Gå til innhold

Kan du snakke med kjæresten om vanskelige temaer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er veldig forskjellig på mye. Han er en type som ikke ofrer så mye tanker til verden rundt seg, i hovedsak tror jeg det er fordi han til tider bryr seg mye mer om hva som skjer på jobb etc. Jeg merker at jeg sulter litt på det intellektuelle selv om jeg elsker han høyt og han er en god kjæreste generelt. 

Her er et eksempel fra i dag. Vi begynner smått å snakke om Ukraina Russland krisen, han avfeier nesten hele samtalen som «uviktig» med en gang, siden han mener Russland aldri kommer til å gå inn i Ukraina og det interesserer han ikke overhodet å snakke om det. Det ender med at jeg blir provosert fordi han kan kun gi en setning og så er han liksom ferdig med praten. Jeg spør da, men hva hvis det skjer at de går inn, hva tror du skjer da? Da blir han nesten sur og sier det aldri kommer til å skje. 
Jeg blir mer irritert fordi jeg ikke føler han klarer å føre en normal samtale. 

Han mener da at jeg krisemaksimerer, men jeg har jo kun spurt om å tenke utenfor boksen. Dette er et scenario som jeg også ser på urealistisk, men likevel liker jeg å prate litt om politikk og ting som skjer rundt i verden. Samme regla var med korona. Han nekten for at det var et virus, og ferdig snakka. Det bygget om en enorm frustrasjon i meg, som om at han absolutt ikke respekterer meg eller ønsker å føre samtaler utenfor sin egen komfort. Fordi han ser på det som «uviktig» eller «uinteressant». 

Ellers snakker vi om jobb og atter jobb. Greia er at han er en smart fyr og kan lett føre samtaler med folk, derfor gjør det meg ekstra irritert. Jeg kjeder meg av slike samtaler. 

Hvordan kan jeg forbedre dette? Og hvordan er typen din ifh til å snakke om politikk eller andre ting som skjer i verden? 

Anonymkode: a755a...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er ikke god samtalepartner på den måten heller. Får heller ta de dype diskusjonene med venner eller medstudenter. 

Anonymkode: 9a1af...5e7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann er ikke god samtalepartner på den måten heller. Får heller ta de dype diskusjonene med venner eller medstudenter. 

Anonymkode: 9a1af...5e7

Ja 🙄 Utrolig slitsomt men godt med venner. Merkelige er at jeg kan føre slike samtaler lett med min far f.eks. Vi kan snakke en time om slike temaer uten å tenke at vi krisemaksimerer, men kun prater.. Samme kan jeg med andre menn i livet som min bestefar etc. Så det blir så utrolig frustrerende når jeg ikke kan snakke om tanker med min samboer. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, heldigvis! Han elsker å prate om store spørsmål. 

Anonymkode: b57aa...5a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han ikke....ønsker å føre samtaler utenfor sin egen komfort. Fordi han ser på det som «uviktig» eller «uinteressant». 

Hvordan kan jeg forbedre dette? 

Du kan ikke forbedre dette. Dere har helt ulike begreper om hva som utgjør en givende samtale. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, heldigvis! Vi snakker virkelig om alt og ingenting, det blir aldri kjedelig. Unner alle det samme. 

• Liker 4
Skrevet

HUff, hos oss er det litt motsatt. Han vil snakke om verdensproblemer hele tiden, men jeg orker ikke for det er for mye fælt som skjer i verden, jeg har bare ikke kapasitet til å tenke på det og snakke om det hele tiden. Jeg blir bare deprimert av å tenke på hvor galt det går med verden.

Anonymkode: d3145...0fa

• Liker 1
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 97914...914

Skrevet

Jeg kan snakke med min samboer om absolutt alt, heldigvis! Husker spesielt godt da min x (gjennom 15 år) plutselig hadde fått seg ny samboer, og skulle ha barn. Det var jeg som gikk fra forholdet, og jeg savner ikke min x overhodet (og det vet jeg min samboer er trygg på). Men allikevel så syns jeg det var en litt rar tanke at min x skulle ha barn, hvis det gir mening? Det ble postet på Facebook, så vi fikk det jo alle med oss.

Husker så godt at min fine samboer sa til meg (for jeg hadde sikkert vært litt rar den dagen) at "du, jeg skjønner om du syns det er en litt spesiell tanke at xen din skal ha barn.. Det er ikke noe feil i at du tenker på det at du som har vært til stede i alle hans store ting i livet ellers, men at han nå opplever den første, store tingen uten deg, så syns du det er litt spesielt å tenke på, skjønner jeg godt!"

Jeg føler meg så trygg rundt han, og jeg føler aldri at jeg må skjule noenting. 🥰 Jeg har aldri opplevd et menneske med så stor forståelse og omtanke for andre enn han, og han et også trygg på at han kan snakke med meg om hva som helst. ❤️

Dessverre tror jeg ikke det er en slik ting man kan endre på folk. Jeg tror at enten så er man bare sånn som person, eller så er man det ikke. Veldig sjeldent vi snakker om xer altså, bare for å ha det på det tørre. 😅 Det var bare et eksempel på hvor mye han ser meg, og at han ikke er redd for å snakke om noenting. 

