Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg tok først allmennfag på videregående og deretter hjelpepleier. Utgjør noe av dette studiepoeng? Hvordan går jeg fram for å få dette bekreftet som studiepoeng i så fall? 

Anonymkode: c5193...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studiepoeng får du for fullførte fag på høyere utdanning (altså ikke videregående). 

Anonymkode: 4f924...e42

• Liker 3
Skrevet

Hjelpepleier er fagbrev, er det ikke? Dvs utdanning på videregående skole-nivå? 

I så fall er svaret nei, du får ikke tilleggspoeng for den utdanningen. 

Hvis du derimot har tatt en fagskoleutdanning (altså utdanning på et nivå som er over/etter videregående skole), og den er tatt etter 2005, kan du få tilleggspoeng. 

Kilde: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/tilleggspoeng/index.html

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Studiepoeng får du for fullførte fag på høyere utdanning (altså ikke videregående). 

Anonymkode: 4f924...e42

Ok takk for svar. 

• Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (1 minutt siden):

Hjelpepleier er fagbrev, er det ikke? Dvs utdanning på videregående skole-nivå? 

I så fall er svaret nei, du får ikke tilleggspoeng for den utdanningen. 

Hvis du derimot har tatt en fagskoleutdanning (altså utdanning på et nivå som er over/etter videregående skole), og den er tatt etter 2005, kan du få tilleggspoeng. 

Kilde: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/tilleggspoeng/index.html

jeg fullførte først videregående også tok jeg hjelpepleier det som i dag kalles helsefag. Siden jeg hadde fullført videregående lurte jeg på om det kunne bety at helsefagene ga meg noen studiepoeng. Jeg er ikke interessert i tilleggspoeng, men studiepoeng, gjelder økt lønn relatert til studiepoeng. Jeg har høyere utdannelse (master) med noe tilleggsutdannelse, og lønn er avhengig av studiepoeng. Siden jeg tok helsefagene etter videregående begynte jeg plutselig å lure på om de kanskje utgjorde noen studiepoeng.. 
Jeg så linken din, hva menes med her da? « Dersom du dokumenterer 60 fagskolepoeng / studiepoeng fra fagskole eller mer, vil du få 2 tilleggspoeng.»

Skrevet

Hvis det er yrkesfaglig videregående, så blir det ikke plutselig studiepoeng av det selv om du hadde allmennfag fra før. 

Grunnen til at jeg antok at det dreide seg om tilleggspoeng er at søknadsperioden på Samordna opptak er nå, og jeg gjorde en (åpenbart forhastet) slutning om at du sikkert skulle beregne konkurransepoengene dine. ;) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

jeg fullførte først videregående også tok jeg hjelpepleier det som i dag kalles helsefag. Siden jeg hadde fullført videregående lurte jeg på om det kunne bety at helsefagene ga meg noen studiepoeng. Jeg er ikke interessert i tilleggspoeng, men studiepoeng, gjelder økt lønn relatert til studiepoeng. Jeg har høyere utdannelse (master) med noe tilleggsutdannelse, og lønn er avhengig av studiepoeng. Siden jeg tok helsefagene etter videregående begynte jeg plutselig å lure på om de kanskje utgjorde noen studiepoeng.. 
Jeg så linken din, hva menes med her da? « Dersom du dokumenterer 60 fagskolepoeng / studiepoeng fra fagskole eller mer, vil du få 2 tilleggspoeng.»

Det er ved opptak til høyere utdanning. Men du har ikke gått fagskole. 

Anonymkode: 5e1a4...311

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...