AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14581913/ Synes det er altfor mye syting og klaging fra enkelte kvinner. Har dere ikke satt dere inn i hva dere går til? Forventer dere en jordmor som holder dere i hånden og kosesnakker med dere? Sitat. "Ingen skiftet på babyen før vi ba om hjelp til det. Verken jeg eller mannen hadde stelt en baby før." Blir oppriktig flau av å lese slik. Kvinnen burde jo vært på forsterket barsel, hun virker jo ikke å være klar for morsrollen i det hele tatt. Tror flere trenger en realitetssjekk før de går ut i fødsel. Anonymkode: 63d39...25e 19
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Leste du hele artiklen? Akkurat det sitatet var litt rart men resten var jo tydlig at hun ikke fikk adekvat helsehjelp i det hele tatt. Kateter som ikke ble byttet med mulige konsekvenser, hun fikk UVI pga det for eksempel. At hun ikke fikk mat osv og ikke hjelp om natten osv. Synes det var mange ting som virket dårlig. Jeg ville nok kanskje fokusert på de mer alvorlige tingene om jeg skulle beskrevet men sannsynligvis vil jo absolutt alt huskes negativt når det ble så mange negative ting og man generelt følte seg dårlig ivaretatt som pasient. Anonymkode: bd4c6...a55 30 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste du hele artiklen? Akkurat det sitatet var litt rart men resten var jo tydlig at hun ikke fikk adekvat helsehjelp i det hele tatt. Kateter som ikke ble byttet med mulige konsekvenser, hun fikk UVI pga det for eksempel. At hun ikke fikk mat osv og ikke hjelp om natten osv. Synes det var mange ting som virket dårlig. Jeg ville nok kanskje fokusert på de mer alvorlige tingene om jeg skulle beskrevet men sannsynligvis vil jo absolutt alt huskes negativt når det ble så mange negative ting og man generelt følte seg dårlig ivaretatt som pasient. Anonymkode: bd4c6...a55 Ja, leste hele artikkelen og satt igjen med et inntrykk av at denne kvinnen er hysterisk. Vil tro hun var meget krevende å ha som pasient. Anonymkode: 63d39...25e 19
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Har du i det hele tatt lest? Stakkar dam. Har hørt andre som har hatt dårlige opplevelser på Haukeland der de virker underbemannet. Selv var jeg på Sus hvor de var veldig gode til å hjelpe og følge opp. Betydde utrolig mye. Anonymkode: 09b74...2c8 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, leste hele artikkelen og satt igjen med et inntrykk av at denne kvinnen er hysterisk. Vil tro hun var meget krevende å ha som pasient. Anonymkode: 63d39...25e Og du har åpenlyst aldri født. Anonymkode: 09b74...2c8 24
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14581913/ Synes det er altfor mye syting og klaging fra enkelte kvinner. Har dere ikke satt dere inn i hva dere går til? Forventer dere en jordmor som holder dere i hånden og kosesnakker med dere? Sitat. "Ingen skiftet på babyen før vi ba om hjelp til det. Verken jeg eller mannen hadde stelt en baby før." Blir oppriktig flau av å lese slik. Kvinnen burde jo vært på forsterket barsel, hun virker jo ikke å være klar for morsrollen i det hele tatt. Tror flere trenger en realitetssjekk før de går ut i fødsel. Anonymkode: 63d39...25e Akkurat det sitatet var kanskje litt rart. Men jeg opplevde også barsel som et helvette. KK i Bergen. De sender far hjem og sier de skal bistå, men hvis du drar i snoren for å få hjelp så kommer de løpende sure som faen. Jeg turde ikke ringe på dem mer enn to tre ganger på fem dager jeg for de var så gretne alle sammen. Anonymkode: aa108...3d9 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 Hun virker litt sutrete ja, men det gjør man ofte når man er på felgen. Anonymkode: 