortsatt på dagen der vi må vekke ham 😅

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uff beklager så meget om du ble støtt av språket. Jada, det er nok min feil alt sammen. Stakkars unge, jeg burde bare levere den fra meg til en verdensmester som deg. Du hadde sikkert fått skikk på saken allerede ved første dupp.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unskyld, men jeg måtte le litt😄

Innlegget ditt kommer virkelig rett fra levra, TS 

Jeg er SÅ LEI og angrer på hele prosjektet. Så dum jeg var som innbilte meg at det skulle bli mest fint og koselig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Min eldste sov i seks timer i strekk fra dag én, rakk knapt å mate og skifte på han før han sov nye seks timer!

Så kom nummer to! Han sov maks to timer i strekk til han var nesten to år 🥺 Nå viste det seg etterhvert at nummer to er autist da (uten at det betyr at alle barn som ikke sover er autister!) 
Det var to helt sinnsyke år og i retrospekt fatter jeg ikke at vi holdt ut, men alt går over! 🤞

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

jeg hadde det også sånn, eldste sov ikke i vogn, og helt kun når jeg bar han. De som fortalte meg at jeg skulle nyte tiden hadde fått en strak høyre om jeg hadde hatt energi til det, forbanna drittfolk. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uff beklager så meget om du ble støtt av språket. Jada, det er nok min feil alt sammen. Stakkars unge, jeg burde bare levere den fra meg til en verdensmester som deg. Du hadde sikkert fått skikk på saken allerede ved første dupp.

Jeg er SÅ LEI og angrer på hele prosjektet. Så dum jeg var som innbilte meg at det skulle bli mest fint og koselig.

du har all min medfølelse. Og de møkkafolka som mener mor er stressa om baby ikke sover fortjener å bli holdt våkne flere uker i strekk. Selvutnevnte verdensmestere er det verste jeg vet! Babytid er det verste jeg noen gang har opplevd, det er en grunn til at søvnmangel er en torturmetode. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Veldig synd at de skal være forskjellige på akkurat dette punktet. Kanskje sånn naturen har begrenset overbefolkning? For jeg tror ikke det er de foreldrene som ikke har sovet på 3 år som finner ut at de skal få 10 babyer til🤷‍♀️ 

Skrevet

Bare drit i de som mener det er din feil. Har ei som sovner på 5-10 min og sover til 07 og ei som det tar hundre år å få til å sove, og hun våkner mange ganger hver natt før hun står opp superhappy 06:30... 

Begge er friske og jeg er immun mot stress 😛 helt likt behandlet begge to. Tvillinger.

Anonymkode: 51ee2...ff1

• Liker 8
Skrevet

Barn er et produkt av sine foreldre. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare drit i de som mener det er din feil. Har ei som sovner på 5-10 min og sover til 07 og ei som det tar hundre år å få til å sove, og hun våkner mange ganger hver natt før hun står opp superhappy 06:30... 

Begge er friske og jeg er immun mot stress 😛 helt likt behandlet begge to. Tvillinger.

Anonymkode: 51ee2...ff1

Hvem sin feil skal det være, mener du? Julenissen? Barnet? Samfunnet? Det er kun to personer som kan ha skylden i sine barns adferd. Mor. Og far.

Selv om en av to tvillinger tåler manglende søvnhygiene betyr ikke det at tvillingen som ikke gjør det er avvikende. Noen barn er robuste. Andre krever faktisk innsats. Vi bør alltid legge lista etter barnet som krever innsats, og alltid anta at mor/far med nevnte innsats kan bedre sine barns livskvalitet,

Anonymkode: 3a1b0...11e

Skrevet

Noen barn strever mer enn andre med å regulere seg og finne ro. Det kan skyldes temperament, blant annet. Uansett trenger de mer hjelp med å finne søvnen. Etter hvert ordner det seg, men det er kjempeslitsom mens det står på. All sympati til de som har mye nattevåk! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barn er et produkt av sine foreldre. 

Hvem sin feil skal det være, mener du? Julenissen? Barnet? Samfunnet? Det er kun to personer som kan ha skylden i sine barns adferd. Mor. Og far.

Selv om en av to tvillinger tåler manglende søvnhygiene betyr ikke det at tvillingen som ikke gjør det er avvikende. Noen barn er robuste. Andre krever faktisk innsats. Vi bør alltid legge lista etter barnet som krever innsats, og alltid anta at mor/far med nevnte innsats kan bedre sine barns livskvalitet,

Ja, alt er nok min feil. Tenkte kanskje noen hadde en forskningsbasert forklaring på lur, men det koker vel ned til at vi er udugelige foreldre. Og hvor kan man få hjelp med dette? Ingen steder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet hvordan det er. Jeg er mor til en sønn som ikke sov natten gjennom før han var to år. Det var altså to år med oppvåkninger og vræling på natten omtrent en gang pr time eller annenhver time, gjennom hele natten. Det var ikke uvanlig med 7-8 oppvåkninger med skriking pr natt. I TO ÅR!

Ja, jeg holdt på å klikke. Den dag i dag kan jeg ikke forstå hvordan jeg overlevde. Mannen min hadde det litt lettere enn meg midt oppe i det hele, fordi han hadde evnen til å legge hodet på puta og så sovnet han igjen øyeblikkelig. Sånn var det ikke med meg. Når jeg hadde vært oppe en gang for å putte inn smokken og få småen til å legge seg igjen, ble jeg liggende som på nåler i sengen min og bare VENTE på neste skrik. Ofte rakk jeg ikke sovne igjen mellom to skrikerunder. Det var rett og slett et mareritt.

Alt snudde da barnet rundet to år. Fra da av sov han natten igjennom. Og du ville ikke trodd meg om jeg fortalte deg hvordan.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Føler med deg. Søstera mine sine barn sover innen 11.min. Når eg er barnevakt leser eg ei bok, slår av lyset, seie god natt og går ut av rommet. Det er nesten magi... 

Min premature datter er framleis krevjande å legge. Motorisk urolig, turne, det har blitt litt bedre. Ho har innsovningsvansker, men sove godt når ho først har sovna. Vi roer ned 2 timer før søvn, unngår skjerm og er aktive på dagtid. Synest det hjelper å vere med ho ein halv time uforstyrret om kvelden også, legge vekk telefon og tar husarbeid seinare. Trur litt av det handlar om at ho trenger meir tid med meg eller pappsen. Ho ender opp i senga vår rundt 5:50, sover med oss til ca 7:15. 

Anonymkode: 5f0d9...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og jeg er så rolig og avbalansert at jeg klarte å holde hodet kaldt og aldri bli sint, stresset osv. selv om min baby sov maks én time sammenhengende og var skikkelig klistremerke. 

Som noen allerede har nevnt, så sliter noen mer med å regulere søvnen enn andre. I tillegg er dessverre luft i magen, stille refluks og smerter når tennene vokser (også under tannkjøttet) vanlige spedbarnsplager som kan gi svært store søvnproblemer.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er kun to personer som kan ha skylden i sine barns adferd. Mor. Og far.

Dette gjelder da virkelig ikke spedbarn! At man har bortskjemte og frekke tenåringer- det er foreldrenes skyld, at barnet har problemer med søvnen fra start - ikke foreldrenes skyld! Min sov dårlig pga vanlige spedbarnsplager. Da disse gikk over rundt 10 mnd, sov plutselig barnet natten gjennom. 

Anonymkode: 03637...58b

Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Og du ville ikke trodd meg om jeg fortalte deg hvordan.

Nå ble jeg nysgjerrig: Fortell - hvordan da? 

Skrevet

Kanskje du kan legge ut en normal dag for dere ts?  Når sover ungen på dagstid, hva gjør dere før sovetiden og hva spiser ungen, og hva skjer når du prøver å legge, og hvor lenge før han/hun våkne opp igjen.  

Anonymkode: 3cb74...975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...