AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Hei dere, vet det ikke er et fasitsvar på dette, men tar gjerne imot synspunkt og erfaring fra andre! vi har to barn, ganske tette (1,5 år mellom). Yngste er straks 2 år. Vi har alltid tenkt at vi ønsker tre barn, mye pga vi ønsker en litt større flokk, og synes 2 barn setter litt begrensninger der, med få søskenbarn og øvrig familie. Vi har lite hjelp i hverdagen, barnevakt en sjelden gang (må planlegges godt). Vi er begge i full jobb, og ser at hverdagen er travel som fy som den er, noe forsterket av en lang vinter med mye sykdom bak oss. Per nå tenker jeg at å få en til i fremtiden er helt uaktuelt, da kommer vi til å gå hen. Samtidig greier jeg ikke heeeelt å slå meg til ro med at vi er ferdige, kanskje fordi de to vi har er så tette, så føler meg litt snytt for barseltid med yngste, da den var preget av sjalusi og en del styr med eldste. Pga. personlige vansker med prevensjon (blir deppa av det), ønsker jeg egentlig ikke å gå på noe, men er nesten der at jeg er åpen for at mannen steriliserer (heter det det med menn??) seg. Men det føles også veldig som spikeren i kista… Noen flere som har vært i samme situasjon, og endt opp med at to holdt? Eller noen som har avventa noen år, og har god erfaring med å få en til, uten at det velta lasset fullstendig?? vet det ikke er stress å finne ut av i bunn og grunn, men vi er to stk som liker å ha planene klare, både mtp bosted (større hus nødvendig før en nr. 3 bl.a), sparing, karrierevalg osv.. Burde vi si oss fornøyd med to friske, da tre vil bety kaos?? Anonymkode: fd780...7a4
NiceOrNothing Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei dere, vet det ikke er et fasitsvar på dette, men tar gjerne imot synspunkt og erfaring fra andre! vi har to barn, ganske tette (1,5 år mellom). Yngste er straks 2 år. Vi har alltid tenkt at vi ønsker tre barn, mye pga vi ønsker en litt større flokk, og synes 2 barn setter litt begrensninger der, med få søskenbarn og øvrig familie. Vi har lite hjelp i hverdagen, barnevakt en sjelden gang (må planlegges godt). Vi er begge i full jobb, og ser at hverdagen er travel som fy som den er, noe forsterket av en lang vinter med mye sykdom bak oss. Per nå tenker jeg at å få en til i fremtiden er helt uaktuelt, da kommer vi til å gå hen. Samtidig greier jeg ikke heeeelt å slå meg til ro med at vi er ferdige, kanskje fordi de to vi har er så tette, så føler meg litt snytt for barseltid med yngste, da den var preget av sjalusi og en del styr med eldste. Pga. personlige vansker med prevensjon (blir deppa av det), ønsker jeg egentlig ikke å gå på noe, men er nesten der at jeg er åpen for at mannen steriliserer (heter det det med menn??) seg. Men det føles også veldig som spikeren i kista… Noen flere som har vært i samme situasjon, og endt opp med at to holdt? Eller noen som har avventa noen år, og har god erfaring med å få en til, uten at det velta lasset fullstendig?? vet det ikke er stress å finne ut av i bunn og grunn, men vi er to stk som liker å ha planene klare, både mtp bosted (større hus nødvendig før en nr. 3 bl.a), sparing, karrierevalg osv.. Burde vi si oss fornøyd med to friske, da tre vil bety kaos?? Anonymkode: fd780...7a4 Med mindre du er åpen for en ekstremt mye travlere hverdag , hadde jeg vært fornøyd m 2 friske . Med hilsen en som «bare « skulle ha en attpåklatt , å fikk tvillinger 😂 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Velg først og fremst en annen prevensjon, så kan du tenke mer på det. Kondom, pessar, «sikre perioder». Spør legen. Vi har tre barn, fordelt på fem år, og jeg har aldri angret på det. Vi har også lite barnpass (akkurat nå null), og fulle stillinger. Mine er i skolealder, og det er enda travlere enn da de var bhg-barn, men det er fremdeles verdt det. Du må nesten bare kjenne etter hva du kan leve med. Jeg ville alltid ha savnet et tredje barn, om vi ikke hadde gått for det. Anonymkode: 973f4...c20 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Vi hadde i utgangspunktet lyst på 3, men ga oss etter 2. Jeg har ikke angret på det og nå er det for sent med en til. Anonymkode: 65ac5...15b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Vi har to og sitter med de samme tankene som deg. Hørte på de som mente det ble mindre slitsomt når de ble eldre. Nå er de fire og fem og jeg syns det er mer slitsomt. Nå er det fritidsaktiviteter og bursdagen (hele tiden!!). Og sykdommer er det stort sett halve året. Anonymkode: f1cf8...