18050...40d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14581913/ Synes det er altfor mye syting og klaging fra enkelte kvinner. Har dere ikke satt dere inn i hva dere går til? Forventer dere en jordmor som holder dere i hånden og kosesnakker med dere? Sitat. "Ingen skiftet på babyen før vi ba om hjelp til det. Verken jeg eller mannen hadde stelt en baby før." Blir oppriktig flau av å lese slik. Kvinnen burde jo vært på forsterket barsel, hun virker jo ikke å være klar for morsrollen i det hele tatt. Tror flere trenger en realitetssjekk før de går ut i fødsel. Anonymkode: 63d39...25e Etter keisersnitt. På et tidspunkt så lå jeg i en blodpøl. Bindet de hadde satt på meg etter keisersnittet var gjennomblødd og jeg var lenket til sengen med all slags kanyler og kunne ikke reise meg. Jeg spurte pent om de kanskje kunne hjelpe meg for det var blod over alt i sengen. Da fikk jeg en sur beskjed om at snart kom fysioterapeuten (altså om noen timer) og skulle vise meg hvordan jeg reiste meg opp med såret alene. Så da kunne jeg gjøredet selv… Anonymkode: aa108...3d9 2 13
Silva Pluvialis Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Stakkars dame. Det der var virkelig hjerteskjærende å lese. Lite søvn, mann som ble jaget ut, gjentatt katerisering som også førte til urinveisinfeksjon, blodig sengetøy, og ingen hjelp til søvn og måltider. Hun ble jo ikke ivaretatt i det hele tatt. Ikke det minste rart at hun opplevde dette som skremmende og traumatisk. 24 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Etter keisersnitt. På et tidspunkt så lå jeg i en blodpøl. Bindet de hadde satt på meg etter keisersnittet var gjennomblødd og jeg var lenket til sengen med all slags kanyler og kunne ikke reise meg. Jeg spurte pent om de kanskje kunne hjelpe meg for det var blod over alt i sengen. Da fikk jeg en sur beskjed om at snart kom fysioterapeuten (altså om noen timer) og skulle vise meg hvordan jeg reiste meg opp med såret alene. Så da kunne jeg gjøredet selv… Anonymkode: aa108...3d9 Altså det er jo helt horribelt at man skal bli behandlet sånn på sykehus! Men noen her mener vel at du bare var "hysterisk" fy faen, folk as. Hadde det vært en mann som skrev om liknnede opplevelser etter en operasjon tror jeg ikke noen hadde kalt ham hysterisk (aldri hørt noen kalle menn for hysteriske noen gang faktisk, kanskje kvinner burde slutte å kalle hverandre det også?) Anonymkode: bd4c6...a55 27 2 1
Bacteria Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 Syns ts virker meget dømmende her, tviler på at vedkommende har født i det hele tatt. Lett å uttale seg om noe man ikke har peiling på. Det sagt, denne kvinnen ødela jo litt for seg selv når hun trekker fram hårstell som noe hun ikke fikk hjelp til. Siden dette nevnes, er det lett å slutte at det her dreier seg om en lite realitetsorientert/kravstor dame…. Hun hadde to gode armer og en børste sikkert. Men, for alt vi vet kan det være at dette sitatet er tatt ut av en kontekst. Har vært i samme situasjon som dama, forskjellen var at jeg hadde stelt nyfødte før (jobba på barsel, og derfor også visste om forventningene til at jeg skulle ta hånd både om meg selv og babyen… ) akkurat slik kunnskap tror jeg ikke alle som føder nå har og det er jo ikke deres feil. Tror også Corona har ødelagt mye med avlyste svangerskapskurs ol. Barselomsorgen går i feil retning, kvinner i dag trenger mer ikke mindre hjelp enn for 30 år siden. Både pga høyere alder på førstegangs og mindre erfaring ift barnestell generelt. 12