Har du tatt det opp med kjæresten din? At du rett og slett trenger å bli sett og hørt dersom du prøver å føre en samtale med han, og at du blir lei deg når han avfeier deg? Hva sier han i så fall til det? 

Anonymkode: 3cf04...97a

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg spør da, men hva hvis det skjer at de går inn, hva tror du skjer da?

Jamen dette er jo krisemaksimering.

Har du i det hele tatt noen formening om hva denne krisen dreier seg om, eller er du kun opptatt av om den vil ramme deg?

Vil du diskutere med smarte og oppegående mennesker, så må du selv komme deg på banen og sette deg inn i saker og ting, ikke forvente at de skal diskutere på laveste mulig nivå eller drive voksenopplæring.

Anonymkode: 1e07c...af5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja 🙄 Utrolig slitsomt men godt med venner. Merkelige er at jeg kan føre slike samtaler lett med min far f.eks. Vi kan snakke en time om slike temaer uten å tenke at vi krisemaksimerer, men kun prater.. Samme kan jeg med andre menn i livet som min bestefar etc. Så det blir så utrolig frustrerende når jeg ikke kan snakke om tanker med min samboer. 

Kanskje litt enklere hvis du sier rett ut at du er bekymret og behøver trøst, enn at du forsøker å forkle det som intellektuell samtale?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jamen dette er jo krisemaksimering.

Har du i det hele tatt noen formening om hva denne krisen dreier seg om...

Hvorfor tror du ts ikke har satt seg inn i hva konflikten dreier seg om? 

• Liker 1
Skrevet

Det er en nødvendighet at vi kan diskutere alt på en respektfull måte. 

• Liker 2
Skrevet

Vi er begge ganske praktiske og konkrete. Ting er som de er i dag, ingen vits i å snakke om hva som kan skje i morgen. Så hverken Ukraina eller Korona er store samtaleemner her i huset. 

Vi har likevel mange, gode samtaler, også om vanskelige tema. Særlig sparrer vi mye om faglige problemstillinger, utfordringer på jobb, sykdom/død i familien, hvor vi ønsker å reise på ferie... Men akkurat verdensbildet - der vet vi hva som skjer fra dag til dag, men det gir oss ingenting å bruke tid på scenariodiskusjoner. 

Oppsummert: Dere er ulike. Og har det muligens bedre med en annen partner? 

Anonymkode: 020c8...062

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, men da lurer jeg på hvordan dere kom så langt som til samboere før du oppdaget det, eller hvis du visste det tidligere, hvorfor du nå ser det som et problem?

Hvis han ikke var spesielt som dette i begynnelsen, trodde du det bare skulle komme av deg selv? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i hvordan dette skjedde..

Anonymkode: 95c7e...d21

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du ts ikke har satt seg inn i hva konflikten dreier seg om? 

Fordi da hadde hun sagt noe om det. Hun hadde forklart noe som helst om Putin, Russland, Russlands befolkning, Russlands historie, Ukraina, NATO, eller hva som helst, som viste at hun vet hva hun snakker om.

Hun skriver jo selv at det bare kom én setning om saken, og det var fra han.

Hennes spørsmål røper at hun ikke vet noe om hva hun lurer på en gang.

Skrevet

Jeg synes forøvrig det er nokså trist at det eneste mange kvinner vet om utenrikspolitikk er det som mennene deres forklarer og forteller de.

Og at de attpåtil kaller dette "behovet for voksenopplæring" for "behov for intellektuelle samtaler".

Nei, det er IKKE en intellektuell samtale, dersom det er du som står for alle spørsmålene og mannen din som står for all kunnskapen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fordi da hadde hun sagt noe om det. Hun hadde forklart noe som helst om Putin, Russland, Russlands befolkning, Russlands historie, Ukraina, NATO, eller hva som helst, som viste at hun vet hva hun snakker om.

Kun fordi hun er kvinne da eller? 
Jeg kan snakke om slike temaer med min partner heldigvis! 

Endret av Becky
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette har vært i alle medier, så det er ikke nødvendig å lange ut med hva hun vet om temaet. Her var jo heller ikke selve konflikten tema, men at kjæresten ikke liker å snakke om politikk og samfunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette har vært i alle medier, så det er ikke nødvendig å lange ut med hva hun vet om temaet. Her var jo heller ikke selve konflikten tema, men at kjæresten ikke liker å snakke om politikk og samfunn. 

Så det er ikke nødvendig?

Det er jo tydeligvis det da, når mennesker ikke gidder å snakke med dere. At det har vært i alle medier sier jo ingenting om deres personlige meninger om saken. Dessuten kan det at det har vært i alle medier like gjerne brukes som et argument for at da er det ikke mer å si om saken.

Har dere virkelig aldri diskutert noen verdens ting, damer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...