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har to og sitter med de samme tankene som deg. Hørte på de som mente det ble mindre slitsomt når de ble eldre. Nå er de fire og fem og jeg syns det er mer slitsomt. Nå er det fritidsaktiviteter og bursdagen (hele tiden!!). Og sykdommer er det stort sett halve året. Anonymkode: f1cf8...1ec Den ble postet for fort. Har ikke noe konklusjon enda. Tror vi lander på to for å ha hodet over vann. Kanskje en hund om vi har noe overskudd etterhvert. Det er ett stort ønske for barna og tildels oss. Anonymkode: f1cf8...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har to og sitter med de samme tankene som deg. Hørte på de som mente det ble mindre slitsomt når de ble eldre. Nå er de fire og fem og jeg syns det er mer slitsomt. Nå er det fritidsaktiviteter og bursdagen (hele tiden!!). Og sykdommer er det stort sett halve året. Anonymkode: f1cf8...1ec Sykdommene gir seg. Det letter også når de er noen år eldre og man kan dra fra dem alene hjemme noen timer. Men lekser og fritidsaktiviteter bare øker på. Mine er 8, 10 og 12, og vi er nok midt i den travleste fasen😅 Anonymkode: 973f4...c20
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 Få den 3. Men ikke surk på kg om hvor slitne dere er etterpå.. Anonymkode: 10792...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har to og sitter med de samme tankene som deg. Hørte på de som mente det ble mindre slitsomt når de ble eldre. Nå er de fire og fem og jeg syns det er mer slitsomt. Nå er det fritidsaktiviteter og bursdagen (hele tiden!!). Og sykdommer er det stort sett halve året. Anonymkode: f1cf8...1ec Hvorfor sender dere bhg- barn på fritidsaktiviteter? Det er selvpining, og fullstendig unødvendig dersom dere begge jobber fullt. La de begynne med det i 1. klasse, det er tidlig nok. Mindre stress i hverdagen. Ikke for å kjefte altså! 😃 Anonymkode: 51731...9e6 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Fikk to tette, 20 mnd mellom. Husker heller ikke mye av barselstiden med mellomste. Av ulike grunner valgte vi å vente med nummer tre, og fikk ikke tredjemann før mellomste var 7. Ideelt sett burde nok tredjemann kommet etpar år tidligere, men det har vært veldig ok med store barn og baby. Men absolutt hektisk med fulljobb, oppfølging på skole/aktiviteter og en liten som bare måtte bli med. Vi innså også våre begrensninger og valgte bort å få barn nummer fire. Det var litt sorg, og jeg brukte etpar år på å fordøye avgjørelsen, men nå (yngste er 5) så er jeg veldig glad for at vi «bare» har tre. Men ville aldri vært foruten minsten. Anonymkode: 7f39f...514 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 Ts. Her, takk for mange synspunkt! Kjekt å høre andre sin erfaring på punktet, da de man prater med muntlig ofte legger på et filter 🙊 Vi får avvente konklusjon til vi faktisk føler på et eventuelt ønske om å få en til, ikke bare hive oss i det ☺️ Vi har også et ønske om hund i fremtiden, så kan godt hende det tredje barnet får pels og poter 😅 Anonymkode: fd780...7a4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 Høres ikke for meg ut som dere har kapasitet og ork til en siste - og en tredje barseltid vil vel neppe bli bedre? Om noe så mer kaotisk og tidsknapp? Jeg ønsket to barn (ble ikke slik da, men) - og planen var da at en voksen kunne følge hvert barn til ulike aktiviteter/bursdager osv. Dere er fortsatt i barnehagealder hvor kravene til foreldrene er lik null - mens det i skolealder er langt høyere krav til oppfølging. Vi har tilnærmet leksefri skole, men det er likevel mye mer å måtte følge med på. Jeg fikk plutselig en sykdom som satte meg helt ut av spill, og mannen tar ALT. Det hadde gått ordentlig dårlig med 2 barn (ikke bare tidsmessig), og vært fullstendig raknet med 3 (eller 4 om man får tvillinger). Det hadde ikke gått, og vi har faktisk ingen hjelp. Om vi hadde hatt 2 sett med foreldre som stilte masse opp hadde saken vært en annen, men 3 barn er ekstremt krevende om man synes sjalusi fra søsken ødela barseltid osv. Har noen naboer som får stadig flere barn, men de har NULL liv utover det. Og det tipper jeg de trives med siden de nå venter fjerde. Skulle far eller mor