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 Kan nesten ikke forstå at folk sør for Trondheim tørr å føde, jeg. I større byer, gjerne der hvor man har alskens føde plasser å velge mellom, virker det som alle plassene er rævva, og at man er heldig om man får en god opplevelse. Selv bor jeg i Nordland og fødeplassene jeg kan velge i har 1(2), 2 og 4 fødestuer hver. Det er kun enerom, eller familierom, og far/medmor får være med hele veien, også under igangsetting. Det er alltid nok jordmødre på vakt, samt barnepleiere, dog kanskje under en litt heftig fødsel kan man risikere å måtte vente ekstra på barsel. Selv hadde jeg keisersnitt og var nok langt mer pleietrengende enn vedkommende i artikkelen, men jeg fikk svært god hjelp. De har to rom i korridoren med fødestuen for oss som trenger ekstra hjelp etter fødsel, og jeg rakk kanskje å telle til 10 før jeg fikk hjelp når jeg dro i snora. Den ene jordmoren ville ikke gi meg mer smertestillende på dag 2, det var det verste som skjedde meg løpet av oppholdet på 5 dager (8 hvis vi teller med den mislykkede igangsettingen). Jeg skulle ringe på hver gang jeg skulle legge baby til brystet, for å få hjelp med å vurdere sugetaket. Jeg kunne ringe når baby ve ferdig også, for å få sedd på brystvorten, også om sugetaket var godt nok. Jeg måtte ha hjelp inn og ut av sengen, og de måtte skifte bind/bleie på meg minst 5 ganger første natten, i tillegg til at de måtte trøste den såre gråten min når luftsmertene var så sinnsyke at de overgikk smertene fra såret. Sammenlignet med alt jeg leser fra Oslo og Bergen så føles det som jeg har født på et slott, med krone som en dronning. Anonymkode: baa93...d09 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Når man har gått gravid i 9mnd. Så har man kanskje hatt tid til å lese,se på YouTube, spørre jordmor eventuelt helsestasjonen om hvordan man skifter på en baby?...sånn hvis man intuitivt ikke klarer det? Det første jeg har gjort rett etter fødsel alle 3 gangene er å gå rett ut å dusje. Hun skriver at hun måtte klippe av håret...hadde hun født med armene? Værste syteinnlegget jeg har lest på lenge. Anonymkode: 9bc74...d37 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 Ja! Jeg er møkka lei av damer i media som påstår seg traumatisert av fødselsopplevelsen. Generasjon aspeløv som er født med gullhår i ræva og aldri har opplevd noe som er i nærheten av traume. Anonymkode: 37360...97a 9
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 (endret) Og så er det disse som mener at når man velger å bli gravid og føde, så skal man tåle alt. Veldig mye mer enn en hvilken som helst annen pasient. Alt fra at 'man er ikke syk selv om man er gravid', derfor skal man ikke bli sykemeldt selv om man spyr hver dag og knapt nok klarer å gå. Eller ligger helt utkjørt på sykehus, kuttet opp i magen og/eller underlivet, vondt, smerter og svimmel. 'Du må da klare å passe barnet ditt selv!?'. Til og med når partner nektes å være til stede. De med disse meningene har ikke født selv, og ihvertfall ikke hatt en vanskelig graviditet, fødsel og barsel. Jeg har født flere ganger, og det var før corona. Til og med da var deler av fødsels- og barselomsorgen tildels begredelig. Og den har vært verre de siste to årene. Endret 19. februar 2022 av solmåneogstjerner 28
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14581913/ Synes det er altfor mye syting og klaging fra enkelte kvinner. Har dere ikke satt dere inn i hva dere går til? Forventer dere en jordmor som holder dere i hånden og kosesnakker med dere? Sitat. "Ingen skiftet på babyen før vi ba om hjelp til det. Verken jeg eller mannen hadde stelt en baby før." Blir oppriktig flau av å lese slik. Kvinnen burde jo vært på forsterket barsel, hun virker jo ikke å være klar for morsrollen i det hele tatt. Tror flere trenger en realitetssjekk før de går ut i fødsel. Anonymkode: 63d39...25e Tilbudet finnes, det kalles for mødrehjem. Anonymkode: 8077f...ec8 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Altså det er jo helt horribelt at man skal bli behandlet sånn på sykehus! Men noen her mener vel at du bare var "hysterisk" fy faen, folk as. Hadde det vært en mann som skrev om liknnede opplevelser etter en operasjon tror jeg ikke noen hadde kalt ham hysterisk (aldri hørt noen kalle menn for hysteriske noen gang faktisk, kanskje kvinner burde slutte å kalle hverandre det også?) Anonymkode: bd4c6...a55 Ja det er et godt poeng. For en normal pasient på sykehus etter en tilsvarende stor operasjon som keisersnitt er hadde nok ikke måttet ligge i eget blod. Og hadde nok heller ikke blitt forventet at en skulle reise seg opp og gå etter under ett døgn. Og da skulle klare å stelle en baby alene samtidig som man er i store smerter og knapt klarer å reise seg fra sengen uten hjelp. Anonymkode: aa108...3d9 20
Bacteria Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Og så er det disse som mener at når man velger å bli gravid og føde, så skal man tåle alt. Alt fra at 'man er ikke syk selv om man er gravid', derfor skal man ikke bli sykemeldt selv om man spyr hver dag og knapt nok klarer å gå. Eller ligger helt utkjørt på sykehus, kuttet opp i magen og/eller underlivet, vondt og svimmel. 'Du må da klare å passe barnet ditt selv!?'. Til og med når partner nektes å være til stede. De med disse meningene har ikke født selv, og ihvertfall ikke hatt en vanskelig fødsel og barsel. Jeg har født flere ganger, og det var før corona. Til og med da var deler av fødsels- og barselomsorgen tildels begredelig. Og den har vært verre de siste to årene. Enig i det; men altså; måtte klippe av seg det lange håret etter tre dager på barsel? Hun lå ikke med permanent kateter; det sto ingenting om at hun var bundet til senga. Tvert imot, man SKAL opp av senga etter fødsel pga tromboserisk. Da står man opp, går på do og i dusjen. Barnet leverer man på barnestua, de passer imens. På vei inn på rommet igjen røsker man med seg nytt stikklaken OG ev. babyen(som ligger i praktisk, egen seng) og ordner senga før man kryper oppi. Trenger ikke være superwoman for å klare det. 10
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 (endret) Bacteria skrev (3 minutter siden): Enig i det; men altså; måtte klippe av seg det lange håret etter tre dager på barsel? Hun lå ikke med permanent kateter; det sto ingenting om at hun var bundet til senga. Tvert imot, man SKAL opp av senga etter fødsel pga tromboserisk. Da står man opp, går på do og i dusjen. Barnet leverer man på barnestua, de passer imens. På vei inn på rommet igjen røsker man med seg nytt stikklaken OG ev. babyen(som ligger i praktisk, egen seng) og ordner senga før man kryper oppi. Trenger ikke være superwoman for å klare det. Tja, de passer kanskje i 15 min, er min erfaring. Litt superwoman er man faktisk om man kommer seg igjennom en tøff fødsel. Enda mer om man kommer seg gjennom tøff barsel. Ofte skriker barnet mye og man skal prøve å amme omtrent hele tiden. Sammen med egne smerter. Endret 19. februar 2022 av solmåneogstjerner 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 Stakkars dame, det høres helt forferdelig ut. Jeg synes ikke hun syter og klager, ett minimum av hjelp må man da få når man ikke klarer det selv og de sender mannen hjem. Hadde akkurat samme opplevelsen på ett annet sykehus, og tiden på barsel var var en større skrekkopplevelse enn en fødsel som virkelig var hard. På grunn av deres slurv endte jeg opp alvorlig syk, kunne strøket med av blodforgiftning. Anonymkode: b1f66...cdc 7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå