Gå til innhold

Sutring. Noe magisk som funker mot det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi skulle gå en liten tur ista, jeg, far, femåring og ettåring i vogn. Ti min (altså 50 meter) senere begynte eldste å sutre. Det gikk litt opp og ned, så vi valgte å fortsette og jobbe litt ekstra med å gjøre den hyggelig. Men det gikk altså opp pg ned og jeg takler ikke sutrelyder, jeg blir så irritert😭 det gjør faren også, og vi sliter med å prøve veldig lenge. 

Så kom vi hjem, yngste hadde sovna for lengst og eldste satt i trappa og sutra høyt fordi ingen kledde av henne. Hun er i stand til å kle av seg selv.

Det var tydelig at hun hadde mange behov for hjelp, og hun brukte sutring som kommunikasjon. Sikkert sliten eller gud vet hva. 

Har noen noe gode råd til å bevare roen og møte dette på en ok måte? Gjerne noe effektivt... 

Anonymkode: 7f749...1af

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Vi skulle gå en liten tur ista, jeg, far, femåring og ettåring i vogn. Ti min (altså 50 meter) senere begynte eldste å sutre. Det gikk litt opp og ned, så vi valgte å fortsette og jobbe litt ekstra med å gjøre den hyggelig. Men det gikk altså opp pg ned og jeg takler ikke sutrelyder, jeg blir så irritert😭 det gjør faren også, og vi sliter med å prøve veldig lenge. 

Så kom vi hjem, yngste hadde sovna for lengst og eldste satt i trappa og sutra høyt fordi ingen kledde av henne. Hun er i stand til å kle av seg selv.

Det var tydelig at hun hadde mange behov for hjelp, og hun brukte sutring som kommunikasjon. Sikkert sliten eller gud vet hva. 

Har noen noe gode råd til å bevare roen og møte dette på en ok måte? Gjerne noe effektivt... 

Ignorere eller helst avlede henne når hun er sutrete . Hvis barn finner ut at å sutre gir resultater , vil de fortsette med det. Å bli sutrete voksne . ( som vi ser mye av inne her på KG ) 😂

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mine søsken fikke ingen oppmerksomhet for sutring. Sinne derimot ble tatt på alvor, men sutring for å sutre ble oversett. Det er jeg glad for i dag. I voksen alder tar jeg folks følelser på alvor, men jeg gir ikke oppmerksomhet til folk som sutrer for oppmerksomhet. Sutring glir lett over i silent treatment, noe som ikke er sunt. Det siste man skal gjøre er å prøve å "please'e".

Anonymkode: f8f7a...a3d

• Nyttig 2
Skrevet

Stille krav til at 5 åringen skal prate, ikke bruke sutrestemme. Belønn atferden dere ønsker, "ignorer" den dere ikke ønsker - fortell henne hvordan hun kan spørre/løse saken selv 

Og - ikke gi dere. Vær konsekvent...

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ble akutt dum hver gang ungene mine sutret og hevdet at jeg ikke skjønte hva de sa når de snakket sånn. Ga seg rimelig fort, kan man si.

Anonymkode: 103bf...47f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble akutt dum hver gang ungene mine sutret og hevdet at jeg ikke skjønte hva de sa når de snakket sånn. Ga seg rimelig fort, kan man si.

Anonymkode: 103bf...47f

Den var smart 👆🤩

Skrevet

Jeg ga beskjed om at jeg ikke forsto hver gang det ble forsøkt med sutrestemme. Ihvertfall med et barn så stort som 5 år kan man fint bruke den taktikken.

I upedagogiske øyeblikk hendte det nok at hun fikk beskjed om å "snakk med ordentlig stemme, eller vær stille!" også. Og da er det viktig å faktisk høre etter når barnet endelig snakker ordentlig!

Var svært lite plaget med sutring, heldigvis. Så dette funket for oss.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd ❤️❤️❤️ det har heldigvis gitt seg nå 🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...