bli syke der har de et enormt logistikkproblem. Anonymkode: be98b...31e 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Det kommer helt an på kapasiteten deres det, og det høres ut som dere egentlig burde ha stoppet på ett barn om dere er så utslitte. Man skal faktisk ha litt å gå på også. Anonymkode: 25bf5...9c3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 Et vennepar fikk tredje for et par år siden. Og selv om hen var verdens «letteste» baby som sov godt og var stort sett blid så ble det for mye for dem. De sliter mye og gleder seg bare til barna blir større. Anonymkode: 8b2e9...78d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kommer helt an på kapasiteten deres det, og det høres ut som dere egentlig burde ha stoppet på ett barn om dere er så utslitte. Man skal faktisk ha litt å gå på også. Anonymkode: 25bf5...9c3 Hva er greia med enkelte her på kg? Leser du med vrangbrillene på eller. Jeg klarer i alle fall ikke å lese av det første innlegget at ts og mannen er «så utslitte»? Regner med du er en fest i RL🙄 Anonymkode: 973f4...c20 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er greia med enkelte her på kg? Leser du med vrangbrillene på eller. Jeg klarer i alle fall ikke å lese av det første innlegget at ts og mannen er «så utslitte»? Regner med du er en fest i RL🙄 Anonymkode: 973f4...c20 Ts her, og takk😅 stemmer det at vi er ikke utslitte, men kjenner godt på det nå etter de to siste månedene som har inneholdt: tre runder omgangssyke, forkjølelser, vannkopper på begge ungene, fot-, hånd og munnsyke, og nå corona 😵 og i tillegg til dette perioder med stengt avdeling i barnehagen pga coronasmitte, og karantene-opplegg før jul.. nekter å godta at hver vinter skal være så ille😅🙈 Vi er to voksne som både trener 3-5 ganger i uken og gjør en god jobb, så tipper det er andre som er mer utslitt enn oss i denne småbarnstiden, men det er også noe vi vil prioritere å fortsette med, da vi verdsetter å holde oss aktive og være god på andre ting enn bare foreldreskapet også 🥰 Anonymkode: fd780...7a4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er greia med enkelte her på kg? Leser du med vrangbrillene på eller. Jeg klarer i alle fall ikke å lese av det første innlegget at ts og mannen er «så utslitte»? Regner med du er en fest i RL🙄 Anonymkode: 973f4...c20 Hun fokuserer jo en del på at det er et pes allerede nå, det tolket jeg som at de var rimelig utslitte. Det er jo et faktum at det handler om kapasitet. Enkelte synes det er null stress med 5-6 barn, andre igjen synes 1 er mer enn nok. Ingen skam med det. Anonymkode: 25bf5...9c3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun fokuserer jo en del på at det er et pes allerede nå, det tolket jeg som at de var rimelig utslitte. Det er jo et faktum at det handler om kapasitet. Enkelte synes det er null stress med 5-6 barn, andre igjen synes 1 er mer enn nok. Ingen skam med det. Anonymkode: 25bf5...9c3 Nei, men hva er hensikten med surmaga kommentarer om at de burde ha stoppet på ett? Mindre tolkning, mer lesing og tenking kanskje? AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer helt an på kapasiteten deres det, og det høres ut som dere egentlig burde ha stoppet på ett barn om dere er så utslitte. Man skal faktisk ha litt å gå på også. Anonymkode: 25bf5...9c3 Anonymkode: 973f4...c20 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 Du kjenner om det er for mye. Da jeg var gravid med nr 3 gledet jeg meg og kjente ingen form for motforestillinger vedrørende kapasitet. Nå er jeg uplanlagt gravid med nr 4 og skal ta abort på mandag. Det koster meg voldsomt mye men uansett hvordan jeg vrir på det, så har jeg ikke kapasitet. Jeg får det rett og slett ikke til å gå rundt selv om jeg skulle ønske det var annerledes. Du kjenner hvor din grense går. Ikke bry deg om hva som er rett for andre, sett streken det du ivaretar deg selv og ikke gaper over så mye at det går for mye på stumpene. Anonymkode: e71f7...228
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, men hva er hensikten med surmaga kommentarer om at de burde ha stoppet på ett? Mindre tolkning, mer lesing og tenking kanskje? Anonymkode: 973f4...c20 Da er vi uenige, rett og slett. Det er faktisk ikke mitt problem om du føler deg truffet. Anonymkode: 25bf5...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå